علمی و پزشکی

تبدیل وضعیت استخدامی پزشکان تامین اجتماعی

معاون درمان سازمان تأمین‌ اجتماعی اعلام کرد در ماه‌های اخیر با اخذ مصوبه از هیأت‌مدیره و همکاری معاونت‌های توسعه مدیریت و مالی، تبدیل وضعیت استخدامی پزشکان انجام شده است.

به گزارش دانا نیوز، دکتر مهدی اسلامی در آیین گرامیداشت روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند در سازمان تأمین‌اجتماعی که با حضور میرهاشم موسوی مدیرعامل این سازمان، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، معاونان و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی و جمعی از کارکنان بخش‌های مختلف بیمه‌ای و درمانی این سازمان در محل مجتمع فرهنگی ورزشی نگین غرب تهران برگزار شد، با بیان اینکه پزشکان قوه محرکه نظام سلامت و درمان کشور هستند، گفت:‌ حفظ و نگهداشت پزشکان مسئله مهمی است، مدیرعامل سازمان هم در خصوص ماندگاری پزشکان در مراکز درمانی ملکی تأکید ویژه‌ای دارند و در ماه‌های اخیر موفق شدیم با اخذ مصوبه از هیئت‌مدیره و همکاری معاونت‌های توسعه مدیریت و مالی تبدیل وضعیت استخدامی پزشکان را انجام دهیم.

وی ادامه داد:‌ همچنین موفق شدیم برای اولین بار در تاریخ این سازمان نظام پرداخت پزشکان را اصلاح کنیم. هر میزان فاصله‌ تعرفه‌ها در بخش درمان تأمین‌اجتماعی با تعرفه‌های مورد عمل در دیگر مراکز درمانی کاهش یابد قطعاً در کیفیت خدمات درمانی این سازمان مؤثر است و بیمه‌شدگان از آن منتفع می‌شوند.

اسلامی با تقدیر از زحمات پزشکان و داروسازانی که در سازمان تأمین اجتماعی خدمت می‌کنند، گفت: جامعه پزشکی سازمان تأمین‌اجتماعی نهایت سختکوشی و تلاش را در رسیدگی به بیماران و بیمه‌شدگان این سازمان که غالباً از اقشار شریف کارگر هستند، به‌کار می‌گیرند.

وی از سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان دومین ارائه‌کننده خدمات درمانی و نخستین خریدار خدمات درمانی در کشور یاد کرد و گفت:‌ سازمان تأمین اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کند و ۵۰ هزار پرسنل درمانی دارد که از این تعداد ۸۰۰۰ نفر پزشک و ۱۷ هزار نفر پرستار هستند.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در سال گذشته ۸۵۳ هزار نفر در مراکز درمانی ملکی این سازمان بستری شدند و ۴۷۰ هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شد و ۱۴۰ میلیون مراجعه سرپایی نیز ثبت شد. در بخش درمان غیرمستقیم (مراکز طرف قرارداد) نیز با ۵۳ هزار پزشک و مرکز درمانی طرف قرارداد هستیم که بیمه‌شدگان در مراجعه به آنها فقط فرانشیز پرداخت می‌کنند.

وی به اقدامات شاخص معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: تقویت نظام ارجاع و راه‌اندازی کلینیک‌های دیابت در مراکز درمانی این سازمان اجرا شد و فرانشیز در شهرهایی که مرکز درمانی ملکی نداریم برای بیمه‌شدگان صفر شد و همچنین هزینه‌ها برای بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در هنگام مراجعه به مراکز درمانی دولتی هزینه‌ها رایگان است. در بخش توسعه کمی و کیفی مراکز وخدمات پیشرفت‌های خوبی داشتیم و امیدواریم با توسعه کمی و کیفی خدمات و مراکز رضایت بیمه‌شدگان را جلب کنیم.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این مراسم، نعمت خدمت در سازمان تأمین‌اجتماعی را به سبب مأموریت این سازمان در خدمت به بالغ بر ۵۰ درصد از جمعیت کشور، توفیقی الهی توصیف کرد و از تلاش‌های مدیران و کارکنان این سازمان برای توسعه و تسهیل خدمات قدردانی کرد.

وی با گرامیداشت روز پزشک، داروساز و روز کارمند و همچنین تقدیر از شهدای مدافع سلامت و شهدای دولت، گفت: هر کسی در مقام و حرفه خود بتواند تکلیف خودش را در جهت خدمت‌رسانی به مردم انجام دهد، به تعبیری کار او تقدس و ارزشی معنوی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به حدیث «العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان» گفت: اینکه در آیین ما و در احادیث و روایات منقول از ائمه معصومین (ع)، علم ابدان در کنار علم دین قرار گرفته است، نشان از اهمیت ذاتی علم پزشکی دارد و شاید یکی از علل تقدس این حرفه این است که به شکل مستقیم، مظهر بخشی از صفات خداوندی است. در علم پزشکی، موضوع علم مستقیماً انسان و خلقت با عظمتی است که خداوند بابت آن به خود لقب احسن‌الخالقین داده است. هدف علم پزشکی، ارتقای سلامت و نجات جان این انسان و حفظ سلامت او در شرایط سخت و بحرانی است که بسیار اهمیت دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: این بسیار مهم است که ما باید سعی کنیم تقدس و ارزش کار پزشکی را حفظ کنیم و نگذاریم از این حرفه تقدس‌زدایی شود. اهمیت این علم را می‌توان از آنجا دریافت که در دین ما تأکید شده کسی که یک انسان را نجات دهد مانند آن است که کل عالم را نجات داده ‌است. این شغل با صفات ربوبی نسبت دارد که آن را مقدس کرده است. کسی که دوستدار خداست، دوستدار مردم هم هست.

موسوی همچنین گفت: پزشکان عزیز ما بارها نشان داده‌اند که حاضرند تا پای جانشان برای مردم هزینه کنند؛ چیزی که ما در دوران همه‌گیری کرونا به چشم دیدیم که چه ایثارگری‌ها و رشادت‌هایی در خط مقدم جبهه سلامت خلق کردند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: متأسفانه گاهی ما به علل مختلف دچار غفلت می‌شویم و آن‌گونه که باید دستاوردهای بزرگ نظام اسلامی در حکمرانی و ارتقای وضعیت سلامت و رفاه جامعه را نتوانسته‌ایم برای مردم تبیین کنیم. باید همواره به یاد داشته باشیم که روزی در حوزه خدمات سلامت کجا بودیم و الان کجا هستیم؟ زمانی عده‌ای تحت عنوان پزشک هندی و پاکستانی در این کشور کار طبابت را بر عهده داشتند اما الان در چه جایگاهی هستیم؟

موسوی با اشاره به رویکرد دولت مردمی سیزدهم در توجه بیش از پیش به جامعه پزشکان گفت: ظرفیت بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از ابتدای دوره فعالیت این سازمان تا به حال به حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی رسیده و اکنون ۶ برابر این عدد در نظام سلامت برای رفاه مردم در حال آماده‌سازی است. اینها اتفاقات بسیار بزرگی است که نباید به سادگی از آنها عبور کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برجسته درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، ارائه خدمت سلامت و درمان رایگان است. همین الان در تأمین‌اجتماعی بالغ بر ۱۳۳ پروژه در حال طراحی و ساخت است و تا زمانی که به نقطه تعادلی در درمان مستقیم و غیرمستقیم برسیم، این روند توسعه را با قوت و قدرت ادامه می‌دهیم.

موسوی با اشاره به نقش نیروی انسانی در تحقق دستاوردهای بزرگ سازمان تأمین‌اجتماعی و تجلیل از همه کارکنان این سازمان گفت: قابل قبول نیست که سیستمی ادعا داشته باشد نیروی انسانی مهم‌ترین عنصر و عامل اصلی حرکت سازمان است، اما امینت شغلی و آینده و آسایش و معیشت را برای نیروی انسانی فراهم نکند. سازمان تأمین‌اجتماعی سازمانی درآمد – هزینه‌ای است که باید خدمات متنوعی ارائه کند و امروز اعلام می‌کنیم که با زحمات همه همکاران در همه بخش‌ها، افق آینده سازمان روشن و امیدواری‌بخش است و در این شرایط باید به تأمین نیازها و پاسخگویی به خواسته‌های به حق همکاران توجه ویژه داشت تا مسیر رو به رشد و توسعه استمرار پیدا کند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: ما سازمان را با شرایطی تحویل گرفتیم که هر ماه فقط برای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران آن هم رقم ۲۷ تا ۲۸ هزار میلیارد تومانی؛ چهار تا پنج هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی وجود داشت و علاوه بر آن ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ داشتیم اما امروز با تلاش و همراهی همکاران بخش‌های مختلف، ما مفتخریم و اعلام می‌کنیم پنج ماه از سال را با پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان تعهدات در هر ماه و بدون ریالی استقراض از نظام بانکی پشت سرگذاشته‌ایم. این لطف خدا و بعد از آن، کار سازمانی همدل است که همه بخش‌های مختلف آن با هماهنگی، رویکرد تحولی پیدا کردند.

به‌گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در این مراسم که با حضور پزشکان و داروسازان نمونه بخش درمان تأمین‌اجتماعی و با هدف تجلیل از کادر پزشکان و داروسازان شاغل در مراکز درمانی این سازمان برگزار شد، دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز گفت: روز پزشک را که مصادف با زادروز حکیم ابن‌سینا است به طبیان حاذق و شریف کشور تبریک می‌گویم و همچنین زادروز دانشمند برجسته ایرانی محمد بن زکریای رازی را که به نام روز داروساز نامگذاری شده است به تمامی داروسازان پرتلاش کشور تبریک عرض می‌کنم.

 رئیس‌زاده با بیان این‌که اهمیت دادن به اسطوره‌ها و مفاخر کشور به‌عنوان سند دانایی و توانایی جامعه، با غرور و هویت و خودباوری ملت‌ها در ارتباط است، اظهارکرد:: متأسفانه کمتر در جامعه به دانشمندان بزرگی مانند رازی و ابن‌سینا پرداخته شده و مطالب و تحقیقات در شأن این دانشمندان کمتر یافت می‌شود. وظیفه داریم دانشمندان بزرگی مانند ابن‌سینا را به مردم و علی‌الخصوص دانشجویان معرفی کنیم. حکیم بوعلی سینا در علم پزشکی جایگاه بزرگی دارد و اندیشمندان غربی حکیم ابن سینا و کتاب قانون وی را در کانون توجه دارند.

وی با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) درخصوص ابن‌سینا که فرمودند همانند ایشان کسی نیامده است، افزود: بوعلی سینا سابقه پزشکی کشور است و باید به آن افتخار کنیم. در حال حاضر نیز پزشکان لایق و توانمند فراوانی در کشور داریم و در هشت سال دفاع مقدس پزشکان نیز نقش خود را به خوبی ادا کردند.

 رئیس‌زاده گفت: ۸۰۰۰ پزشک و ۷۰۰ داروساز در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی فعالیت می‌کنند و از مسئولان این سازمان و همه مسئولان کشور انتظار داریم به مسائل و مشکلات این قشر که ضامن سلامت جامعه هستند، توجه بیشتر و جدی‌تری شود.

در این مراسم همچنین ابوالفضل عفت‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این مراسم با تبریک روز کارمند و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دولت و شهدای مدافع سلامت، گفت: در اواخر سال گذشته، از هیئت‌امنای سازمان مصوبه تبدیل وضعیت پزشکان قراردادیِ همکارِ سازمان به پیمانی، اخذ شد. اکنون هم پیگیر هستیم که این ضابطه تداوم داشته باشد تا بتوانیم به تبدیل وضعیت این عزیزان ادامه دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان با تأکید بر این‌که پزشکان موتور محرکه درمان هستند و حتماً باید در زمینه جذب پزشکان تسهیل‌گری اتفاق افتد، گفت: مبنای پرداخت بخش درمان تأمین‌اجتماعی به پزشکان، تعرفه دولتی است و نه تعرفه عمومی غیردولتی. ولی با استفاده از قوانین و مصوبات هیئت‌وزیران، تلاش کردیم و این تعرفه را براساس افزایش عملکرد پزشکان ارتقا دادیم و ضریب پرداختی را بالاتر بردیم.  امسال ما در کف پرداختی به پزشکان عمومی ۳۰ درصد افزایش داشتیم که با در نظر گرفتن رشد ۳۰ درصدی تعرفه، این رقم بیش از ۹۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: برای پزشکان متخصص با شیب بیشتر افزایش اتفاق افتاد، چون از قبل هم مقداری عقب‌افتادگی در این زمینه داشتیم و لذا سعی کردیم با هماهنگی و همکاری بین معاونتی، این مشکلات را حل کنیم تا امور رو به پیشرفت باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: تاکنون کارهای خوبی در حوزه نظام پرداخت همکاران پزشک اتفاق افتاده و از این به بعد هم حتما هر جایی که نیاز به اصلاح مجدد و بهبود باشد، تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی استقلال اداری، مالی و حقوقی دارد و هیچ رفتار انقباضی را در مسائل رفاهی و معیشتی همکاران نمی‌پسندیم و جلوی فشارهای بیرونی احتمالی ایستاده‌ایم. از استقلال سازمان به نفع همکاران استفاده خواهیم کرد و سعی می‌کنیم در شرایط اقتصادی امروز، معیشت بهتری برای همکاران رقم بزنیم.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا