برترین های کسب و کارعمومی

علت روشن شدن چراغ o.c دستگاه جوش

علت روشن شدن چراغ OC دستگاه جوش

روی تمام دستگاه جوش هیوندای اینورتری یک چراغ کوچک وجود دارد که به آن چراغ چک یا O.C می گویند که در زمان روشن شدن نشان از وجود مشکلات متعدد روی دستگاه است که مهمترین آنها بالا رفتن حرارت قطعات دستگاه یا ایجاد اتصالی در آن است. چنانچه چراغ چک دستگاه جوشکاری روشن شد بهتر از به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه آنرا به صورت ساکن نگه دارید تا خنک شود و مشکل برطرف گردد.

اما در صورت روشن ماندن چراغ باید آنرا پیش تعمیرکار ببرید چون ممکن است مشکل از فن تهویه باشد و چنانچه آنرا پیش تعمیر کار نبرید ممکن است ۲ الی ۳ برابر بیشتر قیمت دستگاه جوش هزینه روی دست شما بگذارد. مهمترین علت روشن شدن چراغ OC دستگاه جوش به خاطر فشار زیاد روی دستگاه است که باعث داغ شدن و گرمای زیاد آن می شودو در صورتی که ۵ الی ۱۰ دقیقه آنرا به حالت ساکن بذارید مشکل برطرف می شود.

دلایل اصلی روشن شدن چراغ O.C دستگاه جوشکاری

زمانی که چراغ چک دستگاه روشن می شود یعنی یک مشکل برای دستگاه ایجاد شود که دلایل مختلفی وجود دارد. تنها نکته ای که باید دقت کنید این است که با روشن شدن این چراغ به هیچ وجه دستگاه جوش را خاموش نکنید چون باعث آسیب و خرابی آن می شود.

۱-بالا رفتن حرارت دستگاه به خاطر کارهای سنگین

چنانچه از یک دستگاه جوشکاری بیش از حد کار بکشید قطعا فشار کارها باعث می شود که داغ کند و همین منجر به روشن شدن چراغ O.C می شود که ادامه دادن جوشکاری در این حالت باعث صدمه و اسیب جدی به دستگاه می شود. برخی اوقات بالا رفتن حرارت دستگاه می تواند به خاطر این باشد که فن دستگاه خراب شده است یا اینکه قطعات داخل آن خاک گرفته اند و همچنین گرمای بیش از حد هوا باعث بروز این مشکل شده است.

۲-اتصالی دستگاه

چنانچه چراغ چک دستگاه به رنگ زرد یا قرمز در آمده باشد نشان از این دارد دستگاه دچار اتصالی شده است و در این زمان باید بلافاصله آنرا پیش تعمیرکار ماهر ببرید  در غیر اینصورت ادامه کار با دستگاه ممکن است باعث افزایش هزینه تعمیر حتی ۲ الی ۳ برابر شود.

۳-ایجاد نوسانات برق

در مناطق دور افتاده که برق شهری دسترسی ندارید و برای تامین برق دستگاه جوشکاری از موتور برق یا ژنراتور استفاده می کنید باعث ایجاد نوسانات برق می شود که همین منجر به روشن شدن چراغ O.C می شود.جهت خرید موتور برق لطفا کلیک کنید

در مواقع روشن شدن چراغ o.c یا چراغ چک چه کنیم؟

چنانچه به هر دلیلی چراغ O.C دستگاه روشن شد آنرا در ۵ دقیقه اول خاموش نکنید چون باعث خرابی دستگاه جوش خواهد شد. در این مواقع تنها ۵ الی ۱۰ دقیقه دستگاه را به حالت ساکن بذارید تا دمای آن کاهش پیدا کند. دقت داشته باشید برخی اوقات افزایش دمای قسمت تقویت آمپر دستگاه باعث روشن شدن این چراغ می شود از این رو خنک شدن دستگاه می تواند مشکل را برطرف کند. در صورتی که به صورت دائمی چراغ روشن باشد نشان از مشکل فنی در دستگاه اینورتری است که در این مواقع به هیچ وجه نباید آنرا به برق شهر متصل کنید و بلافاصه آنرا پیش تعمیر کار ببرید.

عیب یابی دستگاه اینورتر جوشکاری و نحوه تعمیر آن

روشن شدن چراغ زرد یا چراغ oc اینورتر جوشکاری

روشن شدن این چراغ نشان دهنده مشکلات مختلفی می تواند باشد که عمده ترین دلیل آن بالا رفتن بیش از حد حرارت قطعات داخلی سیستم تقویت اینورتر و به وجود آمدن اتصالی در درون دستگاه می باشد. این چراغ که همان چراغ چک دستگاه است، ممکن است در اثر بالا رفتن حرارت داخلی بر اثر انجام کارهای سنگین تر ظرفیت کاری روشن شود و ادامه دادن فعالیت کاری با آن می تواند باعث آسیب جدی دستگاه شود. علاوه بر این بالا رفتن دما و حرارت می تواند بر اثر عواملی چون بروز مشکل در سیستم تهویه، خاک گرفتگی قطعات و مشکل در فن هم باشد.

روشن نشدن اینورتر جوشکاری

در صورت روشن نشدن دستگاه دلایل متعددی وجود دارد. خرابی یا قطعی کابل و دو شاخه، عدم اتصال کلید دستگاه، خرابی قسمت پاور اصلی دستگاه، خرابی سیستم تغذیه و قسمت تقویت آمپر اینورتر جوشکاری از مشکلاتی است که ممکن است باعث روشن نشدن دستگاه شما شود. قطعی کابل که به دلیل ضعیف بودن و یا کهنگی روکش کابل رخ می دهد با تعویض آن برطرف خواهد شد. کلید این دستگاه تقریبا هر سال نیاز به تعویض دارد و به دلیل این که جریان برق زیادی را از خود عبور می دهد به سرعت تحت تاثیر قرار می گیرد.

جوش ندادن دستگاه جوش

یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است در هنگام کار با آن مواجه شوید و نیاز به تعمیر اینورتر جوشکاری پیدا کنید. گاهی اوقات اینورترهای جوش به صورت طبیعی کار می کنند اما جوش نمی دهند. این مسئله بر خلاف تصور کاربران یک ایراد کوچک و جزئی نیست و معمولا به واسطه سیستم های حفاظتی از آسیب رسیدن بیش از حد به دستگاه جلوگیری می کند.

اما این مشکل می تواند به دلیل بروز نقص در قسمت تغذیه اصلی دستگاه، خرابی در قسمت تقویت جریان و تغییر فرکانس دستگاه جوش، خرابی برد کنترل، سوختگی محل اتصال تسمه های مسی خروج و … اتفاق افتد. برای رفع این مشکلات به تعمیرگاه های مخصوص به اینورتر جوشکاری مراجعه نمایید و خودتان هیچ اقدامی انجام ندهید.

خاموش شدن دستگاه در حین کار

خاموش شدن دستگاه در هنگام کار از ایرادات متعددی است که بسیاری از کاربران با آن مواجه می شوند. علت بروز این مشکل افزایش مقاومت بار خروجی منیع تغذیه بایاسینگ و به وجود آمدن مشکل در سیستم راه انداز ابتدایی دستگاه جوش است.

جوش ضعیف اینورتر جوشکاری

یکی از این دلایل خرابی ولوم آمپر دستگاه جوش است که معمولا با شکستگی ولوم در اثر ضربه همراه است. دومین دلیل بروز مشکل در قسمت کنترل ولوم است. گاهی اوقات دلیل خروجی ضعیف دستگاه به دلیل خود ولوم نیست و نیاز است قسمت کنترل آن تعمیر شود. این کار نیاز به فرد متخصص دارد و باید توسط آن بررسی شود. دلایل بروز ضعف جوش اینورترهای جوش کاری را می توان موارد زیر دانست.

  • ضربه خوردن دستگاه و شل بودن مهره ولوم
  • استهلاک در بخش برد کنترل
  • بلندی بیش از حد مجاز کابل های جوش
  • افت ولتاژ برق ورودی

مراحل تعمیر اینورتر

تست اولیه اینورتر درایو

تست اولیه درایو در بایاس منفی و مثبت صورت میگیرد . با به دست گرفتن یک مولتی از تمام ورودی خروجی های درایو در دو بایاس تست گرفته می شود.

بایاس منفی و مثبت

تست در بایاس مثبت به این صورت است که مولتی متر را در حالت تست دیودی قرار داده پراپ مشکی رنگ را در ترمینال ( p یا p+ ) قرار می دهیم و پراپ قرمز را در هر کدام از ترمینال های ورودی و خروجی (R.S.T و U.V.W )میگذاریم در این حالت در نمایشگر مولتی متر عددی ما بین (۰.۴ تا ۰.۸) باید مشاهده شود. و وقتی جای پراو مولتی متر را باهم عوض کنیم نباید در نمایشگر مولتی متر عددی ببینیم.

در مواقع روشن شدن چراغ o.c یا چراغ چک چه کنیم؟

در صورت روشن شدن چراغ چک بهتر سه دلیل بالا دستگاه باید تا ۵-۱۰ دقیقه در حالت ساکن روشن بماند تا دمای آن کاهش یابد گاهی این عمل باعث ادامه کار دستگاه می‌شود زیرا دمای قطعات قسمت تقویت آمپر افزایش یافته و با زمان دادن در حالت روشن به دستگاه جوش میتوانید از خرابی آن جلوگیری کنید به اعتقاد بنده خاموش کردن دستگاه جوش اینورتر در حالت o.c در ۵ دقیقه اول می‌تواند موجب ایجاد خرابی در آن شود.

اما اگر بعد از آن دستگاه کار نکرد و چراغ O.c به صورت دائم روشن بود به معنی وجود مشکل فنی در دستگاه اینورتر جوش نیز می‌باشد و به هیچ وجه نباید مجددا‌‌ به برق شهر متصل شوند زیرا این عمل روشن و خاموش کردن دستگاه جوش بعد از خرابی می‌تواند موجب خرابی اجزای متعددی در اقسام مختلف برد شود و هزینه زیادی برای تعمیر به کاربر تحمیل شود.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا