کدام فیوز باعث روشن نشدن ماشین پژو پارس میشود
یکی از قطعات سیستم برق رسانی خودرو که در برخی موارد سبب بروز مشکلاتی از جمله کار نکردن برخی دستگاه ها در خودرو می شود، فیوز نام دارد. فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. در این مقاله قصد داریم شما را با جعبه فیوز و عملکرد آن و همین طور راهنمای جعبه فیوز خودرو پژو پارس آشنا کنیم. همچنین در انتها به نکات مربوط به تعویض فیوز نیز می پردازیم. با ما همراه باشید.
فیوز چیست و چه انواعی دارد؟
برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی از قطعهای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده میشود؛ در واقع زمانی که مدار تحت اضافه جریان بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند میشود.
در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستمهای الکتریکی متعددی وجود دارد که باید در مقابلجریانهای بیشتر از مقادیر تعیین شده محافظت شوند که این حفاظت بر عهده فیوزها است.
فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع می باشند:
- فیوز شیشه ای
- فیوز تیغه ای
- فیوز سرامیکی
در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر است.
جعبه فیوز چیست؟
هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده میشوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شدهاند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه میشوند.
فروش اقساطی خودرو مزایا و معایب خاص خود را دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که خرید ماشین قسطی نیازمند دانستن و رعایت کردن یک سری اصول میباشد.
راهنمای جعبه فیوز پژو پارس
نوع فیوزها در داخل جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی آنها نوشته شده است، تعیین میشوند.
این فیوزها همچنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز پژو پارس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید. عملکرد هر یک از فیوزهای پژو پارس به شرح زیر هستند:
شماره فیوز | آمپر | نوع اتصال به مدارها |
F1 | ۱۰A | رادیو پخش (بعد از سوئیچ) |
F1A | ۱۰A | رادیو پخش (اتصال مستقیم از باتری) |
F2 | ۵A | رله قطعکننده کمپرسور- برق بعد از سوئیچ تایمر چراغ سقف- کلید ۳ کاره |
F3 | ۱۵A | تغذیه بعد از سوییچ مدوالتور ABS- رلههای فن دور تند |
F4 | ۱۰A | چراغ پارک سمت راست عقب– آلارم لامپهای سقفی و پشت آمپر (در حالت سوئیچ بسته) |
F5 | ۱۵A | یونیت کنترل دریچه هوا (فن بخاری و کولر)– تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند |
F6 | ۱۰A | تغذیه ایربگ |
F7 | ۲۰A | رله بوق- مهشکن جلو- بوق |
F8 | اتصال کوتاه | شنت (اتصال کوتاه)– (مدار فرعی فیوزهای F25 و F15) |
F9 | ۵A | چراغهای کوچک جلو- چراغ کوچک عقب چپ- چراغ نمره عقب |
F10 | ۳۰A | شیشــه بالابر عقب- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب |
F11 | ۳۰A | E MAIN مربوط به چراغهای جلو- نور پایین ونور بالا- رله مهشکن جلو- مهشکن عقب |
F12 | ۱۰A | چراغ دنده عقب- یونیت هشداردهنده موانع عقب- تغذیه بعد از سوئیچ جلو آمپر- تغذیه بعد از سوئیچ سنســور دمای هوای اتاق- تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ- تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار A |
F13 | ۳۰A | مصرف ندارد |
F14 | ۳۰A | مصرف ندارد |
F15 | ۱۵A | تغذیه چراغ سقف جلو و عقب- تغذیه یونیت قفل مرکزی- تغذیه یونیت آیینه تاشو- برق دائم تایمر چراغ ســقف- چراغ صندوق عقب- رله صندوقپران |
F16 | ۲۰A | تغذیه بعد از سوئیچ فندک |
F16A | ۲۰A | تغذیه دائم فندک |
F17 | ۱۰A | برق دائم یونیت سیستم تهویه هوشمند- حافظه رادیوپخش |
F18 | ۱۰A | مهشکن عقب |
F19 | ۱۰A | چراغهای روشنایی پنل- روشنایی جلو آمپر- روشنایی پنل کلیدهای رادیوپخش- روشنایی سیستم کنترل روی فرمان (MFC)- روشنایی فندک- روشنایی کلید تنظیم آینه برقی |
F20 | ۳۰A | صندلی برقی راننده |
F21 | ۳۰A | فن سیستم تهویه هوشمند |
F22 | ۲۰A | صندلی برقی شاگرد |
F23 | ۱۵A | مصرف ندارد |
F24 | ۳۰A | موتور برف پاککن- دســته برف پاککن- تغذیه یونیت برف پاککن و پمپ شیشهشوی |
F25 | ۵A | برق دائم جلو آمپر- برق دائم دیاگ |
F26 | ۱۵A | یونیت فلاشر- برق دائم پنل کلیدهای رادیوپخش |
F27 | ۳۰A | شیشه گــرمکن عقب- گرمکن آینههای جانبی |
F28 | ۱۵A | چراغهای ترمز- رله شیشــه بالابر جلو- تغذیه بعد از سوئیچ پنل کلیدهای رادیوپخش |
F29 | ۳۰A | شیشه بالابر جلو- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو |
F30 | ۱۵A | چراغ نقشه خوان- تغذیه مدار فرمان راهنما- رله روشن ماندن چراغها- چراغ جعبه داشبورد- رله شیشه بالابر عقب- رله قفلکن کودک شیشه بالابر عقب- روشنایی شیشه بالابر عقب- یونیت شیشه بالابر اتوماتیک- آینه برقی |
F31 | شنت فلزی | فیوز یدکی |
F32 | ۳۰A | فن موتور |
F33 | ۳۰A | فن موتور |
F34 | ۳۰A | فیوز یدکی |
F35 | ۳۰A | فیوز یدکی |
F36 | مدار اتصال کوتاه | تغذیه جعبه فیوز و سوئیچ |
F37 | مدار اتصال کوتاه | تغذیه جعبه فیوزبعضی مواقع خرابی یک فیوز مخصوص باعث روشن نشدن ماشین می شود. اگر می خواهید بدانید که کدام فیوز باعث روشن نشدن ماشین میشود، این مقاله را مطالعه کنید تا بیشتر با آن آشنا شوید.
اگر خودروی شما موقع استارت زدن روشن نمی شود، ممکن است مشکلات مختلفی در این موضوع دخیل باشند. شاید شما خراب باشد که باعث روشن نشدن ماشین شود، ولی اگر باتری ماشین سالم است و خودرو روشن نمی شود، نشان دهنده مشکل دیگریست. نکته جالب توجه این که در خودروها فیوزی وجود دارد که در صورت خرابی آن ماشین روشن نمی شود. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختهایم که “کدام فیوز باعث روشن نشدن ماشین میشود“. پس همراهمان باشید تا این موضوع را بررسی کنیم. این فیوز استارت () است که نقش استارت زدن ماشین را برعهده دارد. فیوز استارت بخش مهمی از عملکرد موتور ماشین شماست و در واقع این قطعه کوچک اطمینان حاصل می کند که موتور شما نیروی مورد نیاز برای روشن شدن را هنگام چرخاندن کلید در احتراق دریافت می کند. هنگامی که فیوز استارت خراب می شود، باعث می شود موتور ماشین شما به درستی نچرخد و حتی می تواند باعث از کار افتادن موتور یا از بین رفتن باتری ماشین شود. درک عملکرد و مسائل رایج فیوز استارت بهترین راه برای اطمینان از عملکرد صحیح ماشین شماست. فیوز استارت چه کاری انجام می دهد یک فیوز استارت برق را از باتری ماشین به شیر برقی استارت هدایت می کند. هنگامی که شیر برقی استارت این قدرت را دریافت می کند، موتور استارت را فعال می کند که دقیقاً همان چیزی است که موتور را می چرخاند. به عبارت دیگر فیوز استارت جریان های الکتریکی را از باتری به شیر برقی می فرستد. استارت به تنهایی نیروی لازم برای کمک به فعال شدن موتور را منتقل نمی کند. بدون راهی برای روشن کردن ماشین، شما سرگردان می شوید و در راه می مانید. این سه جزء یعنی فیوز استارت، شیر برقی استارت و موتور استارت باهم کار می کنند تا ماشین شما به درستی روشن شود. بسته به نوع خودروی شما، این فیوز در زیر کاپوت و در جعبه فیوز یافت می شود. چه چیزی باعث می شود فیوز استارت خراب شود مانند هر قطعه دیگر خودرو، فیوز استارت ممکن است خراب شود. اگر فیوز استارت خراب شود به این معناست که شما نمی توانید ماشین را روشن کنید. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که فیوز استارت سوخته باشد یا به درستی کار نمی کند. چندین مورد باعث این اتفاق می شود که در ادامه به آن ها پرداختهایم: سیم کشی آسیب دیده یا شل یکی از عوامل تعیین کننده که روی خرابی فیوز استارت تاثیر دارد، کمبود جریان است. ماشین شما ممکن است طوری عمل کند که می خواهد استارت بزند اما قدرت کافی برای چرخاندن موتور را ندارد. این احتمالاً به دلیل سیم کشی آسیب دیده یا شل است. وجود کثیفی یا زباله با اینکه فیوز استارت در زیر کاپوت قرار دارد اما بازهم می تواند گرد و غبار و زباله در اطراف آن جمع شود. با گذشت زمان، وقتی که این کثیفی ها در اطراف فیوز استارت جمع می شوند، جریان و عملکرد آن را کاهش می دهند. گرم شدن بیش از حد از آنجایی که فیوز استارت قدرت را هدایت می کند، احتمالاً ولتاژ بالا و پیوسته از آن عبور می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، فیوز ذوب می شود، زیرا گرمای زیاد را نمی تواند تحمل کند. اگر این اتفاق افتاد، تعمیر فوری برای جلوگیری از آسیب بیشتر ضروری است. قدیمی بودن فیوز استارت ممکن است به دلیل قدیمی بودن فیوز با مشکل روشن نشدن ماشین مواجه شوید. مانند هر قطعه دیگر، این فیوز بعد از استفاده طولانی مدت فرسوده می شود و به درستی کار نمی کند. علائم خرابی فیوز استارت هنگامی که فیوز استارت آسیب می بیند، این یک مشکل قابل توجه است زیرا ماشین شما به درستی روشن نمی شود. این موضوع به دلیل کاهش هدایت الکتریکی بیش از اجزای موتور ماشین شماست. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است متوجه برخی از مشکلات زیر شوید: احتراق بدون پاسخ همانطور که قبلاً گفتیم فیوز انرژی را به شیر برقی استارت منتقل می کند تا ماشین روشن شود. اگر هنگام چرخاندن سوییچ، احتراق ماشین شما صدای کلیک می دهد، به احتمال زیاد نشان دهنده این است که فیوز استارت آسیب دیده است اما کاملاً خراب نشده است. اگر در هنگام استارت زدن، احتراق ماشین صدای کلیک نمی دهد، این نشان دهنده این است که فیوز استارت سوخته است و نیاز به تعویض دارد. خاموش شدن ماشین خاموش شدن ماشین اتفاق ترسناکی است. به خصوص اگر این خاموش شدن زمانی رخ می دهد که وسط خیابان هستید. اگر فیوز استارت نیروی لازم را برای اجزای موتور مانند پمپ بنزین تامین نمی کند، موتور ماشین شما نمی تواند روشن بماند و باعث خاموش شدن ماشین می شود. باتری خراب یکی از وظایف فیوز استارت، برقراری ارتباط بین چندین جزء خودرو در زمان عدم تامین برق است. اگر فیوز خراب باشد، ممکن است به باتری ماشین اعلام نکند که خودرو خاموش است و این موضوع باعث می شود باتری ماشین همچنان انرژی مورد نیاز موتور را تامین می کند. این باعث می شود باتری ماشین بیش از حد کار کند و بدون کمک دینام انرژی را آزاد می کند که در نتیجه باعث خالی شدن باتری ماشین می شود. بوی پلاستیک ذوب شده یکی از دلایلی که به عنوان خرابی فیوز استارت ذکر می شود، گرمای بیش از حد است. اگر یک فیوز استارت دارای ولتاژ بالای ثابتی باشد که از آن عبور می کند، ممکن است حرارت زیادی را ایجاد کند که این باعث ذوب شدن خود فیوز و اجزای پلاستیکی اطراف آن می شود. هنگامی که پلاستیک ذوب می شود، بوی نامطبوع سوختن پلاستیک قابل تشخیص است. اگر با بوی سوختگی مواجه شدید، مهم است فیوز استارت را بررسی کنید. با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در مورد اینکه کدام فیوز باعث روشن نشدن ماشین میشود را با ما در میان بگذارید. |
قطع بخشهای مختلف خودرو، نشاندهنده خرابی فیوز است، اما جهت اطمینان میتوان از مولتیمتر استفاده کرد.
برای این کار، لازم است دو سر فیوز را به دو سر مولتیمتر وصل کنید. اگر چراغ روشن شد، به معنی سالمبودن فیوز است. تعویض فیوز سوخته، در اکثر موارد بسیار ساده است. پس از خاموش کردن خودرو، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.
در زمان تعویض فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتر بودن آمپر می تواند باعث آتشسوزی شود.