ورزشی

اولین مصاحبه مجیدی پس از ترک استقلال؛جدایی برایم سخت بود!

فصل گذشته فرهاد مجیدی سرمربی استقلال پس از کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر از جمع آبی پوشان جدا شد و به اتحاد کلبا امارات پیوست. انتقالی که شایعات و شایعات زیادی را ایجاد کرده و بسیاری از هواداران استگال به خاطر این جدایی از سرمربی تیم ناراحت هستند.

مجیدی یکشنبه شب مهمان برنامه ضرب البدایه شبکه الریاضیه امارات بود. آنها در استودیوی برنامه حضور یافتند و اولین مصاحبه مفصل خود را انجام دادند و در مورد مسائل مختلف صحبت کردند. شروع دوران مربیگری او، جدایی از استیگال و وضعیت سرمربی اتحاد از موضوعاتی بود که فصل گذشته سرمربی استیگل به آن پرداخت.

مجری این برنامه گفتگوی خود را با این جمله آغاز کرد: من بیش از 21 سال است که فرهاد را می شناسم و اولین گفتگوی ما در سال 1380 بود. در آن گفتگو وقتی فرهاد تازه وارد امارات شد، درباره شخصیت او صحبت کردیم. چه در زمین چه خارج از زمین، او همیشه شخصیت خاصی دارد که باعث می شود بخواهید با او صحبت کنید. فرهاد در لیگ ما به موفقیت های بزرگی دست یافت و در 4 تیم معروف اماراتی بازی کرد و به قهرمانی آسیا رسید. او بازیکن بزرگی است و با استقلال در لیگ ایران به موفقیت های بزرگی دست یافت. او یک مربی جوان است.

گفتگوی فرهاد مجیدی با شبکه امارات را در ادامه بخوانید.

فرهاد این بازیکن چگونه وارد حرفه مربیگری شد؟ برای سرمربیگری استقلال و هدایت یکی از بهترین تیم های ایران کجا کار کردی؟

مجیدی: سال گذشته که با آقای برونو متسو در الگاروه کار می کردم، ایشان به من پیشنهاد دادند که مربیگری کنم. وقتی فوتبال را تمام کردم به لندن رفتم و دوره های مربیگری را گذراندم. چهار سال است که دوره مربیگری را در انگلیس گذرانده ام. بعد از آن از طریق یکی از دوستانم 8 ماه در تیم زیر 17 سال اسپانیول کار کردم. سپس هدایت تیم ملی زیر 23 سال ایران را برعهده گرفتم و سرمربی استقلال شدم.

در بین این تیم ها رتبه اسپانیول بالاترین رتبه را داشت. آیا این گروه در سرنوشت شما تعیین کننده بود؟ به خصوص که تیم زیر 17 سال بود و شما بالاتر از تیم اصلی بودید.

مجیدی: متسو به من تاکید کرد که اگر می خواهم مربیگری کنم ابتدا باید در تیم های پایه کار کنم و این فرصت را داشتم که با تیم زیر 17 سال اسپانیول کار کنم. خیلی دوست داشتم در آنجا به کار ادامه دهم اما سرمربی استگال (استراماچونی) رفت و از من خواستند به این تیم بروم و دیدم استگال مرا می خواهد و به مربیگری پرداختم.

اولین تجربه بزرگ شما در ایران با استقلال بود. از این موضوع نمی ترسی؟

مجیدی: من عموماً چالش های زندگی را دوست دارم. زمانی که سرمربی استقلال شدم بسیاری از هوادارانم که مرا دوست داشتند از من خواستند که این درخواست را نپذیرم و مربیگری را کنار بگذارم. اما من همیشه این چالش ها را در زندگی ام دوست دارم. منظورم این است که من همیشه عاشق انجام تجربیات جدید و کارهایی هستم که اکثر مردم می گویند از عهده آنها برنمی آید. سپس با استقلال در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کردیم و الریان قطر را ۵ بر صفر شکست دادیم. تماشای مبارزه برای من تجربه خوبی بود. می دانید استیگال تیم بزرگی است و شرایط مربیگری در تیم های بزرگ بسیار سخت است. خدا را شکر توانستم موفق شوم. اکنون به دنبال تجربه جدیدی در عرصه مربیگری هستم و به همین دلیل به فوتبال امارات آمدم.

می خواهم در مورد انتقال شما به اتحاد کلابا سوال کنم. مذاکره و تصمیم گیری چگونه بود؟ تصمیم گرفتی سریع به فوتبال امارات بیایی تا از هم جدا بشی یا این روند زمان بر بود؟

مجیدی: حقیقت این است که جدایی از کشتی برایم سخت بود. دیشب داشتم به این موضوع فکر می کردم و طرفداران استیگل در ذهنم بودم. چون می دانستم از رفتن ناامید می شوند، اما فوتبال حرفه ای ایجاب می کند که فصول دیگر را ببینی و جاهای دیگر را تجربه کنی. وقتی باشگاه اتحاد کلابا با من صحبت کرد به این سوال فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که می توانم در کشور دیگری به مربیگری خود ادامه دهم. این پنجره جدیدی به سمت مربیگری من بود. الان خوشحالم چون امارات برای من جای جدیدی نیست. من و خانواده ام سال هاست که در این کشور زندگی می کنیم. هر دو فرزند من در امارات به دنیا آمدند و در اینجا به مدرسه می روند. به همین دلیل این پیشنهاد را پذیرفتم. بسیار خوشحالم که به دوران مربیگری خود در امارات ادامه می دهم.

می خواهم در مورد تیم جدیدتان یعنی اتحاد کلبا صحبت کنید. این تیم در چه سطحی است و چقدر برای شروع لیگ آماده هستید؟

مجیدی: 2 ماه است که با تیم اتحاد کلابا تمرین می کنم و در این مدت نکات مثبت و منفی زیادی دیده ام. اما من دوست دارم در مورد چیزهای مثبت صحبت کنم. من در یک زمین فوتبال در امارات متحده عربی کار کردم. مدیران باشگاه افراد بسیار خوبی هستند. افرادی که باشگاه را اداره می کنند، فوتبالیست های سابق هستند و من از کار با آنها لذت می برم. یکی دیگر از چیزهایی که من واقعاً در مورد آن هیجان زده هستم، جوان بودن تیم است که من را به آینده امیدوار می کند. در بحثی که با مدیر باشگاه آقای علی خانو داشتم از ایشان خواستم که بازیکنان جوان زیادی را به تیم بیاورند و به فوتبال امارات معرفی کنند. این بچه ها مثل ناصر، سلطان عادل، ولید و… فوتبالیست های آینده دار هستند که می توانند برای تیم ملی امارات مثمر ثمر باشند.

برنامه لیگ اعلام شد. در هفته های اول باید به مصاف تیم های البطائح، الوحده، الظفره، العین و شباب الاهلی برود. آیا 5 هفته اول برنامه برای شما سخت است یا برایتان مهم نیست با چه تیم هایی روبرو می شوید؟

مجیدی: شناخت کاملی ندارم چون این تیم ها هنوز در لیگ امارات بازی نکرده اند. اما فکر می کنم لیگ بعد از سه هفته اول به خاطر بازی های تیم ملی امارات متوقف شود. با بازیکنان صحبت کردم، سه بازی مقابل تیم های البطائح، الوحده و الظفره داریم. فکر می کنم 9 امتیاز بگیریم.

منظورتون 9 امتیاز از 5 هفته اول هست؟

مجیدی: نه از 3 بازی!

خیلی مطمئنی؟

مجیدی: مطمئن باشید تیم ما آمادگی لازم را دارد و می دانم از 3 بازی اول 9 امتیاز می گیریم.

تیم مطمئن است که فرهاد این امتیازها را خواهد گرفت. طبیعتاً این آرزو برای هر مربی محترم است.

مجیدی: گفتم عجیبه؟

اصلا هیچی.

مجیدی: اما گفتی تعجب کردی. مهم ترین نکته در جام اتحاد حضور بازیکنان خوبی در این تیم است. صحبتی که با بازیکنان اتحاد کلبا داشتم، با بازیکنان استقلال هم صحبت کردم و به آنها گفتم شما بهترین هستید و هیچ تیمی نمی تواند شما را شکست دهد. از آنها خواستم که خودشان را باور کنند و به انگیزه و توانایی هایشان کاملاً آگاهم. من اینها را در رسانه های ایران گفته ام و بازیکنان استقلال هم به این موضوع اذعان کرده اند. من الان این بحث ها را با بازیکنان اتحاد کلبا دارم، آنها باید باور کنند که می توانند این مهم را انجام دهند. به نظر من یاسر هیچ تفاوتی با بازیکنان تیم ملی امارات ندارد. یا ولید رشید بازیکن بسیار با استعدادی است. زمانی که 20 سال پیش اینجا بازی کردم، فوتبال امارات یک لیگ کاملا حرفه ای و در حال توسعه بود، هم از نظر مدیریتی و هم از نظر ساختار. با وجود نکات مثبتی که به آن اشاره کردم امارات 30 سال است که به جام جهانی صعود نکرده است. امارات باید روی فوتبال جوانان سرمایه گذاری کند. ما باید نگرش را تغییر دهیم که هر بازیکنی در لیست مازاد باشگاهش باید به اتحاد کولابا بیاید. تیم اتحاد کلبا بازیکنان جوان و نخبه ای دارد.

آیا می خواهید فرصت های بیشتری به جوانان بدهید؟

مجیدی: هدفم رسیدن به مرحله ای است که یازده بازیکن در تیمم جوان باشند.

چه اهدافی از مدیران باشگاه اتحاد کلبا دارید؟ آیا برای قهرمانی می جنگید؟ یا به دنبال رسیدن به قله یا زنده ماندن هستید؟

مجیدی: اولین هدف ما تربیت کارشناسان فنی و کارشناسان مدیریتی است. یعنی هرکس در زمینه کاری خود تلاش کند. اجازه دهید من به عنوان سرمربی و سایر اعضای کمیته باشگاه هر کاری که می توانیم انجام دهیم. بسیار مهم است که از تمام پتانسیل خود استفاده کنیم. به بازیکنان گفته ام که شکی نیست امسال بهترین نتیجه تاریخ جام اتحاد را خواهیم داشت. با توجه به بازیکنان جوان، خارجی و اماراتی که در اختیار داریم و پتانسیلی که در ترکیب می بینم، مطمئن هستم که جزو 5 تیم برتر جدول لیگ امارات خواهیم بود.

تیم ها و رده بندی باشگاه ها را دیده اید. فکر می‌کنید تیم‌ها امسال چگونه رقابت خواهند کرد؟

مجیدی: لیگ امارات هنوز شروع نشده و من بازی ها را ندیده ام بنابراین نمی توانم در این مورد صحبت کنم، اما همیشه بین العین، الوصل، الجزیره و الجزیره رقابت وجود دارد. – ترکیب کنید اما بعد از 4 هفته اول به راحتی می توان در مورد اینکه کدام تیم ها شانس قهرمانی را دارند صحبت کرد.

با تشکر از شما برای شرکت در این بحث. به عنوان آخرین سوال شما در 4 باشگاه اماراتی بازی کرده اید. کدام یک از این گروه ها به دل فرهاد مجیدی نزدیک است؟

مجیدی: نمی توانم کتمان کنم، 6 سال در الواس خاطرات خوبی داشتم و این تیم در قلب من جایگاه ویژه ای دارد زیرا در این تیم زیاد بازی می کنم. اما نمی توانم قهرمانی آسیا با العین و قهرمانی لیگ با شباب الاهلی را فراموش کنم. خاطرات خوبی با تیم هایی که اینجا بودم دارم. اما الوصل برای من جایگاه ویژه ای دارد. خیلی خوشحالم که به ورزشگاه الواس برگشتم و مقابل هواداران بازی کردم. خاطرات به من برگشت. در کل می توانم بگویم که در هر 4 باشگاه خاطرات خوبی دارم.

طبیعتا هواداران خاطرات خوبی با شما داشتند. شما یکی از بهترین بازیکنان خارج از زمین این تیم ها بودید و شاهد درخشش شما در لیگ امارات بودیم. با این ایمان به پتانسیل بازیکنان و تیم شما، برای شما آرزوی موفقیت داریم.

مجیدی: ممنون از اینکه من را به این برنامه دعوت کردید. من خیلی خوشحالم که شما را می بینم.

بیشتر بخوانید:

258 258

دکمه بازگشت به بالا