علمی و پزشکی

گرداب طلایی در اعماق کهکشان/عکس

این کهکشان که NGC 4303 نامیده می شود و با نام مسیه 61 نیز شناخته می شود، یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله 50 میلیون سال نوری از زمین در خوشه سنبله قرار دارد. NGC 4303 یکی از بزرگترین کهکشان‌های خوشه سنبله است که دارای آرایه‌ای چشمگیر از کهکشان‌های همسایه است.

همانطور که رصدخانه جنوبی اروپا توضیح می دهد: این خوشه حاوی تعداد زیادی از ستاره های متولد شده است و ستاره شناسان از آن به عنوان یک آزمایشگاه برای درک بهتر فرآیند شگفت انگیز تشکیل ستاره استفاده می کنند.

“NGC 4393” نمونه ای از یک کهکشان ستارگانی است که در آن تعداد زیادی ستاره تشکیل شده است. رصدخانه جنوبی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که با مطالعه این نوع کهکشان، ستاره شناسان می توانند نحوه شکل گیری ستاره ها در سراسر جهان را بهتر درک کنند.

این بیانیه ادامه می دهد: ستارگان از فروپاشی ابرهای گاز سرد تشکیل می شوند. تابش شدید ستاره های تازه متولد شده گاز اطراف را گرم و یونیزه می کند.

این تصویر که در شیلی با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ گرفته شده است، ابرهای در حال چرخش پلاسمای یونیزه شده شبیه به “گرداب طلایی” را نشان می دهد. به گفته رصدخانه جنوبی اروپا، ابرهای چرخان مانند خرده نان هستند که مسیر ستارگان در حال رشد را نشان می دهند.

برای به دست آوردن این تصویر، ستاره شناسان از کاوشگر طیف سنجی چند واحدی (MUSE) استفاده کردند که بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ برای رصد NGC 4303 در طول موج های مختلف نور نصب شده است. آنها با ترکیب مشاهدات خود یک گرداب طلایی چشمگیر پر از ابرهای گازی آبی، سبز و قرمز پیدا کردند که به ترتیب نشان دهنده ابرهای یونیزه شده از اکسیژن، هیدروژن و گوگرد است.

این مشاهدات جدید بخشی از پروژه PHANGS است که به دنبال شناسایی کهکشان های نزدیک در تمام طول موج های الکترومغناطیسی است.

46

دکمه بازگشت به بالا