برترین های کسب و کارعمومی

کدام قطعات پرینتر بیشتر خراب می شود [6 دلیل اصلی خرابی پرینتر]

دستگاه‌ های پرینتر نقش بسیار مهمی در کارهای ادارات و کارخانه‌ ها دارند. این دستگاه‌ ها، اسناد و تصاویر را به صورت چاپی بر روی کاغذ به ما ارائه می‌ دهند اما مانند همه وسایل و دستگاه‌ های الکترونیکی، پرینترها نیز ممکن است در طول زمان دچار خرابی شده یا با مشکلات عملکردی رو به‌ رو شوند. در چنین شرایطی، تعمیر پرینتر می‌ تواند نقش حیاتی در حفظ تداوم کارایی دستگاه ایفا کند. در این مطلب می خواهیم مشکلات رایج دستگاه پرینتر را بررسی کنیم و شما را برای تعمیر این دستگاه راهنمایی کنیم. لطفا همراه ما باشید.

کدام قطعات پرینتر بیشتر خراب می شوند؟

اکثر قطعات مصرفی دستگاه پرینتر در معرض آسیب دیدگی قرار دارند مثل کاغذ کش، کارتریج، پرس فیوزینگ، برد پاور … با خراب شدن هر یک از این قطعات، عملکرد دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد و امکان چاپ کاغذ را نخواهد داشت.

در ادامه به 6 دلیل اصلی خرابی پرینتر می پردازیم :

کاهش کیفیت چاپ

هد پرینتر بخش حساسی است که برای اعمال جوهر یا نوار چاپ بر روی کارت PVC استفاده می‌ شود. آلودگی و کثیفی هد می‌ تواند باعث کاهش کیفیت چاپ، خطوط نامنظم، یا چاپ ناقص شود. برای جلوگیری از این مشکل، هد پرینتر را منظم تمیز کنید و از مواد مناسب برای پاکسازی استفاده کنید.

مشکل خارج شدن یک برگه سفید از پرینتر پس از هر بار پرینت گرفتن نیز از بخش تنظیمات دستگاه قابل رفع است. با غیرفعال کردن گزینه  Separator Pages، این مشکل برطرف می شود و دیگر برگه سفید از پرینتر خارج نخواهد شد.

انسداد لوله‌ های حرارتی

پرینترهای کارت PVC از فناوری چاپ حرارتی برای چاپ استفاده می‌ کنند. اگر مواد چاپ یا نوار چاپ ناصحیح مصرف شود، ممکن است لوله‌ های حرارتی داخلی بسته شوند. این موضوع باعث کاهش عملکرد پرینتر و کیفیت چاپ می‌ شود. برای جلوگیری از چنین مشکلی، لازم است مواد چاپ را به دقت بررسی کنید و از آنها به طور صحیح استفاده نمایید.

مشکلات در کارتریج چاپگر

کارتریج‌ بخشی مهم از پرینتر است و برای اعمال مواد چاپ بر روی کارت‌ استفاده می‌ شود. اگر شارژ کارتریج‌ به درستی انجام نشود می توانید دچار خرابی شود، همچنین می‌ تواند باعث کاهش کیفیت چاپ و عملکرد نادرست دستگاه گردد. اطمینان حاصل کنید که کارتریج‌ به درستی نصب شده و در وضعیت سالم قرار دارد.(برای دریافت خدمات شارژ کارتریج لیزری در تهران کلیک کنید)

مشکلات در ارتباط دستگاه با کامپیوتر

درایورها و نرم‌افزارها نقش بسیار مهمی در عملکرد پرینتر ایفا می‌ کنند. نصب نادرست یا نسخه‌ های ناسازگار می‌ تواند باعث مشکلات در ارتباط دستگاه با کامپیوتر شود. اطمینان حاصل کنید که درایورها و نرم‌افزارها به درستی نصب شده و به‌ روزرسانی می شوند.

کند بودن عمل چاپ

از دیگر مشکلات رایج دستگاه پرینتر، کند بودن عمل چاپ است. برای رفع این مشکل باید تنظیمات دستگاه پرینتر را بر اساس مدل آن انجام دهید و حالت چاپ پیش نویس (draft) را فعال نمایید.

گیر کردن کاغذ در پرینتر

از سایر مشکالاتی که ممکن است دستگاه پرینتر شما هم داشته باشد، گیر کردن کاغذ داخل دستگاه است. برای رفع این مشکل در قدم اول باید از کاغذ مناسب استفاده کنید و کاغذهای مرطوب، چروکیده، تاخورده و منگنه دار احتمالا داخل دستگاه گیر کنند. اگر کاغذ سالم است، احتمال دارد کاغذ کش پرینتر خراب شده باشد که به آن پیکاب هم گفته می شود. پیکاب در صورت آسیب دیدگی نیاز به تعمیر و تعویض دارد.

تعمیر پرینتر در محل

تعمیر پرینتر در محل به معنای تعمیر و خدمات تعمیری برای پرینترها و دستگاه‌ های چاپ در مکان اصلی یا محل کاربر است. این نوع خدمات توسط تکنسین‌ های متخص انجام می‌ شود و این امکان را فراهم می‌ کند که مشکلات پرینتر به سرعت و در محل کاربر حل شوند.

چند مرحله کلی برای تعمیرات پرینتر در محل به شرح زیر هستند :

تشخیص مشکل

ابتدا تکنسین باید مشکل دستگاه پرینتر را تشخیص دهد. این امر از طریق مشاهده علائم فیزیکی روی پرینتر، بررسی پیغام‌ های خطا و نیاز به مصاحبه با کاربر برای دریافت اطلاعات بیشتر انجام می گیرد.

تعمیر در محل

پس از تشخیص مشکل، تکنسین به تعمیر در محل دستگاه پرینتر می‌ پردازد. این مرحله شامل تعمیر قطعات معیوب، تنظیمات نرم‌ افزاری و تغییرات سخت‌ افزاری می باشد.

تعویض قطعات

اگر قطعاتی در پرینتر باید تعویض شوند (مانند کارتریج‌ها، هد پرینتر، رولرها) تکنسین از قطعات جایگزین استفاده کند. برای تعویض قطعات دستگاه پرینتر حتما باید از قطعات اصلی و اورجینال استفاده شود تا طول عمر بالایی داشته باشند. قطعات فیک که قیمت ارزانی هم دارند، خیلی زود خراب می شوند و شما احتمالا مجبور به تعمیر مجدد دستگاه پرینتر شوید.

تنظیمات نرم‌ افزاری

اگر مشکلات دستگاه شما مربوط به تنظیمات نرم افزاری آن باشد، تنظیمات لازم توسط تعمیرکار انجام می گیرد. به روزرسانی نرم افزارها، تنظیمات شبکه، تنظیمات درایوها و … در این مرحله صورت می پذیرد.

پیشنهاد مطالعه: چرا پرینتر سفید چاپ می‌کنه؟

آموزش به کاربر

پس از تعمیر پرینتر، تکنسین به کاربر توضیح می دهد که چگونه از پرینتر به درستی استفاده کند تا قطعات دچار آسیب دیدگی نشوند و دستگاه نیز اختلاتی در چاپ نداشته باشد.

آزمایش و تست

پس از تعمیر پرینتر، دستگاه شما چند بار تست خواهد شد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر در مرحله تست، دستگاه عیب و ایرادی را نشان دهد، عیب یابی و تعمیرات مجدد انجام خواهد شد.

ارائه ضمانت نامه

خدمات تعمیر در محل دستگاه پرینتر شامل ارائه ضمانت نامه هم می باشد. گارانتی کردن خدمات تعمیرات از اهمیت زیادی برخوردار است و شما هم برای تعمیر پرینتر خود حتما باید به مراکزی مراجعه کنید که گارانتی ارائه می کنند.

هزینه خدمات تعمیر پرینتر در محل

مزیتی که تعمیر پرینتر در محل دارد، صرفه جویی در هزینه های شماست زیرا لزومی ندارد هزینه حمل و نقل دستگاه به مرکز تعمیرات را بپردازید و تکنسین در محل شما حضور می یابد. هزینه تعمیرات این دستگاه بستگی به نوع مشکل و گستردگی آسیب آن دارد. در مواردی که نیاز به تعویض قطعه های اصلی دستگاه باشد، هزینه تعمیرات افزایش می یابد اما اگر مشکل دستگاه جزئی بوده و مربوط به تنظیمان نرم افزاری باشد، هزینه تعمیرات آن مناسب تر خواهد بود.

سخن پایانی

تعمیر پرینتر به اصلاح و بازیابی عملکرد دستگاه‌ پرینتر کمک می‌ کند. در تعمیر پرینتر، تکنسین‌ های متخصص مشکلات مختلف دستگاه را تشخیص داده و رفع می‌ کنند. برای این منظور، ابتدا مشکل پرینتر باید به دقت تشخیص داده شود و از ابزارهای مخصوص عیب یابی استفاده شود. بعد از مشخص شدن مشکل دقیق دستگاه پرینتر، تعمیرات نرم افزاری و سخت افزاری انجام خواهد شد.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا