اجتماعیبرترین های کسب و کار

از کپسول آتش نشانی چگونه استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

یکی از اصلی ترین مواردی که هر فرد می بایست آموزش ببیند تا در هنگام حریق بتواند در حد امکان و توان خود به اطفاء حریق بپردازد، نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می باشد. حفظ خونسردی و عکس العمل سریع در مواجعه با حریق از اصلی ترین مسائل است. سپس نوع آتش و موادی که منجر به حریق شده است شناسایی می شود و متناسب با آن از کپسول مناسب استفاده نمود . در ذیل برخی از نکات مهم در این زمینه آورده شده است و همچنین در انتها پوستر نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی نمایش داده شده است و قیمت شارژ کپسول آتش نشانی ۱۴۰2 آورده شده است. با ما همراه باشید.

در زمان آتش سوزی چه کپسولی برای ما مناسب است ؟

  • مواد خشک : مواد خشک در آتش سوزی مانند چوب و کاغذ و … می بایست از خاموش کننده هایی که بر پایه آبی هستند مانند کپسول آب و گاز استفاده شود.
  • تجهیزات کامپیوتری : در این سری آتش سوزی ها نباید از خاموش کننده های رسانا استفاده کرد و بهترین نوع برای تجهیزات برقی و کامپیوتری کپسول آتش نشانی co2 است.
  • مایعات : در آتش سوزی مایعات مانند رنگ و تینر و … برای خاموش کردن آتش باید از روش خفه کردن که یکی از روش های اطفاء حریق آتش است، صورت گیرد. بهترین نوع برای این کپسول ها ، کپسول های فوم هستند که می توان اکسیژن را از مثلث آتش حذف کرد.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی به طور کلی

در ابتدا باید نوع آتش را تشخیص دهید و سپس کپسول آتش نشانی مناسب با آن را انتخاب کنید.پس از تشخیص نوع آتش و انتخاب کپسول مناسب باید از شارژ کپسول آتش نشانی اطمینان حاصل کنید. سپس مراحل زیر را طی کنید :

  1. ابتدا ضامن کپسول آتش نشانی را بکشید.
  2. سپس در فاصله ی مناسبی از آتش قرار گیرید و سر نازل را به طرف آتش بگیرید. (به نحوی که پشت شما به سمت باد باشد تا حرارت آتش به سمت شما نیاید)
  3. اهرم کپسول آتش نشانی را فشار دهید و به صورت جارو کردن مواد را به سمت آتش بپاشید. فاصله شما تا آتش نباید آنقدر کم باشد که دچار سوختگی شوید و نه آنقدر زیاد باشد تا کپسول کارآیی مفید را نداشته باشد.
  4. در این زمان که آتش فرو کش کرد ، می توانید کم کم به سمت آتش بروید.

طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی co2

با در نظر گرفتن این نکته که از این نوع کپسول جهت خاموش کردن حریق الکتریکی (حریق نوع C) استفاده می شود باید به نکات زیر نیز توجه نمود :

  • طول پرتاب این نوع کپسول حدود 2 متر می باشد یعنی جهت تأثیرگذاری آن می بایست به آتش نزدیک بود.
  • پشت به باد بایستید.
  • کپسول را همانند جارو کردن به رو آتش بریزید.
  • درهنگام استفاده از آن در فضای بسته مراقب باشید زیرا ممکن است ایجاد خفگی کند.
  • در هنگام استفاده از این کپسول به دلیل فشرده بودن گاز نباید دست خود را به قسمت فلزی بالای کپسول بگیرید.چون امکان سوختگی شدید در این صورت وجود دارد.

دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز

از این نوع کپسول جهت خاموش کردن کلیه گروه های آتش می توان استفاده نمود. نکاتی که در هنگام استفاده از این نوع کپسول می بایست در نظر گرفت در زیر آورده شده است :

  • طول پرتاب این نوع کپسول حدود 4 متر می باشد یعنی جهت تأثیرگذاری آن نیازی نیست خیلی به آتش نزدیک باشید.
  • پشت به باد بایستید.
  • ضامن را کشیده و سر شیلنگ را به سمت مرکز آتش بگیرید و سپس اهرم را فشار دهید.
  • کپسول را همانند جارو کردن به روی آتش بریزید.

انواع کپسول آتش نشانی :

انواع کپسول آتش نشانی متفاوتی جهت مقابله با انواع آتش سوزی طراحی شده است. کپسول آتش نشانی وسیله ای قابل حمل است که برای کنترل آتش های کوچک استفاده می شود. آنها حاوی عوامل خاموش کننده ای هستند که برای خاموش کردن آتش با حذف یک یا چند عنصر مثلث آتش – گرما ، سوخت و اکسیژن – طراحی شده اند.

کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کلاس های خاصی از آتش سوزی طراحی شده اند. به عنوان مثال ، خاموش کننده های کلاس A مناسب آتش سوزی با مواد قابل احتراق معمولی هستند ، در حالی که خاموش کننده های کلاس B برای آتش سوزی های حاوی مایعات قابل اشتعال مناسب هستند.

هر کپسول آتش نشانی با نوع آتشی که برای خاموش کردن آن در نظر گرفته شده است ، برچسب گذاری شده و برای جلوگیری از آسیب یا صدمات بیشتر ، استفاده از نوع صحیح خاموش کننده در نوع خاصی از آتش ضروری است. اولین موردی که در نحوه کار با کپسول آتش نشانی باید بدانید طبقه بندی های مختلف آتش سوزی و دومین موضوع این است که بدانید با چه نوع آتشی سر و کار دارید و اطمینان حاصل کنید که کپسول شما متناسب با نوع آتش باشد.

کپسول های آتش نشانی با عوامل مختلف شستشو برای مقابله با طبقات خاص آتش سوزی بارگذاری می شوند. برخی از انواع خاموش کننده ها در برابر آتش سوزی در طبقات خاصی بی اثر خواهند بود ، در حالی که برخی دیگر در واقع می توانند آتش را بدتر کنند. قبل از اقدام به اطفای حریق ، مطمئن شوید که از سوخت آتش سوزی اطلاع دارید و فقط در صورت داشتن نوع خاموش کننده مناسب اقدام کنید. در ادامه شما را با انواع کپسول اتش نشانی آشنا می کنیم :

    کلاس A : مناسب برای پارچه ، چوب ، لاستیک ، کاغذ ، پلاستیک های مختلف و آتش سوزی های منظم. عامل خاموش کننده آب یا کف است.

    کلاس B : مناسب برای آتش سوزی های بنزین ، گریس و روغن. عامل خاموش کننده یک ماده شیمیایی خشک یا دی اکسید کربن است. خاموش کننده های کوچکتر از 2.72 کیلوگرم توصیه نمی شود.

    کلاس C : مناسب برای آتش سوزی های الکتریکی. عامل خاموش کننده یک ماده شیمیایی خشک یا دی اکسید کربن است.

    کلاس D : مناسب برای فلزات قابل احتراق است. عامل خاموش یک ماده شیمیایی با پودر خشک است.

    کلاس K : مناسب برای آتش سوزی آشپزخانه از جمله روغن و چربی. ماده خاموش کننده ماده شیمیایی مرطوب یا خشک است.

    کلاس ABC : این یک کپسول آتش نشانی همه منظوره است که در آتش سوزی های کلاس A ، B و C قابل استفاده می باشد. عامل خاموش کننده یک ماده شیمیایی خشک است.

هنگام آموزش کار با کپسول آتش نشانی به برچسب روی آن ها دقت کنید ، زیرا بر روی آن اطلاعات کامل ذکر شده و نشان می دهد که آن کپسول برای چه دسته آتش سوزی ها مناسب است! اکثر کپسول های آتش نشانی خانگی چند منظوره محسوب می شوند و برای استفاده در کلاس های A ، B و C برچسب گذاری شده اند.

کپسول های دسته K وظیفه سنگین تری داشته و باید به صورت جداگانه خریداری شوند. برچسب های اطفاء حریق همچنین شامل نمادهایی است که نشان می دهد این کپسول برای چه نوع آتشی طراحی شده است. اگر علامت قرمز و ضدبدری روی برچسب مشاهده کردید ، این نشان دهنده این است که نمی توانید از این کپسول برای این دسته از آتش استفاده کنید!

همچنین در نحوه کار با کپسول آتش نشانی دقت کنید که آن ها متناسب با سایز آتش سوزی رتبه بندی می شوند. هرچه رتبه آن بالاتر باشد ، آتش بیشتری را می توانند خاموش کنند. به عنوان مثال آتش کلاس A درجه 1 تا 40 و آتش کلاس B درجه 1 تا 640 دارند. برای کلاس C هیچ رتبه ای وجود ندارد. توجه داشته باشید که کپسول هایی با درجه بالاتر ، اغلب سنگین تر هستند. از این رو در انتخاب سایز آن دقت کنید!

اکنون که تفاوت انواع کلاس های آتش سوزی را می دانید ، باید روش کار با کپسول آتش نشانی را نیز یاد بگیرید. بهترین راه برای آماده شدن در مواقع اضطراری در خانه شما مطالعه مراحل زیر و مرور آنها به طور مرتب است تا بتوانید از خانه و خانواده خود محافظت کنید. نکته کلیدی در طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی به کارگیری استراتژی PASS است : پین را بکشید ، پایه آتش را مورد هدف قرار دهید ، اهرم را فشار دهید و به سرعت شلنگ را به سمت آتش بچرخانید.

با این حال ، قبل از استفاده از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش ، بسیار مهم است که تعیین کنید که آیا آن کپسول برای مبارزه با آتش مناسب است یا خیر و آیا می توانید آن را خاموش کنید یا خیر! اگر فکر نمی کنید می توانید با آتش مبارزه کنید یا شک دارید ، بلافاصله ساختمان را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.

نکات کلیدی در مواقع آتش سوزی

    مطمئن شوید که کپسول آتش نشانی مناسب با نوع آتش باشد.

    مطمئن شوید که در صورت تشدید آتش به مسیر خروجی ( فرار) دسترسی دارید.

    همیشه خاموش کننده را در دسترس قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که به طور منظم بازرسی و نگهداری می شود.

    از روش PASS استفاده کنید: پین را بکشید، پایه آتش را نشانه بگیرید، دسته را فشار دهید و نازل را به جلو و عقب بکشید تا آتش خاموش شود.

    پایه آتش را هدف بگیرید نه شعله های آتش!

    خاموش کننده را به جلو و عقب حرکت دهید و تمام منطقه را بپوشانید.

    فاصله ایمن را از آتش حفظ کنید، اما آنقدر دور نمانید که نتوانید با خاموش کننده به آن برسید.

    هرگز به آتش پشت نکنید.

    اگر پس از استفاده از تمام محتویات خاموش کننده آتش خاموش نشد، فورا منطقه را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.

    همیشه به یاد داشته باشید که کپسول های آتش نشانی برای استفاده در آتش سوزی های کوچک طراحی شده اند، بنابراین اگر آتش خیلی بزرگ است یا به سرعت گسترش می یابد، منطقه را تخلیه کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.

شناسایی مسیر خروج / فرار

شناسایی مسیر خروج / فرار قبل از شروع کار با کپسول آتش نشانی بسیار ضروی است. اگر قادر به خاموش کردن آتش نباشید ، باید حتما راه فراری داشته باشید. این مسئله را هنگام تعیین محل کپسول آتش نشانی خود در نظر بگیرید و بعد از بازیابی مطمئن شوید که گزینه های خروج چندگانه را در این نزدیکی دارید. قبل از اینکه از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده کنید ، رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است. نزدیکترین خروجی را پیدا کرده و طوری قرار بگیرید که پشت شما به سمت خروجی باشد.

در شرایط وقوع آتش سوزی به فاصله مناسب بروید. برد بسیاری از کپسول های آتش نشانی بین 8 تا 12 فوت ( 2.4 تا 3.7 متر ) است. قبل از خالی کردن کپسول ، به سمت آتش حرکت کنید یا از آن دور شوید تا در فاصله 6 تا 8 فوت ( 1.8 تا 2.4 متر ) دور باشید. در نحوه کار با کپسول آتش نشانی هنگامی که آتش را خاموش می کنید و شعله های آتش فرو می نشیند ، می توانید به آن نزدیکتر شوید.

منبع:

شارژ کپسول آتش نشانی جنوب تهران

شارژ کپسول آتش نشانی غرب تهران

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا