علمی و پزشکی

کدام خوراکی‌ها سرشار از مواد معدنی و عناصر کمیابند؟

به گزارش شفاف،  نشریه فوکوس در مقاله‌ای هشت غذای مغذی را معرفی کرده است:

شاهی

شاهی یک گیاه معجزه‌گر واقعی است. مصرف این سبزی تقریباً کل نیاز روزانه به تمام مواد مغذی مهم از جمله ویتامین‌های A، B۶، C، E و K، کلسیم، آهن، ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، فولات، روی و پتاسیم را تامین می‌کند. شاهی علاوه بر مواد مغذی فراوان، سرشار از فیبر نیز هست. مصرف روزانه فیبر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش ضروریست.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ مواد مغذی مهمی را به بدن انسان می‌رساند. زرده تخم‌مرغ به‌ویژه سرشار از ویتامین B۱۲، سلنیوم و ویتامین A است. تخم‌مرغ همچنین یکی از مهم‌ترین منابع کولین است، ماده مغذی که عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. تخم‌مرغ همچنین یک منبع با ارزش پروتئین است. پروتئین از رشد سلول‌ها و بافت‌ها و بازسازی آنها حمایت می‌کند.

گندم سیاه جوانه‌زده

گندم سیاه جوانه‌زده حاوی ترکیبات گیاهی روتین و کورستین است که گفته می‌شود در برابر سرطان اثر محافظت‌کننده دارند. علاوه‌براین، این نوع گندم سرشار از ویتامین‌های B و C و کوآنزیم Q۱۰ است. کوآنزیم Q۱۰ که در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز از آن استفاده می‌شود، سلول‌های بدن را جوان می‌کند.

کلم‌پیچ

مصرف یک وعده کلم‌پیچ نیاز روزانه انسان به ویتامین C و ویتامین K را تامین می‌کند. ویتامین K برای لخته‌شدن خون مهم است. سبزیجات چلیپایی همچنین حاوی ترکیبات زیست فعال مختلفی مانند ایندول-۳-کاربینول هستند که می‌توانند اثرات ضدسرطانی داشته باشند.

حبوبات

حبوباتی مانند عدس، نخود یا لوبیا نه‌تنها سرشار از پروتئین گیاهی هستند، بلکه برای هضم سالم نیز ضروری‌اند. علاوه‌براین، حبوبات دارای نسبت بالایی از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، به‌این‌معنی که آنها می‌توانند انرژی بدن انسان را در درازمدت تامین کنند. علاوه‌براین، حبوبات حاوی مقدار زیادی ویتامین B، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم و منیزیم هستند.

حبوبات دارای نسبت بالایی از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، به‌این‌معنی که آنها می‌توانند انرژی بدن انسان را در درازمدت تامین کنند.

ماهی قزل‌آلا

ماهی قزل‌آلا به‌ویژه ماهی قزل‌آلای وحشی، یک منبع واقعی از مواد مغذی است. ۱۰۰ گرم از این ماهی چرب ۲۰ گرم پروتئین دارد. همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این نوع ماهی، برای سلامت مغز و قلب ما مهم هستند. از نظر مواد معدنی، ماهی قزل‌آلا حاوی منیزیم، پتاسیم و سلنیوم و همچنین ویتامین‌های B۱۲ و D است.

جلبک دریایی

دارای سطح بالایی از آهن، پتاسیم، منیزیم و همچنین سرشار از پروتئین است. جلبک‌ها همچنین حاوی مقدار زیادی ید هستند که برای غده تیروئید و هورمون‌های شما مهم است. جلبک‌ها بهترین راه برای مقابله با کمبود ید هستند.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین از نظر مواد مغذی و کربوهیدرات بسیار غنی است. کربوهیدرات‌های پیچیده انرژی بدن را تامین می‌کنند، این نوع سیب‌زمینی همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن است که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا