علمی و پزشکی

اسراییل و اشتباه تاکتیکی – دانا نیوز

این روزنامه قدیمی ترین روزنامه اسرائیل است و طبق دایره المعارف .dia Britannica، معتبرترین و تحصیلکرده ترین خوانندگان آن است. این سرمقاله از بسیاری جهات مهم است.

یک روز قبل از انتشار آن در روزنامه هارتص، 4400 پمپ بنزین در ایران تعطیل و عرضه قطع شد. علت این حادثه که مشکلات زیادی را برای مردم ایران به همراه داشته، مدتی است که نامشخص بوده است تا اینکه خبرگزاری فارسی و آشنا به ماجرا از حمله احتمالی سایبری خبر داد. در نهایت دبیر شورای عالی فضای سایبری ایران در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که احتمال دارد این حمله سایبری در خارج از کشور صورت گرفته باشد، اما جزئیات آن را مشخص نکرد. خبرگزاری آنلاین دانا نیوز اولین خبری بود که اخیراً مقاله ای را در روزنامه هارتص منتشر کرد.

تاریخچه حمله سایبری اسرائیل به ایران

اسرائیل در گذشته چندین حمله سایبری انجام داده است.

نیروگاه اتمی بوشهر: احتمالاً اولین حمله سایبری اسرائیل به ایران، موضوع نیروگاه های هسته ای استاکس نت و بوشر است. Stusent یک حمله بدافزار آمریکا و اسرائیل در سال 2010 به تاسیسات هسته ای ایران، به ویژه نیروگاه بوشچر است. یاهو نیوز می گوید هدف از بازی های موسوم به «المپیک» نابودی برنامه هسته ای ایران نیست، بلکه خرید زمان و تلاش های دیپلماتیک است. ادوارد اسنودن، یکی از ماموران سابق سیا، در مصاحبه با اشپیگل، تعدادی از اسناد مربوط به جاسوسی آمریکا را با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا و اسرائیل افشا کرد.

– در سال 1397، حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره ارتباطات زیرساخت در توییتر خود اسرائیل را منشأ این حملات اعلام کرد. به گفته گلمرضا جلالی، رئیس آژانس دفاعی اقیانوس آرام کشور، این حمله سایبری با استفاده از ویروس «نسل جدید بدلکاری» به «قسمت‌های چندگانه» انجام شده است.

– مؤسسه نظامی پارچین. در 25 اوت 1999، انفجاری در پایگاه نظامی پارسین رخ داد. روز بعد، زوئی یازکلی، تحلیلگر سیاسی کانال 13 تلویزیون اسرائیل گفت که انفجار شب گذشته در پارک تهران “نتیجه یک حمله سایبری” بوده است.

– سقوط نیروگاه اتمی نطنز در 22 فروردین ماه سال جاری در نیروگاه اتمی نطنز. کانال خان که توسط دولت اسرائیل اداره می شود، یکشنبه (12 آوریل) گزارش داد که “حادثه” در ایستگاه هسته ای نطنز نتیجه اقدامات اسرائیل و “حمله سایبری جدید به ایران” بوده است.

– تأسیسات بندر شهید رجایی: در 20 اردیبهشت ماه سال جاری حملات قبلی به تأسیسات آبی و جاده ای بندر شهید رجایی صورت گرفته بود. روز دوشنبه 29 اردیبهشت، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات دولت آمریکا که نامشان فاش نشده و مقامات “دولت خارجی” که نامشان فاش نشده، از احتمال حمله سایبری به بندر شهید رجایی در استان هرمزگان خبر دادند. آنها اسرائیل بودند.

البته حملات گذشته اسرائیل به کشور ما احتمالا محدود خواهد بود.

شباهت و نکته عجیب دو اتفاق

صدها قطار به دلیل اختلال جهانی در سیستم رایانه ای شرکت راه آهن در 27 تیر امسال تمدید و حتی لغو شده و ورودی و خروجی ها، مراکز فروش بلیط، خدمات الکترونیک و مسافر و وب سایت شرکت راه آهن تحت تأثیر قرار گرفته است. در همین روز خبرگزاری آنلاین دانا نیوز با انتشار تابلوی تصویری از فعالیت راه آهن ایران خبر داد. “قطارها به دلیل حمله سایبری” در تابلوی اعلانات قطار ظاهر شد. این پیام شامل شماره تلفن نیز می باشد.

اما در کمال تعجب، حملات سایبری هفته گذشته همان تعداد پیام را روی صفحه نمایش نشان داد که حملات سایبری اخیر به پمپ بنزین ها را نشان می داد.

این شباهت یک نکته ظریف داشت. تحقیقات شرکت امنیت سایبری آمریکایی و اسرائیلی چک پوینت در مورد حمله چهار ماهه نشان می دهد که شرکت راه آهن ایران توسط یک گروه هکری به نام ایندیرا یک سیستم کامپیوتری را هک کرده است. مهاجم اسرائیلی یک هکر مظنون نیست.

پس اندکی دقت در این قیاس یک نکته مهم را توضیح می دهد. : “اسرائیل می گوید حمله فعلی کار من است” بررسی کنید که این مسابقه تصادفی بوده است. این نشان می دهد که هر دو حمله اسرائیلی بوده و در گذشته اسرائیل مسئولیت آن را بر عهده گرفته است و یا اینکه هیچ یک از این حملات اقدام اسرائیل نبوده و این بار اسرائیل کار خودش است. هارست اخیراً گفت به ویژه رویکرد هر دو حمله تضعیف پلت فرم خدمات عمومی است و هیچ یک از آنها برای اهداف نظامی صحبت نمی کنند.

آیا دولت اسرائیل با مردم ایران دشمنی دارد؟

به عقیده جامعه شناسان، افکار عمومی در شرایط خاص ممکن است از نظر دشمن، در مسائل غیر نظامی منزجر کننده باشد یا دشمن به رفتارهای تلافی جویانه، مردم عادی و زندگی روزمره راضی باشد. باورش دردناکه بزرگان به یاد می آورند که دولت بعث عراق با کمک کشورهای بزرگ پس از جنگ، چشمان موشک های گروه B را بسته بود و عده ای شعار «پاسخ موشکی» سر می دادند. می توان انتظار انتقام داشت. اما شکی نیست که کشوری که در صدمه زدن به مردم خود پیش قدم شده است، بیش از هر زمان دیگری از آن متنفر خواهد شد.

تا آنجا که می دانیم، زیرساخت های خدمات عمومی که مستقیماً با رفاه همه مردم ارتباط دارد، هرگز در ایران، اسرائیل و حتی ایالات متحده آماج حمله سایبری قرار نگرفته است. البته ایران در سطح بین‌المللی در مورد فضای سایبری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و دو سال پیش وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای با بیان اینکه «ایران برنامه سایبری قوی برای تهدید آمریکا دارد» گفت: «رفتار اسرائیل فقط نیست. یک احتیاط، قابل تلافی نیست و تهدیدی برای امنیت و امنیت مردم ایران است.»

مشکلات ناشی از تهاجم به زیرساخت‌های عمومی را نمی‌توان مانند مشکلات ناشی از تحریم‌های همجنس‌گرایان دانست و در هر دو مورد شکایات عمومی را می‌توان ابزاری با تأثیر یکسان دانست. فشار بر سیستم برخی تحریم ها و مشکلات را به انتخاب خود یا انتخاب سیاسی خود نسبت می دهند، اما چه کسی می تواند بگوید مردم دشمن و ضد مردم هستند، نظام را در نظر نگیرید؟

هشت سال جنگ نشان داد که مردم ایران در مخالفت با تهاجم به میهن متحد هستند. بنابراین، این تاکتیک شگفت‌انگیز خواهد بود که فرض کنیم امنیت عمومی نتیجه نارضایتی دشمن از سیستم است. این ادعا در تضاد با پیام های دوستانه ای است که دولت اسرائیل گاهی سعی می کند به مردم ایران ارسال کند.

گل آب و شبکه ملی اینترنت!

من همیشه به جای نام مستعار شبکه ملی اینترنت بر شبکه ملی اطلاعات (تشکیل شبکه مستقل اطلاعاتی در مورد سازمان ها و ارگان ها و خدمات دولتی) تاکید داشته ام. وزیر سابق فناوری اطلاعات نیز همین تفاوت را تایید کرد و اساسا در مورد دومی دروغ گفت. با این حال، این نکته نیز حائز اهمیت است که سیل اخیر حملات سایبری در کشور ما به اینترنت مرتبط شده است. طرح حمایت از حقوق مجرمان سایبری مدتی است که در مجلس مطرح شده و در حال چالش است. افکار عمومی کم کم این طرح را دنبال می کند و مخالفان زیادی از جمله آقای تیاتران نماینده مردم تهران بر خلاف قصد مسئولان مبنی بر تضعیف یا محدود کردن عمدی دسترسی به اینترنت وجود دارد. مجلس شورای اسلامی و حامیان این طرح اذعان داشتند که افزایش داشته است.

تصاویر موقتی از این حمله سایبری این واقعیت را تقویت می کند که ممکن است برخی افراد بخواهند تحت عنوان طرح شبکه ملی از اینترنت استفاده کنند و موافقان ممنوعیت ممکن است از این سایبری استفاده کنند. حمله دلیلی بر اهمیت این حمله است.

1717

دکمه بازگشت به بالا