حوادث

اگر ماهی قرمز خریده‌اید، بخوانید

آفتاب‌‌نیوز :

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ماهی قرمز می‌خرید و ماهی قرمز جزو جدایی ناپذیر سفره هفت سین شما است حتما می‌دانید که برای نگهداری از آن‌ها باید نکاتی را رعایت کرد. برخی از این نکات در ادامه آمده است:

*در قدم اول ماهی قرمز را باید از مکان مناسب و آکواریوم فروشی‌ها که روش‌های اصولی نگهداری و عرضه این ماهی را رعایت می‌کنند خریداری کرد.

*از خرید ماهیانی که بیمار بوده، در سطح آب شنا می‌کنند، از سطح آب تنفس می‌کنند، در سطح بدن آن‌ها خونریزی و انگل مشاهده می‌شود، فلس‌های آن ریخته و رشد قارچ و رشته‌های پنبه مانند در روی بدن آن‌ها وجود دارد، چشم آن‌ها کدر و غیر شفاف است، به صورت انفرادی در گوشه‌ای از ظرف شنا می‌کنند و خوردگی و پوسیدگی باله دارند، اجتناب کنید.

* هر قطعه ماهی قرمز ۳ تا ۵ سانتی را در یک ظرف دهان گشاد حداقل ۳ لیتری در دمای پایین‌تر از ۲۴ درجه نگهداری کنید.

*از قرار دادن ماهی در جای گرم مثل کنار بخاری، شومینه و آشپزخانه خودداری کنید.

* تعویض آب هفته‌ای یکبار صورت گیرد و در زمان تعویض آب از دستکش استفاده کنید.

*آب شهری که حاوی گاز کلر بوده برای ماهی مسمومیت زا است. لازم است به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی مجزا نگهداری تا کلر آن خارج شود.

* زمانی‌که ماهی از سطح آب تنفس می‌کند و محیط گرم است آن را به محیط خنک‌تر و یا در مدت کوتاهی در یخچال نگهداری کنید.

*از غذا دهی زیاد به ماهی قرمز اجتناب کنید و در صورت علاقمندی به غذا دادن از غذای مخصوص این گونه که در آکواریوم فروشی‌ها وجود دارد استفاده کنید و فقط روزی یک وعده به آن‌ها غذا دهید.

*غذای خورده نشده را بعد از مدت کوتاهی و قبل از آلوده کردن آب از ظرف خارج کنید.

*پس از مراسم عید ماهی‌ها را در رودخانه ها، منابع آب‌های طبیعی و پشت سد‌ها رها نکنید و بهتر است در استخر‌ها و حوضچه‌های پارک نزدیک محل خود رهاسازی صورت گیرد.

* در صورت تمایل به نگهداری ماهی در مدت زمان بیشتر آن را به آکواریوم مناسب انتقال دهید.

*ماهی قرمز شب عید را مردم بدون دغدغه خریداری کنند، زیرا تاکنون گزارشی از منابع علمی و آزمایشگاهی معتبر برای بیماری مشترک بین انسان و ماهی قرمز در ایران وجود ندارد.

*اینکه گفته می‌شود ماهی قرمز ویروس دارد و برای انسان خطرناک است شایعه بوده و مردم نگران نباشند. 

*خرید و فروش گونه‌های دیگر از جمله مار و لاک پشت غیر قانونی و بدون مجوز بوده و برخی از مار‌ها نیز که در بازار به فروش می‌رسد نیمه سمی و خطرناک است و از نگهداری آن در منازل به دلایل مختلف دوری کنید.

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا