اقتصادی

رشد ۱۱ درصدی جابجایی مسافر در محور جنوب در ۱۰ ماهه امسال

دانا نیوز/خوزستان مدیر کل راه آهن جنوب با اشاره به جابجایی یک میلیون و ۳۱۸ هزار مسافر در ۱۰ ماهه امسال از رشد ۱۱ درصدی جابجایی مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

محمدعلی مرادی در نشست خبری که امروز، ۱۷ بهمن ماه در نمایشگاه دستاوردهای چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در اهواز برگزار شد، با اشاره به عملکرد راه‌آهن جنوب در سال جاری، اظهار کرد: راه‌آهن جنوب در حوزه جابه‌جایی مسافر بین شهری در ۱۰ ماه گذشته، یک میلیون و ۳۱۸ هزار مسافر را جابه‌جا کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۱ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در حوزه قطارهای درون استانی با ۴۲ هزار و ۶۰۰ نفر جابه‌جایی مسافر نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد رشد داشته‌ایم. در حوزه حمل بار نیز با حمل نزدیک به ۷ و نیم میلیون تن کالا از لحاظ عملکرد رتبه چهارم را کسب کردیم و این آمار اهمیت راه‌آهن جنوب در حوزه حمل بار در شبکه ریلی را نشان می‌دهد.

مدیر کل راه‌آهن جنوب با بیان اینکه پروژه‌های مختلفی در سال جاری به بهره‌برداری رسیدند، عنوان کرد: افتتاح ۷۰ کیلومتر از مسیر دوخطه اهواز_ اندیمشک در اردیبهشت ماه سال جاری صورت گرفت و ۴۰ کیلومتر پایانی نیز هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

مرادی ادامه داد: در روزهای آتی ۱۴۰ کیلومتر دو خطه اهواز_ اندیمشک به بهره‌برداری کامل می‌رسد که باعث افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر و … در این مسیر می‌شود. هزینه این پروژه نیز تاکنون ۱۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به این‌که در سال جاری عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره آغاز شد، گفت: براساس تعهدات راه‌آهن ایران حدود ۱۶ کیلومتر در داخل خاک عراق در حال انجام است و همچنین یک پل بر روی اروندرود در منطقه بصره باید احداث شود که پیمانکار در حال احداث آن است. امیدواریم رسالت ما که تکمیل قطارهای سراسری تهران_ کربلا است را به سرانجام برسانیم و همه زائران را به صورت مستقیم با قطار به کربلا جابه جا کنیم.

مرادی با اشاره به این‌که پروژه ساخت بزرگترین سایت تعمیرات لوکوموتیو در اهواز امسال به بهره‌برداری رسید، گفت: هم‌اکنون نیز توسط بخش خصوصی در حال استفاده و بهره‌برداری است.

وی عنوان کرد: احداث سکوی درون ایستگاهی اهواز شامل زیرگذر، پله برقی و آسانسور نیز تکمیل شده است که برای اعزام مسافران می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

مرادی اظهار کرد: پروژه‌های گوناگونی وجود دارند که در حال تکمیل هستند و امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسند.

وی با بیان این‌که راه‌آهن در حوزه احداث خط‌های جدید فقط به عنوان بهره‌بردار عمل می‌کند، گفت: احداث خط با معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن بوده که زیر مجموعه وزارت راه است.

مرادی خاطرنشان کرد: احداث خطوط جدید به عهده معاونت ساخت و توسعه است که باید انجام شود که تاکنون بودجه خاصی برای آن اختصاص نیافته است، اما تلاش بر این است که جزو اولویت‌ها باشد و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

 وی گفت: در سال جاری ۳۶ درصد درآمد حمل بار ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته و درآمد راه‌آهن جنوب از حمل بار نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مرادی با بیان اینکه در سال جاری نزدیک به ۶۸۵ دستگاه ناوگان جدید وارد شبکه ریلی شدند، افزود: این ناوگان شامل ۶۴۵ دستگاه واگن باری نو، ۲ دستگاه سالن مسافری نو، ۲۲ دستگاه سالن مسافری نو بازسازی شده، ۱۰ دستگاه لوکوموتیو نو و ۵ دستگاه لوکوموتیو بازسازی شده بودند و در مجموع ۶۸۵ دستگاه به شبکه اضافه شد.

وی در خصوص نوسازی ناوگان مسافری راه آهن، گفت: با برنامه‌های مدیرعامل سازمان و منابع بودجه‌ای که در سال‌های آینده تخصیص خواهد یافت، نوسازی ناوگان مسافری صورت می‌گیرد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب ادامه داد: نوسازی ناوگان مسافری در دستور کار قرار دارد و انجام خواهد شد و به تبع آن راه‌آهن جنوب نیز که برای کشور اهمیت خاصی دارد از این واگن‌ها بهره‌مند خواهد شد.

مرادی با بیان اینکه در سال جاری ۱۱ درصد رشد جابه‌جایی مسافر داشتیم، گفت: استقبال بیشتری از قطار شده و برای رضایت بیشتر مردم نیز یکم تا ۲۲ اسفندماه فروش بلیط قطار کاملا اینترنتی انجام شد تا کسی نتواند دخل و تصرف داشته باشد و عموم مردم بتوانند استفاده کنند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا