اقتصادی

پرداخت ۱۲۸۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان لرستان

دانا نیوز/لرستان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: امسال با توجه بارندگی‌های مناسب در سطح استان نسبت به سال گذشته تغییر اساسی در بحث تولید و خرید تضمینی گندم داشتیم که تاکنون بیش‌از ۴۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورز را خرید تضمینی داشتیم که نسبت به سال قبل ۷۵ درصد رشد داشتیم.

حجت‌ بیرانوند در گفت‌وگو با دانا نیوز اظهار کرد: اداره‌کل غله استان وظیفه اصلی در حوزه غلات به خصوص گندم و آرد نان است، که مدیریت زنجیره گندم و تأمین آرد نانوایان و تبدیل به نان برعهده ماست و در کنار آن وظیفه تأمین برخی اقلام اساسی ویژه تنظیم بازار استان‌ مانند برنج و شکر را برعهده داریم.

وی ادامه داد: ۱۹ مرکز استاندارد در سطح استان داریم که ذخیره سازی دائم را دارند و ۵۰ مرکز موقت برای خرید گندم از کشاورزان داریم که پس از خرید گندم از کشاورزان آن‌ها را به مراکز ذخیره سازی دائم منتقل می‌کنند که حجم ذخیره سازی ما در مراکز دائمی ۸۵۰ هزار تن بوده درصورتی که نیاز ما ۳۰۰ هزار تن است.

بیرانوند بیان کرد: امسال با توجه بارندگی‌های مناسب در سطح استان نسبت به سال گذشته تغییر اساسی در بحث تولید و خرید تضمینی گندم داشتیم که تاکنون بیش‌از ۴۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورز را خرید تضمینی داشتیم که نسبت به سال قبل ۷۵ درصد رشد داشتیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان ادامه داد: در پلدختر سال قبل در مجموع هفت تن گندم خریداری کردیم که امسال این مقدار به ۳۲ هزا تن رسید، کوهدشت سال قبل ۱۷ هزار تن و امسال نزدیک به ۸۰ هزار تن و در سایر شهرستان‌ها نیز همینگونه بود.

وی تصریح کرد: هر کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان خریداری می‌شود که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت پایه گندم، ۲۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو جایزه و ۱۵۰۰ تومان یارانه نهاده است.

بیرانوند افزود: ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان مطلوب بوده، برداشت گندم در سطح استان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان اضافه کرد: میزان خرید دانه روغنی کلزا تا پایان روز گذشته ۳۴۶۳ تن با ۶۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته و دانه روغنی گلرنگ نیز ۱۵۵ تن با ۲۰۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته بوده است.

وی بیان کرد: مراکز نگهداری ما می‌توانند علاوه‌بر گندم از غلات دیگر مانند ذرت، جو و حتی نهاده‌های دامی را نگهداری کرد که این سیلوها کاملاً از یکدیگر جدا می‌شوند.

بیرانوند ادامه داد: یکی از مشکلات ما قیمت قطعی گندم بود که تا الان به صورت علی‌الحساب ۱۲۸۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان را پرداخت کردیم یعنی مطالبات اولیه کشاورزانی که تا پنجم تیرماه اطلاعات آن‌ها به بانک عامل، که بانک کشاورزی است، اعلام شده پرداخت شده و تلاش این است حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز این مطالبات پرداخت شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا