با دوربین عکاسی میشه فیلم گرفت
در این مقاله نکات مهم فیلمبرداری با دوربینهای DSLR و بدون آینه همراه با ویدئوی آموزشی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم ، با ما همراه باشید .
تا قبل از ارائه تجاری دوربینهای عکاسی دیجیتال اگر می خواستید به تولید فیلم بصورت دیجیتالی اقدام کنید بایستی از دوربینهای فیلمبرداری اختصاصی اعم از انواع خانگی یا به اصطلاح هندیکم یا انواع پیشرفتهتر استفاده کنید.
تقریباً تمام انواع دوربینهای عکاسی دیجیتال کامپکت قادر به فیلمبرداری هم بودند اما کیفیت آنها اکثراً در حد پایین و با محدودیتهای فراوانی همراه بود. در اوایل سال 2008 میلادی شرکت نیکون اولین دوربین DSLR با قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD را به نام D90 به بازار عرضه نمود.
پس از آن تقریباً تمامی دوربینهای DSLR مجهز به قابلیت فیلمبرداری با قابلیتهای چشمگیر ویدیویی گردیدند بطوری که امروزه رقابت در این حوزه بسیار شدید بوده و روز به روز شاهد دستاوردهای جدیدی مثل رزولوشن های بالای 4K و حتی 8K هستیم.
اگرچه حوزه فیلمبرداری با دوربینهای گوشی های تلفن همراه نیز به شدت فراگیر شده است اما تواناییها و قابلیتهای و در این بخش غیر قابل انکار بوده و هنوز مشتاقان زیادی دارد.
ممکن است شما مثل بسیاری از عکاسان حرفهای تاکنون از قابلیت فیلمبرداری دوربین DSLR یا بدون آینه خود استفاده نکرده باشید. علت این امر ممکن است تفاوت کلی و ماهیتی عکاسی و فیلمبرداری باشد یا اینکه تفاوت در پردازش پس از ضبط عکس و فیلم مانع بازدارندهای برای شما باشد. بهرحال دیر یا زود باید وارد حوزه تولید فیلم نیز بشوید.
دوربین عکاسی چاپ سریع یکی از محصولاتی است که به وسیله آن می توانید عکس خود را در کمترین زمان ممکن چاپ کنید . قیمت دوربین چاپ سریع با توجه به کیفیت و برند آن متغییر است برای خرید دوربین عکاسی چاپ سریع بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.
امروزه در دنیای مجازی اکثر کاربران صفحاتی را بیشتر دنبال میکنند که علاوه بر تصویر ثابت دارای مقادیر معتنابهی از ویدیو نیز باشد. در این نوشتار سعی می کنیم هم از جنبه ابزار و تجهیزات و هم از جنبه مفاهیم و تنظیمات، نکات مهم فیلمبرداری با دوربینهای DSLR و بدون آینه را بیان کنیم.
تجهیزات فیلمبرداری
1-دوربین
از تمامی دوربینهای DSLR و بدون آینه میتوانید استفاده کنید. تفاوت اصلی بین آنها در ابعاد حسگر میباشد. دوربینهای فول فریم بدلیل زاویه دید وسیعتر، نویز کمتر، محدوده دینامیکی بالاتر و . . . از دوربینهای با حسگر کراپ بهتر هستند اما می توانید از دوربینهای کراپ نیز برای تولید ویدیوهای عالی نیز استفاده کنید. اگر درصدد فیلمبرداری به شکل جدی و به میزان زیاد هستید استفاده از دوربینهای بدون آینه فول فریم ارجح میباشد.
2-لنز
همانند عکاسی، استفاده از لنزهای پرایم با دیافراگم باز در فیلمبرداری نیز توصیه میشود. ایجاد عمق میدان کم و عملکرد بهتر در شرایط کم نور، استفاده از لنزهای پرایم را موجه میسازد.
استفاده از لنزهای زوم در فیلمبرداری هم امکان پذیر است اما تغییر فاصله کانونی هنگام ضبط فیلم از نظر فیلمسازان امری نکوهیده محسوب می گردد. قابلیت لرزشگیر درون لنز را هم به عنوان یک امتیاز درنظر بگیرید. از آنجایی که بر خلاف دوربینهای DSLR دوربینهای بدون آینه دارای سیستم لرزشگیر داخلی (IBIS) نیز هستند، لرزشگیردار بودن لنز با لرزشگیردار بودن دوربین ترکیبی فوقالعاده برای فیلمبرداری بدون لرزش روی دست ایجاد میکند.
3-سه پایه، اسلایدر و ابزارهای تثبیت حرکت
همچنین از اسلایدرها برای حرکت دوربین و گیمبالها برای تثبیت حرکت هنگام حرکت فیلمبردار با دوربین روی دست به میزان گستردهای در فیلمبرداری استفاده میشود.
4-کارت حافظه و باتری
فایل های فیلم با توجه به رزولوشن انتخابی می توانند بسیار حجیم باشند و همانطور که میدانید برای ضبط فیلم بدون از دست دادن فریمها لازم است که از کارتهای حافظه سریع استفاده کنید. امروزه طیف وسیعی از انواع کارتهای حافظه با ظرفیت و سرعتهای بالا عرضه شدهاند که برای فیلمبرداری مناسب هستند.
هنگام تهیه کارت های حافظه به این نکته توجه داشته باشید که تمام اتکای خود را بر یک کارت حافظه با ظرفیت بالا قرار ندهید بلکه از چندین استفاده کنید نا ضریب اطمینان بالاتری به لحاظ از دست دادن اطلاعات ارزشمند خود داشته باشید.
نسل جدید دوربینهای بدون آینه از کارتهای جدید و پُر سرعت CFexpress استفاده میکنند. هرچند این کارتها همانند کارتهای مرسوم SD ارزان و در دسترس نیستند اما در آینده نزدیک جایگزین خواهند شد.
در بسیاری از دوربین های جدید می توانید خروجی فیلمبرداری را بصورت به دستگاره رکوردر اکسترنال منتقل نموده و از بالاترین کیفیت ضبط فیلم بهره مند شوید.
از آنجایی که مصرف انرژی دوربین هنگام فیلمبرداری بسیار بیشتر از حالت عکاسی میباشد برای جلوگیری از بروز وقفه در فیلمبرداری به همراه داشتن باتریهای یدکی کاملاً ضروری است.
5-میکروفن و هدفون
اورسن ولز میگوید ” فیلم یک رادیوی تصویری است. ” مشاهده فیلم یک تجربه چندحسی است و بنابر نظر بسیاری از کارشناسان، صدای فیلم مسئول انتقال بیش از 90 درصد این تجربه است. تمامی دوربینهای DSLR و بدون آینه امروزی دارای میکروفن داخلی برای ضبط صدا هنگام فیلمبرداری هستند اما درواقع در بهترین مدلها نیز کیفیت ضبط این میکروفنها قابل قبول نیست. خوشبختانه می توانید از انواع برای ضبط صدا هنگام فیلمبرداری استفاده نمایید. اگر میخواهید یک تجربه حرفهای در زمینه فیلمبرداری داشته باشید میتوانید صدا را بطور جداگانه توسط رکوردرهای حرفهای و بصورت چندکاناله ضبط نمایید.
همچنین برای پایش آنچه در حال ضبط است استفاده از هدفون ضروری است. متاسفانه همه دوربینها دارای پورت اتصال هدفون نیستند.
6- ابزارهای جانبی
یکی از مشکلات رایج در فیلمبرداری با و بدون آینه بخصوص در فضای باز، عدم امکان مشاهده دقیق تصویر در مانیتور دوربین بدلیل انعکاس نور در آن است. به همین منظور ابزاری بنام منظره یاب فیلمبرداری عرضه شده که با نصب آن بر روی مانیتور دوربین میتوانید به راحتی و با دقت بالا تصویر زنده را در مانیتور مشاهده کنید.
از ابزارهای مهم دیگر در فیلمبرداری باید به تجهیزات نورپردازی اشاره کنیم. تجهیزات نورپردازی از انواع ساده قابل نصب روی دوربین تا انواع پیشرفتهتر برای نورپردازی گسترده را شامل میشود. اهمیت این تجهیزات به حدی است که بایستی در یک مقاله جداگانه به آن پرداخته شود.
مفاهیم و تنظیمات
حال که با تجهیزات مهم در فیلمبرداری آشنا شدید بهتر است نگاهی هم به مفاهیم و تنظیمات لازم در این زمینه بیاندازیم.
1-رزولوشن و مگاپیکسل
در دنیای عکاسی برای بیان تفکیک پذیری از واحد مگاپیکسل استفاده میشود اما در حوزه فیلمبرداری مگاپیکسل مفهوم زیادی ندارد. در اینجا برای بیان تفکیکی پذیری از اصطلاحاتی مانند HD, Full HD و 4K یا 8K استفاده میشود.
امروزه بسیاری از دوربینهای دیجیتال قادر به ضبط فیلم با رزولوشن 4K هستند اما آیا واقعاً به این رزولوشن نیاز داریم؟
اساساً استاندارد فعلی ضبط رسانهای از رزولوشن Full HD استفاده می کند. ممکن است شما یم تلویزیون با رزولوشن 4K داشته باشید اما هنگام مشاهده تصاویر 4K در مانیتور یک گوشی متوجه اختلاف آن با تصاویر فول اچ دی نخواهید شد. همچنین فابل های 4K بسیار حجیمتر بوده و تقریباً 4 برابر فایلهای Full HD ظرفیت هارد را اشغال میکنند.
از نظر معادل سازی جالب است که بدانید رزولوشن ویدیوهای فول اچ دی معادل 2.1 مگاپیکسل، ویدیوهای 4K معادل 8 مگاپیکسل و ویدیوهای 8K معادل 16 مگاپیکسل میباشد، بنابراین برای فیلمبرداری با رزولوشنهای بالا نیازی به داشتن دوربینی با مگاپیکسل بالا نیست.
2-سرعت فریم
3-سرعت شاتر
نه تنها بر میزان نور تاثیر میگذارد بلکه باعث نرمی یا پرشدار بودن حرکت می گردد. یک توصیه ساده این است که سرعت شاتر را متناسب با سرعت فریم در نظر بگیرید. رابطه بین این دو رابطه دو برابری است بدین گونه که عدد سرعت فریم را ضرب در دو کرده و به عنوان مخرج سرعت شاتر در نظر بگیرید، مثلاً با سرعت فریم 25 فریم در ثانیه از سرعت شاتر 1/50 ثانیه استفاده کنید. سرعتهای بالاتر شاتر منجر به ایجاد تصاویر پرشدار و غیر طبیعی میشود.
4-دیافراگم
با انتخاب دیافراگم مناسب میتوانید عمق میدان وضوح را برای ایجاد تصاویری زیبا و سینمایی، کنترل کنید.
5-حساسیت ISO
اگر شرایط نوری در مکان فیلمبرداری ثابت بوده و تغییر نمیکند کنترل حساسیت را بصورت دستی و با درنظر گرفتن حداقل نویز، تنظیم کنید. در شرایطی که نور محیط تغییر میکند میتواند از تنظیم حساسیت بصورت اتوماتیک استفاده کرده تا تغییرات نور محیطی کمترین تاثیر ناخواسته را در فیلم داشته باشد.
6-فوکوس
یکی از نقاط ضعف مهم در دوربینهای DSLR نسبت به دوربینهای فیلمبرداری، ضعف سیستم اتوفوکوس هنگام ضبط ویدیو میباشد. هرچند در سالهای اخیر تلاشهای زیادی در رفع این نقیصه انجام شدهاست، مثل معرفی لنزهایی با موتور فوکس پلهای یا سیستمهای اتوفوکوس تشخیص فاز هنگام فیلمبرداری اما با این وجود هنوز بسیاری از فیلمبرداران ترجیح میدهند برای ثبت یک فوکوس دقیق از سیستم فوکوس دستی استفاده کنند.
بهرهگیری از سیستم تنظیم فالو-فوکوس یکی از موثرترین راههای استفاده از فوکوس دستی هنگام فیلمبرداری میباشد. در ضبط ویدیوهای روزمره و معمولی میتوانید به راحتی به سیستم اتوفوکوس دوربین خود اعتماد کنید.
7-پروفایل تصویر
8-وایت بالانس
در فیلمبرداری هم مانند عکاسی، همان ملاحظات را هنگام تنظیم وایت بالانس در پیش بگیرید. مسلماً استفاده از تنظیم دستی وایت بالانس، کنترل دقیقتری بر نحوه ایجاد رنگهای واقعی فراهم میکند.
9-مدت زمان فیلم
نکته مهم طول مدت فیلمبرداری با دوربینهای عکاسی دیجیتال است. با توجه به محدودیتهای فیلمبرداری این دوربینها زمان ضبط فیلم نیز محدود بوده و نمیتوانید بی وقفه به فیلمبرداری بپردازید.
در دوربینهای معمولی پس از رسیدن زمان ضبط به حدنصاب تعیین شده (ممکن است حجمی یا زمانی یا هردو باشد) عملکرد فیلمبرداری متوقف میشود و برای ادامه بایستی مجدداً فیلمبرداری را شروع کنید. در دوربینهای پیشرفتهتر اگرچه ممکن است دوربین در فواصل کوتاه متوقف نگردد اما ضبط ویدیوها بطور تک فایل نبوده و فیلم نهایی متشکل از چندین فایل مستقل و پیاپی خواهد بود.
همچنین باید به گرم شدن دوربین هنگام فیلمبرداری نیز توجه کنید. در برخی از دوربینها اخطار گرما نشان داده شده و عملکرد دوربین متقف میگردد و باید تا زمان خنک شدن دوربین صبر نمایید.
سخن نهایی
فیلمبرداری با دوربینهای دیجیتال علیرغم اینکه ممکن است پیچیده به نطر برسد میتواند بسیار ساده باشد. تلاش سازندگان دوربینهای عکاسی دیجیتال بر این است که با ساده تر کردن فرایند فیلمبرداری، این ویژگی جذاب را براحتی در اختیار علاقهمندان به فیلمبرداری اعم از آماتور یا حرفهای قرار دهند.
امروزه ضبط بسیاری از سریالهای تلویزیونی و موزیک ویدیوها با دوربینهای دیجیتال DSLR انجام میشود. بیایید از دوربین عکاسی دیجیتال خود برای تولید انواع ویدیوها نیز استفاده کنید.
در این مقاله سعی شد نکات مهم مربوط به با دوربینهای DSLR و بدون آینه توضیح داده شود. اگر سوال خاصی در این مورد دارید، با استفاده از قسمت نظرات سوالات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان در اسرع وقت به سوالات شمدوربینهای عکاسی دیجیتال امروزه آنقدر توانا شدهاند که به کاربران امکانِ فیلمبرداری هم میدهند. سوالی که ممکن است برای برخی مطرح شود این است که آیا فیلمبرداری با دوربین عکاسی ضرر دارد؟ یعنی آیا این کار به دستگاهِ ما آسیبی میزند؟ در این متن سعی میکنیم به این سوال پاسخ دهیم و بگوییم که تحت چه شرایطی این کار بدونِ ضرر است.
فیلمبرداری با دوربین عکاسی به خاطر استفاده بدون وقفه از سنسور و پردازشگر و داغ شدن دستگاه گاهاً به یک چالش برای کاربر بدل میشود. خاموش شدن خودکار دوربینِ عکاسی بعد از رسیدن به محدودیتِ زمانی میانگین، رخدادی است که تنشزا است. کاربر ممکن است نگران شود که شاید با این کار دارد به دستگاه آسیب میزند. با این متن به این موضوع خواهیم پرداخت تا شما با خیالی راحتتر از امکانِ فیلمبرداری با دوربینِ عکاسی بهرهمند باشید و از زیر و بم این قضیه سر در بیاورید.
فیلمبرداری با دوربین عکاسی دیجیتال
امروزه حتی ارزانقیمتترین دوربینهای عکاسیِ دیجیتال هم به کاربر امکانِ فیلمبرداری میدهند. البته این قضیه بالعکس هم هست. برای مثال به کاربر امکانِ عکاسی با رزولوشن 10 مگاپیکسل را میدهد.
عملکرد دوربین هنگام تصویربرداری
در این صورت وقتی قرار است کاربر یک شات بزند، دست خود را روی شاتر قرار میدهد، دیافراگم به مدت و حد مشخصی باز میشود، نور وارد میشود و دیافراگم بسته میشود. سنسور نور را دریافت و در کسرِ کوچکی از زمان پردازش انجام میشود. تصویر مد نظر شما روی کارت حافظه ذخیره به صورتِ اطلاعاتِ دیجیتالی ذخیره میشود.
اگر قرار باشد عکاسی پی در پی بکنید بسته به تواناییهای دوربین عکاسی، سنسور و تراشه به طور مداوم در یک بازه زمانی فعالیت میکنند. فیلمبرداری هم چنین مکانیزمی دارد.
وقتی از فیلمبرداری با نرخ 30 فریم در ثانیه حرف میزنیم، در واقع میتوانیم از فرایند عکاسی بگوییم که در حال ثبتِ 30 فریم یا قطعه تصویر در یک ثانیه است و این 30 فریم وقتی کنار هم قرار میگیرند حسی از حرکت به بیننده منتقل میشود و به آن یک ویدیو میگوییم. با این مقدمه شاید به این سوال که آیا فیلمبرداری با دوربینهای عکاسی برای آنها ضرر دارد یا خیر، تا حدودی آگاه شده باشیم.
محدودیت زمانی و خاموش شدن دوربینهای عکاسی
دوربینهای عکاسی حرفهای اکثراً محدوده زمانی در حد نیم ساعت دارند. هر چند دوربینهای سیستمِ بدونِ آینه به خاطر استفاده از فناوریهای روز تواناییهای بالاتری از این حیث دارند. به عنوان مثال تا 13 ساعت به کاربر امکانِ فیلمبرداری بدون وقفه میدهد؛ البته به شرطی که یک کارت حافظه مناسب با ظرفیتِ و سرعت بالا در دوربین موجود باشد.
فیلمبرداری با دوربین عکاسی تا چه حد آسیبزا است؟
معمولاً پیشنهاد میشود که برای فیلمبرداری سراغِ دوربینهایی بروید که برای این کار ساخته و طراحی شدهاند. هر چند برندهای مختلف، به خاطر رقابتی که در بازار وجود دارد، مدام در حال ارتقای تواناییِ دوربین عکاسی برای فیلمبرداری هستند و همانطور که گفتیم به موفقیتهای چشمگیری در حد 12 ساعت فیلمبرداری بدون داغ شدن دستگاه هم دست یافتهاند.
فیلمبرداری با دوربین عکاسی در پروژههای کوچک
پس همه چیز به شرایطِ کاری، حد و اندازههای پروژه و تواناییهای دوربینِ عکاسی بستگی دارد. پاسخِ این پرسش که آیا فیلمبرداری به دوربین عکاسی ضرری میرساند، در یک کلام بله است. فیلمبرداری به خاطر استفاده مداوم و تغییراتِ دمایی میتواند به سنسور آسیب وارد کند. البته این موضوع در استفادههای مکرر و طولانیمدت بروز دارند و شما میتوانید با خیالِ آسوده از قابلیتِ فیلمبرداری دوربینِ عکاسی حرفهای خود بهرهمند شوید.
دوربینهای عکاسی از فرایند کات آف cut-off در صورت داغ شدن بیش از حد برخوردار هستند. این به آن معنی است که به هر حال فیلمبرداری میتواند پردازشگر و سنسور را بیش از حد داغ کند و احتمالِ آسیب افزایش مییابد و استهلاک سرعت میگیرد.
بالاخره با دوربین عکاسی فیلمبرداری کنم یا نه؟
همانطور که گفتیم دوربینهای امروزی به کاربر اجازه میدهند که ویدیوهای با کیفیتی ضبط کند. این امکان در کنار قابلیتِ تعویض لنز و جمع و جور بودن دوربین عکاسی باعث میشود که برخی اصلاً به داشتن یک دوربین فیلمبرداری برای تولید محتوا فکر نکنند.
اولین موضوع این است که در صورتی که به صورتِ جدی قرار است فیلمبرداری شود و این کار قرار است مکرر در طول پروژههای مختلف رخ دهد، قطعاً دوربین عکاسی برای فیلمبرداری مناسب نیست.
برای مثال اگر فردی از یک لپ تاپ برای کارهایی مثل تایپ یا وب گردی استفاده کند تا کسی که از آن برای کارهای سنگین مثل ادیت در نرمافزارهایی مثل افترافکت یا پریمیر استفاده میکند، استهلاک قطعات بالاتر میرود.
- برای فیلمبرداری از دوربین عکاسی استفاده نکنید.
- از دوربین عکاسی میتوانید برای فیلمبرداری استفاده کنید.
این دو جمله در کنار هم معنی پیدا میکنند. هدف اصلی خودتان را مشخص کنید: کدام یک در کار شما مهمتر است؟ عکاسی یا فیلمبرداری؟ اگه قرار است فیلمبرداری کنید در چه حد و برای چه هدفی است؟ با در نظر گرفتن این مسائل میتوانید از دوربین عکاسی خود برای فیلمبرداری در حد معقول استفاده کنید.
اما این حد معقول را چه کسی تعیین میکند؟ اجازه ندهید دوربین عکاسی به مرحله خاموش شدن برسد. حتماً محدودیت زمانی را که برند سازنده کاربر را از آن مطلع میکند آگاهی داشته باشید و معمولاً در حد 70 درصد و کمتر از محدودیت استفاده کنید. مثلاً اگر 30 دقیقه حداکثر زمان است، شما تا 20 دقیقه و کمتر با آن کار کنید. پیشنهاد میکنیم اگر به طور مکرر فیلمبرداری میکنید، به صفحه در سایت بروید و متناسب با پروژههایتان یک مدل را خریداری کنید.
پاسخ نهایی
پس پاسخ به این سوال چیست؟ آیا فیلمبرداری با دوربین عکاسی، ضرری برای دستگاه دارد؟ بله باعث کاهش طولِ عمر سنسور و پردازشگر میشود. اما از آن جایی که این قطعات الکترونیکی هستند در نسبت با سایر قطعات مکانیکی دوربینِ عکاسی عمرِ بالاتری دارند. پس با خیالِ راحت از این قابلیت استفاده کنید، اما زیادهروی نکنید.
آیا شما تجربه ناخوشایندی در این زمینه داشتهاید؟ تا چه دوربین خود را قربانی فیلمبرداریهای طولانی مدت کردهاید و پایتان به تعمیرگاه باز شده است؟ به نظرتان فیلمبرداری با دوربین عکاسی تا چه حد ارزش به خطر انداختن سلامت دوربینتان را دارد؟ اگر این مقاله برای شما مفید بود، خوشحال میشویم آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
پیشنهاد میکنیم این مقاله را بخوانید
ا پاسخ خواهند داد. بدون شک فیلبرداری با دوربین DSLR ممکن است خیلی پیچیدهتر از عکاسی باشد اما شما فقط با رعایت چند گایدلاین ساده و تنظیمات فیلمبرداری دوربین عکاسی میتوانید ویدیوهای خلاقانه و زیبایی خلق کنید. همچنین با اینکه با گذشت زمان میتوانید تجهیزات و وسایل بیشتری برای ضبط ویدیو اضافه کنید، با هزینه خیلی کمی میتوانید تولید ویدیو را آغاز کنید.
در این مقاله ما روی فیلمبرداری با دوربین DSLR نیکون تمرکز داریم اما نکات ذکر شده برای هر نوع دوربین DSLR دیگری هم کاربرد دارد.
1) آیا DSLR شما برای فیلمبرداری مناسب است؟
قبل از اینکه هرگونه پروژهی مربوط به فیلمبرداری را قبول کنید باید این سوال را از خودتان بپرسید. عموما هر پروژهای که در آن باید از سوژههای در حال حرکت فیلمبرداری کنید (برای مثال عروسی) و به خصوص اگر لازم باشد اتوفوکوس روی برخی سوژههای خاص قفل شود برای فیلمبرداری با DSLR مناسب نیست و بهتر است با یک دوربین فیلمبرداری حرفهای این قبیل پروژهها را انجام دهید.
این موضوع به دلیل این است که اتوفوکوس اکثر دوربینهای DSLR کمی کند است، برخی اوقات با خطا مواجه میشود و سر و صدای زیادی هم به همراه دارد. نویز صوتی ناشی از موتور فوکوس داخل بدنه دوربین و/یا لنز آن به وضوح داخل ویدیوهای شما شنیده میشود و فیلتر کردن آن هم کار خیلی سختی است. همچنین لنزهایی که در دوربینهای DSLR مورد استفاده قرار میگیرند از قابلیت Power Zoom پشتیبانی نمیکنند و در صورتی که در ویدیوهای خودتان به زوم کردن نیاز دارید استفاده از آنها خیلی سخت خواهد بود.
هر پروژهای که به ضبط فیلمهای بدون وقفه طولانی (بیشتر از 30 دقیقه) نیاز داشته باشد را هم نمیتوانید با دوربین DSLR انجام دهید زیرا اکثر این دوربینها به ویدیوهای کمتر از 30 دقیقه محدود هستند.
دوربینهای DSLR برای انجام پروژههایی مناسب هستند که جدا کردن سوژه از پس زمینه خیلی مهم است، شما از سوژهها و صحنههای ثابت عکاسی میکنید و یا صفحه کانونی سوژه خیلی تغییر نمیکند و نیازی به جابجاییهای بهم پیوسته دوربین ندارید.
2) انتخاب اندازه کادر و فریم ریت
یکی از تنظیمات فیلمبرداری دوربین عکاسی انتخاب اندازه کادر و فریم ریت دوربین است. دوربین DSLR شما احتمالا تعدادی اندازه کادر و فریم ریت مختلف دارد که شما میتوانید هر کدام از آنها را انتخاب کنید. تعداد زیادی از مشتریها اندازه فریم 1920 * 1080 و فریم ریت 24 یا 30 فریم بر ثانیه را ترجیح میدهند. با این تنظیمات دوربین مقدار جزئیات خیلی زیادی را ثبت میکند و زمانی که روی صفحه نمایشهای بزرگ به نمایش گذاشته میشود، کاملا حرفهای به نظر میرسد. در صورتی که قرار است داخل فیلمهای ضبط شده توسط شما هرگونه حرکت دوربینی دیده شود، توصیه میکنیم از نرخ فریم 30fps استفاده کنید، زیرا بدین ترتیب حرکات دوربین خیلی نرمتر از زمانی خواهد بود که با نرخ فریم 24fps فیلمبرداری میکنید. مطمئنا در صورتی که دوربین شما توانایی ضبط فیلمهای 1920 * 1080 با نرخ فریم 60fps را دارد بهتر است که از آن استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که با این کار کارت حافظههای شما خیلی سریعتر پر میشوند و به دلیل حجم بالای فایل باید زمان بیشتری را صرف ادیت ویدیو کنید. امروزه ویدیوهای 4K نیز به شدت در حال محبوب شدن هستند و در صورتی که قصد خرید دوربین جدیدی را دارید بهتر است این موضوع را نیز در نظر داشته باشید.
3) تطابق سرعت شاتر و نرخ فریم
برای ضبط ویدیوهای با کیفیت و روان که در آنها تمامی حرکات طبیعی به نظر میرسند باید سرعت شاتر و نرخ فریم را با هم تطبیق دهید. این بدین معنی است که برای ضبط ویدیو با نرخ فریم 24fps باید سرعت شاتر را روی 1/50 ثانیه، برای 30 فریم بر ثانیه سرعت شاتر را روی 1/60 ثانیه و برای ضبط ویدیوهای 60fps نیز سرعت شاتر را روی 1/125 ثانیه تنظیم کنید.
همچنین میتواند از تنظیمات شاتر برای دستیابی به قابلیتهای خلاقانهتری هم استفاده کنید. برای مثال عکاسی با سرعت شاترهای آهستهتر باعث افزایش تاری تصویر میشود و باعث خواهد شد ویدیوهای شما خیالیتر به نظر برسند اما افزایش سرعت شاتر ممکن است باعث شود ویدیوهای واضحتر و برخی اوقات متقاطعتری داشته باشید.
حرکت دادن یا چرخاندن دوربین در زمان استفاده از سرعت شاترهای سریعتر یا آهستهتر باعث تقویت این افکتها خواهد داشت. با این وجود برای اکثر ویدیوهای تجاری از سرعت شاتر/فریم ریت استاندارد استفاده خواهد شد.
4) تنظیمات دوربین
برای این منظور باید ویدیوهای خنثی ضبط کنید و تنظیمات مربوط به کنتراست و وضوح در پائینترین سطح ممکن قرار داشته باشند. همچنین پس از اینکه تجربه بیشتری هم کسب کردید میتوانید کمی اشباع رنگها را نیز کاهش دهید. با انجام این کارها شما امکانات خیلی بیشتری برای اعمال تنظیمات مختلف خواهید داشت. قرار دادن تنظیمات مربوط به وضوح در پائینترین سطح ممکن هم به شما کمک میکند که احتمال بروز Moire در عکسهای شما به پائینترین میزان ممکن برسد.
همچنین باید در حالت کاملا دستی فیلمبرداری کنید و از فیلمبرداری با حالت خودکار خودداری کنید. بزرگترین مشکل مربوط به فیلمبرداری با دوربین DSLR در حالت اتوماتیک این است که ممکن است با کمترین تغییر مقدار نوردهی در تصاویر شما، تنظیمات دوربین به صورت کامل تغییر کنند. این تغییر تنظیمات در ویدیو قابل مشاهده خواهند بود و باعث خواهند شد فیلمهای ضبط شده توسط شما به نظر مبتدیانه برسند.
اکثر DSLRهای نیکون امکان تغییر دیافراگم در زمان فیلمبرداری در حالت Live-View را نمیدهند و این موضوع در زمان فیلمبرداری ممکن است مشکل خیلی بزرگی باشد. نیکون 1 V2 و D800 به شما امکان تغییر دیافراگم در زمان فیلمبرداری در حالت Live View با استفاده از کنترلهای خارجی را میدهند. در صورتی که با ایزو بالا هم عکاسی میکنید، قابلیت کاهش نویز دوربین خودتان را حتما روشن کنید.
5) Moire و روش مقابله با آن
اما قضیه فیلمبرداری کاملا متفاوت است و شما باید به شدت مراقب الگوهای Moire در فیلمهای خودتان باشید. این اتفاق بیشتر زمان فیلمبرداری از سوژههایی که الگوی ثابتی دارند مثل دیوارهای آجری، میلههای آهنی، فنس، صندلیهایی که روکش پارچهای دارند، لباسهای الگودار و توری جلوی ماشینها رخ میدهد و همچنین بیشتر وقتی که از این سوژهها با لنزهای واید عکاسی میکنید دیده میشود. همیشه بهتر است به همراه خودتان یک لپ تاپ داشته باشید تا بتوانید صحنههایی که ممکن است در آنها Moire دیده شوند را بررسی کنید.
در صورتی که در ویدیوهای شما Moire وجود داشته باشد، در زمان ادیت نمیتوانید آن را از بین ببرید. به همین خاطر بهترین کار این است که در صحنه فیلم را بررسی کنید و در صورتی که داخل آن اثری از Moire وجود داشت دوباره فیلمبرداری کنید تا این مشکل کمتر شود و یا کلا از بین برود. شما میتوانید با کادربندی دوبارهی صحنه و یا کمی تغییر زاویه دوربین این کار را انجام دهید. برخی اوقات هم نزدیک شدن و یا دور شدن از سوژه این مشکل را به صورت کامل برطرف خواهد کرد.
در صورتی که Moire در بخشی از پس زمینه فیلم شما وجود دارد هم میتوانید با تغییر دیافراگم دوربین، عمق میدان را کاهش دهید تا چیزی که باعث Moire شده است را تار کنید. همچنین میتوانید با فیلمبرداری با استفاده از دیافراگمهای بستهتر باعث شکست عمدی نور شوید تا تصاویر نرمتری داشته باشید. برخی اوقات به دلیل طبیعت صحنه تنها کاری که شما میتوانید انجام دهید این است که Moire را کاهش دهید و نمیتوانید آن را به صورت کامل حذف کنید. همین الان هم ویدیوهای تبلیغاتی زیادی در تلویزیون پخش میشوند که حاوی Moire هستند.
احتمال بروز Moire در ویدیوهای ضبط شدهی شما به بدنه دوربینی هم که از آن استفاده میکنید بستگی دارد. برای مثال Nikon D600 به شدت در مقابل این مشکل آسیبپذیر است و خیلی هم غیرقابل پیشبینی است. اما دوربین D800 در فیلمبرداری 1080 کمتر تحت تاثیر Moire قرار میگیرد و معمولا باعث بروز مشکلات جدی نمیشود. برخی مدلها نیز مثل D5200 هیچ مشکلی از این لحاظ ندارند.
6) شاتر غلتان و افکت ژله
اکثر سنسورها با شاتر گلوبال (دوربینهای حرفهای) یا شاتر غلتان (Rolling Shutter) عرضه میشوند. شاتر گلوبال تمام صحنه را به صورت همزمان در معرض نوردهی قرار میدهد اما شاتر غلتان صحنه را با فواصل زمانی مختلف در معرض نوردهی قرار میدهد. در صورتی که حرکات دوربین با سرعت زیادی انجام شوند، این نوع شاتر باعث میشود سوژه کمی داخل تصاویر شما جابجا شوند و برخی اوقات عناصر عمودی کمی کج دیده شوند. برای مقابله با این مشکل شما باید در زمان فیلمبرداری با دوربین DSLR حرکات خودتان را کمی آهستهتر انجام دهید. در صورتی که این موضوع ممکن نباشد هم میتوانید بسته به نرمافزاری که استفاده میکنید ویدیوهای خودتان را در زمان ادیت تصحیح کنید.
7) فوکوس دستی و استفاده از فوکوس تعقیبی
ممکن است نیاز باشد یک یونیت فوکوس تعقیبی (Follow-Focus) تهیه کنید تا اجرای این تکنیکها راحتتر باشد. همچنین با استفاده از این وسیله مقدار لرزشهای دوربین هم کمتر خواهد شد زیرا شما به صورت مستقیم حلقه فوکوس را لمس نمیکنید.
8) استفاده از لنزهای زوم
من یک صفحه پایهی بلندتر برای یونیت فالو فوکوس خودم دارم که به من این امکان را میدهد که یک حلقه فوکوس ثانویه روی آن نصب کنم و با استفاده از آن مقدار زوم را هم تغییر دهم. این کار انتخابهای خلاقانه بیشتری برای فیلمبرداری در اختیار من قرار میدهد. زمانی که از لنزهای زوم دیافراگم متغیر استفاده میکنید باید به یاد داشته باشید که تغییر مقدار زوم باعث تغییر دیافراگم میشود و ممکن است نوردهی ویدیوهای شما نیز به دنبال آن تغییر کند. همیشه از دیافراگمهایی استفاده کنید که در ماکزیمم محدوده زوم لنز هم تغییر نمیکند و به همین خاطر هیچگونه تغییری در نوردهی شما ایجاد نخواهد شد.
9) ملاحظات مربوط به ایزو و نوردهی
نویز فاکتوری است که در زمان فیلمبرداری هم به اندازهی زمانی که عکاسی میکنید مشهود است و شما باید همیشه سعی کنید با کمترین مقدار ایزو ممکن فیلمبرداری کنید. از آنجایی که همیشه باید سرعت شاتر را با نرخ فریم خودتان تطابق دهید برای دستیابی به نوردهی صحیح در فیلمهای خودتان همیشه با محدودیتهایی روبرو خواهید بود. به همین خاطر دستیابی به نوردهی صحیح در فیلمبرداری خیلی سختتر از عکاسی است. زیرا در عکاسی فقط کافی است دوربین را روی یک سه پایه نصب کنید و از سرعت شاترهای پائینتر استفاده نمائید اما در فیلمبرداری حتما باید از تجهیزات نورپردازی اضافه و قابل حمل استفاده کنید.
همچنین فیلمبرداری در طول روز و در شرایطی که نور خیلی زیاد است است هم کار چالشبرانگیزی است زیرا باز هم باید نرخ فریم و سرعت شاتر را با هم تطبیق دهید و نمیتوانید از سرعت شاترهای سریعتر استفاده کنید. احتمالا اغلب اوقات متوجه این موضوع میشوید که حتی در مقادیر ایزو پائین هم عکاسی با سرعت شاتر 1/60 ثانیه باعث نوردهی زیاد تصاویر شما خواهد شد. در صورتی که قرار است در فضاهای باز فیلمبرداری کنید، مطمئنا به یک فیلتر ND متغیر نیاز خواهید داشت تا بتوانید بخشی از نور ورودی به لنز را کاهش دهید و به خوبی سرعت شاتر و نرخ فریم را با هم تطبیق دهید.
در فیلمها نویز بیشتر در قسمتهای تیره و به شکل تعداد زیادی نقطهی متحرک قابل دیدن است اما ممکن است در هایلایتها نیز دیده شود. میتوانید نویز را تا حدود زیادی در نرمافزارهای ادیت ویدیو کاهش دهید اما مثل عکاسی در اینجا هم بهتر است تا جای ممکن مطمئن شوید که نویز در فیلمهای شما وجود ندارد. برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن بهتر است با ایزو 800 یا پائینتر به عکاسی بپردازید.
یک موضوع عجیب این است که ابعاد سنسور به هیچ عنوان نشاندهندهی عملکرد دوربین در شرایط کم نور نیست. برای مثال برخی دوربینها مثل D5200 به شدت در شرایط کم نور عملکرد خیلی خوبی دارند. در مورد فیلمبرداری هر دوربین ممکن است مشخصات متفاوتی داشته باشد و برخی اوقات این مشخصات به هیچ عنوان منطقی نیست.
در صورتی که قرار است در محیطهای داخلی عکاسی کنید، بهتر است مبلغی را برای تجهیزات نورپردازی کنار بگذارید. مطمئن شوید پایههای نوری که تهیه میکنید دارای بالشتکهای بادی هستند و زمانی که میخواهید ارتفاع آنها را کاهش دهید به نورهای شما ضربه نمیخورد. همچنین ارتفاع آنها نیز باید حدود 2 تا 3 متر باشد تا بتوانید یک نور همه جانبهی خوب ایجاد کنید. من ترجیح میدهم از لامپهای فلورسنت با دمای رنگی نور روز استفاده کنم زیرا مصرف انرژی کمتری دارند، داغ نمیشوند و نور را به صورت یکدستتر منتشر میکنند. بهتر است از هدهای نوری هم استفاده کنید که چند عدد لامپ را میتوانید روی آنها نصب کنید. به این ترتیب میتوانید با روشن/خاموش کردن برخی از لامپها به شدت نور مدنظر خودتان برسید.
10) فرمت سنسور؛ FX، DX یا CX
این بخش از تنظیمات فیلمبرداری دوربین عکاسی مخصوص دوربینهای نیکون است اما برای دوربینهای کانن و دیگر برندها نیز کاربرد دارد. دوربینهای کانن با لنز قابل تغییر از سه سایز سنسور پایه استفاده میکنند: سنسور FX یا فول فریم در دوربینهای D800 یا D610 استفاده میشود و سنسورهای DX نیز که فاکتور کراپ 1.5 دارند در دوربینهایی مثل D7100 و D5300 مورد استفاده قرار میگیرند. سنسورهای CX هم در سری 1 نیکون مورد استفاده قرار میگیرند و فاکتور کراپ آنها 2.7 است.
درست مثل عکاسی، مشخصات عمق میدان هر کدام از این دوربینها متفاوت است. عکاسی با یک دیافراگم ثابت با سنسورهای FX، DX و CX باعث خلق نتایج متفاوتتری از لحاظ مقدار صحنهای که در فوکوس است خواهد شد. سنسورهای FX کمترین عمق میدان را در هر دیافراگم دارند و سنسورهای CX نیز بیشترین عمق میدان ممکن را دارند.
استفاده از یک بدنهی FX و یک بدنهی DX یا یک بدنهی FX و یک بدنهی CX باعث میشود انتخابهای خلاقانه بیشتری نسبت به زمانی داشته باشید که فقط از یک بدنه استفاده میکنید. احتمالا برخی اوقات متوجه شوید که به دلیل شرایط نوری پیچیده شما فقط محدود به استفاده از دیافراگمهایی مثل f/4 هستید اما به عمق میدان خیلی بیشتری نیاز دارید. در این شرایط یک بدنهی CX مثل نیکون 1 V2 میتواند به شما کمک کند.
11) دسترسی به ظاهر آنالوگ
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از دوربین DSLR نسبت به دوربین فیلمبرداری عمق میدان کمی است که سنسورهای FX و تا حدود کمتری DX در اختیار شما قرار میدهند. با استفاده از این عمق میدان میتوانید به یک پس زمینهی نرم برسید و سوژه را به خوبی از پس زمینه جدا کنید. با استفاده خلاقانه از عمق میدان شما میتوانید نگاه مخاطب را هدایت کنید و آنها را به سمت داخل یا خارج صحنه هدایت کنید و توجه آنها را هدایت کنید. یکی از دلایلی که فیلمبردارها ترجیح میدهند زمان فیلمبرداری با دوربین DSLR از لنزهای پرایم استفاده کنند همین موضوع است.
سریال تلویزیونی دکستر توسط دوربین D800 فیلمبرداری شده است.
تمامی حرکات دوربین کوتاه و اندازهگیری شده هستند و مقدار زوم و حرکات افقی و عمودی دوربین نیز به خوبی کنترل شده است. دقیقا این تکنیکها هستند که باعث میشوند فیلمهای ضبط شده توسط دوربین DSLR شما حرفهای به نظر برسند. کلیپهای ویدیویی طولانی که از یک پرسپکتیو ثابت ضبط شدهاند علاوه بر اینکه برای مخاطب خیلی کسلکننده هستند بلکه ادیت آنها نیز خیلی زمانبر است و در صورتی که بخواهید بخش خاصی از آنها را حذف کنید باید زمان زیادی را فقط صرف پیدا کردن آن بخش کنید.
12) ملاحظات مربوط به صدا
میکروفون داخلی دوربین DSLR شما برای کارهای مربوط به مشتری کافی نیست. انواع مختلفی از میکروفون در بازار موجود است و شما بسته به نیاز خودتان میتوانید هرکدام از آنها را انتخاب کنید اما برای شروع کار بهتر است یک میکروفون شاتگان نسبتا با کیفیت تهیه کنید. ما نیکون ME-1 و Rode VideoMic Pro را توصیه میکنیم. البته لازم به ذکر است که Rode گزینه بهتری است. شما باید میکروفونهای مختلف را هم با بدنههای دوربین خودتان تست کنید، زیرا عملکرد میکروفونها ممکن است متفاوت باشد.
میکروفون شاتگان به گونهای طراحی شده است که فقط صداهایی که در جلوی آن قرار دارند را ثبت کند و به همین خاطر میتواند برای حذف صداهای اضافی صحنه مناسب باشد. همچنین این نوع میکروفون میتواند صداهای تولید شده توسط لنز و دوربین را هم از بین ببرد. در صورتی که میکروفون شاتگان را بالای دوربین خودتان نصب میکنید به شدت مراقب باشید که سیم آن به بدنهی دوربین برخورد نکند. زیرا این موضوع میتواند باعث انتقال نویز بدنه به فیلمها شما شود.
در صورتی که میخواهید از این میکروفون در محیطهای باز و یا محیطهایی که ممکن است منبع نویز به صورت مستقیم در پشت سر سوژه قرار داشته باشد، باید در نظر داشته باشید که آن نویز به صورت کامل در ویدیو ثبت خواهد شد. در این شرایط بهتر است میکروفون شاتگان خودتان را روی یک بوم وصل کنید و سپس با استفاده از پچ کورد آن را به دوربین متصل کنید. سپس میکروفون را با زاویه 70 درجه بالای سر سوژه نگه دارید. با این کار نویز پس زمینه تقریبا به صورت کامل حذف خواهد شد. همچنین در صورتی که قرار است در فضای آزاد کار کنید بهتر است از یک ددکت هم روی میکروفون خودتان استفاده کنید، تا به صورت کامل نویز ناشی از باد را هم حذف کند.
13) تثبیت دوربین
علاوه بر تنظیمات فیلمبرداری دوربین عکاسی موضوعاتی مثل تثبیت دوربین هم حائز اهمیت هستند. هیچ چیز غیرحرفهایتر از ویدیویی که دچار لرزش است نیست. شما برای فیلمبرداری مطمئنا به یک سه پایهی مستحکم و هد فیلمبرداری شناور با کیفیت نیاز خواهید داشت. این نوع هد به شما این امکان را میدهد که حرکات افقی و عمودی را به نرمی انجام دهید.
سه پایههای ویدیویی اختصاصی معمولا به شکلی طراحی شدهاند که بتوانند وزن دوربینهای فیلمبرداری بزرگ و حرفهای را که معمولا سنگینتر از دوربین DSLR هستند را تحمل کنند. در صورتی که سه پایه شما میتواند وزن 8 کیلوگرم یا بیشتر را تحمل کند نیازی به سه پایه مخصوص فیلمبرداری ندارید. در صورتی هم که میتوانید سه پایه فیبر کربن بخرید حتما این کار را انجام دهید. این نوع سه پایه لرزش خیلی کمتری را به دوربین شما منتقل میکنند.
هدهای ویدیویی خیلی گران هستند و به همین خاطر در زمان خرید باید تجهیزاتی که قرار است در کنار دوربین DSLR خودتان از آنها استفاده کنید را در نظر داشته باشید و هدی تهیه کنید که توانایی تحمل وزن تمامی آنها را در کنار هم داشته باشد. تجهیزات پایهای که باید برای فیلمبرداری با دوربین DSLR از آنها استفاده کنید عبارتند از دوربین و لنز، میکروفون شاتگان، سیستم فوکوس تعقیبی و اسلایدر دوربین. شما قبل از اینکه برای سه پایه خودتان هد بخرید باید تمامی تجهیزاتی که قرار است از آنها استفاده کنید را مدنظر قرار دهید وگرنه ممکن است هدی تهیه کنید که برای تجهیزات شما خیلی کوچک باشد.
14) حرکات دوربین
یکی از بهترین روشها برای خلق ویدیوهای خلاقانه با استفاده از تنظیمات فیلمبرداری دوربین عکاسی این است که استفاده از حرکات دوربین برای افزایش جذابیت ویدیوهای خودتان را یاد بگیرید. چرخشهای افقی و عمودی پایه خوب هستند اما در صورتی که میخواهید ویدیوهای خودتان را به شکل تاثیرگذاری بهبود ببخشید، بهتر است یک اسلایدر دوربین تهیه کنید. این وسیله به شما این امکان را میدهد که دوربین خودتان را روی یک مسیر مشخصشده حرکت دهید. موضوع مهمی که در زمان خرید اسلایدر باید به آن توجه کنید، کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در آن است.
اسلایدری که من از آن استفاده میکنم نسبتا کوچک است و من میتوانم به راحتی آن را جابجا کنم. مکانیسم حمل دوربین آن هم از بلبرینگ بهرهمند است و به همین خاطر حرکات دوربین کاملا نرم خواهد بود. شما میتوانید به صورت مستقیم از اسلایدر استفاده کنید و یا آن را به هد ویدیویی سه پایه خودتان متصل کنید. از مقدار خلاقیتی که این وسیله ساده به ویدیوهای شما اضافه خواهد کرد شگفت زده خواهید شد. شما با این وسیله میتوانید دوربین خودتان را از چپ به راست، عقب به جلو و یا با زاویه به سمت سوژه یا دور از آن حرکت دهید. در صورتی که تصاویر خودتان را به خوبی برنامهریزی کرده باشید و چیزی داخل پیش زمینه داشته باشید یا کادربندی را به شکلی انجام داده باشید که یکی از عناصر صحنه از کادر تصویر خارج شود میتوانید احساس حرکت را تقویت کنید و باعث جذابتر شدن فیلمهای خودتان شوید.
15) لرزشگیر دوربین
در صورتی که بیشترین میزان حرکات دوربین را میخواهید داشته باشید، بهتر است یک لرزشگیر دوربین تهیه کنید. این وسیله به شما این امکان را میدهد که ویدیوهایی زیبا و بدون هیچگونه لرزش داشته باشید. لرزشگیرهای دوربین با ابعاد و وزنهای مختلفی عرضه میشوند و تنظیم و استفاده از آنها نیز خیلی سخت است. به هیچ عنوان فریب مدلهای ارزان قیمت موجود در بازار را نخورید. یک لرزشگیر خوب وسیلهای است که کاملا براساس اصول مهندسی ساخته شده است.
همچنین این وسیله چیزی نیست که انتظار داشته باشید به محض خارج کردن آن از جعبه و تنظیم بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید بلکه یادگیری و استفاده از این وسیله به هفتهها تمرین نیاز دارید. همچنین برای استفاده از آن باید از لحاظ فیزیکی هم آمادگی لازم را داشته باشید تا بتوانید برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید زیرا این وسیله فشار خیلی زیادی به گردن، شانهها و بازوهای شما وارد میکند. میتوانید لرزشگیر را به جلیقه مخصوص هم وصل کنید اما در صورتی که قرار نیست خیلی از لرزشگیر استفاده کنید، خرید جلیقه اصلا توجیه خاصی ندارد.
16) فیلمبرداری با بیشتر از یک دوربین
یکی از بهترین روشها برای افزایش خلاقیت در تصاویری که ضبط میکنید و ذخیرهی زمان فیلمبرداری این است که دو عدد دوربین به همراه داشته باشید و صحنهها را از دو زاویه به صورت همزمان ضبط کنید. داشتن دو پرسپکتیو مختلف میتواند ادیت ویدیو را هم برای شما سادهتر کند زیرا پرسپکتیو دوم کات کردن صحنهها و تغییر پرسپکتیو از کلوزآپ به واید را برای شما سادهتر خواهد کرد.
17) کارت حافظه
برای اینکه مطمئن شوید ویدیوهای با کیفیتی ضبط میکنید، باید از سریعترین کارت حافظهی موجود برای دوربین خودتان استفاده کنید. برای بهترین نتایج ممکن باید از کارتهایی استفاده کنید که عملکرد خیلی خوبی دارند. برای مثال ما به شما کارتها حافظهی لکسار و سندیسک را پیشنهاد میکنید. همچنین بهتر است به جای استفاده از یک کارت حافظه با حجم ذخیرهسازی بالا از چندین کارت حافظه با حجمهای پائینتر استفاده کنید. به این ترتیب احتمال اینکه به دلیل سوختن کارت حافظه نتوانید فیلمهای مورد نیاز خودتان را ضبط کنید کاهش خواهد یافت. در صورتی که دوربین شما از اسلات کارت حافظهی دوگانه هم استفاده میکند، همیشه بهتر است اسلات دوم را به پشتیبانگیری خودکار اختصاص دهید.
18) باتری
فیلمبرداری فشار خیلی بیشتری به باتری دوربین شما وارد خواهد کرد. همیشه حداقل با دو عدد باتری اضافی که کاملا شارژ شدهاند به فیلمبرداری بپردازید و شارژر خودتان را هم به همراه داشته باشید. به محض اینکه باتریها را هم تعویض کردید، باتری که خالی شده است را به شارژ بزنید. همچنین در صورتی که قرار است یک روز کامل در فضای آزاد به فیلمبرداری بپردازید بهتر است یک آداپتور فندکی ماشین هم به همراه داشته باشید تا بتوانید از طریق آن باتریهای خودتان را شارژ کنید.
19) بند دوربین
این موضوع ممکن است خیلی مهم به نظر نرسد اما برای فیلمبرداری با دوربین DSLR همیشه از بندهایی استفاده کنید که با استفاده از سگک به دوربین متصل میشوند. موقعیتهای خیلی زیادی وجود خواهد داشت که لازم است شما بند را به صورت کامل از دوربین جدا کنید و یا یک طرف بند را آزاد کنید و از آن برای کشیدن دوربین استفاده کنید. در صورتی که قصد داشته باشید با بندهای معمولی به صورت همزمان به عکاسی و فیلمبرداری بپردازید به شدت کار سختی را در پیش خواهید داشت.
20) نرمافزار
برای ادیت ویدیوهایی که ثبت میکنید باید از نرمافزارهای با کیفیت استفاده کنید. در زمان شروع کار استفاده از نرمافزارهای ادیت فیلم حرفهای اصلا منطقی نیست. برای خیلی از فیلمهای تبلیغاتی و صنعتی که ثبت میکنید به بخش زیادی از قابلیتهای نرمافزارهای رده بالا نیاز نخواهید داشت. برای شروع نرمافزارهایی مثل VideoStudio Pro X6 تنها چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت. در صورتی که به قابلیتهای بیشتری نیاز دارید، استفاده از نرمافزارهایی مثل PowerDirector ممکن است منطقی باشد. در ادامه مسیر میتوانید از نرمافزارهای حرفهایتر هم استفاده کنید اما برای شروع به چنین چیزی نیاز نخواهید داشت.
21) سختافزار
در صورتی که قرار است به صورت حرفهای به فیلمبرداری با دوربین DSLR بپردازید ممکن است نیاز باشد کامپیوتر خودتان را با رم سریعتر، مقدار زیادی فضای ذخیره سازی، یک کارت گرافیک حرفهای و یک پردازندهی سریع به روزرسانی کنید.
22) براساس استوریبرد کار کنید
به هیچ عنوان نباید بدون تائید استوریبرد برای مشتریها کار کنید. این استوریبرد باید شامل متن روی ویدیو، جزئیات مربوط به هرگونه شات سوپر و یا اینست و جزئیات مربوط به نحوهی فیلمبرداری هر شات باشد. من همیشه زمان تقریبی تمامی متنهای روی ویدیو را محاسبه خواهم کرد تا مطمئن شوم که تمامی شاتها به اندازهی کافی طولانی هستند و میتوانند متن Voice-Over را پوشش دهند. در صورتی که نتوانید این کار را به خوبی انجام دهید باید بعدا برگردید و صحنه مورد نظر را دوباره ضبط کنید.
23) در ابتدا و انتهای هر شات فضای کافی برای برش باقی بگذارید
همیشه در ابتدا و انتهای هر کلیپ چند ثانیه اضافی باقی بگذارید. این کار باعث خواهد شد ادیت ویدیو و سرهم کردن کلیپهای ضبط شده در زمان ادیت آسانتر باشد.
24) راهی به جز آموزش اصولی عکاسی و فیلمبرداری وجود ندارد.
هرچند که از تجهیزات حرفهای و مدرنی استفاده کنید، بدون دانش عکاسی و فیلمبرداری نمیتوانید در این عرصه فعالیت کنید. شما قبل از هر چیزی را جدی بگیرید تا بتوانید با استفاده از تجهیزاتی که دارید، بهترین نتیجه را رقم بزنید. در طی سالها فعالیت خود، توانسته هنرجویان زیادی را آموزش دهد و روانهی بازار کار کند. در آکادمی، دورههای آموزش فیلمبرداری، آموزش عکاسی و آموزش تدوین به صورت تخصصی برگزار میشوند. در صورت نیاز به یک شاخه نیز میتوانید بر اساس خواستهها و سطح دانش فعلی خود، دورهای را انتخاب کنید که بیشترین و بهترین ثمر را داشته باشد. دورههای آکادمی نورنگار به صورت حضوری، آنلاین و دانلودی هستند و دست شما در انتخاب دوره بسیار باز خواهد بود. در نهایت نیز گواهینامهی معتبری به شما اعطا میشود تا در صورت نیاز بتوانید مدرک خود را ارائه دهید.
25) تمرین، تمرین، تمرین
قبل از اینکه اولین پروژه حرفهای خودتان را قبول کنید، مطمئن شوید که به اندازهی کافی فیلمبرداری و کار با تجهیزات خودتان را تمرین کردهاید تا بتوانید فیلمهای با کیفیتی ضبط کنید.
26) تمیز کردن تجهیزات قبل از شروع
تمیز کردن تجهیزات قبل از شروع هر فیلمبرداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان یک عکاس، تمیزی دوربین خیلی مهم نیست زیرا در فتوشاپ به راحتی میتوانید هر گونه لکهای را پاک کنید اما این لکهها را نمیتوانید داخل فیلم پاک کنید و ممکن است به صورت کامل ویدیوی شما را بلااستفاده کنند.
سخن نهایی
به عنوان یک عکاس حرفهای خیلی راحت میتوانید خدمات خودتان را گسترش دهید و فیلمبرداری را هم داخل آنها بگنجانید. با درک نقاط قوت و ضعف تجهیزات خودتان شما قادر خواهید بود پروژههایی که برای تجهیزات شما مناسب هستند را انتخاب کنید و ضریب موفق خودتان را افزایش دهید.
منبع: youtube.com