اقتصادی

صادرات را بهانه کردند تا قیمت گوشت را بالا ببرند

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان دام، کمبود گوشت در بازار وجود ندارد و عرضه دام بالاتر از تقاضا است. اما شاهد آن هستیم که برخی سوء استفاده کنندگان از محصولات صادراتی به عنوان دستاویزی برای افزایش قیمت گوشت استفاده می کنند.

چرا منصور پوریا در گفت وگو با دانا نیوز صادرات دام را متوقف کرد؟ برنامه های راهبردی برای حمایت از تولید در مواجهه با بازار دائما در حال تغییر است و اخیراً بازار صادرات دام به دلیل جو روانی ایجاد شده در بازار متوقف شده است.

وی ادامه داد: در جریان صادرات دام، دامداران هر کیلوگرم 62 هزار تن را خریداری کرده و برای صادرات به ذخیره ویژه ارسال کردند. قطع صادرات قطعا صدمات جبران ناپذیری را حتی به صادرکنندگان و پرورش دهندگان وارد می کند چرا که این تله ها به دامداران بازخواهد گشت.

رئیس اتحادیه سراسری صادرکنندگان دام افزود: کشور در فصول بهار، تابستان و پاییز خشکسالی شدیدی را تجربه کرده است. این باعث آسیب نور زیادی شد. دام در مناطقی مانند کوسستان، ایلام، فارس، لرستان و کرمانشاه به شدت تحت تاثیر خشکسالی و کم آبی قرار گرفته است. از سوی دیگر، به دلیل انباشت دام و کمبود ظرفیت بازار، دولت تصمیم گرفته تا اجازه صادرات برخی از گونه های ساده را به میزان یک درصد بدهد.

وی گفت: کمبود گوشت در بازار وجود ندارد. کمبود دام وجود ندارد زیرا عرضه فراتر از تقاضا است. سایز زایمان های بهاره خیلی خوبه. ذخایر گوشت نیز در بخش دولتی بالاست. با وجود اینکه تعداد دام زیاد است اما هیچ بهانه ای برای گرانی وجود ندارد اما شاهد افزایش قیمت گوشت صادراتی از سوی برخی سوء استفاده کنندگان هستیم.

وی گفت: قیمت دام کمتر از قیمت کالا است. قیمت هر کیلوگرم آن حدود ۷۵ هزار تن دام است و در حال حاضر ۵۵ هزار تن قیمت دارد. و در میادین اصلی قیمت گوسفند 58000 تن در هر کیلوگرم است. یعنی گوشت و دام را گران نکردیم اما معلوم نیست چرا قیمت گوشت افزایش یافت.

وی گفت: ما دو نوع جامپر داریم.

این فعال بخش خصوصی گفت: مصرف گوشت در بازار 50 درصد کاهش یافته و قدرت خرید مردم کاهش یافته است و این افزایش باعث کاهش قدرت خرید می شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان دام گفت: امیدواریم صادرات به زودی ادامه پیدا کند و خبرهای خوبی بشنویم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا