اقتصادی

«خرما»، میوه‌ی رنج – دانا نیوز

ایسانا / بوشر لین

برای ما ، مانند هر درخت دیگر در جهان است ، اما برای افراد مسن زندگی است. وی گفت: “خرما مانند کودک است.” وجب سالهاست که در باغ بالا و پایین شده است … او می گوید من هرگز میراث پدرم را ترک نمی کنم ، اما فرزندانم باغبان نیستند!

کار طاقت فرسای نخل کاری با عشق به هر “کباب” و “حجباحری” انجام می شود. کارهای نیاکان ما ، اگرچه دشوار و گسترده است ، اما با زندگی و احساسات مردم نخل و خورشید پیوند خورده است.

لین

پس از یک سال کار سخت ، اکنون زمان برداشت است. دما در ماه های آگوست و سپتامبر و گاهی تا اوایل ماه اکتبر افزایش می یابد … زن و مردی که نیمه شب در معرض آفتاب قرار گرفته اند ، زن و مردی که تاب تحمل گرما را ندارند و چند ماه پس از برداشت محصول کار می کنند. آنها دارند . آنها به عنوان فرزندان خود عاشق روز و نخل هستند اما از مشکلات و بازار روز نیز شکایت دارند و حرف های زیادی برای گفتن دارند.

روز بازار ، حسرت سالها

روزهای گرمای ماه آگوست و سپتامبر هرگز به اندازه بازار کار موفق نبوده است. در مقایسه با سایر میوه های خشک ایرانی ، خرما چنین افزایش چشمگیری در قیمت ها نداشته است ، به گفته کشاورزان سود اصلی در جیب دلالان و دلالان است.

حبش بانانی ، یک باغبان داشتدانی ، فکر می کند در تمام طول سال هیچ بازار ثابتی بین باغبان و بازار وجود ندارد و دولت نمی داند قیمت خرید دقیق دو مشکل عمده برای کشاورزان است. مبلغ تضمین شده زمانی تعیین می شود که سود به جیب واسطه ها برود ، افزود که تلاش های چنین کشاورزان بی فایده است

بحران بازار به همین جا ختم نمی شود و صادرات خرما طی سال های گذشته با چالش های زیادی روبرو بوده است.

یدولا حیدری ، باغبان جوان از روستای تل سركوب در داشكستان گفت: “در بخش فروش و صادرات ، ما انتظار داریم كه دولت فروش راحت تری ایجاد كند و به ما كمك كند تا راه هایی برای فرار از تحریم ها پیدا كنیم.” برای یافتن فروشنده و خریدار برای انتقال پول.

وی با اشاره به عوارض گمرکی برای صادرکنندگان ، افزود: “متأسفانه دولت فشار زیادی به صادر کننده وارد کرده و هزینه صادر کننده را حذف کرده است. ما احتمالاً در بسیاری از کشورها بازارهای خود را از دست داده ایم و سایر کشورهای تولید کننده جایگزین روزهای ما شده اند.

ابراهیم رضایی ، نماینده دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در یک نشست ویژه در وزارت امور خارجه وزارت امور خارجه ، از مقامات صادراتی در مورد لزوم رسیدگی به نگرانی های کشاورزان در مورد قیمت گذاری شکایت کرد ، زیرا این امر در سه شنبه اول ماه اکتبر بود. . اما اکنون علی رغم اینکه سایر محصولات غذایی در فصل برداشت فعلی چند برابر شده اند ، کشاورزان از کاهش قیمت روز تعجب می کنند. با این وجود هزینه های کاشت ، برداشت ، بسته بندی و سردخانه بسیار بیشتر از سال گذشته است.

کمبود آب و تولید روزانه

سیستم های آبیاری منسوخ شده و گران قیمت در سیلاب ها همیشه یک چالش اساسی برای تولید روزانه بوده است و در سال های اخیر و خشکسالی مداوم ، دوباره نیاز به تغییر سیستم های آبیاری کف دست ظاهر شده است. برخی از کشاورزان به دلیل سیستم آبیاری به دولت بدهکار هستند ، در حالی که برخی دیگر مداخلات مزارع میوه و نبود نرده ها و امکانات آبیاری طولانی را مقصر می دانند.

در این میان ، واضح است که بحث های نظارتی همیشه در مورد عملکرد خوب و ارزش این موسسات برگزار می شود. برای انجام چنین پروژه های بزرگ و تحولی ، هر دو مزارع سنتی ما باید بتوانند در بازار جهانی رقابت کنند و منابع آب گرانبها را حفظ کنند.

قطعاً یکی از دلایل کاهش تولید و رشد صادرات ، ضعف منابع آب ، کمبود سیستم های آبیاری منسوخ شده و سیستم های آبیاری جدید است.

لین

چالش های صنعت تحول

درخت خرما و خرما هدر نمی رود. تا چند دهه پیش ، ریشه ها ، برگ ها ، ساقه ها و حتی ساقه های آن در زندگی روزمره مردم جنوب مورد استفاده قرار می گرفت. اگر صنعت فرآوری فعال باشد ، می توان روزها را بدون هدر دادن به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل کرد. اما فعالان این حوزه دارای مشاغلی هستند که اگر نخواهند از آن بهره برداری کنند در طول سالها به عنوان یک نعمت الهی بدون پاسخ مانده اند.

گودچیان ، یکی از ساکنان سدآباد ، داشستیت ، که به مدت 5 سال در صنعت بسته بندی برند سازی کرده است ، به ENA گفت. ما در بسته بندی و تأمین مالی مشکل داریم و هیچ حمایتی از طرف دولت در این زمینه دریافت نکرده ایم.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی می تواند بازیگران واقعی در این زمینه را شناسایی کند ، گفت: “متأسفانه به دلیل قیمت تسهیلات کشاورزی در بخشهای دیگر ، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مرتبط نیز توانسته اند از افراد منفی و کشاورزان حمایت کنند.” روزهای مدافع صنعت نیز نیست. از آنجا که اندازه سیستم پرداخت مطابق با برنامه های ما نیست ، ایده های توسعه صنعتی به گوش ناشنوا رسیده است و بسیاری از طرفداران این حوزه به فروش گسترده و مواد اولیه روی آورده اند.

لین

مهمترین مانع در صنعت پردازش روزانه

عشری ، یکی از زنان درگیر صنعت روزمره گفت که سختگیری وزارت بهداشت مانعی بزرگ برای صنعت روز است. Health هنوز مجوزهای لازم برای طراحی و ایده های ما را صادر نکرده است ، بنابراین ما باید با محصولات دیگر وارد بازار شویم.

وی در مورد افزایش قیمت بنزین و متعاقب آن شیوع ویروس کرونا گفت: “مدیریت مواد غذایی و دارویی مانع اصلی تولیدکنندگانی مثل ما است که خسارات اقتصادی زیادی را متحمل شده اند.” به عنوان مثال تولید مورد نیاز برای نگهداری روزها در یخچال های فاقد برچسب بهداشتی در بوره یا نیاز ما به بسته بندی یک محصول در یک ظرف ، فقط با خرید یک میلیون نسخه قابل سفارش است. ما آسیب زیادی نمی بینیم

این تولید کننده به ایزنا گفت که به دلیل سخت گیری وزارت بهداشت ، فقط به دلیل ناشناخته بودن محصول نمی توانیم مجوز تولید نوشیدنی های یک روزه را بگیریم. شرایط غیر رسمی در حال تولید و فروش است.

لوازم جانبی غیر ضروری دولتی برای تولیدکنندگان

وی گفت: “دولت فقط 6 میلیون تن وام به هر بیمه گر ارائه داده است كه در شرایط اقتصادی دشواری قرار دارد.” این مسئولیت تأمین بیمه کارمندان ما را ندارد.

این فعال صنعت روزمره افزود: “مهمترین چالش در زمینه بازاریابی عدم فرهنگ سازی و عدم آگاهی مردم استان بوشهر است. مردم ما هنوز محصولات روز را به عنوان یادآوری دریافت نکرده اند.

خرما و زنجیره محصولات

با استناد به جهش قیمت کودهای شیمیایی به دنبال معافیت تعرفه ای ، یدولا حیدری ، تولید کننده اژدها از داشتاتانی ، روند تولید روزانه را با یک زنجیره مقایسه کرد. .

هایدی به ازنا گفت که اگر تولید کننده در آن زمان توانایی کوددهی و آب دهی نداشته باشد ، اغلب تولید محصول مناسب امکان پذیر نیست. اگر این بسته و هرکسی که در صنعت تغییر فعالیت دارد ، سود بانکی پرداخت کند ، معمولاً معطوف به تولید و بسته بندی مدرن نیست ، یا می تواند ماشین آلات بسته بندی به روز و مدرن را ارائه دهد ، یا به عنوان مثال ، اگر تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تحریم ها انجام دهد ، صادر کننده دیگر وقت نخواهد داشت که به دنبال بازارهای جدید باشد. .

باغبانان منتظر حمایت دولت هستند

با توجه به ESA نگاه به تجربیات گذشته و تحقیقات در زمینه تبدیل سیر به یک محصول صنعتی نشان می دهد که فعالان این حوزه طی دهه گذشته مورد توجه و حمایت کمی قرار گرفته اند. با این حال ، به دلیل تنش آبی و البته تغییرات سریع در بازار جهانی ، به نظر می رسد نیاز به تغییرات اساسی در روش های کاشت ، آبیاری و برداشت مهم است.

یکی از تغییراتی که می تواند سهم ما از بازار جهانی را بگیرد ، تغییر در آموزش برگهای نخل است. با افزایش قیمت و تقاضا در بازار بین المللی ، چنین روندی واقعاً منجر به رشد اقتصادی در مناطق روزمره خواهد شد.

توسعه صنعت روز مستلزم تغییر از روشهای سنتی به راه حلهای مدرن است و علاوه بر حمایت دولت ، تحقیق و توسعه در زمینه انواع روزانه مناسب برای محیط زیست و همچنین تغییرات اساسی در سیستم های آبیاری و برداشت و تغییر صنایع مورد نیاز است. توسعه مکانیزاسیون همچنین در افزایش تولید و فروش در مراحل مختلف تولید از طریق موسسات کم بهره و طولانی مدت بسیار مثر است.

اگر دولت برای آینده با کشاورزان برنامه و چشم انداز داشته باشد ، تا زمانی که بازارهای جهانی چشم انداز روشنی داشته باشند ، روزها می توانند سودآور ، کارآفرینانه و پرمصرف باشند. امیدوارم با این دیدگاه و تعامل و تفاهم مثبت بین کشاورزان و فعالان این حوزه ، این مشکلات بهتر حل شود.

گزارش از: “حیدر کاشف” ، خبرنگار دانا نیوز بوشنا

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا