اقتصادی

وابستگی ۸۰ درصدی کشور به واردات بذور صیفی و سبزی/تکثیر خرما به روش کشت بافت

ما اولین بذر هیبریدی را با همکاری بخش خصوصی برای تهیه این بذرها تولید کردیم.

به گزارش دانا نیوز دکتر پگمان آزادی در همایش روز ملی بیوتکنولوژی که امروز برگزار شد، کمبود آب در تربیت بدنی و بدنی را چالش امنیت غذایی در بخش کشاورزی دانست. زمان، زیرا مشکل کم آبی در ایران و جهان جدی تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در 30 سال آینده 70 درصد مواد غذایی بیشتر تولید می شود و 50 درصد از منابع آبی بیشتر و 40 درصد خاک بیشتر برای تامین نیازهای غذایی کشور استفاده می شود و بیوتکنولوژی اینجاست.

آزادی با تاکید بر اینکه توسعه این فناوری برای کشور و جهان نویدبخش خواهد بود، گفت:

قائم مقام مدیرکل پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به برخی از چالش های پیش روی کشور در زمینه امنیت غذایی گفت: با همکاری این بخش، تولید اولین بذر هیبریدی را آغاز کردیم. سطح تولید و تولید نیز در حال انجام است.

محققان این پژوهشکده با فرض اینکه خرما در بازار جهانی 10 میلیارد دلار ارزش دارد، دانش فنی توزیع خرما را از طریق کشت بافت به دست آورده اند. در صورت تکمیل این طرح حداقل 100 میلیون دلار باید صادرات داشته باشیم.

به گزارش آزادی، محققان موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی (VIT) از فونداسیون های عاری از ویروس در محصولات باغبانی به عنوان موفقیت دیگر یاد کرده اند. بیشتر از هر کشور دیگری.» در حوزه امنیت غذایی حائز اهمیت است و در این راستا از ستاد توسعه بیوتکنولوژی نیز حمایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات در زمینه امنیت غذایی یکی دیگر از محصولات کود زیستی است و در این راستا در ابتدای بیوتکنولوژی متقابل میکرو، تولید کودهای بیولوژیکی را آغاز کردیم. استفاده از کودهای شیمیایی مشکلات خاص خود را دارد و استفاده از این کودها می تواند به ما در صادرات محصولات کشاورزی کمک کند.

آزادی برای تولید کودهای بیولوژیک با بخش خصوصی همکاری کرده و این محصول از امسال با همکاری شهرداری تهران و اصفهان وارد بازار شده است.

دفتر فناوری موسسه تحقیقات و فناوری بیوتکنولوژی کشاورزی از تولید یک میلیارد دلاری استارتر در صنایع غذایی خبر داد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا