برترین های کسب و کارعمومی

معرفی انواع کاتر و کاربرد هر کدام

کاتر یک تیغه فلزی با دسته ای ازجنس پلاستیک است که در کار های مختلفی کاربرد دارد. ممکن است بخواهید یک چیزی مانند موکت را ببرید یا روی وسیله ای خط اندازی کنید و یا حتی برای تیز کردن وسایل نیاز به یک ابزار داشته باشید. کاتر آن وسیله ای است که به کمک شما می آید و کار شما را راحت می کند. از کاتر برای برش کاغذ، مقوا، چوب، پارچه، لمینت و…. استفاده می شود اما از هر کاتری برای برش هر جنسی استفاده نمی شود. ویژگی ها و قدرت کاتر به تیغه کاتر بستگی دارد. اما کارایی دسته کاترهم کم اهمیت نیست.

جالب است بدانید تیغه کاتر با موادی ساخته می شود که خاصیت ضد زنگ بودن را داشته باشد مانند: فولاد، آلیاژهاژ های فولاد و یا استیل. دسته های کاتر هم می توانند با مواد مختلفی ساخته شده باشند مانند: آلومینیوم، تیتانیوم، استیل، فولاد، روی ،زینک، پلی پروپن و پلاستیک فشرده نشکن. کاتر ها انواع مختلفی دارند که برای خرید آن لازم است انواع کاتر و کاربرد هر کدام را بشناسیم و خریدی هوشمندانه انجام دهیم.

کاتر ها را می توانیم بر اساس کاربرد و شکل ظاهری اینگونه تقسیم کنیم:

  • کاتر تیغه ثابت: ممکن است شما هم بیشتر کاتر هایی را دیده باشید که تیغه آن با اهم فشاری کنارش بالا و پایین می شوند. اما ما کاتر هایی داریم که تیغه آن ها ثابت است. این کاتر های تیغه ثابت در دو نوع هستند. نوع اول تیغه آن غیر قابل تعویض است و نوع دوم تیغه ثابت آن قابل تعویض است. بدنه این کاتر ها می تواند به صورتی فلزی یا پلاستیکی باشد. اگر تیغه آن قابل تعویض باشد پس از کند شدن می توانید با تعویض تیغه ی آن دوباره از آن استفاده کنید.
  • کاتر تیغه متحرک: کاتر هایی ک دارای تیغه متحرک هستند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. تیغه ی این کاتر با اهم فشاری که روی آن تعبیه شده است بالا و پایین می رود. از این کاتر می توانید برای برش کاغذ، پارچه، چرم ، موکت، قالی، طلق، اسفنج و…. استفاده کنید. زمانی که از کاتر استفاده نمی کنید با اهم تیغه را مخفی می کنید و زمانی که به آن نیاز دارید آن را بالا اورده و روی درجه ای که مناسب است قفل می کنید و از آن استفاده می کنید.

  • کاتر قلمی یا مدادی: این کاتر ها کلا از جنس استیل هستند و دچار زنگ خوردگی و فرسایش نمی شوند.تیغه آن ها باریک است و برای برش کاری در جایی که نیاز به برش کوچک و ظریف هست ساخته شده اند. برای برش طلق، چرم، چوب، کاغذ ،مقوا و… می توانید از این کاتر قلمی استفاده کنید.
  • کاتر موکت بری: برای برش موکت ها با ضخامت های مختلف باید از یک وسیله ای استفاده شود که علاوه بر برش به صورت تمیز و یک خط مقاومت کافی را داشته باشد. کاتر های موکت بری اینجا به کمک ما می ایند این کاتر ها معمولا از جنس فلز هایی مانند استیل یا الومینیوم هستند. این کاتر های موکت بری دارای یک قفل هستند که هنگام استفاده تیغه را روی اندازه مورد نیاز می گذارید و آن را قفل می کنید تا در هنگام کار حرکت نکند و کار شما راحت تر باشد.

  • کاتر مخصوص پاک کردن شیشه: ممکن است تابحال برای شما پیش آمده باشد که رنگ یا گچ یا لک در هنگام ساخت و ساز روی شیشه های ساختمان ریخته شده باشد و شما بخواهید آن ها را پاک کنید. کاتر شیشه پاک کن اینجا به کمک ما می آید. تیغه این کاتر به گونه ای ساخته شده که ضخامت بیشتری نسبت به تیغه کاتر های معمولی دارد. این کاتر برای برش استفاده نمی شوند و کاربرد آن ها فقط برای پاک کردن لکه های روی شیشه ها است.
  • کاتر کاغذ بری یا رومیزی: در کافی نت ها یا فروشگاه لوازم التحری و حتی عکاسی ها ممکن است دیده باشید برای برش کناره های عکس یا کاغذ در تعداد زیاد از یک کاتر رو میزی استفاده می کنند. این کاتر ها برای استفاده خانگی نیستند و بیشتر در فروشگاه ها و مغازه های مربوطه استفاده می شوند. برای برش معمولی کاغذ می توانید از کاتر های ساده و دستی استفاده کنید.
  • کاتر دوار: کاتر دوار یا کاتر چرخان و کاتر غلتکی نام هایی ست که به این کاتر داده شده است. کاتر دوار از ابزار آلاتی هستند که در کار های هنری و صنعتی استفاده می شوند. در برش چرم و پارچه از این کاتر ها استفاده می شود. تیغه ای که ایمن کاتر ها دارند می تواند پارچه و چرم را به صورت هلالی برش دهد. در واقع تیغه ها به صورت دیسکی و گرد هستند و در سایز های مختلفی تولید می شوند. روی این کاتر ها تیغه ای وجود دارد که به صورت 360 درجه می توانند حرکت کنند ومانند چرخ های اتومبیل به صورت دورانی می چرخند و چرم یا پرچه را برش می دهند. همچنین نوع تیغه آن ها به گونه ای است که اگر کند شود قابل تعویض است. هنگامی که از این کاتر استفاده می کنید به صفحه برش آن ها توجه کنید که سنگی یا چوبی نباشند. در صورت سنگی و یا چوبی بودن صفحه برش تیغه های کاتر دوار کند می شوند و کارایی خود را از دست می دهند.
  • کاتر چاقویی: بعضی کاتر ها شکلی شبیه چاقو دارند در واقع از نظر شکل ظاهری مانند کاتر های تیغه متحرک کلاستیک هستند اما تیغه آن ها از نظر ظاهری متفاوت است. از این کاتر ها در گردشگری و کوهنوردی استفاده زیادی می شود. همچنین نحوه بسته شدن آن ها به صورت فشاری است و با هم دستی کار نمی کند.
  • کاتر گرد بر: کاتر گرد بر را با کاتر چرخان یا دوار اشتباه نگیرید. با کاتر دوار فقط می توانید برش های صاف و حلالی برهید اما کاتر گرد بر فقط برش های گرد می تواند بزند. این کاتر در واقع شکلی شبیه پرگار دارند. تیغه های کارتر گرد بر می تواند از جنس های مختلفی باشد. برای برش شیشه چرم و… به شکل های دایره ای و در قطر و اندازه های متفاوت از این کاتر های گردبر می توانید استفاده کنید.
  • کاتر های طراحی: نوعی از کاتر ها هستند که برای کار های طراحی و هنری ساخته شده اند. این کاتر ها در شکل و سایز های مختلفی ساخته می شوند.
  • کاتر پلکسی بر: تیغه کاتر پلکسی بر بسیار تیز و برنده است. برای برش لمینت و پلکسی همچنین انواع پلاستیک می توانید از این کاتر ها استفاده کنید. کاتر پلکسی بر مانند دیگر کاتر ها در سایز های مختلفی در بازار وجود دارند.

 در این مقاله انواع کاتر و کاربرد هر کدام توضیح داده شد. با خواندن این مقاله می توانید کاتر مورد نظر خود را پیدا کنید و آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. در صورت نیاز می توانید برای خرید کاتر به ابزار میهن مراجعه کنید.

منبع : abzarmihan.com

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا