حوادث

مجازات غفلت والدین از فرزندان‌شان در چهارشنبه‌سوری چیست؟

برابر آمارهای منتشرشده از سوی اورژانس کودکان، نوجوانان و جوانان بیشترین قربانیان و آسیب‌دیدگان حوادث چهارشنبه‌سوری را شامل می‌شوند؛ افرادی که درصد قابل توجهی از آنان سنی کمتر از ۱۸ سال داشته و برابر قانون خانواده‌های آنان مسؤولیت‌هایی را در قبال‌شان برعهده دارند. موضوعی که یک جرم‌شناس به تشریح آن پرداخته است.

وحید سلطانی پاجی در گفت‌وگو با دانا نیوز درباره نقش و وظایف قانونی خانواده‌ها در قبال فرزندان خود گفت: یکی از تاکیدات جدی درمورد چهارشنبه سوری این است که خانواده‌ها در این ایام بیشتر در کنار فرزندان خود بوده و بر رفتار آنان نظارت کنند.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به چهارشنبه سوری، شاهد خرید و استفاده برخی کودکان و نوجوانان از مواد محترقه هستیم، گفت: لازم است که والدین که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت فرزندان را بر عهده دارند در این زمینه هوشیار باشند، چرا که اگر اتفاقی برای فرزندانشان بیفتد، آنان نیز بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹  مورد تعقیب و محاکمه قرار خواهند گرفت.

این جرم شناس ادامه داد: برابر قانون در صورتی که بر اثر بی توجهی و سهل انگاری والدین، فرزند آنان بر اثر حادثه‌ای فوت کند، آنان به دو سال حبس محکوم خواهند شد. همچنین اگر حادثه منجر به از دست رفتن یکی از حواس یا منافع ، قطع ، نقص یا از کار افتادگی عضو زوال عقل یا بروز بیماری صعب العلاج یا دائمی جسمی یا روانی یا ایراد جراحت از نوع جائفه یعنی جراحتی است که آلت جرم به بخش های میان تهی بدن، مانند شکم ، پهلو ، سینه و گودی گلو نفوذ کند ، والدین به مجازات حبس شش ماه محکوم می شوند.

به گفته سلطانی اگر کودکی در حادثه دچار نقصان یکی از حواس یا منافع ، شکستگی استخوان یا دگر اعضا یا بروز بیماری روانی گردد ، والدین به نود و یک روز حبس محکوم می شود.

وی در همین راستا نیز از خانواده‌ها خواست که در ایام چهارشنبه سوری نظارت بیشتری بر رفتار فرزندان خود داشته باشند و با حضور در کنار آنان اولا مانع از انجام اقدامات مجرمانه و خطرناک از سوی آنان شوند و ثانیا جشنی با سنت‌های اصیل را به اجرا دربیاورند.

انتهای پیام

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا