اقتصادی

بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی مصداق بارز “آب برای صلح”

کارشناس حوزه منابع آبی گفت: سد قیز قلعه‌سی، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین طرح مرزی آذربایجان‌ شرقی مصداق بارز تحقق شعار روز جهانی آب سال ۲۰۲۴ با عنوان “آب برای صلح” است که بطور کامل به اتمام رسیده و روز شمار بهره‌برداری آن آغاز شده است.

امیررضا آزاده در گفت‌وگو با دانا نیوز، با بیان اینکه این طرح عظیم شامل سد مخزنی خداآفرین، سد قیزقلعه‌سی، کانال و شبکه پایاب، جاده‌های جایگزین و غیره پس از ۲۰ سال انتظار قرار است طی روزهای آینده و با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۲۴ بهره‌گیری از آب برایصلح تعیین شده بود، چرا که آب به عنوان عامل تداوم حیات و زندگی بشر توانایی ایجاد صلح یا حتی تنش و درگیری را دارد.

وی افزود: زمانی که مردم دسترسی برابر به آب نداشته باشند، بروز تنش‌ها بین جوامع و کشورها محتمل است، اما این شعار در ایران به عنوان فرصتی برای توجه به مسائل مربوط به آب و ارزش آن به عنوان منبع حیات و اصل اساسی در سطح ملی و منطقه‌ای مورد توجه بوده و بهره‌برداری سد قیز قلعه‌سی مصداق همین شعار است.

این کارشناس حوزه منابع آبی با بیان اینکه حوضه آبریز ارس در کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار داشته و این رودخانه‌ مرزی همواره محل ارتباط دیپلماتیک این چهار کشور بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ گفت: بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی نیز نشانگر دیپلماسی موفق آبی دولت آیت‌الله رئیسی است، چرا که تعاملات با جمهوری آذربایجان را افزایش داده و صیانت از دو پل تاریخی در مخزن سد نیز موجب توسعه فرهنگی کشورها خواهد بود.

وی ادامه داد: با استقرار دولت مردمی سیزدهم و هدف‌گذاری برای افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام با عنوان پروژه‌های اولویت‌دار، تخصیص اعتبارات پروژه‌های عمرانی سرعت بیشتری گرفته و امروز این سد مشترک ایران و آذربایجان با عنایت به قدرت خدمات فنی و مهندسی ایران و به دست مهندسین توانمند داخلی آماده بهره‌برداری است.

به گفته این کارشناس، سد قیز قلعه‌سی با پیچیدگی فنی و اجرای تجهیزات هیدرومکانیکال، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه مرزی آذربایجان‌شرقی است که آب بزرگ‌ترین شبکه آبیاری زهکشی شمالغرب کشور را تامین و حقآبه یک میلیارد مترمکعب در سال با تشکیل لکه آبی در راستای حفظ منافع کشور را تثبیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این طرح عظیم با اشتغالزایی برای بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم  و هزینه‌ به روز شده ۵ همتی، علاوه بر تامین آب شبکه خداآفرین به وسعت ۷۴ هزار هکتار و تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال، توانایی تنظیم آب سالیانه به میزان دو میلیارد مترمکعب برای طرفین دارد، گفت: همانگونه که ذکر شد و به باور صاحب‌نظران، آب همگام با مقولات مهمی چون امنیت و انرژی، پیشران توسعه بوده و جمهوری اسلامی ایران با بهره‌برداری مشترک از سد قیز قلعه سی به عنوان نخستین کشور، قدمی بزرگ در راستای تحقق شعار روز جهانی آب برداشته است.

وی اظهار کرد: قطعا این طرح عظیم منطقه‌ای می‌تواند علاوه قوت بخشیدن به روابط دو کشور ایران و آذربایجان، آغاز پروژه‌های عمرانی، آبی، اقتصادی و متعددی در منطقه و حوضه رودخانه ارس و خداآفرین را زمینه‌سازی کند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا