فرهنگ و هنر

مهمانان کنفرانس وحدت با بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند

مراسم تجدید میثاق میهمانان سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت با حضرت امام خمینی(ره) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار امام و دبیرکل مجمع تقریب برگزار شد.

به گزارش دانا نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی -یادگار امام- در مراسم تجدید میثاق میهمانان سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر کبیر انقلاب اسلامی، ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، اظهار کرد: شاید روزگاری باید در مورد ضرورت وحدت سخن گفته می‌شد اما روزگار ما به گونه‌ای پیش رفته که نیازی نیست در این جلسات بر ضرورت وحدت تاکید کنیم. 

وی افزود: امروز یک گام به جلو آماده‌ایم و کسی به ضرورت وحدت شک ندارد. بیاییم بیشتر به این بیاندیشیم که چرا این قضیه آنگونه که باید تحقق پیدا نمی‌کند؟

یادگار امام ادامه داد: اتحاد یک مسیر دو طرفه است و قرار نیست کسی در دیگری ذوب شود؛ یک بازی برد برد است و باید دو طرف آمادگی برای وحدت داشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: چرا حاکمان، عالمان اندیشمندان و تک تک مسلمانان آنگونه که باید در این مسیر گام برنمی دارند؟ یکی از دلایلش این است که منافع هر طرف ممکن است در اثر وحدت در خطر باشد.

حجت الاسلام حسن خمینی تصریح کرد: وحدت امروز بیش از هرچیز نیازمند حضور و تلاش همگان است و  نباید بگذاریم منافع فردی، قومی و حتی ملی مانع منافع کلان وحدت شود.

یادگار امام ابراز کرد: ما در دایره بحث‌های خود باید ترویج کنیم که هیچ کدام نمی‌توانیم دیگری را به عناد و تهجر و نافهمی متهم کنیم؛ زیرا هیچ یک از احکام ما در آن درجه از بداهت و ضرورت نیست‌. 

وی با بیان اینکه بزرگترین دشمنان وحدت از درون خود مذاهبند، گفت: در درون جوامع اسلامی مخالفین زیادی برای وحدت وجود دارد، اما کدام حقیقت است که دشمن ندارد؟ کدام مسیر است که سنگلاخ نداشته باشد؟ 

یادگار امام تاکید کرد: امروز گفت‌وگوی بزرگان ادیان، دانشمندان و مؤثران جامعه اسلامی از ضروریات است.رفتن به سوی جوهر ادیان نیز از دیگر موارد مورد تاکید است.
 
وی خاطرنشان کرد: امروز باید پیرامون موانع وحدت صحبت کنیم و حواسمان باشد که دشمن در میان ما نفوذ می کند. موانع اختلاف را در ابتدا باید از درون خودمان برداریم و توجه ما پیوسته به خواست رسول گرامی اسلام(ص) باشد. 
 

امام خمینی(ره) در سه رشته اسلامی به غایت خود رسیده بود

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری -دبیرکل مجمع تقریب- ضمن قدردانی از حضور میهمانان کنفرانس، به ذکر خاطراتی از امام راحل پرداخت. 

وی اظهار کرد: حضرت امام (ره) یک ویژگی داشت و آن اینکه سه مکتب متفاوت فلسفی-اسلامی،عرفانی-اسلامی و فقهی- اسلامی در شخصیت واحدی جمع شده بود؛ به عبارتی ایشان در سه رشته اسلامی به غایت خود رسیده بود و سه مرجعیت متضاد در درون خود جمع کرده بود. 

شهریاری در ادامه تفاوت‌های فقه و فلسفه و عرفان را تشریح کرد و گفت: هم در نگاه فقاهتی و هم فلسفی و هم عرفانی یک نقطه مشترک وجود دارد که در حضرت امام (ره) تبلور داشت. بر اساس مکتب فقاهت، ما نیازمند مرجع هستیم. در مکتب فلسفی به خصوص فلسفه مشاء انسان یک موجود بالقوه است که باید بالفعل شود و برای بالفعل شدن نیاز به استاد دارد. در مکتب عرفانی هم ما احتیاج به شیخ راهنما داریم.

وی افزود: اگر این نقطه تلاقی(مرجع، استاد و شیخ) را با هم ممذوج کنیم، به نظریه ولایت امام خمینی(ره) که در قانون اساسی نوشته شده است، می رسیم که امام (ره) آن را به منصه ظهور رساند و بر اساس آن انقلاب به پیروزی رسید.

دبیرکل مجمع تقریب در پایان گفت: امام راحل با در نظر گرفتن همه جوانب اسلام ، مکتب جامع انقلاب اسلامی را به ما و جوانان معرفی کرد.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا