علمی و پزشکی

توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام نوروز / پرخوری ممنوع

به طور کلی رعایت پروتکل های بهداشتی سختگیرانه در ایام نوروز برای پیشگیری از بیماری های قلبی مهم است. بنابراین تا حد امکان از رفت و آمدهای خانوادگی و قاعدگی خودداری شود و توصیه می شود در سال جاری به فضای مجازی سر بزنید اما در صورت رفتن به مهمانی مراقب باشید وعده های غذایی خود را حذف نکنید.

به گزارش دانا نیوز نکات زیر را برای سالم ماندن در نوروز به خاطر داشته باشید تا از رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب بهره مند شوید.

در صورت لزوم مهمانان می توانند از انواع میان وعده های ساده و سبک برای جلوگیری از مصرف بیش از حد و چربی اضافی استفاده کنند. اگر می خواهید شیرینی بخورید از دسرهای کوچک و سبک استفاده کنید. شیرینی های تازه تهیه شده با شکلات، خامه یا ژله با چگالی بالا پر کالری و سرشار از قند و چربی هستند که علاوه بر اضافه وزن می توانند چربی خون را نیز افزایش دهند. قند و شیرین کننده های زیاد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

برای پیشگیری از چاقی و چاقی، مصرف میوه به جای شیرینی یا شکلات که برای بیماری های قلبی خطرناک است توصیه می شود. ویتامین های A، C، B، مواد معدنی، آهن، منیزیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها سیستم ایمنی مانند فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها را تقویت می کنند. به ویژه در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. .

به گزارش دفتر تغذیه وزارت بهداشت، آنتی اکسیدان ها با ترکیب رادیکال های آزاد در بدن از آسیب و تخریب سلول ها جلوگیری می کنند. در واقع مصرف سبزیجات سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان دستگاه گوارش و چاقی را کاهش دهد. خوردن میوه ها و سبزیجات همچنین به جلوگیری از افزایش وزن و چاقی کمک می کند که به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در فرد افزایش می دهد. چاقی خود یک عامل خطر جدی برای بیماری قلبی است. افراد دارای اضافه وزن به دلیل CVD 19 می میرند.

در میان میوه ها، مرکبات و سیب از شاخص ترین آنها هستند. مصرف موز به دلیل کالری بالای آن باید محدود شود. خیار کالری بسیار کمی دارد و برای کسانی که دارای اضافه وزن یا چاق یا چاق هستند ایده آل است.

و چند نکته:

به راحتی و با افتخار به میزبان بگویید که نمی خواهید برای کنترل وزن و حفظ سلامتی خود زیاد شیرینی، شکلات و آجیل بخورید.

از شربت های خانگی کم قند مانند شربت نعناع، ​​شربت خاکشیر، شربت لیمو، شربت لیمو از نوشابه ها و آب میوه های صنعتی کم قند و کم قند استفاده کنید.

– با توجه به وضعیت قرنیه بهتر است از خوردن توت فرنگی که به راحتی آلوده نمی شود خودداری کنید.

زیاد تشکر نکنید و اصرار کنید که برای مهمان غذا بخورید و با تک تک مهمانانتان شیرینی و آجیل نخورید.

برای پیشگیری از پرخوری، چاقی و چاقی به رژیم غذایی سالمندان، کودکان و نوجوانان بیشتر توجه کنید.

بلافاصله بعد از شام به رختخواب نروید یا قبل از رفتن به رختخواب مقدار زیادی میوه نخورید.

خوردن بیش از حد آجیل و شیرینی در ایام نوروز باعث می شود نتوانید به اندازه کافی از مواد مغذی اصلی مانند شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزیجات خام و پخته به خصوص سبزیجات و سالاد بیشتر استفاده کنید تا از اضافه وزن و چاقی در این روزها جلوگیری کنید. سبزیجات خام و تازه حاوی انواع ویتامین ها هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

از حداقل دو لیوان شیر و لبنیات کم چرب یا به جای آن از ماست و پنیر استفاده کنید.

به جای شکر و شکلات، از کشمش، توت خشک یا خرما به مقدار کم برای چای استفاده کنید و اگر قهوه و تنقلات به شما پیشنهاد شد از نوع بدون شکر استفاده کنید.

آجیل زیاد نخورید. بادام زمینی و دانه ها حاوی مقدار زیادی چربی هستند. بنابراین هر 100 گرم حاوی 500 تا 600 کالری است. از میوه های بدون نمک یا کم نمک استفاده کنید. میوه های نمکی سرشار از نمک هستند که زمینه ای برای فشار خون بالا فراهم می کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا، به ویژه مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، باید از خوردن آجیل شور خودداری کنند.

– اگر در وعده ناهار و شام غذاهای متنوعی از شما سرو می شود، سعی کنید تا حد امکان یک وعده غذایی پر باشد و نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزیجات پر کنید. به این ترتیب میزان کالری دریافتی از غذای مصرفی محدود می شود. سالادها و سبزیجات با کاهش فیبر چربی ها و قندها باعث کاهش چاقی و چاقی می شوند.

کم آبی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد بنابراین 6 تا 8 لیوان آب در روز بنوشید.

بی خوابی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. 7 تا 9 ساعت خواب در روز برای بزرگسالان توصیه می شود. کودکان بسته به سن خود به 8 تا 14 ساعت خواب نیاز دارند.

از سیر، زنجبیل و پیاز در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید. این سه ماده مغذی سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند.

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و انواع مواد مغذی است. فقط یادتان باشد که بهتر است تخم مرغ را آب پز کرده و کاملا آب پز و آب پز میل کنید و قبل از اینکه خوب پخته شود از خرد کردن یا نصف کردن عسل خودداری کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا