فرهنگ و هنر

نوجوانان خبرنگار در صف اول تماشای فیلم‌ها

دانا نیوز/اصفهان نشست‌های رسانه‌ای در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به روز چهارم رسید و دختران و پسران نوجوان خبرنگار همچنان برداشت‌ خود از آنچه روی پردۀ سینماهای ساحل و چهارباغ می‌بینند را به رشته تحریر درمی‌آورند.

در چهارمین روز اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره، همچنان اکران فیلم‌ها در سالن‌های چهارسوق، چهلستون، نقش‌جهان، و شیخ بهایی در پردیس سینمایی چهارباغ، سالن سوره در حوزه هنری و همچنین سالن‌های گیشه، نصف‌جهان، سکانس، و زنده‌رود در پریس سینمایی ساحل، ادامه داشت و این سه سینما میزبان علاقه‌مندان به سینمای کودکان و نوجوانان بود.

پسران و دختران نوجوان خبرنگار نیز که از ابتدای روز اکران به تماشای فیلم‌ها روی پردۀ دو سینمای چهارباغ و ساحل نشستند، در این روز نیز ضمن دیدن و دقت‌نظر در فیلم‌ها و همچنین بیان پرسش‌های خود از عوامل سازنده فیلم‌ها، آنچه با دیدن فیلم دریافته بودند را به روی کاغذ آوردند.

شایسته عظیمی، خبرنگار نوجوانی است که به فیلم «قهرمان من» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم پرداخته و آن را با عنوان «یک قهرمان و روایتی از بحران جهانی» آغاز کرده و چنین نوشته است:

فیلم قهرمان من به کارگردانی مرتضی آتش زمزم، روایت دوران سخت کرونایی است. قهرمان داستان، دختری است با پدر و مادری از کادر درمان.

کارگردان سعی بر ساخت فضایی صمیمی و گرم دارد که متأسفانه با بازی تصنعی بازیگران، کمی این کار شکست خورده است.

شیوه روایت آن باورپذیر نبود و همین دلیلی بود برای همراه نشدن ما با فیلم. عواطف شخصیت‌ها با زبان درستی بیان نشده بود و باعث شد که نتوانیم با شخصیت‌ها همذات پنداری کنیم.

نحوه توسعه داستان و قراردادن انسان در موقعیت‌های فیلم به خوبی انجام نشده بود و به داستان‌سرایی در فیلم ضربه‌ی بزرگی زده بود.

فیلم‌برداری و انتخاب قاب‌ها کمی ناشیانه صورت گرفته، اما در نورپردازی خوب عمل شده بود و امیدواری تا حدودی در آن مشهود بود. پالت رنگی فیلم تا حدودی رو به سبز بود و همین نکته‌ی مثبت آن است.

نکته‌ی دلنشین درباره‌ی این فیلم این است که توجه خوبی به کادر درمان داشته و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی را حفظ کرده است.

خانواده، میوه‌ای «در آغوش درخت» نیز عنوانی است که «آیه مدنی» دیگر نوجوان خبرنگار در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان برای نوشتار خود انتخاب کرده است. او آورده است: 

فیلم «در آغوش درخت»، بیانگر روایت پر فراز و نشیب خانواده‌ای است که زندگی‌شان در معرض فروپاشی قرار دارد. این فیلم در ژانر اجتماعی_روانشناسی، دوری کودکان از پدر و مادر را به زبان ساده به تصویر می‌کشد.

این فیلم به کارگردانی و نویسندگی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نسب محصول سال ۱۴۰۱ است که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده و سپس در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد.

مارال بنی‌آدم، جواد قامتی و روح‌الله زمانی، بازیگران فیلم «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند.

طاها و علیسان، برشی از زندگی خانواده‌ای هستند که در آستانه جدایی والدین و فروپاشی قرار دارند.

دو فرزند داستان، که یکی ۱۱ سال و دیگری حدود ۵ سال دارد، به شدت به یکدیگر وابسته هستند و طاقت دوری از هم را ندارند. اهورا لطفی، بازیگر کاراکتر اصلی فیلم یعنی «طاها» است؛ صمیمیت در بین او و برادرش رایان لطفی یعنی «علیسان»، بیانگر حس سادگی و مهربانی بینشان است.

این فیلم در شهر ارومیه تولیدشده و فضای رنگارنگ و آرامش بخش طبیعت آن منطقه سبب می‌شود شود که فیلمی با داستانی عاطفی همچون طلاق و تأثیر آن بر زندگی، قابل تماشاتر باشد و از تلخی‌های آن بکاهد.

نکته دیگر در مورد مکان فیلم‌برداری این است که معمولاً فیلم‌های شهرستانی داستانی دارند که به‌ گونه‌ای با هویت و فرهنگ بومی آن شهر پیوند زده‌ شده باشد، و «در آغوش درخت» هم به بالا رفتن آمار طلاق در ارومیه مربوط است.

کارگردان با بهره گیری از فضای طبیعی و شخصیت‌های پاک کودکانه، مقصود خود را از دیدگاه کودکان نسبت به شکستن خانواده به نمایش می‌گذارد.

لازم به ذکر است، «در آغوش درخت» محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان سینمایی سوره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم فجر و حضور به عنوان فیلمی در ژانر نوجوان_خانواده را در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا