اجتماعی

تشدید آلودگی صوتی در تهران به دلیل چهارشنبه سوری

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از تشدید آلودگی صوتی پایتخت در شامگاه آخرین سه‌شنبه سال به واسطه برگزاری مراسم شب چهارشنبه‌ سوری خبر داد.

به گزارش دانا نیوز، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از تشدید آلودگی صوتی پایتخت در شامگاه آخرین سه‌شنبه سال به واسطه برگزاری مراسم شب چهارشنبه سوری خبر داد و گفت: بر اساس نتایج ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت این شرکت و با توجه به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و استفاده از مواد منفجره، بیشترین میزان افزایش آلودگی صوتی از ساعت ۱۹ تا ۲۱ سه‌شنبه ۲۲ اسفند به میزان ۷۴ دسی‌بل به ثبت رسید.

دکتر سیدمحمدمهدی میرزایی قمی با اعلام اینکه مقایسه میانگین تراز صدای ساعتی ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در روز دوشنبه (۲۱ اسفند) و سه‌شنبه (۲۲ اسفند)، نشان می‌دهد که بیشترین افزایش آلودگی صوتی در محدوده ساعتی مذکور حدود ۴ دسی‌بل بوده است، افزود: با توجه به ماهیت لگاریتمی آلودگی صوتی؛ این میزان افزایش، معادل صدای حاصل از دو برابر شدن حجم ترافیک وسایل نقلیه موتوری در معابر شهری است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مواد محترقه به دلیل ایجاد صدای انفجار و افزایش تراز صوت به صورت لحظه‌ای، حداکثر تأثیر را بر روی تراز صوت بیشینه (Lmax) خواهد داشت، اظهار کرد: بر اساس نتایج ایستگاه‌ها، در همین بازه زمانی میزان افزایش تراز صدای بیشینه، به ۱۵ دسی‌بل نیز رسیده است.

میرزایی قمی با بیان اینکه ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت منطقه ۴، گلبرگ، میدان خراسان، افسریه و میدان بهاران، دارای بیشترین افزایش تراز صوت نسبت به روز قبل بودند، تصریح کرد: تراز صدای بیشینه در این ایستگاه‌ها به حدود ۱۰۵ دسی‌بل رسید.

وی با اعلام اینکه آتش‌بازی و انفجار مواد محترقه در شب گذشته، منجر به افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در سطح شهر نیز شد، گفت: با توجه به استقرار جوّ نسبتاً پایدار و عدم وزش باد قابل‌ ملاحظه از یک سو و افزایش حجم ترددهای شهری به واسطه برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری از سوی دیگر، باعث تشدید آلودگی هوای تهران شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تأکید بر اینکه شاخص برخط کیفیت هوا در ایستگاه‌های این شرکت، نشان می‌دهد که از ساعت ۲۱ دیشب، میانگین برخط کیفیت هوا با شاخص ۱۰۷ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و روند افزایشی میزان غلظت و شاخص آلاینده ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون تا صبح امروز ادامه داشت، افزود: این شرایط در حالی رخ داد که در بازه مورد نظر، تغییرات غلظت برای سایر آلاینده‌ها بسیار محدودتر بوده است.

میرزایی قمی با اشاره به اینکه در ساعت ۲۳، میانگین برخط کیفیت هوا با شاخص ۱۶۶ به محدوده شرایط ناسالم برای عموم افراد رسید و روند صعودی آن تا ساعت یک بامداد که به شاخص ۱۹۶ رسید نیز ادامه داشت، اظهار کرد: با وجود اتمام مراسم در نیمه‌ شب گذشته، تا ساعات ابتدایی صبح امروز نیز به دلیل افت محسوس سرعت باد و کاهش عمق لایه اختلاط جو، شاخص برخط آلاینده ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون، همچنان در شرایط ناسالم قرار داشت و افزایش حجم ترددهای شهری و شروع ترافیک صبح‌گاهی آلاینده‌های موجود را تشدید کرد.

وی با بیان اینکه شاخص برخط آلاینده ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون در ساعت ۸ صبح امروز با میزان ۱۵۳ همچنان در شرایط ناسالم قرار داشت، تصریح کرد: در ساعت ۹ صبح امروز، شاخص برخط آلاینده مذکور با عدد ۱۴۴ به محدوده شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس کاهش یافت و در مورد سایر آلاینده‌ها نیز در اکثر ایستگاه‌های سطح شهر، میزان شاخص برخط در محدوده مجاز قرار دارد.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا