چگونه ارز دیجیتال شیبا اینو را نقد کنیم

شیبا اینو چگونه کار می‌کند؟

شیبا اینو یک پروژه بلاک چینی و جامعه‌محور است که هدف آن ارائه یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است. این پروژه هم مانند همه پروژه‌های دیگری که در این حوزه وجود دارند، یک توکن اصلی به نام شیب (SHIB) دارد که می‌توان از آن به‌عنوان ابزار پرداخت، ذخیره ارزش و ابزار در شبکه شیبا اینو استفاده کرد.

لیش دومین توکنی است که در اکوسیستم قیمت امروز شیبا  ساخته شده و امکان سهام‌گذاری این توکن هم برای کاربران فراهم شده است. جالب است بدانید که نام دیگر لیش، دوج کیلر (Doge Killer) به‌معنای قاتل دوج است. لیش شاید از نظر محبوبیت به توکن شیب نرسد؛ اما باید بدانید که این توکن از نظر میزان افزایش قیمت در واحد زمان، بین سه توکن اکوسیستم شیبا اینو پیشتاز است. تنها تعداد ۱۰۷,۶۴۷ عدد از توکن لیش ایجاد و عرضه شده است و این تعداد محدود، نقش مهمی در افزایش ارزش آن دارد.

چرا قیمت شیبا اینو تا این اندازه رشد کرد؟

شیبا اینو جزو آن دسته از توکن‌هایی بود که با افزایش قیمت چشمگیر و غیرقابل‌ پیش‌بینی خود، بسیاری را به ثروت‌های خوبی رساند و بسیاری دیگر را به این افسوس وا داشت که چرا پیش‌تر در این میم‌ کوین سرمایه‌گذاری نکرده بودند.

این توکن در تاریخ ۱ اوت ۲۰۲۰ مصادف با ۱۱ مرداد ۹۹، با قیمت ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۵۱ متولد شد. این به این معنی است که با ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری در شیبااینو در این زمان، می‌توانستید ۱۹۶,۰۷۸,۴۳۱,۳۷۲ عدد شیبا به دست بیاورید. همین توکن در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۶ آبان ۱۴۰۰) به قیمت ۰.۰۰۰۰۸۸۴۵ رسید؛ بنابراین ارزش ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری اولیه شما در شیبااینو می‌توانست تا بیش از ۱۷ میلیون دلار افزایش پیدا کند که در نوع خود، مقدار کم‌نظیر و خیره‌کننده‌ای است.

افزایش دلایل متنوعی داشت و ترکیبی از عوامل درونی و بیرونی، روند رشد آن را تسریع کردند. در این قسمت برخی از عواملی را که به افزایش قیمت شیبا اینو منجر شدند بررسی می‌کنیم.

قدرت روایت

یکی از ویژگی‌های مهم شیبا اینو که قدرت رقابت بالایی را به آن بخشیده، توانایی آن در «روایت» است. شیبا اینو یک اکوسیستم اختصاصی را توسعه داده که در آن، همه‌چیز به‌شیوه‌ای داستان‌گونه به هم مرتبط است. در قسمت‌های قبل برخی از اصطلاحاتی را که در اکوسیستم شیبا اینو استفاده می‌شوند مطالعه کردید. همان طور که متوجه شده‌اید، ازآنجاکه شیبااینو نام و لوگوی خود را از یک نژاد خاص سگ برداشته، تمامی این اصطلاحات را هم به‌گونه‌ای تنظیم کرده که با این نام و برند مرتبط باشند.

به‌عنوان مثال، برای تأمین نقدینگی در صرافی شیبا سواپ از اصطلاح DIG به‌معنای حفرکردن و برای تبادل توکن‌ها از اصطلاح FETCH استفاده می‌شود که به بازی محبوب پرتاب توپ در بین سگ‌ها اشاره دارد. در دنیای میم‌محور امروز ما، این یک مزیت رقابتی بزرگ محسوب می‌شود که می‌تواند به محبوبیت پروژه در بین طیف گسترده‌ای از کاربران عمومی بینجامد.

ارز «خودمانی» بازار

اگر بخواهیم از اصطلاح عامیانه استفاده کنیم، شیبااینو یک ارز خودمانی است که پیچیدگی فنی خاصی ندارد و مخاطب آن تنها یک قشر محدود با چشم‌اندازهای تخصصی نیستند؛ بلکه همه کسانی که به ماهیت ارزهای دیجیتال علاقه‌مندند می‌توانند به طرفداران شیبااینو تبدیل شوند.

این پروژه نه یک است که در صدد حل مشکل بلاک چین‌ها باشد؛ نه به‌دنبال ایجاد تعامل در بین بلاک چین هاست؛ نه یک است که اطلاعات دنیای واقعی را به درون بلاک چین‌ منتقل کند؛ نه است؛ نه و نه هیچ‌ شبکه تخصصی دیگری. شیبا اینو تنها یک ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم است که به‌دلیل قیمت کم و سهولت استفاده، می‌تواند به‌عنوان یک ابزار پرداخت یا ذخیره ارزش مناسب عمل کند.

شیبا اینو کاملاً جامعه‌محور است و اعضای جامعه آن حرف اول را در همه اتفاقاتی که برای این شبکه رخ داده می‌زنند. همین جامعه‌محوربودن را شاید بتوان بنیادی‌ترین ویژگی شیبا اینو و یکی از بزرگ‌ترین دلایل موفقیت آن دانست.

با نگاهی اجمالی به شیبا اینو، به‌خوبی متوجه این قضیه خواهید شد. نکته جالب‌تر این است که اعضای جامعه شیبا اینو لزوماً افراد معروف، سلبریتی‌ها یا اینفلوئنسرهای توییتری و اینستاگرامی نیستند، بلکه همه کاربران عادی هستند که مقداری شیبا اینو در کیف پول‌ها و آدرس‌های اتریومی خود دارند.

قیمت پایین

از دیگر ویژگی‌های جالب شیبا اینو که قطعاً در موفقیت آن نقش داشته، می‌توان به قیمت پایین آن اشاره کرد. قیمت شیبا اینو حتی در دوران اوج آن هم به ۱ دلار نرسید. این مسئله باعث ایجاد سوگیری در بین مردم می‌شود و این احساس را به آنها القا می‌کند که می‌توانند به‌راحتی، میلیاردها واحد از این ارز دیجیتال خریداری کنند. هجوم تعداد زیادی از افراد برای خرید یک ارز یا دارایی، یکی از عوامل مسلمی است که به افزایش قیمت آن می‌انجامد.

جهت‌دهی ایلان ماسک

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که شیبا اینو بخش عمده موفقیت‌هایش را مدیون کاربران عادی خود است؛ اما بسیاری معتقدند که سیر صعودی قیمت این توکن از زمانی آغاز شد که ایلان ماسک توییتی را منتشر کرد و از خرید شیبا اینو خبر داد. او در این توییت نوشته بود:

دارم شیبا اینو می‌خرم!

همان طور که می‌بینید، این توییت در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۱ (۲۴ اسفند ۹۹) منتشر شده است. البته در آن زمان دقیقاً معلوم نبود که منظور ایلان ماسک توکن شیبااست یا سگ شیبااینو یا هر دو؛ اما به هر حال این توییت کار خود را کرد و تعداد آدرس‌های دارای شیبا را از ۱۳,۰۰۰ به ۲۳,۰۰۰ آدرس افزایش داد.

البته ایلان ماسک چند ماه بعد و در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۱ شهریور ۱۴۰۰) توییت دیگری را منتشر کرد که از خریداری یک سگ از نژاد شیبااینو با نام فلوکی (Floki) خبر می‌داد.

اینها همه توییت‌های ایلان ماسک در رابطه با شیبا اینو نیست. او در زمان‌های مختلف، توییت‌های مختلفی را هم در رابطه با این توکن و هم در رابطه با ارزهای دیگری از جمله و دوج کوین منتشر کرده و باعث نوسان قیمت آنها شده است. نمی‌توان انکار کرد که این توییت‌ها در افزایش قیمت شیبا مؤثر بوده‌اند، اما تنها عامل تعیین‌کننده نبوده و عوامل دیگری (از جمله آنهایی که در این مقاله عنوان شدند) هم در این اتفاق نقش داشته‌اند.

ارتباط با ویتالیک بوترین

به‌عنوان قسمت پایانی این بخش قصد داریم به ارتباط توسعه‌دهندگان شیبا اینو با ویتالیک بوترین اشاره کنیم. همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، توسعه‌دهندگان شیبا اینو از ابتدا ۵۰ درصد از توکن‌های شیبای خود را در اختیار ویتالیک بوترین قرار دادند و او هم ۴۰ درصد از این توکن‌ها را در راستای کمک به عملکرد شبکه سوزاند.

بسیاری معتقدند این اقدام ویتالیک بوترین کمک بزرگی به شیبا اینو کرد و اساساً رابطه خوب او با این اکوسیستم، باعث ایجاد اعتماد در بین کاربران شد. در اکوسیستم شیبا اینو برای اشاره به ویتالیک بوترین از عبارت ووف‌ میستر (Woofmeister) استفاده می‌شود. کلمه meister به‌معنای فرد متخصص و خبره است و این مسئله نشان‌دهنده احترامی است که تیم شیبا اینو برای ویتالیک بوترین قائل است.

 

دکمه بازگشت به بالا