فرهنگ و هنر

اعطای منزلت به زنان از طلایی‌ترین اقدامات امام راحل است

دانا نیوز/مرکزی رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: اعطای منزلت به زنان از طلایی‌ترین اقدامات امام راحل است.

حجت‌الاسلام علی کمساری شامگاه سه‌شنبه ۱۲ دیماه در مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی خمین که با عنوان “بر آستان آفتاب” در سالن همایش‌های بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین برگزار شد، با تبریک سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و ولادت امام خمینی(ره) و گرامیداشت یاد سردار سلیمانی اظهار کرد: شهید سلیمانی افتخار داشت که شاگرد راه امام(ره) و سرباز مکتب ولایت و رهبری بود که پس از یک عمر تلاش بی‌وقفه و مجاهدانه، به دست خبیث‌ترین دشمنان انسانیت و دشمنان آزادگی و دشمنان خدا، عاشقانه شربت شهادت را نوشید.

وی با گرامیداشت یاد شهدای کشورمان و شهدای غزه ادامه داد: اگرچه شهادت برای حاج قاسم لحظه وصال بود اما برای همه کسانی که دلداده راه امام و پیرو مسیر مقاومت هستند یک ضایعه اسفناک و جبران ناپذیر است.

وی رویداد فرهنگی “بر آستان آفتاب” را اقدامی جدید و بدیع خواند و افزود: حجم اقدامات و برنامه‌های این هفته در نوع خود کم نظیر است چرا که علاوه بر کارهای فرهنگی، اقدامات متفاوت متعددی در حوزه هنر، خدمات اجتماعی، امدادرسانی، صنایع دستی، مشارکت دانش‌آموزان و نسل جوان انجام خواهد شد.

کمساری با تاکید بر اینکه همچنان باید به بیانات امام رجوع کرد، گفت: روز زن فرصت مغتنمی برای بازخوانی نقش امام در احیای جایگاه و منزلت زنان است. یکی از بزرگترین و طلایی‌ترین اقدامات امام، اعطای منزلت به زنان است.

وی با اشاره به وضعیت زنان در گذشته، اظهار کرد: بانوان در معرض دو انتخاب  قرار داشتند یکی اینکه در نقش یک زن متدین، دارای جایگاه مادری و همسری بوده و محروم از هرگونه فعالیت علمی و اجتماعی باشند و سرنوشت آنها به کارهای خانه ختم شود و هیچ فرصتی برای رشد و ارتقای اجتماعی، علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و سیاسی برای آنها فراهم نشود تا جایگاه یک زن مسلمان را حفظ کنند.

کمساری ادامه داد: در دیگر انتخاب پیش روی زن، وی به ایفای نقش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود می‌پرداخت اما از منزلت فرهنگی و مادری خود فاصله می‌گرفت و برای حضور در اجتماع، حفظ حجاب و عفاف و حدود شرعی برای او غیرممکن بود و به سرعت به دامن فرهنگ غرب و فمنیسم افراطی سقوط می‌کرد.

وی با بیان اینکه این پارادوکس همچنان زنان را آزار می‌داد، تصریح کرد: در میانه این دو انتخاب، روایت سومی به وسیله امام مطرح می‌شود. بر اساس این روایت زن می‌تواند دارای عفاف، جایگاه مادری و همسری بوده و در عین حال نقش اجتماعی خود را ایفا کرده و پا به پای مردان و حتی فراتر از آنان، نقش آفرینی کند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر امروزه شاهد موفقیت زنان و دختران در عرصه‌های مختلف هستیم که گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند، به واسطه همین تفکر بوده است. اطمینان خانواده‌ها از حضور بانوان در اجتماع بدون خدشه‌دار شدن دامن حیا و عفت آنان، فضای رشد برای آنان را فراهم کرده است. امروز زنان ما در بسیاری از عرصه‌ها، پیشتازتر از مردان هستند.

وی با تاکید بر لزوم بازخوانی اندیشه های امام گفت: اگر اندیشه امام بازخوانی نشود دیگران روایت سازی کرده و انسان‌های شیاد با ایجاد موج‌هایی دم از زن، زندگی و آزادی زده و با جعل حقایق، نسل کم‌اطلاع امروز را دچار فریب و تاثیرپذیری از این امواج می‌کنند.

کمساری با اشاره به مظلومیت فرهنگ اسلام، اظهار کرد: در اندیشه امام، فضایی برای زمینه‌سازی رشد و تعالی زنان ایجاد می‌شود. بانوان باید این فرهنگ را زنده کنند و همانگونه که مردان در جبهه‌های علمی و فرهنگی مشغول فعالیت هستند، زنان نیز باید در این عرصه‌ها فعال باشند.

وی با اشاره به کم کاری‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگی، ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و علمی نسبت به اندیشه امام کم‌توجهی شده است. باید این تعبیر مقام معظم رهبری را بپذیریم که این انقلاب بی‌نام امام در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.

کمساری تاکید کرد: ما نیازمند مراجعه بیشتر به اندیشه‌های امام هستیم‌.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا