علمی و پزشکی

نمای حیرت‌انگیز بزرگ‌ترین کهکشان مارپیچی کیهان / عکس

پروژه مشترکی میان اروپا و آمریکا منجر به تولید این تصویر حیرت‌انگیزی شده است که کهکشان غول‌پیکر NGC ۶۸۷۲ را نشان می‌دهد. این تصویر با ترکیب تصاویر نور مرئی از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا، داده‌های فرابنفش کاوشگر تکامل کهکشان ناسا و داده‌های فروسرخ تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا به‌دست آمده است.

کهکشان NGC ۶۸۷۲ در فاصله ۲۱۲ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و گفته می‌شود که کشیدگی شکل آن به‌خاطر تعاملات گرانشی با کهکشان قرصی‌شکل IC۴۹۷۰ است. IC۴۹۷۰ که در نزدیکی این کهکشان قرار دارد، احتمالاً جرمی به‌اندازه یک‌پنجم همسایه بزرگ خود را دربرگرفته است.

تصویر بزرگ‌ترین کهکشان مارپیچی جهان

این تعاملات گرانشی اغلب به ادغام کهکشان‌ها منجر می‌شود، اما در این مورد خاص، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً باید منتظر به‌وجودآمدن یک کهکشان جدید باشیم. «الی دوئک»، اخترفیزیکدان مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، در سال ۲۰۱۳ درباره NGC ۶۸۷۲ گفته بود: «درک ساختار و دینامیک سامانه‌های تعامل‌دار مثل این کهکشان‌ها که کنار هم قرار دارند، ما را یک گام جلوتر می‌برند تا این رویدادها را در بافت کیهانی مناسبشان قرار دهیم و راه را برای رمزگشایی از آن‌چه در سامانه‌های جوان‌تر و دوردست‌تر پیدا می‌کنیم، هموارتر نماییم.»

نمای حیرت‌انگیز بزرگ‌ترین کهکشان مارپیچی کیهان / عکس

دانشمندان می‌گویند NGC ۶۸۷۲ آن‌قدر بزرگ است که ۵۲۲ هزار سال طول می‌کشد تا نور از یک سر آن به سر دیگرش برسد. این کهکشان مارپیچی اولین‌بار در سال ۱۸۳۵ توسط «جان هرشل»، اخترشناس انگلیسی کشف شد. حالا باید دید که تلسکوپ فضایی جیمز وب چه زمانی به‌سراغ رصد NGC ۶۸۷۲ خواهد رفت و چه نکات جدیدی را از مشاهدات خود در اختیار علاقه‌مندان و دانشمندان قرار خواهد داد.

۵۸۵۸

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا