اقتصادی

این اسمش خصوصی‌سازی نیست! – دانا نیوز

نقش مردم و نهادها در خرید سهام این دو باشگاه چیست؟ آیا آنها فقط باید هزینه آن را پرداخت کنند یا باید هزینه آن را پرداخت کنند؟

به گزارش ESN، این روزنامه. ورزش ایرانی وی نوشت: استقلال و پرسپولیس با هزار و یک دلار وارد فرابورس شدند. در میان آنها دو سوال اساسی وجود دارد که می توان در میان همه ابهامات گم شد. دو سوال اساسی که باید مسئولان مربوطه به آن پاسخ دهند و هیئت حاکمه دو باشگاه چه وظیفه ای دارد؟ آیا آنها فقط باید هزینه آن را پرداخت کنند یا باید هزینه آن را پرداخت کنند؟

اولین سوال

تابلوی فرابورس او نهم اسفند ماه پنج شرط را برای نصب بنرهای استقلال و پرسپولیس بر روی تابلوی فرابورس اعلام کرد. در همان روز قربان زاده، رئیس خصوصی سازی مصاحبه کرد و گفت: «همه این شرایط فراهم شده است. پس از این اظهار نظر بود که فرابورس سر جای خود نبود و اعتراضی به عرضه زاغی ها نداشت! شایعه شد که دولت قصد دارد پس از واگذاری استگل و پرسپولیس به فرابورس به هر قیمتی این عرضه را تامین کند، اما چه آیا این پنج شرط بود؟

یکی از این پنج شرط، واگذاری مالکیت برندهای استلا و پرسپولیس از وزارت ورزش به این دو باشگاه است. تکمیل هیئت مدیره و ثبت نام در اداره ثبت شرکت ها از دیگر پیش نیازهای فرابورس بود. مالکیت کمپ ناصر حجازی، ورزشگاه مرغوبکار و ورزشگاه شهدای گمنام از دیگر پیش شرط های فرابورس بود. به گفته گربان زاده، قیمت سهام این دو شرکت از دیگر پیش شرط های مهم شرکت های تامین مالی و مشاور سرمایه گذاری بود.

حال این سوال مطرح می شود که اگر همه این شرایط وجود دارد، چرا اسناد منتشر نمی شود؟ اگر اصرار دارید که این شرایط رعایت شود، پس چرا برند استگل و پرسپولیس در «بازار پایه نارنجی فرابورس» متعلق به مبهم ترین شرکت ها است و در بازار اول و دوم فرابورس نیست؟

سوال دوم

در پی واگذاری ستارگان و پرسپولیس سال ها پیش، هدف این بود که سلطه دو باشگاه از دولت سلب شود و مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت دیگر این باشگاه را در اختیار نداشته باشد. نقش مدیریت آن ها باید به سهم باشگاه ها محدود شود و در نهایت دولتی که این دو باشگاه را مدیریت می کند همچنان سهامدار اصلی دو باشگاه است.

دلیل اینکه دولت می خواست استلا و پرسپولیس را کنترل کند و از مالکیت آنها محروم کند چه می توانست باشد؟

واگذاری استجلا و پرسپولیس افزایش هزینه های سرمایه ای با سلب حق تقدم دولت است. این نوع واگذاری را می توان نوعی تامین مالی برای باشگاه های استلا و پرسپولیس دانست نه خصوصی سازی! یعنی حدود 700 میلیارد تن نقدینگی از طریق دو باشگاه برای حل مشکلات مالی آنها جریان دارد، اما در عمل مدیریت دو باشگاه در اختیار دولت است و دولت مشکلات مالی آنها را حل نکرده است. از دست دادن مدیریت باشگاه

دولت گام مهمی در واگذاری دو باشگاه مهم ایرانی برداشته است اما نوع واگذاری که شما یکی از مدیران مستقیم آن هستید شبهات زیادی ایجاد کرده است. به ویژه در زمینه دریافت پول از مردم; افرادی که یکی دو سال پیش سرمایه خود را در بورس از دست دادند و به نوعی اعتمادشان را از دست دادند. در این انتقال بهتر است نقش مردم را توضیح دهیم و اینکه تنها آنها باید سهام را بخرند و استیگال و پرسپولیس فقط به اسم یا … واگذار می شوند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا