برترین های کسب و کارفرهنگ و هنر

نسبت در ابعاد چاپ عکس چه اهمیتی دارد؟

نسبت ابعاد تصویر در عکاسی ( Aspect Ratios ) چیست؟

 به نقل از مجله چاپ عکس در عکاسی، نسبت ابعاد تصویر رابطه بین عرض و ارتفاع یک تصویر را نشان می‌دهد. می‌توان آن را به صورت عددی بیان کرد که به دنبال آن یک دو نقطه و به دنبال آن عدد دیگری می‌آید، مثل 2:3 یا یک عدد اعشاری مانند 1.50. برخی حتی ترجیح می‌دهند نسبت ابعاد را به صورت اعشاری بیان کنند، و به دنبال آن یک دو نقطه و عدد 1 مانند 1.50:1 را قرار بدهند.

شما می‌توانید با اختصاص واحدها به عرض و ارتفاع یک تصویر، هر نسبت ابعادی را به راحتی مشاهده کنید. به عنوان مثال، نسبت ابعاد 4:3 از 4 واحد اندازه مساوی برای عرض آن و 3 واحد اندازه مساوی برای ارتفاع آن تشکیل شده است. به طور مشابه، تصویری با نسبت ابعاد 3:2 توسط 3 واحد اندازه مساوی برای عرض آن در مقابل 2 واحد برای ارتفاع آن تشکیل شده است.

نسبت ابعاد غالباً توسط فرمت سنسور و سایز آن مشخص می‌شود که عملا همیشه مستطیل است، اما با نسبت‌های متفاوت. رایج ترین نسبت‌های سنسورهای مدرن 3:2 و 4:3 است. تمام دوربین‌های مدرن فول فریم و APS-C دارای سنسورهایی با نسبت تصویر 3:2 هستند، در حالی که 4:3 یک گزینه محبوب‌تر در بین گوشی‌های هوشمند، میکرو چهار سوم و برخی از تولید کنندگان دوربین با فرمت متوسط است. همانطور که در ادامه این مقاله از گروه چاپ کشور خواهیم گفت، برخی از دوربین‌ها امکان انتخاب نسبت‌های مختلف از طریق منوی دوربین را فراهم می‌کنند و گزینه‌های برش دیگری غیر از همان نسبت بومی سنسور تصویر را ارائه می‌دهند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که نسبت ابعاد اندازه فیزیکی یک تصویر یا ابعاد آن در پیکسل‌ها را نشان نمی‌دهد، فقط به رابطه عرض با ارتفاع آن اشاره دارد. برای مثال، نسبت ابعاد 3:2 می‌تواند به صورت تصویری توضیح داده شود که 3 متر عرض و 2 متر ارتفاع داشته باشد، و یا 3 فوت عرض و 2 فوت ازتفاع داشته باشد. اگر هم بخواهیم آن را از دید پیکسلی نگاه کنیم، یک تصویر 6000 در 4000 پیکسلی که توسط یک دوربین 24 مگاپیکسلی ثبت شده نیز دارای نسبت ابعاد تصویر 3:2 است.

سرانجام، هنگامی که نسبت ابعاد در دو عدد توسط یک دو نقطه از هم جدا می‌شود، شماره اول به طور معمول به ضلع افقی تصویر اشاره می‌کند، در حالی که عدد دوم به ضلع عمودی آن اشاره دارد. به عنوان مثال، 3:2 یک تصویر لنداسکیپ را نشان می‌دهد که در جهت افقی قرار گرفته است، در حالی که 2:3 به یک تصویر پرتره که در جهت عمودی گرفته شده است اشاره دارد. وقتی نسبت ابعاد به صورت اعداد اعشاری مانند 1.50 یا 1.50:1 بیان می‌شود، جهت یابی تصویر را نادیده می‌گیرد.

درک اصول نسبت ابعاد تصویر در عکاسی بسیار مهم است، چرا که تأثیرگذاری زیادی بر روی تصویر نهایی شما خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر با نسبت تصویر 4:3 عکاسی می‌کنید و سوژه یا عناصر مهم صحنه را به لبه‌های قاب می‌چسبانید، ممکن است نتوانید تصویر را به نسبت ابعاد گسترده‌تری برش دهید. همیشه اطمینان حاصل کنید که اگر هدف نهایی شما انتخاب گزینه‌های بیشتری برای دیده شدن در تصویر است، فضای آزاد کافی را در مورد آن ایجاد کنید تا اگر نیاز به برش زدن هم پیدا کردید، به مشکل نخورید.

نسبت بومی دوربین یا نسبت دست کاری شده ؟

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم، نسبت ابعاد تصویر اغلب توسط حسگر تصویر دوربین تعیین می‌شود، که اینبه آن نسبت ابعاد بومی گفته می‌شود. با این حال، برخی از دوربین‌ها امکان انتخاب نسبت‌های مختلف را به عکاسان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، امکان انتخاب موارد زیر را دارد :

  • FX (36×24)
  • DX (24×16)
  • 5:4 (30×24)
  • 1:1 (24×24)
  • 16:9 (36×20)

توجه داشته باشید که دو گزینه اول هر دو 3:2 است ( FX 36 × 24 و DX 24 × 16 )، چرا که این نسبت ابعاد بومی سنسور در این دوربین است ( گزینه دوم برای برش قسمت مرکزی تصویر ارائه شده است که برای شبیه سازی سنسورهای دوربین APS-C / DX نیکون به کار می‌رود ). تمام گزینه‌های دیگر مانند 5:4 ، 1:1 و 16:9 بومی دوربین نیستند، به این معنی که انتخاب هر یک از آنها منجر به بریدن بخشی از تصویر خواهد شد.

NIKON Z 7 + NIKKOR Z 24-70mm f/4 S @ 70mm, ISO 64, 1/6, f/5.6

در حالی که انجام این کار وضوح تصویر و اندازه پرونده نهایی را کاهش می‌دهد، اغلب فکر خوبی برای تغییر ابعاد تصویر نسبت به بومی نیست. اول از همه، شما پیکسل‌هایی را دور می‌اندازید که هرگز قادر به بازگشت آنها نخواهید بود. بنابراین اگر یک تصویر را برش دهید و تصمیم بگیرید که به عقب برگردید و به نسبت ابعادی متفاوت تغییر دهید، مجبور خواهید شد که عکس را دوباره از اول ثبت کنید و یا بیش از قبل وضوح را از دست بدهید. اگر نسبت تصویر بومی عکاسی کنید، می‌توانید در مرحله پس پردازش و ادیت، با کمترین از بین رفتن وضوح، آن را تغییر دهید.

من فقط می‌توانم به دو دلیل واقعی فکر کنم که چرا کسی می‌خواهد از نسبت ابعاد تصویر بومی تغییر کند. یکی از دلایل آن مربوط به چاپ کردن عکس است، اگر بخواهید مستقیما تصویر خود را روی یک کاغذ با نسبت متفاوت از نسبت بومی دوربینتان چاپ کنید، نیاز است که نسبت را توسط خود دوربین تغییر دهید تا چیزی از سوژه یا پس زمینه در هنگام چاپ برش نخورد.

دلیل دوم مربوط به بافر دوربین و سرعت عکاسی مداوم. برخی از دوربین‌ها به دلیل ذخیره پرونده‌های کوچکتر بافری با ظرفیت بیشتر دارند.

Fujifilm GFX 50S + GF23mmF4 R LM WR @ 23mm, ISO 100, 10 sec, f/11.0

در مثال قبلی با پهباد DJI Mavic Pro، برای تست این مورد به نسبت تصویر 16:9 سوئیچ کردم و آن را کاملاً با کادر خود متناسب ساختم، که در نتیجه بسیاری از عکس‌های من با رزولوشن پایین‌تر ثبت شدند.

اگر می‌خواهید وضوح تصاویر خود را به حداکثر برسانید، همیشه با نسبت تصویر بومی سنسور دوربین خود عکس بگیرید. اما اگر شرایط خاصی دارید ( مانند انجام دادن پروژه برای یک مشتری که خود خواستار تولید تصاویر با نسبت ابعاد خاص است )، برش دادن عکس از نظر فریم بندی و ترکیب بندی گزینه‌ای مطمئن‌تر خواهد بود.

نسبت های متداول تصویر در عکاسی

در زیر رایج‌ترین نسبت‌های تصویر در عکاسی را که امروزه بیشتر از آنها استفاده می‌شود، مشاهده خواهید کرد :

  • 1:1 (1.00) – برخی از دوربین‌های فیلمی و آنالوگ با فرمت متوسط، نسبت ابعاد 1:1 را ارائه می‌دهند. با این حال، هیچ یک از دوربین‌های دیجیتال مدرن دارای سنسور مربعی نیستند و فقط برخی از دوربین‌ها 1:1 را به عنوان گزینه‌ای برای برش در منو ارائه می‌دهند. اینستاگرام با مجبور کردن کاربران برای اشتراک عکس‌هایی با نسبت مربع، باعث شدن نسبت 1:1 محبوب شود، اما این پلتفرم اکنون تغییر کرده است تا نسبت‌های مختلفی را در خود جای دهد. 1:1 برای چاپ تصاویر مربع نسبتاً متداول است.
  • 5:4 (1.25) – نسبت تصویر 5:4 در دوربین‌های فیلمی با فرمت بزرگ و متوسط و همچنین هنگام چاپ تصاویر 8 در 10 ( اینچ ) و 16 در 20 ( اینچ ) کاملاً متداول است.
  • 3:2 (1.50) – بیشتر دوربین‌های DSLR، بدون آینه و سایر دوربین‌های عکاسی امروزی دارای سنسوری با نسبت تصویر 3:2 هستند. نسبت ابعاد 3:2 توسط فیلم 35 میلی متری محبوبیت پیدا کرد و امروزه رایج‌ترین آن‌ها در عکاسی است.
  • 4:3 (1.33) – فرمت متوسط، میکرو چهار سوم، اکثر گوشی‌های هوشمند و برخی از دوربین‌های عکاسی دارای سنسوری با نسبت تصویر 4:3 هستند.
  • 16:9 (1.78) – امروزه رایج‌ترین قالب ویدیویی 16:9 است. این یک فرمت رایج در عکاسی نیست، اما برخی از دوربین‌ها آن را به عنوان یک گزینه برش داده شده ارائه می‌دهند.
  • 3:1 (3.0) – معمولاً برای چاپ تصاویر پانوراما استفاده می‌شود.

Hasselblad X1D @ 45mm, ISO 100, 1/125, f/5.6

نسبت‌های مختلف و اندازه‌های چاپ

در زیر یک جدول از نسبت‌های مختلف و اندازه‌های چاپ مشاهده می‌کنید :

نسبت تصویر نسبت تصویر ( حالت اعشاری ) سایز پرینت در واحد اینچ
1:1 1.00 5×5″, 8×8″, 10×10″, 12×12″, 16×16″, 20×20″
5:4 1.25 4×5″, 8×10″, 11×14″, 16×20″
7:5 1.4 2.5×3.5″, 5×7″
3:2 1.50 4×6″, 6×9″, 8×12″, 10×15″, 12×18″, 16×24″, 20×30″, 24×36″
4:3 1.33 6×8″, 9×12″, 10×13″, 12×16″, 18×24″
3:1 3.0 4×12″, 5×15″, 8×24″, 12×36″

نحوه تنظیم نسبت ابعاد

وقتی نوبت به تغییر نسبت ابعاد می‌رسد، می‌توانید این کار را از دو طریق مختلف انجام دهید. راه اول از طریق منوی دوربین شما و راه دوم از طریق نرم افزارهای ادیت و ویرایش تصویر است. بیایید جلو برویم و هر دو را بررسی کنیم.

تنظیم در دوربین

بسته به نوع و مدل دوربین شما، ممکن است بتوانید نسبت تصویر را از طریق منوی دوربین تنظیم کنید. در حالی که اکثر دوربین‌ها هنگام عکاسی با فرمت تصویر RAW، تصاویر را به نسبت دلخواه برش می‌دهند، بعضی از دوربین‌ها فقط تصاویر JPEG را برش می‌دهند، در حالی که تصاویر RAW را با نسبت بومی نگه می‌دارند، مهم نیست که چه چیزی را به آن تغییر دهید، بنابراین فقط این را بخاطر بسپارید.

تغییر نسبت ابعاد از طریق منوی دوربین باید یک فرایند ساده باشد. به عنوان مثال، در دوربین‌های DSLR نیکون و دوربین‌های بدون آینه، می‌توانید دکمه منو را فشار داده و مسیر “Photo Shooting Menu” -> “Choose Image Area” را برای تغییر آن دنبال کنید. در نهایت چیزی شبیه به این را خواهید دید :

در دوربین‌های DSLR کانن و دوربین‌های بدون آینه، باید مسیر “Shooting Menu” -> “Crop/aspect ratio” را دنبال کنید. اما این صفحه به چه صورت خواهد بود :

اگر از دوربین‌های بدون آینه سونی برای عکاسی استفاده می‌کنید، می‌توانید زیر منوی Aspect Ratio را در بخش “Shooting Menu”، مانند تصویر زیر پیدا کنید :

مدل‌های مختلف دوربین گزینه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در این مورد خاص، به نظر می‌رسد که سونی فقط اجازه می‌دهد بین نسبت‌های 3:2 و 16:9 در دوربین‌های A7 III و A7R III تغییر دهید. با این حال، سونی A7R IV اکنون گزینه‌های بیشتری از جمله 4:3 و 1:1 را نیز دارد.

تنظیم در نرم افزار

اگر می‌خواهید بعد از ثبت عکس، نسبت ابعاد عکس‌های خود را تغییر دهید، برای انجام این کار باید از نرم افزارهای پس از پردازش مانند Lightroom و Capture One استفاده کنید. اگر شما نرم افزار پس از پردازش ندارید، تعداد زیادی ابزار عالی رایگان برای پردازش تصویر وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تصاویر خود را به نسبت ابعاد دلخواه برش دهید. حتی برخی وب سایت‌ها مانند وجود دارند که امکان بارگذاری تصویر را می‌دهند و با یک کلیک روی یک دکمه، می‌توانید نسبت ابعاد آن را تغییر دهید.

اگر از Adobe Lightroom Classic استفاده می‌کنید، می‌توانید نسبت ابعاد عکس خود را با کلیک روی ابزار “Crop & Straighten” در ماژول Develop ( میانبر روی صفحه کلید : “R” ) تغییر دهید.

پس از باز شدن ابزار، به سادگی روی گزینه‌ای که کنار علامت قفل وجود دارد و روی آن نوشته شده ” Original ” کلیک کنید، و مانند گزینه‌های زیر تعدادی گزینه مختلف به شما ارائه می‌شود :

” Original “، همانطور که از نام آن پیداست، نسبت ابعاد اصلی تصویر شما را ارائه می‌دهد. وقتی تصویر خود را برش دادید، نسبت ابعاد اصلی شما حفظ می‌شود. ” As Shot ” نیز بسیار شبیه به همان است، به جز اینکه سعی می‌کند اگر قبلاً آنرا بریده‌اید، بتوانید به وضوح کامل تصویر برگردید. اگر بر روی قفل بالا کلیک کنید تا نسبت ابعاد اصلی را نادیده بگیرید و تصویر را به سلیقه خود برش دهید، آن را بر روی حالت ” Custom ” قرار داده‌اید.

در بخش اول نسبت ابعاد مناسب چاپ، مانند 4 در 5 و 5 در 7 قرار گرفته است. در بخش دوم اما بیشتر نسبت‌های رایج تصویر مثل 4:3 و 16:9 قرار داد.

اگر می‌خواهید یک نسبت ابعاد دلخواه را انتخاب کنید، به سادگی روی ” Enter Custom … ” کلیک کنید و مقادیر را در پنجره باز شده بعدی تایپ کنید.

اگر از Capture One استفاده می‌کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی ابزار مربوطه بر روی صفحه اصلی کلیک کنید، سپس یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید :

همانطور که مشاهده می‌کنید گزینه‌های زیادی از جمله امکان افزودن و حذف نسبت ابعاد سفارشی وجود دارد.

سوالات احتمالی

نسبت ابعاد یک تصویر در عکاسی چیست؟

در عکاسی، نسبت ابعاد رابطه بین عرض و ارتفاع یک تصویر را نشان می‌دهد. می‌توان آن را به صورت نسبت یا به عنوان عدد اعشاری بیان کرد.

بهترین نسبت تصویر چیست؟

چیزی به نام ” بهترین ” در نسبت ابعاد تصویر وجود ندارد، زیرا همه این‌ها به هدف عکاس بستگی دارد. محبوب‌ترین نسبت ابعاد امروز در اینترنت برای عکس ها 3:2 است، اما نسبت‌های دیگر مانند 4:3 نیز محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند.

نسبت ابعاد 1920×1080 چیست؟

نسبت ابعاد فیلم‌های HD ( 1920×1080 ) 16:9 است.

نسبت ابعاد فیلم 4K چیست؟

نسبت ابعاد فیلم UHD 4K 17:9 است.

منابع:

photobox.co.uk

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا