بین الملل

گزارش ال‌پائیس از خودکفایی حماس در تولید تسلیحاتی

با وجود ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر قاچاق سلاح به نوار غزه توسط حماس، روزنامه اسپانیایی گزارش داد جنبش مقاومت فلسطین بخش بزرگی از تسلیحات مورد نیاز خود را در داخل غزه تولید می‌کند.

به گزارش دانا نیوز، روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» در گزارشی درباره ظرفیت‌های تولید تسلیحاتی حماس در داخل نوار غزه نوشته است: حمله هفتم اکتبر گردان‌های عزالدین قسام حماس، جهان را با پیچیدگی‌ها و مقیاس خود حیرت‌زده کرد. این گروه (حماس) توانایی‌های نظامی تهاجمی شگفت‌آوری به نمایش گذاشت و تقریبا همه را غافلگیر کرد. آنچه بیش از دیگر ویژگی‌ها موجب حیرت شد، گوناگونی سلاح‌های استفاده‌شده توسط این نظامیان بود.

غزه‌ منطقه‌ای پرتراکم است که منابع چندانی ندارد. این باریکه بیش از ۱۶ سال است که توسط رژیم صهیونیستی و مصر محاصره شده و بارها هدف حملات گسترده این رژیم قرار گرفته است. با این وجود، عملیات طوفان الاقصی نشان داد که حماس در این سال‌ها توانسته سلاح‌ها و مهمات مورد نیاز خود را در مقیاسی بزرگ‌تر از حد تصور، تهیه کند؛ از جمله طیف گسترده‌ای از راکت‌ها و سلاح‌های سبک.

مقامات ارشد سیاسی و نظامی حماس اظهار کرده‌اند که بخش اعظم این تسلیحات، از جمله اسلحه‌های سبک، مهمات و راکت‌ها در داخل غزه تولید شده‌اند. «ابو عبیده»، سخنگوی گردان‌های القسام در اوایل ژانویه گفت که تمام سلاح‌های استفاده‌شده در نبرد، تولید غزه هستند؛ از گلوله‌ها گرفته تا آرپی‌جی و سامانه‌های ضدتانک.

به گزارش ال پائیس، محققان با اذعان به اینکه نحوه ساخت این تسلیحات در داخل غزه یک معمای دشوار است، اظهار می‌کنند که حماس دستکم در ساخت راکت، پهپادهای انتحاری، راکت‌انداز و دستگاه‌های انفجاری ابداعی، خودکفاست.

گزارش ال‌پائیس از خودکفایی حماس در تولید تسلیحاتی
حمله به تانک‌های اسرائیلی با راکت «یاسین ۱۰۵»

در این گزارش آمده است: به‌نظر می‌رسد کارخانه‌های تسلیحاتی القسام بیشتر بر مواد باقی‌مانده از حملات اسرائیل به زیرساخت‌های این منطقه اتکا دارند؛ از جمله به خانه‌ها و جاده‌ها. تعداد زیادی از گلوله‌های توپ اسرائیلی که به‌سوی غزه شلیک می‌شوند، منفجر نمی‌شوند و حماس می‌تواند با مواد منفجره آن‌ها را در راکت‌های خود مورد استفاده قرار دهد.

«احمد فواد الخطیب»، نویسنده و تحلیلگر ساکن غزه می‌گوید: برخی سلاح‌های حماس به‌صورت قاچاقی وارد می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها به صورت محلی تولید می‌شوند. گاهی اوقات راهی بجز این پیش روی آن‌ها نیست.

نیویورک‌تایمز اخیرا به نقل از یک مقام وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گزارش داد که «حماس میزان چشمگیری از تسلیحات و مهمات مورد نیاز خود را از پایگاه‌های اسرائیلی به سرقت برده و به غزه یا کرانه باختری وارد می‌کند.» بسیاری از کارشناسان و مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند که بخش بزرگی از این تسلیحات هم از تونل‌هایی در شبه‌جزیره سینا به غزه وارد می‌شوند.

این در حالی است که مقامات مصر این ادعا را تکذیب و اظهار کرده‌اند که در ۱۰ سال گذشته تمام گذرگاه‌های مرزی مورداستفاده برای قاچاق سلاح مسدود شده است.

گزارش ال‌پائیس از خودکفایی حماس در تولید تسلیحاتی
حمله به تانک‌های اسرائیلی با راکت «یاسین ۱۰۵»

یک تحلیلگر مصری در این باره می‌گوید: این (اظهارات) اساسا یک ترفند اسرائیل است، تلاشی دیگر برای سرپوش‌گذاشتن بر شکست پرسروصدایی که از حماس خوردند. در سال‌های اخیر، اسرائیل نتوانسته تحولات حماس و افزایش توانایی‌های نظامی آن را به‌درستی محاسبه کند.

رژیم صهیونیستی خواستار کنترل بیشتر بر گذرگاه مرزی میان صحرای سینا و نوار غزه شده، اما یک مقام مصری در اواخر ماه میلادی گذشته با رد ادعای قاچاق سلاح، گفت کسانی که چنین ادعاهایی دارند، می‌خواهند اشتباهات خود را به گردن عوامل خارجی بیندازند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا