برترین های کسب و کارعمومی

آشنایی با انواع پیچ آلن (معرفی+کاربرد)

آشنایی با انواع پیچ آلن به شما کمک می‌کند که از نحوه استفاده درست و کاربردهای این دسته از محصولات اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید. پیچ‌های آلن قطعاتی با مقاومت بالا هستند که در صنایع مختلف به صورت گسترده کاربرد دارند.

پیچ آلن از جمله پیچ‌هایی به شمار می‌رود که استفاده از آن در صنایع مختلف مورد توجه است. همچنین پیچ‌های آلن جزوه آن دسته از پیچ‌هایی هستند که از لحاظ مقاومت در سطح بالایی قرار دارند. شاید یکی از دلایل مهم توجه زیاد در صنایع مختلف به این دسته از پیچ‌ها نیز همین عامل باشد.

در ادامه مطالب تصمیم داریم در رابطه با انواع پیچ‌های آلن و کاربردها و همچنین ویژگی‌های آنها برای شما صحبت کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و آشنایی با انواع پیچ آلن پیشنهاد می‌دهیم تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع پیچ آلن به همراه ویژگی و کاربردهای آن

انواع پیچ آلن در صنایع مختلف به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از محصولات دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و در حال حاضر جزو موارد پرکاربرد به شمار می‌روند. بنابراین می‌توان گفت پیچ آلن مستحکم‌ترین و همچنین پرکاربردترین پیچ است که مصارف گسترده نیز دارد. شکل و طراحی این مدل از پیچ‌ها به نحوی است که دارای حالت استوانه رزوه‌ای شکل هستند.

از پرکاربرد ترین پیچ‌ها در صنعت که در صنایع مختلفی از آن استفاده میشود و دارای انواع مختلفی هستند میتوان به پیچ آلن اشاره کرد. افرادی که در شرکت‌های تولید این پیچ و مهره‌ها فعالیت میکنند یا افرادی که درشاخه‌های فنی و مهندسی یا ساختمانی کار میکنند، بیشتر با پیچ آلن سرو کار دارند. این پیچ‌ها استفاده وکاربردهای فراوانی در صنایع دارند و به شکل شش گوش می‌باشند.

به عبارت دیگر این دسته از محصولات متشکل از یک پایه رزوه‌ای شکل و یک سر بوده که مشابه پیچ شش گوش می‌باشند. در واقع از نظر ظاهری پیچ‌های آلن و شش گوش تقریباً مشابه هم هستند و یک سری تفاوت‌های جزئی بین آنها وجود دارد که یکی از مهم ترین تفاوت‌ها استقامت بالای پیچ‌های آلن نسبت به پیچ شش گوش است.

برای استفاده از پیچ آلن نیاز به آچار مخصوص است. به همین دلیل در حال حاضر آچار آلن مخصوص این پیچ‌ها نیز در بازار وجود دارد. بنابراین اگر شما بخواهید از انواع پیچ آلن برای مصارف گوناگون استفاده کنید به همراه پیچ نیاز به آچار آلن مخصوص نیاز دارید. آشنایی با انواع پیچ آلن به شما کمک می‌کند که متناسب با نیاز خود گزینه مناسب و مطلوبی انتخاب و استفاده کنید.

لازم به ذکر است که پیچ آلن به عنوان پیچ سوکت نیز خوانده می‌شود. این دسته از پیچ‌ها نسبت به سایر پیچ‌های موجود فضای محدود و کمی را اشغال می‌کنند. علت این ویژگی این است که پیچ‌های آلن در بخش کناری خود آچار ‌خورند. به همین دلیل نسبت به سایر پیچ‌ها به کار بردن آنها نیز متفاوت است. به نحوی که برای باز یا بسته کردن آنها باید از کناره پیچ اقدام کرد. پیچ‌های آلن معمولاً کلاس مخصوص به خود را دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنای با  انواع پیچ آلن باید بگویم که این نوع پیچ‌ها در کلاس‌های  ۸.۸،  ۱۰.۹ و ۱۲.۹ تولید می‌شوند. همچنین متریالی که برای تولید آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ است که فولاد با آبکاری‌های مختلف نظیر گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم و داکرومات است. جهت آشنایی با انواع پیچ آلن لازم است که بگوییم آنها دارای استانداردهای متفاوت از یکدیگر هستند. به طور کلی انواع پیچ آلن موجود در بازار شامل موارد زیر است.

کاربرد پیچ‌های آلن

پس از آشنایی با انواع پیچ آلن بد نیست که با کاربردهای این دسته از محصولات نیز آشنا شوید. البته با توجه به توضیحات ارائه شده مطمئناً شما نیز به این نتیجه رسیده اید که دامنه استفاده از پیچ‌های آلن بسیار گسترده بوده و در حال حاضر در سازه‌های صنعتی، ساختمانی از این پیچ‌ها استفاده می‌شود. اما به صورت جزئی‌تر باید بگوییم که رایج‌ترین موارد استفاده از پیچ‌های آلن صنایع ساختمانی، سازه‌های فلزی، اتصالات لوله‌ها و شیرآلات، صنایع خودروسازی، صنعت نیروگاه‌ها و صنعت راه سازی است.

·         پیچ آلن سرتخت یا سر خزینه

این دسته از پیچ‌ها سر تختی دارند و در وسط سر آنها یک حفره مخروطی شش گوش نیز قرار دارد. معمولاً استفاده از پیچ آلن سرتخت یا همان سر خزینه بیشتر برای سازه‌ها با سطوح نرم است. علت استفاده از پیچ‌های آلن سرتخت در سازه‌های دارای سطوح نرم این است که این نوع پیچ‌ها در سازه فرو می‌روند و به طور کامل در آن می‌نشینند. به همین دلیل پس از نشستن کامل بر سازه برآمدگی روی آن بر جای نمی‌ماند. پیچ آلن سر خزینه شامل دو استاندارد یا متریک است و معمولاً با استاندارد NID7991 عرضه می‌شود.

·         پیچ آلن مغزی

در بحث آشنایی با انواع پیچ آلن باید بگوییم که نوع دیگری از پیچ‌های آلن شامل پیچ آلن مغزی است این دسته از پپچ‌ها معمولاً بیشتر زمانی به کار می‌آیند که برای باز کردن و بستن پیچ‌های معمولی آچار و پیچ گوشتی مناسب در دسترس نباشد. زیرا در چنین مواقعی می‌توان با استفاده از پیچ آلن مغزی، پیچ مورد نظر را باز کرد. پیچ آلن مغزی سر ندارد و بیشتر در دستگاه‌ها و قطعات صنعتی به کار می‌رود.

به نحوی طراحی شده است که مشابه یک استوانه رزوه شده است و استانداردهای خاص خود را دارد. لازم به ذکر است که پیچ آلن مغزی با عنوان پیچ بدون سر نیز خوانده می‌شود. این نوع پیچ یک حفره شش ضلعی در یک انتهای خود دارد که آچار آلن برای باز و بسته کردن آن در درون آن قرار می‌گیرد.

·         پیچ آلن استوانه ای

برای آشنایی با انواع پیچ آلن باید بگوییم که نوع دیگر این دسته از پیچ‌ها شامل پیچ آلن استوانه‌ای است.  پیچ آلن استوانه‌ای دارای سر و نوک رزوه‌ای ماشینی یا معمولی است این دسته از پیچ‌های آلن استفاده گسترده ای در صنایع مختلف دارند. لازم به ذکر است که پیچ آلن استوانه‌ای مقاومت بسیار بالایی دارد و از این رو به کار بردن آن در سازه‌های صنعتی مقاومت بسیار بالایی را در اتصالات موجود ایجاد می‌کند.

 پیچ آلن استوانه‌ای همانطور که از عنوان آن مشخص است دارای سر استوانه شکل بوده و همچنین یک سوراخ و حفره نیز در آن وجود دارد. البته ناگفته نماند پیچ آلن استوانه‌ای علاوه بر مصارف صنعتی، مصارف خانگی نیز دارد. همچنین در سازه‌های ساختمانی نیز از این دسته از پیچ‌ها استفاده می‌شود و همانطور که گفتیم علت استفاده آن نیز به دلیل استحکام و مقاومت بالایی است که به سازه می‌دهد.

معمولاً در سازه‌هایی که کل پیچ و همچنین سطح سازی مورد نظر در یک راستا قرار بگیرد یا به عبارت دیگر سازه هم تراز باشد نیز استفاده از پیچ آلن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

·         پیچ آلن سر مخروطی مغزی

در بخش آشنایی با انواع پیچ آلن لازم است به این اشاره کنیم که پیچ آلن سر مغزی مخروطی نیز در لیست انواع پیچ آلن قرار دارد. همانطور که مشخص است انتهای آن تیز بوده و به صورت استوانه ای رزرو شده است. این نوع پیچ نیز فاقد گل بوده و در صنایع خاصی به کار می‌رود.

·         پیچ آلن کله قارچی

یکی دیگر از انواع پیچ آلن شامل پیچ آلن کله قارچی است. آلن کله قارچی از جنس استیل و فولاد سخت بوده و کاربردهای خاصی دارد. این نوع پیچ دارای سری مشابه قارچ است و استحکام آن نیز نسبت به پیچ‌های دیگر بیشتر می‌باشد.

استفاده از این نوع پیچ برای نگه داشتن سازه‌های نازک نظیر ورق‌های فلزی و همچنین صفحات فلزی رایج است‌. لازم به ذکر است که پیچ‌های سر قارچی به عنوان پیچ‌های سرد و گرم نیز خوانده می‎شوند. همچنین می‌توان از این نوع پیچ‌ها به جای پیچ‌های چهارسو و دوسو نیز استفاده کرد. این نوع پیچ‌ها با استاندارد ایزو ۷۳۸۰ روانه بازار می‌شوند.

·         پیچ آلن خشکه کلاس 8.8

در آشنایی با انواع پیچ آلن باید به پیچ‌های آلن خشک یک کلاس 8.8 نیز اشاره کرد. این نوع پیچ‌ها نیز جزوه پیچ‌های آلن بوده و از مقاومت و استحکام بالایی بهره‌مند هستند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در مصارف مختلف مورد توجه است. لازم به ذکر است که هر میلی متر از سطح مقطع پیچ آلن خشکه می‌تواند معادل ۸۰۰ نیوتن نیرو را تحمل کند. این نوع پیچ‌ها دارای قطر و ابعاد 100 الی ۱.۴ میلیمتر هستند.

·         پیچ آلن داکرومات

پیچ آلن داکرومات نیز یکی دیگر از انواع پیچ الن هست که در حال حاضر یکی از بهترین گزینه‌های این دسته از پیچ‌ها نیز به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که پیچ آلن داکرومات از بهترین نوع فلز آبکاری و پوشش شده است و رنگ آن نقره‌ای می‌باشد.

این نوع پیچ از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و قرار گرفتن در مجاورت رطوبت آن را در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار نمی‌دهد. به همین دلیل این دسته از پیچ‌های آلن نسبت به مواردی که با گالوانیزه سرد آبکاری می‌شوند قیمت بیشتری دارد، اما در عوض مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز قابل تمجید و تعریف است.

لازم به ذکر است که پیچ‌های آلن داکرومات می‌توانند جایگزینی مناسب به جای پیچ‌های استنلس استیل باشند.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ارائه شده و آشنایی با انواع پیچ آلن کم و بیش با این دسته از پیچ‌ها، کاربردها و همچنین ویژگی‌های آنها آشنا شدید. اما برای آنکه قیمت به روز پیچ‌های آلن را به دست بیاورید می‌توانید با کارشناسان فروش بولت صنعت تماس بگیرید.

فروشگاه بولت صنعت انواع و اقسام پیچ آلن را با قیمت‌های مناسب جهت فروش عرضه می‌کند. بنابراین شما عزیزان می‌توانید برای خرید از این مجموعه در هر کجای کشور که هستید از طریق سایت آن اقدام کنید همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان نیز کارشناسان فروش بولت صنعت در خدمت شما هستند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا