اقتصادیبرترین های کسب و کار

دنده عقب طلا در بازار جهانی

دنده عقب طلا با فرمان بازارکار آمریکا

قیمت حلقه نامزدی و قیمت جهانی طلا بار دیگر از مرز 1400 دلار تنزل کرد و وارد محدوده 1300 دلاری شد. قیمت جهانی هر اونس طلا در پایان داد و ستدهای هفته کاری بازارهای جهانی با 29 دلار و 10 سنت کاهش به رقم 1384 دلار و 60 سنت تنزل کرد. این پایین ترین نرخ طلا طی 10 روز گذشته محسوب می شود.

افت قیمت طلا پس از آن رخ داد که وزارت کار آمریکا در تازه ترین گزارش خود از ایجاد 175 هزار فرصت شغلی جدید در طی ماه می گذشته خبر داد. پیشتر پیش بینی شده بود در این ماه 165 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود. هر چند نرخ بیکاری این کشور با 0.1 درصد افزایش به 7.6 درصد رسید ولی خوش بینی ها نسبت به پویایی بازار کار این کشور، نگرانی ها را نسبت به توقف زودتر از موعد ادامه اجرای سیاست های انبساطی بانک مرکزی این کشور افزایش داد تا ضمن افزایش ارزش دلار، بهای جهانی طلا سیر نزولی به خود بگیرد. گفتنی است، قیمت جهانی طلا معاملات روزگذشته را با نرخ 1413 دلار آغاز کرده بود. قبل از خرید آنلاین طلا تا انتهای این مطلب را مرور کنید.

عقب نشینی ۳۰ سنتی نرخ طلا در بازار جهانی

قیمت هر اونس طلا در معاملات امروز بازار جهانی فلزات گرانبها ۳۰ سنت ارزان شد و به زیر ۱۹۳۰ دلار رسید.

در معاملات امروز بازار جهانی فلزات گرانبها قیمت طلا 30 سنت ارزان شد و به ۱۹۲۹ دلار و ۸۰ سنت رسید. این قیمت نسبت به یک ماه پیش ۱۲۵ دلار و ۴۰ سنت و نسبت به یک سال پیش ۱۳۲ دلار و ۷۰ سنت بالاتر است.

قیمت نقره هم امروز دو دهم درصد پایین آمد و به ۲۳ دلار و ۷۱ سنت در هر اونس رسید.

قیمت پلاتین نیز ۱۰۰ دلار پایین آمد و هر اونس از این فلز گران‌بها ۲۰۱۴ دلار در بازار جهانی خرید و فروش شده است. پلاتین تنها فلزی بود که در معاملات امروز افزایش قیمت را تجربه کرد، به گونه ای که 3 دلار بالا رفت و به ۱۶۱۰ دلار در هر اونس رسید.  به گزارش رویترز، دلیل کاهش امروز قیمت طلا انتشار آمارهای مثبت اقتصادی از آمریکا بود که نشان می‌داد، احتمالاً بانک مرکزی این کشور به سیاست خود در بالا بردن نرخ بهره بیش از میزان مورد انتظار ادامه خواهد داد.

البته بازار نیم نگاهی هم به انتشار آمارهای مرتبط با تورم در آمریکا و همچنین نشست هفته آینده بانک مرکزی این کشور و تصمیمات احتمالی آن در حوزه پولی دارد.

اخبار ارزیدنده‌ عقب دلار آمریکا به نفع سایر ارزها

دلار آمریکا که از شش ماه گذشته تا دیروز در اوج قرار داشت، محکوم به سقوط شد؛ در همین راستا، شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار در معاملات آسیایی، به میزانی برابر 0.4 درصد کاهش یافتند و این کاهش ثمره‌ی محدودشدن سود سرمایه‌گذاران بود.

با نگاهی به افق‌های پیش رو، داده‌های تورم ایالات متحده که قرار است روز چهارشنبه ارائه شود، در مرکز توجه قرار می‌‌گیرند؛ این داده‌ها از جهت اینکه سرنخ‌های زیادی در مورد سیاست پولی و مسیر نرخ‌ بهره در بر خواهند داشت، حائز اهمیت هستند. البته این گزارش تنها یک هفته قبل از نشست فدرال رزرو ارائه خواهد شد؛ نشستی که در آن انتظار می‌رود این بانک نرخ‌های بهره را متوقف کند.

با این حال، تا رسیدن به این موعد مقرر، با توجه به ثبات تورم و قدرت بازار کار، افکار عمومی بر بالاماندن نرخ بهره به مدت طولانی‌تر باور دارند.

و اما به لطف سقوط ارزش دلار از اوج شش ماهه، وضعیت بسیاری از ارزهای آسیایی در روز دوشنبه تغییر کرد و با افزایش همراه شدند. البته در این بین، تأثیر داده‌های مثبت تورم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که نشان‌دهنده‌ی بهبود در بزرگترین اقتصاد آسیا بود. گفتنی است این سناریو به ارزهای آسیایی کمک شایان توجهی کرد؛ ارزهایی که پیش از این، در بحبوحه‌ی نگرانی‌های مستمر پیرامون افزایش نرخ‌های بهره ایالات متحده، متحمل زیان‌های شدیدی شده‌ بودند.

یوان چین و وون کره جنوبی به ترتیب 0.4 درصد و 0.2 درصد افزایش یافتند.

در مورد سایر ارزها، در حالی که روپیه هند 0.2 درصد افزایش یافت، تقویت خوش‌بینی نسبت به چین عاملی بود که به افزایش 0.6 درصدی دلار استرالیا کمک کرد.

افزایش بهای یوان چین، مدیون آمار مثبت تورم است

در حوزه‌ی ارز سرزمین اژدها، داده‌های منتشرشده در آخر هفته، حاکی از آن بود که از یک سو، تورم قیمت تولیدکننده با سرعت کمتری نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از سوی دیگر، تورم قیمت مصرف‌کننده‌ی چین در ماه اوت، بار دیگر به محدوده‌ی مثبت بازگشته است. گفتنی است این آمار منجر به تقویت امید به ثبات رشد اقتصادی چین در سال جاری شد.

در واقع، داده‌ها انگیزه‌ای برای یوان چین فراهم کرد تا در روز دوشنبه افزایش یابد. اما با این وجود، از آنجا که سایر شاخص‌های ماه آگوست همچنان چهره‌ای متفاوت از دومین اقتصاد بزرگ جهان را به تصویر می‌کشند، ارز چین هنوز نزدیک به پایین‌ترین سطح ۱۰ ماهه‌ی خود باقی مانده است.

با نگاهی دقیق به آمار و ارقام بخش‌های اقتصادی می‌توان به وضوح دید که رشد بخش خدمات چین به کندی جریان دارد و رکود و انقباض در بخش تولید نیز قابل لمس است.

پیرامون ین ژاپن چه گذشت؟

کوزئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، در گفتگویی با یک روزنامه‌ی محلی، به رویکرد وابسته به داده‌ی BOJ اشاره کرد که تا پایان سال تعیین می‌کند که آیا نرخ بهره باید منفی باقی بماند یا خیر. وی با تأکید بر رشد دستمزدها در کشور، خاطرنشان کرد که هدف 2 درصدی تورم، موضوع مورد توجه این بانک است که فرصت ارزیابی سیاست‌های سخت‌تر را به مقامات می‌دهد.

آنچه مسلم است تغییر رویه‌ی BOJ نه‌تنها به داستان نرخ‌های منفی پایان می‌دهد، بلکه شکاف بین نرخ‌های محلی و ایالات متحده و در نتیجه فشار بر ین را نیز تعدیل می‌کند.

مع‌الوصف، با وجود اینکه ین ژاپن به یمن افزایش‌های روز دوشنبه، بهترین عملکرد روز را در آسیا داشت، اما همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح 10 ماهه معامله می‌شد. علت آن بود که علاوه بر بدترشدن احساسات ریسک، افزایش نرخ‌های بهره‌ی ایالات متحده از جذابیت این ارز کم‌بازده در معاملات و خدمات کاست.

داده‌های اقتصادی ایالات متحده، بر رشد ضعیف تقاضای طلای چین دامن می‌زند

با نگاهی به رویدادهای روزهای اخیر می‌توان به وضوح دید که طلا از یک سو، به پشتوانه‌ی داده‌های اقتصادی ایالات متحده، با ضربه‌ی مضاعف ناشی از افزایش شرط‌بندی‌های جنگ‌طلبانه‌ی فدرال رزرو مواجه شد و از سوی دیگر، افت تقاضای چین برای طلا با کاهش قیمت فلز زرد همراه بود. از این رو، این فلز درخشان در روز سه‌شنبه روند باخت سه روزه‌ی خود را تمدید کرد و تقریباً به پایین‌ترین سطح دو ماهه‌ی 1925 دلاری خود دست یافت.

علاوه بر آن، روز سه‌شنبه در آستانه‌ی شهادت پاول، رئیس فدرال رزرو، جریان‌های ریسک‌گریز در مواجهه با تنش‌ها و نگرانی‌های جدید آمریکا و چین غالب شد که نه‌تنها تقاضای امن برای اوراق قرضه‌ی دولت آمریکا را تقویت کرد، بلکه باعث کاهش شدید بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا نیز شد.

با تمام این‌ها، فروشندگان طلا به دلیل فروش چشمگیر بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده در سراسر منحنی، سطح مطمئنی نزدیک به 1930 دلار پیدا کرده‌اند.

در حوزه‌ی گزارش‌های آماری، بر اساس داده‌های منتشرشده در روز سه‌شنبه توسط اداره‌ی سرشماری، آمار مسکن ایالات متحده در ماه مه، در مقابل 0.8 درصد کاهش مورد انتظار، 21.7 درصد از ماه آوریل افزایش یافت.

البته داده‌های اقتصادی دلگرم‌کننده از ایالات متحده، منجر به تسکین ترس‌ها و نگرانی‌های پیرامون کندی اقتصاد شد و همانطور که در نمودار نقطه‌ای هفته‌ی گذشته فدرال رزرو پیش‌بینی شده بود، انتظارات را برای دو افزایش دیگر نرخ بهره در نیمه دوم سال جاری تقویت کرد.

هم‌اکنون بازارها با احتمال ۷۸ درصدی، افزایش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو در ماه آینده را در نظر دارند. گفتنی است نشانه‌های انعطاف‌پذیری در اقتصاد ایالات متحده، گرچه نیروی مضاعفی برای بهبود دلار آمریکا فراهم کرد، اما بر طلای بدون بازده تأثیر منفی گذاشت.

اما از منظر کشور اژدها، به نظر می‌رسد که رشد سریع خرده‌فروشی جواهرات طلا و نقره از سطوح قبلی پیشی گرفته است و در ماه می 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به 26.6 میلیارد یوان (3.7 میلیارد دلار) رسیده است. بلومبرگ با استناد به آخرین داده‌های منتشرشده توسط اداره ملی آمار چین (NBS) گزارش داد که این مقدار، کمتر از رشد 44 و 37 درصدی ثبت‌شده در دو ماه گذشته بوده است.

اما هم‌اکنون، تمرکز بر جلسه‌ی پرسش و پاسخ پاول باقی خواهد ماند. علاوه بر آن، نکاتی مبنی بر افزایش بیشتر نرخ از سوی پاول و برداشت وی از سخت‌ترشدن شرایط اعتباری به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت. به غیر از پاول، برخی از همکارانش نیز در تریبون حضور خواهند داشت و با وجود فقدان انتشار داده‌های پرتأثیر ایالات متحده، فضا را برای معاملات پرمشغله آماده خواهند کرد.

افزون بر آن، داده‌های تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بریتانیا که فقط یک روز قبل از تصمیم بانک مرکزی انگلیس (BoE) در راستای پیش‌بینی نرخ بهره‌ی جدید منتشر می‌شود، در کانون توجه قرار خواهند گرفت. این داده‌ها نقطه‌ی کمکی برای بازارها تلقی می‌شوند تا بتوانند انتظارات افزایش نرخ BoE را مجدداً ارزیابی کنند و در نهایت به نوبه‌ی خود، هم بر احساسات ریسک و هم بر ارزش‌گذاری دلار آمریکا تأثیر می‌گذارند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا