علمی و پزشکیبرترین های کسب و کار

کاربرد تری سدیم فسفات در مواد غذایی

تری سدیم فسفات که معمولاً TSP نامیده می شود، پودری خشک و بی بو است که به طور کامل در آب حل می شود و یک محلول قلیایی نیمه شفاف تشکیل می دهد. تری سدیم فسفات به عنوان پاک کننده، روان کننده، افزودنی مواد غذایی، لکه بر و … در صنایع مختلف استفاده می شود.

در این مقاله سایت دنیای شیمی فیزیک به توضیح خواص و کاربردهای این ماده شیمیایی می پردازد. TSP ماده ای پایدار، غیر سمی و غیر قابل اشتعال است، اما هنگام کار با آن باید از دستکش استفاده کرد. تری سدیم فسفات یک افزودنی رایج غذایی است که به طور گسترده در فرمولاسیون صابون ها و مواد شوینده استفاده می شود. محلول تری سدیم فسفات با pH 12 به اندازه کافی قلیایی است که گریس ها و روغن ها را کاملا تمیز می کند. در واقع، تری سدیم فسفات یک پاک کننده عالی برای تمیز کردن همه چیز از لباس گرفته تا جاده است.

قیمت پایین و تطبیق پذیری باعث افزایش تولید و مصرف این ماده در صنایع مختلف شده است. با این حال، نگرانی در مورد آلودگی محیطی ناشی از ترکیبات حاوی فسفات، استفاده از تری سدیم فسفات را کاهش داده است، اگرچه جایگزین های آن کاملاً مؤثر نیستند.

حقایقی در مورد تری سدیم فسفات

اگرچه در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده مورد علاقه ما یافت می شود، تری سدیم فسفات برای بسیاری شناخته شده نیست. در حالی که مصرف این ماده در مقادیر کم بی خطر است اما در صورت مصرف زیاد می تواند برای کلیه ها مشکل ایجاد کند.

TSP همچنین در محصولات غیر خوراکی مانند رنگ و لوازم آرایشی استفاده می شود. به گفته دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، مقادیر کمی تری سدیم فسفات مورد استفاده در مواد غذایی برای مصرف انسان بی خطر بوده و از کیفیت غذایی خوبی برخوردار است. علاوه بر این، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را به عنوان یک افزودنی به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS) طبقه بندی می کند.

به گفته دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، TSP به عنوان یک افزودنی غذایی اهداف مختلفی از جمله افزایش طعم و جلوگیری از کیک شدن را دارد. این افزودنی معمولا در پنیرهای فرآوری شده، غلات و غلات صبحانه یافت می شود. به خصوص فست فودها حاوی مقادیر زیادی تری سدیم فسفات هستند. فسفات سدیم، مانند تری سدیم فسفات، اغلب به مرغ، گوشت گاو، گوشت خوک، و محصولات دریایی خام اضافه می شود تا تردی در برش های کوچک گوشت را بهبود بخشد.

استنشاق یا مصرف TSP می تواند باعث سرفه، گلودرد، معده درد یا حتی شوک شود. اگر در آزمایشگاه یا محیط دیگری کار می کنید که شامل کار با ترکیبات است، حتماً لباس محافظ بپوشید.

در حالی که تری سدیم فسفات توسط FDA به عنوان یک افزودنی غذایی GRAS طبقه بندی می شود، برخی نگرانی ها موجه است. طبق گفته دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، به طور کلی، افزودنی های غذایی غیر آلی فسفات (مانند تری سدیم فسفات) به خوبی در بدن جذب می شوند و می توانند منجر به افزایش سطح خون شوند. در واقع، یک مطالعه در سال 2016 در مجله تغذیه کلیه نشان داد که بدن تنها 40 تا 60 درصد فسفر آلی و بیش از 90 درصد از فسفر معدنی را جذب می کند.

به گفته بنیاد ملی کلیه، سطوح بالای فسفر می تواند منجر به شسته شدن کلسیم از استخوان ها و ضعیف شدن آنها شود. افزایش سطح فسفر همچنین می تواند باعث رسوبات خطرناک کلسیم در ریه ها، چشم ها و قلب شود که منجر به افزایش خطر حمله قلبی و سکته می شود. برای کسانی که کلیه هایشان به طور طبیعی کار می کند، فسفر اضافی خون به راحتی از بین می رود. با این حال، برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، کلیه ها ممکن است به اندازه کافی برای فیلتر کردن فسفر از جریان خون کارایی نداشته باشند.

کاربرد تری سدیم فسفات در صنایع غذایی

تری سدیم فسفات از دسته افزودنی های غذایی فسفاته است و از ترکیب سدیم و فسفات معدنی تهیه می شود. تری سدیم فسفات و سایر افزودنی های فسفات سدیم کاربردهای مختلفی در صنایع غذایی دارند و در بسیاری از محصولات تجاری تهیه شده یافت می شوند.

این افزودنی ها برای کاهش اسیدیته و بهبود بافت در مواد غذایی مانند محصولات پخته شده و گوشت استفاده می شود. آنها همچنین به عنوان مواد مایه خمیر عمل می کنند، به این معنی که حجم خمیر را افزایش می دهند و شکل آن را حفظ می کنند.

اغلب به گوشت و غذاهای دریایی، سوسیس، کنسرو ماهی، نان، کیک، کلوچه و کلوچه ها اضافه می شود تا به حفظ رطوبت، افزایش ماندگاری و جلوگیری از فساد آن کمک کند.

علاوه بر این، افزودنی های فسفات سدیم به حفظ سطح pH این غذاها کمک می کند و از اسیدی یا قلیایی شدن غذاها جلوگیری می کند. در محصولاتی مانند پوره سیب زمینی به افزایش قوام و حجم کمک می کند و از تیرگی آن جلوگیری می کند. رنگ نوشابه ها از جدا شدن روغن و آب در پنیرهای فرآوری شده جلوگیری می کند.

اگرچه انواع خاصی از تری سدیم فسفات در محصولات تمیز کننده و رنگ استفاده می شود، باید بدانید که اینها با فسفات سدیم درجه مواد غذایی متفاوت هستند.

فواید مکمل سدیم فسفات برای ورزشکاران

TSP می تواند پارامترهای خاصی از عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. اساس این باور این واقعیت است که فسفات برای چرخه کربس و تولید انرژی در متابولیسم هوازی مورد نیاز است. البته فسفات ها از منابع دیگری که بسیار ملایم تر از TSP هستند در دسترس هستند. در حالی که TSP به خودی خود سمی نیست، برای مخاط معده بسیار تحریک کننده است مگر اینکه به عنوان بخشی از محلول بافر استفاده شود.

قیمت خرید و فروش تری سدیم فسفات

اگر می‌پرسید تری سدیم فسفات را از کجا تهیه کنید، باید بگوییم که می‌توانید TSP را از کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید و توزیع مواد شیمیایی تهیه کنید. قیمت خرید این ترکیب بسته به درجه و وزن بسته بندی آن متفاوت است. تری سدیم فسفات در بازار قیمت متغیری دارد به عنوان مثال تری سدیم فسفات 12 آبه با قیمتی متفاوت از مکمل آن به فروش می رسد.

اثرات و خطرات تری سدیم فسفات برای سلامتی

تری سدیم فسفات درجه غذایی در سراسر جهان استفاده می شود و توسط آژانس های نظارتی بزرگ مانند FDA و اتحادیه اروپا به عنوان ایمن شناخته شده است. اگرچه مصرف مقادیر کم این ماده برای سلامتی انسان مضر نیست، اما از آنجایی که بسیاری از افراد به صورت روزانه از فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای بسته بندی شده استفاده می کنند، این نگرانی وجود دارد که مقادیر بالای تری سدیم فسفات به بدن آسیب برساند.

فسفر یک ماده معدنی مهم است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند شیر، لوبیا ، گوشت، ماهی، تخم مرغ، مرغ و آجیل یافت می شود. این نوع فسفر که به فسفر آلی معروف است برای سلامت استخوان، ترمیم سلولی، انقباض عضلات، عملکرد اعصاب و سایر فرآیندهای حیاتی مورد نیاز است و برخلاف فسفر معدنی برای بدن مفید و ضروری است.

اگر از رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده استفاده می کنید، احتمالاً فسفر بیشتری نسبت به نیاز بدن خود می خورید که برای سلامتی شما مفید نیست. سطوح بالای فسفات با بیماری کلیوی، التهاب روده، کاهش تراکم استخوان، بیماری قلبی و حتی مرگ زودرس مرتبط است.

محدود کردن غذاهای حاوی اتان و سایر افزودنی های فسفات به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی، بیماری قلبی، بیماری التهابی روده و پوکی استخوان بسیار مهم است.

به حداقل رساندن غذاهای فرآوری شده و تمرکز بر منابع طبیعی فسفر آلی مانند تخم مرغ، ماهی، لوبیا و آجیل می تواند راه ساده ای برای سالم ماندن و دریافت فسفر مورد نیاز بدن باشد.

چگونه مصرف افزودنی های فسفات را محدود کنیم؟

دریافت مقدار توصیه شده فسفر از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل دشوار نیست، زیرا فسفر ارگانیک به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. با این حال، اگر رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده داشته باشید، به احتمال زیاد فسفر بیشتری نسبت به نیاز بدن دریافت می کنید که برای سلامتی شما خوب نیست.

مصرف فسفر در طول زمان به دلیل افزایش مصرف افزودنی های غذایی حاوی فسفر مانند تری سدیم فسفات به طور مداوم افزایش یافته است. در واقع، آمریکایی ها در طول 20 سال گذشته مصرف فسفر خود را 10 تا 15 درصد افزایش داده اند.

با کمال تعجب، مطالعات نشان می دهد که افزودنی های فسفر از غذاهای فرآوری شده می توانند تا 50٪ از کل فسفر دریافتی روزانه را هنگام پیروی از یک رژیم غذایی غربی تامین کنند. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد فسفر به شکل افزودنی های غذایی، موارد زیر را محدود کنید:

  • جوش شیرین
  • سوسیس
  • غلات صبحانه قندی
  • مخلوط کیک
  • کنسرو تن
  • نوشیدنی های با طعم میوه
  • محصولات پخته شده فرآوری شده
  • شام های یخ زده
  • فست فودها
  • خامه های غیر لبنی
  • آبهای خوش طعم
  • سس های پنیر

غذاهای فرآوری شده علاوه بر اینکه حاوی مقادیر زیادی افزودنی فسفات سدیم هستند، حاوی قند، چربی، کالری و مواد نگهدارنده بالایی هستند که برای سلامتی شما مفید نیستند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا