برترین های کسب و کارعمومی

علایم خرابی گیربکس لیفان ۶۲۰

محتوای این مطلب پنهان

تعمیر گیربکس لیفان و علائم خرابی آن

قبل از صحبت در خصوص تعمیر گیربکس لیفان 620 در خصوص شرکت خودروسازی لیفان، انواع خودروهای تولیدی این کمپانی و مشخصات فنی آن می‌پردازیم.

کمپانی لیفان

لیفان (Lifan) یک شرکت نوپا چینی است که فعالیت خود را از سال 2005 با تولید دوچرخه، موتور سیکلت و سپس خودرو سواری آغاز کرده است. خودروهای تولیدی که وارد بازار ایران شدند در زیر آمده است.

  • لیفان 520
  • لیفان 620
  • لیفان 820
  • لیفان X50
  • لیفان X60
  • لیفان X70
  • لیفان X80

شرکت خودروسازی لیفان در چند سال اخیر به طراحی و تولید خودروهای جدیدی پرداخته است.

گیربکس CVT

گیربکس‌هایی CVT که در خودروهای لیفان مورد استفاده قرار گرفته می شود یک مزیت مهم در کاهش مصرف سوخت دارند. علت کاهش مصرف سوخت در این خودرو به این علت است که گیربکس مانع از دورگیری موتور شده و گشتاور آن را کنترل می‌کند. درنتیجه شتاب‌ خودرو کاهش پیدا می‌کند. که در عین مزیت عیب هم محسوب می‌شود. در ادامه به مزیت‌ها و معایب گیربکس CVT خواهیم پرداخت. برای تعمیر گیربکس لیفان و براورد هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک، باید این موارد را بدانید و با آنها و نگهداری این گیربکس توجه کنید.

مزایای گیربکس CVT

  • کاهش مصرف سوخت تا بیش از 18 درصد
  • انتقال روان‌ و یکنواخت‌ قدرت موتور به چرخ‌ها
  • کارایی دینامیکی بهتر
  • کارکرد دائمی و بهینه موتور

معایب گیربکس CVT

  • کم بودن شتاب خودرو در مقایسه با سایر جعبده دنده‌ها
  • خرابی متعدد در زنجیر، پولی و شفت
  • صدای نامتعارف از موتور گیربکس
  • گرانتر بودن روغن مورد استفاده در CVT

موارد زیر از نشانه های خرابی در گیربکس اتوماتیک است:

  • عدم حرکت خودرو
  • سطح پایین روغن گیربکس
  • رنگ و شرایط روغن گیربکس
  • نشتی روغن گیربکس
  • لغزش در هنگام حرکت
  • تاخیر در زمان حرکت
  • روشن شدن چراغ خطر گیربکس
  • صدای زیاد از داخل گیربکس
  • بوی سوختگی از گیربکس
  • کاهش شتاب خودرو

تعمیرگاه فیکس خودرو

خودروهای خارجی از جمله خودروهای وارد شده و مونتاژ شده چینی نیازمند سرویس مرتب دوره ای و نگهداری خوب می باشد. در غیر این صورت گیربکس به مرور مستهک شده و باعث خرابی های زودهنگام می شوند. در نتیجه تعمیر گیربکس لیفان از جمله موارد مهمی خواهد بود باید انجام دهید. توجه داشته باشید که خودرو خود را نزد یک کارشناس خبره و یا تعمیرگاه تخصصی بسپارید. تعمیرگاه فیکس خودرو خدمات تخصصی گیربکس را با 20 هزار کیلومتر و یا یکسال گارانتی ارائه می‌دهد.

لیفان خودرویی محبوب و ارزان در بازار ایران

شرکت خودرو سازی چینی لیفان یکی از برندهای شناخته شده برای مردم ما و ایرانیان است که معمولا محصولا این شرکت خودروسازی را سدانهای کوچک، ونهای کوچک و خودروهای هاچ بک مشاهده میکنیم . در ایران خودرو لیفان با نام خودرو های لیفان 620 ، لیفان 520 ، لیفان ایکس 60 و ایکس 50 و همچنین خودرو لوکس لیفان 820 بیشتر میشناسیم .

تعمیر گیربکس لیفان

در ادامه به مشخصات فنی گیربکس های مختلف و اتوگیربکس در خودرو های لیفان خواهیم پرداخت :

     گیربکس lifan x60

    گیربکس لیفان x60 دارای دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک است که نوع اتوماتیک آن cvt بوده و مدل دستی آن نیز ۵ دنده دارد.

    گیربکس lifan x50

    جعبه دنده این مدل از خودروهای لیفان، از نوع اتوماتیک cvt است.

    گیربکس lifan 620

    لیفان ۶۲۰ دارای گیربکس دستی ۵ دنده است.

    گیربکس lifan 820

    لیفان ۸۲۰ گیربکس اتوماتیک ۶ دنده اتومات تیپ ترونیک می باشد.

     گیربکس lifan 520

    گیربکس lifan 520 از نوع دستی بوده و دارای ۵ دنده می باشد.

نگهداری و جلوگیری از تعمیر گیربکس لیفان

  • مهم ترین مسئله برای جلوگیری از خرابی گیربکس های خودرو های خارجی و وارداتی نگهداری و مراقبت و انجام سرویس های دوره ای آنها هست و اگر خودرو شما چراغ گیربکس یا چراغ چک روشن را روشن میکند باید سریعا خود را به یک تعمیرگاه تخصصی لیفان برسانید تا از خرابی هایی که در آینده سراغ گیربکس خودرو شما می آید جلوگیری کنید!
  • مسئله دیگر که بسیار مهم است تعویض به موقع روغن گیربکس لیفان خودرو شما است . مهم ترین قسمت یک خودرو گیربکس آن است که اگر اقدامات لازم جهت تعویض روغن گیربکس نکنید گیربکس شما به شدت دچار آسیب می شود و معمولا زمان تعویض روغن گیربکس خودرو های چینی بین 30 الی 40 هزار کیلومتر متغیر است .
  • قسمت دیگر که در خودرو لیفان و سایر خودرو های اتومات مهم است بخش برقی آن است ( که ما متخصص در آن هستیم! ) که بسیار پیچیده بوده و ممکن است با استفاده از آمپلی فایر و یا دزدگیر های فیک به این بخش از خودرو خود
  • علائم خرابی گیربکس اتوماتیک آسیب برسانید و دچار خسارت و ضرر شوید پس بسیار مراقب باشید !

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

احتمالا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که اطلاعات کافی درباره خرابی گیر بکس توربین ندارید پس تا آخر این مقاله ما را همراهی نمایید تا بتوانید به اطلاعات خود بیافزایید. گیر بکس ها به طور کلی به دو دسته  گیر بکس دستی و گیر بکس اتوماتیک تقسیم می شوند. گیر بکس های دستی در مواقع تعویض دنده توسط راننده به کلاچ گیری نیاز دارند، اما در گیر بکس های اتوماتیک  تعویض دنده به صورت خودکار صورت می گیرد.

رسیدگی کردن به روغن گیر بکس خودرو در تمامی وسیله های نقلیه مهم می باشد اگر رسیدگی کم تر صورت بگیرد موجب ایجاد مشکلات و هزینه های زیادی می شود. برای جلوگیری از ایجاد خرابی توصیه می شود حد اقل ماهی یکبار گیر بکس را چک نمایید. باید در نظر داشته باشید که گیر بکس های اتوماتیک هزینه بالاتری نسبت به گیر بکس های دستی دارند.

گیر بکس های دستی به دلیل طول عمر طولانی تر و اصطحکاک بیش تری که دارا است نیاز به تعویض هر ماهه ندارد فقط یک چک کردن ماهانه برای آن کافی می باشد. برای بر طرف سازی خرابی توربین گیر بوکس اتوماتیک برای شناخت ایرادات و خرابی ها در این قطعه از ماشین قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین بخش های سازنده ماشین قطعه توربین گیر بوکس می باشد که خرابی این قطعه باعث می شود که انتقال نیرو از موتور به گیر بوکس مختل شود و مشکلاتی در حرکت و شتاب ماشین نیز به وجود می آورد. اگر خرابی در توربین گیر بوکس را مشاهده کردید بهترین عملکرد برای تعمیر این قطعه این است که گیر بوکس را به تعمیر گاه های مخصوص ببرید تا تست توربین گیر بوکس اتوماتیک برای رفع ایرادات احتمالی انجام شود. افراد باید برای شناخت خرابی گیر بوکس ها مقداری اطلاعات کسب نمایند تا در مواقع ضروری بتوانند توربین گیر بوکس را تست نمایند. گیر بوکس های اتوماتیک نقش شبیه به کلاچ را دارا هستند.

یکی دیگر از مهم ترین دلایل آشنا بودن با علائم خرابی توربین گیر بکس اتوماتیک، مهم بودن نقش قطعه در گیر بکس اتوماتیک خودرو شما می باشد. اگر شما توربین گیر بکس را تست نمایید شما را از وضعیت گیر بکس اتوماتیک آگاه می سازد. با آگاه شدن شما از وضعیت گیر بکس اتوماتیک، موجب می شود که از وقوع حوادث ناگهانی در ماشین شما جلوگیری گردد.

آشنا شدن با توربین گیر بکس اتوماتیک

توربین گیر بکس اتوماتیک قطعه ای است که موتور و گیر بکس خودرو را به هم دیگر وصل می نماید. منتقل کردن قدرت از موتور به گیر بکس اتوماتیک نیز وظیفه توربین گیر بکس می باشد. چرخش در پمپ گیر بکس با دریافت نیرو از موتور به کمک موتور انجام می شود. و مکش در پمپ گیر بکس که از قبل ایجاد شده است موجب رسیدن روغن به همه ی قطعات می شود.

باید در نظر داشته باشید که این خرابی های توربین گیر بکس می تواند بر روی حرکت اتومبیل شما تاثیر گذارد، خرابی های توربین گیر بکس در بعضی مواقع موجب می شود که خودرو شما از حرکت بایستد. اگر شما به موقع برای رفع خرابی گیر بکس اقدام نمایید این امر موجب می شود تا مانع به وجود آمدن اتفاقات ناگوار در هنگام حرکت خودرو شود.

شناخت علائم خرابی توربین گیر بکس اتوماتیک

برخی از خرابی های گیر بکس اتوماتیک قابل مشاهده می باشند، در این بخش برای شما از مهم ترین علائم خرابی قطعات گیر بکس اتوماتیک توضیح خواهیم داد.

شنیدن صدا از توربین گیر بکس

یکی از مهم ترین و راحت ترین راه متوجه شدن خرابی توربین گیر بکس ماشین، در زمان استارت زدن مشخص می شود. اگر در هنگام استارت زدن و حرکت کردن، صدا هایی نظیر تق تق و یا صدا هایی مانند ضربه به گوش رسید این امر نشان دهنده خرابی گیر بکس اتوماتیک می باشد. اگر می خواهید از خرابی مطمعئن شوید به صدا ها در هنگام استارت زدن و گاز دادن توجه نمایید.

ایجاد ضعف در هنگام حرکت خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی توربین گیر بکس، عدم توازن در هنگام حرکت وسیله نقلیه می باشد که این خرابی منجر می شود که حرکت ماشین کند تر از روز های دیگر باشد. اگر در مواقع استارت زدن و شروع حرکت با ماشین احساس کردید که وسیله نقلیه بسیار ضعیف و کند حرکت می کند، حتما برای بررسی توربین گیر بکس اتوماتیک اقدام نمایید و هر چه سریع تر به یک تعمیر کار حرفه ای مراجعه کنید.

روغن ریزی در پشت پمپ

یکی از علائم رایج در خرابی توربین ها مشاهده روغن ریزی در پشت پمپ می باشد. اگر با مشاهده کردن روغن ریزی در ماشین خود هر چه سریع تر برای تعمیر اقدام نفرمایید و روغن به تجهیزاتی نظیر صفحه، پیستون های داخل گیر بکس و باند ها نرسد موجب سوختن آن ها می شود.

روشن شدن چراغ اسنو اتومبیل

یکی دیگر از خرابی های توربین گیر بکس اتوماتیک روشن شدن چراغ اسنو در خودرو ها در مواقع استارت زدن می باشد.

ایجاد خوردگی در دهانه جایگاه پمپ روغن

دهانه ای که مستقیما به توربین متصل است اگر دچار خوردگی شود منجر به لقی توربین می شود که اگر اقدام به تعمیر آن نکنید موجب خراب شدن کاسه نمد می شود که این خرابی ها موجب سوختن توربین می شوند. اگر هر چه سریع تر برای از بین بردن این خرابی ها دست به کار شوید می توانید به راحتی مانع خرابی های بیش تر در خودرو خود باشید.

چگونه توربین گیر بکس اتوماتیک را تست کنیم؟

شما می توانید برای تست سلامت گیر بکس اتوماتیک خودرو خود از راه حل های زیر اقدام نمایید. نیاز است که اول خودرو خود را در حالت دنده قرار دهید و با کمک پای چپ روی ترمز فشار وارد نمایید. بعد از انجام این عملیات باید پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا دور موتور تا حدود 2000 افزایش یابد. اگر دور موتور کمتر مشاهده شد به این منظور است که توربین خودرو شما ضعیف شده است.

شما باید هر چه سریع تر برای بررسی وضعیت توربین گیر بکس اتوماتیک خودرو خود اقدام نمایید. برای دریافت بهترین عملکرد در هنگام تعمیر، مراجعه کردن به تعمیر گاه های تخصصی بهترین راه برای تعمیر و رفع مشکل می باشد.

از اقدامات مهم که در زمان مواجهه با خرابی توربین گیر بکس اتوماتیک باید انجام شود چیست؟

اگر با خرابی توربین خودرو خود مواجهه شدید می توانید یک سری اقدامات را برای تعمییر وسیله خود در هنگام حرکت انجام دهید. این نکات به شرح زیر می باشند…

اگر در ترافیک قرار گرفته اید و می خواهید از داغ شدن روغن خودرو خود جلو گیری نمایید می توانید ماشین را از حالت حرکت به حالت پارک تغییر دهید.

قبل از هر اقدام میزان روغن موجود در گیر بکس را بررسی نمایید این کار با عملیات خطا یابی خودرو توسط دستگاه صورت می گیرد.

باید توجه نمایید که خودرو در حالت سر بالایی ضعیف می شود و از سرعت آن کاسته می گردد. این ضعف را نباید با خرابی توربین گیر بکس اشتباه بگیرید و دست به تعویض گیر بکس سالم نزنید.

شیر برقی یکی از مهم ترین قسمت برای بررسی میزان فشار ورودی روغن و مطمعئن شدن قبل از تعویض توربین می باشد.

گیر بکس اتوماتیک دو کلاچه یا Dct

کارکرد گیر بکس های دو کلاچه یا گیر بکس Dct همانند گیر بکس های دنده ای می باشد.

این گیر بکس ها از مزایایی مانند سرعت بالا، وزن پایین، اشغال فضای کم و دیگر مزایا بر خور دار هستند.

در تعویض تغییر دنده دستی به دنده اتوماتیک از چه لوازم هایی استفاده می شود؟

برای تعویض دنده از دستی به دنده اتوماتیک از لوازمی مانند توربین، استارت اتوماتیک سه پیچ، پولوس اتوماتیک کوتاه راست، رادیاتور فابریک اتوماتیک، روغن هیدرولیک خراجی، سه راهیی هوا، شلنگ های هوای گیر بکس، لوله ها و شلنگ های خنک کننده و گیر بکس اتوماتیک استفاده می شود.

سوالات مهم در مورد گیربکس لیفان

  1. لرزش خودرو هنگام تعویض دنده در خودرو چیست ؟ معمولا این مشکل به دلیل خراب بودن صفحات کلاچ و یا مشکل از پلوس باشد
  2. خلاص شدن گیربکس اتوماتیک چرا اتفاق می افتد ؟ شاید یکی از این اتفاقات برای خودرو شما افتاده باشد مثل : خالی شدن کامل روغن گیربکس اتومات و هرز شدن پلوس و خرابی های با شدت بالا ذر توربین خودرو
  3. چرا از گیربگس اتومات خودرو من صدا های عجیب مانند زوزه در می آید ؟ دلیل بسیار ساده است دنده سیاره ای و یا دنده های دیفرانسیل دچار خرابی و مشکل شده اند .
  4. چرا گیربکس اتوماتیک خودرو من تقه میزند ؟ معمولا تقه زدن در گیربکس مشکل در ساعت گیربکس خودرو می باشد یا ایرادات برقی در خودرو شما ایجاد شده که باید رفع شود .
  5. چرا گیربکس اتومات خودرو من در حالت پارکینگ یا p مانده است ؟ اولین احتمال در این حالت خالی شدن باتری خودرو شما میتواند باشد و یا ممکن است در سلکتور و استاپ زیر پدال خرابی مشاهده شده باشد و سریعا باید رفع شود .
  6. چرا خودرو من قدرت سابق را ندارد ؟ این مشکل به دلیل نشتی روغن گیربکس یا خالی شدن روغن گیربکس باشد و در خوردو های اتومات بسیار رایج است .
  7. چرا روغن گیربکس خودرو من بوی سوختگی می دهد ؟ اگر این مشکل را مشاهده کردید سریعا خودرو خود را به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات برسانید که مشکل میتواند از گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس باشد و یا روغن بسیار کثیف شده باشد !
  8. چرا خودرو من ناگهان مکث می کند ؟ علت فقط میتواند مربوط به کلاچ باشد و باید سریعا آن را رفع کنید که یه گیربکس آسیب جدی نرسد .

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا