برترین های کسب و کارورزشی

طراحی های جدید در لباس ورزشی: از لباس های تنیس تا پوشاک بسکتبال

 پوشاک ورزشی | آشنایی با انواع پوشاک ورزشی

هر ورزشی با توجه به شرایط محیطی خود به البسه یا پوشاکی منحصر به فرد دارد. اما چه چیزهایی تعیین کننده شکل پوشاک ورزشی است؟

  • ابزار ورزش
  • شرایط آب و هوایی
  • شدت ضربات
  • نوع حرکات
  • و…

طبیعتا امکان پذیر نیست که شما با لگ ساده زنانه در مسابقات تکواندو شرکت کنید یا در مسابقات اسکی روی برف از لباس های بدنسازی استفاده کنید. همانطور که هر ورزش ابزار کابردی مربوط به خود را دارد پوشاک ورزشی نیز در هر ورزش متمایز از دیگر ورزش ها خواهد بود. با وجود تولیدی های پوشاک ورزشی در کشور ما ایران هنوز هم تمایل ورزشکاران حرفه ای به استفاده از البسه دوخت برند هایی مانند نایک دارند. اما بررسی لباس های ورزشی مانند لگ ورزشی آدیداس نشان داده است که دو عامل در میزان محبوبیت یا تمایل به مصرف یک لباس تاثیر گذار است:

  • جنس لباس و مواد به کار رفته در آن
  • طرح و راحتی ورزشکار در آن

اما با پیشرفت تکنولوژی های روز برند نایک دست به انقلابی در زمین تولید پوشاک ورزشی زد که تا پیش از آن بی سابقه بود. تکنولوژی هوشمند سازی البسه ورزشی کاری بود که این برند را به سرعت به رتبه یک تولیدات ورزشی تبدیل کرد. این تکنولوژی که در مرحله اول درای فیت (Dri fit) نام داشت که با توجه به فیزیولوژی بدن و حرکات بازیکن تغییری در آن ایجاد نمی­شد مثلا در هنگام عرق کردن جمع نمی­شد. در مرحله بعد برند نایک دو تکنولوژی دیگر لگ ورزشی زنانه را نیز به بازار معرفی کرد به نام های استورم فیت (storm fit) و ترما فیت (therma fit) که وظیفه این لباس ها گرم و خشک نگه داشتن ورزشکاران بود.

آشنایی با انواع پوشاک ورزشی

پوشاک ورزشی زنانه

پوشاک ورزشی بانوان عموما در انواع کاملا پوشیده یا اسپرت به بازار عرضه می­شود. بانوان با حضور در انواع رشته های ورزشی بخش زیادی از تولیدات این کالا را به خود اختصاص می­دهند و با توجه به روحیه آن ها شرکت ها روزانه سعی در تولید طرح ها و مدل های جدید پوشاک دارند.

پوشاک ورزشی مردانه

اولین  تولید شده در جهان برای استفاده آقایان طراحی شد. لباس های ورزشی آقایان نیز امروزه به اندازه پوشاک زنانه دارای تنوع هستند و در سطوح حرفه ای نیز از انواع تکنولوژی های روز در ساخت و جنس آن ها بهره برداری می­شود.

لباس ورزشی بچگانه

کودکان نیز گروهی هستند که با شرکت در فعالیت های ورزشی شکل جدیدی از طراحی البسه ورزشی را در تاریخچه آن وارد کردند. لباس های ورزشی کودکان عموما در سایز بندی های متفاوت ساخته و پرداخته می­شود. مقاومت بالا، پیشگیری از بروز حساسیت و … از ویژگی هایی است که در خرید لباس ورزشی کودکان مورد توجه والدین قرار می­گیرد.

لباس ورزش های رزمی

ورزش های رزمی را از اولین ورزش هایی می­دانند که به صورت رسمی شروع به فعالیت کرده اند. طبیعتا صاحبان سرمایه از میدان های ورزشی برای تبلیغات کسب و کار های خود استفاده می­کردند و این موجب افزایش رقابت بین تولیدی های لباس شد. ورزش های رزمی کم ترین بهره را از تبلیغات بر جامه ورزشی می­برند. ورزش هایی نظیر تکواندو، کاراته، ووشو، جودو و … در زمره ورزش های رزمی قرار می­گیرند. این لباس ها به دو دسته مبارزه و لباس های عمومی یا اصلی تقسیم می­شوند. در اینجا منظور لباس های اصلی است. باس های عمومی ورزش های رزمی متشکل از روپوش و شلوار هستند که پوشیدن این ها در مسابقات، باشگاه ورزشی و تمرین الزامی است.

لباس شنا

در مقاله تجهیزات شنا(لینک به مقاله تجهیزات شنا) به طور مفصل به بررسی ابزار و وسایل شنا پرداختیم. لباس مخصوص شنا یا مایو نیز از مدل ها و طرح های متفاوتی دوخته شده است. مایو ها در انواع زنانه و مردانه در بازار عرضه می­شوند. پوشاک شنا نیز در سطح بندی های حرفه ای، تمرین و تفریحی وجود دارند.

لباس بدنسازی

با وجود اینکه در باشگاه های بدنسازی اجباری در پوشش لباس مخصوص وجود ندارد اما ورزش بدنسازی نیز البسه منحصر به خود را دارد. شاید از مشهور ترین لباس های ورزشی بتوان به تیشرت، کراپ، تاپ های اسپرت، لگ، شلوارک های ورزشی یا سرهمی های پوشیده اشاره کرد.

لباس فوتبال

تیشرت و شلوارک(شورت)های فوتبال با توجه طرفداران زیاد این ورزش تبدیل به بیلبورد های تبلیغاتی متحرک در زمین فوتبال شده اند. اسپانسر های ورزشی با تقبل هزینه های باشگاه های ورزشی از لباس ها و تجهیزات بازیکنان به عنوان ابزار تبلیغاتی بهره می­جویند. همانطور که گفته شد لباس های عمومی ورزش فوتبال متشکل از شورت و تیشرت برای فصول گرم یا پیراهن های آسین بلند برای فصول سرد سال هستند. به همراه موارد گفته شده، جوراب ساق بلند، زانوبند، ساعد بند و کفش نیز از موارد استفاده در ست ورزشی فوتبال است.

گرمکن ورزشی

گرمکن های ورزشی لباس تخصصی محسوب نمی­شوند اما به منظور های ورزش و آمادگی جسمانی مورد استفاده قرار می­گیرند. اکثر ورزشکاران از گرمکن های ورزشی استفاده می­کنند. گرمکن های ورزشی برای بانوان، آقایان و کودکان قابل استفاده است.

معرفی بهترین و معتبرترین برند های پوشاک ورزشی دنیا

به علت تنوع و گسترش رشته های ورزشی و نیاز ورزشکاران به تجهیزات و پوشاک متناسب با هر رشته و همچنین افزایش محبوبیت استایل اسپرت میان افراد عادی و در سنین مختلف، رقابت تنگاتنگی بین برندهای تولید کننده پوشاک ورزشی در تولید و عرضه محصولات با کیفیت و مورد پسند ورزشکاران و سایر طرفداران این سبک، ایجاد شده است. در این مقاله به معرفی چند برند برتر و معروف تولید کننده پوشاک ورزشی می پردازیم.

پوما (puma)

کارآفرین آلمانی موفق به نام  آدولف داسلر، در سال ۱۹۲۴، برند پوما را با مشارکت برادر بزرگترش، رودولف داسلر،  تاسیس کرد و فعالیت خود را با تولید کفش و صندل های راحتی مناسب برای استفاده روزانه، آغاز نمود. در سال ۱۹۴۸ با وقوع یک اختلاف خانوادگی تلخ میان برادران داسلر، منجر به پایان مشارکت آنان و ایجاد برند آدیداس توسط آدولف داسلر گردید و پوما تحت هدایت و رهبری رودولف به موفقیت های خود ادامه داد.

امروزه مجموعه گسترده محصولات برند پوما که شامل کفش و  پوشاک تجهیزات ورزشی، است در بیش از ۱۲۰ کشور جهان فروخته می شود. خلاقیت در طراحی و تولید محصولات با کیفیت و  استفاده از شیوه های هوشمندانه برای بازاریابی و فروش از عوامل اصلی موفقیت این برند می باشد. ستاره های فوتبال بین المللی، تیم ها و باشگاه های برتر فوتبال دنیا، از طرفداران و حامیان پر پا قرص این برند هستند.

آديداس (adidas)

بدون شک آدیداس یکی از نام آشنا ترین برندهای تولید کننده پوشاک ورزشی در سراسر جهان است که در سال ۱۹۴۸ توسط  آدولف داسلر پایه گذاری شد. آدیداس از اولین سالهای  شروع فعالیتش بر روی تولید کفش های ورزشی راحت و در عین حال با طراحی و ظاهر مینیمالیستی و با قیمت مناسب تمرکز کرد و طرفداران زيادي هم پيدا کرد. امروزه این شرکت دارای بیش از ۵۰،۰۰۰ کارمند است و در زمینه تولید کفش ورزشی، لباس و گرمکن های ورزشی، تجهیزات و لوازم جانبی مانند توپ، راکت و دئودورانت فعالیت دارد.

آدیداس به عنوان یکی از برندهای برجسته ورزشی جهان، از بسیاری از رویدادهای ورزشی نظیر جام جهانی فوتبال شرکت داشته و از تیم های مختلف بین المللی و باشگاهی مانند منچستر یونایتد، رئال مادرید، و همچنین از بازیکنان و تیم های کریکت، بیس بال، بسکتبال، گلف حمایت می کند. تبلیغات اینترنتی و آگهی های تلویزیونی با حضور چهره های ورزشی مشهور جهان مانند هر موری، ساچین تندولکار، لیونل مسی، ستون اصلی بازاریابی مارک آدیداس در بازار های جهانی بوده است.

نايکی (Nike)

این برند در سال ۱۹۶۴ به دست مربی تیم فوتبال دانشگاه اورگان آمریکا، بیل بُوِرمن و مشارکت شاگرد او به نام فیل نایت پایه گذاری شد. این شرکت با لوگوی الهام گرفته شده از الهه‌ ی موفقیت در يونان باستان و با شعار Just Do It ، جز برندهای موفق و پیشتاز در عرصه  کفش، پوشاک و لوازم ورزشی است.

نایک تمرکز زیادی بر بازاریابی و افزایش اعتبار نام تجاری خود دارد و از طریق حمایت از رویداد های ورزشی مهم جهان مانند المپیک، NBA و همکاری و حمایت از ستارگان ورزش جهان مانند مایکل جردن، رونالدو، نیمار، رونی و توجه ویژه به طراحی محصولات برای خانم ها، سعی می کند روز به روز جایگاه خود در عرصه تجاری بهبود بخشد و بر سایر رقبای خود پیروز شود.

ريباک (Reebok)

برند ریباک که توسط جوزف ویلیام فاستر در انگلستان در سال ۱۸۹۵ در بریتانیا تاسیس شد، و با شعار ایجاد تحول مثبت در زندگی انسان و تناسب اندام به عنوان یکی از اصول مهم زندگی هر فرد، شروع به  فعالیت در زمینه تجهیزات ورزشی نمود. محصولات برند ریباک، با استفاده از پارچه های مرغوب و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در تولید محصولات بادوام و راحت، باعث لذت بردن هر فردی از ورزش و فعالیت می شوند و احساس اهمیت و انگیزه را به فرد القا می کنند. طراحی کفش های ورزشی با ظاهر سه بعدی و استفاده از فریم های مایع به جای لاستیک در تولید کفش های ورزشی از خلاقیت ها و نوآوری منحصر به فرد برند ریباک است.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا