علمی و پزشکیبرترین های کسب و کار

چه دستگاه‌هایی برای لیزر برش و حکاکی فولاد استفاده می‌شوند + معرفی مرجع برتر خرید

برش و حکاکی فولاد با کمک لیزر؛ روشی نوین برای سرعت‌بخشیدن به کارها

از گذشته تا به امروز، حکاکی و برش لیزر فلزات در صنایع مختلف مورد توجه قرار داشته و در هر بازه زمانی روش خاص خود را داشته است. امروزه و با گسترش این صنعت، دستگاه‌های مختلفی برای انجام انواع برش و حکاکی روی انواع فلز و آلیاژهای آن‌ها از جمله فولاد ایجاد شده‌اند که می‌توانند به تسریع این فرایند کمک فراوانی کنند. لیزر یکی از فناوری‌های جدید است که در دستگاه‌های امروزی برش و حکاکی هم از آن‌ها استفاده می‌شود. ازاین‌رو، در این مطلب قصد داریم تا با انواع دستگاه‌های لیزر برش و حکاکی فولاد آشنا شویم و در انتها مرجعی برتر را برای خرید آن‌ها به شما معرفی کنیم.

تاریخچه به کارگیری دستگاه‌های لیزر برش

اولین دستگاه برش لیزر در سال 1965 میلادی توسط یک مرکز تحقیقات با نام Western Electric Engineering ساخته شد. حدودا دو سال بعد و در سال 1967، در کشور بریتانیا نیز یک دستگاه برش لیزر دیگر ساخته شد که می‌توانست فلزات را نیز برش دهد. در سال 1970، تکنولوژی لیزر برش وارد صنعت هوافضا شد و فعالان این زمینه، از این دستگاه‌ها برای برش فلزات مختلفی از جمله تیتانیوم استفاده می‌کردند. چرا که به دلیل استفاده شدن از تیتانیوم در سامانه‌های هوایی مانند موتور جت، موشک و فضاپیما، باید آن‌ها را به‌خوبی برش می‌دادند.

همچنین در آن زمان دستگاه برش دیگری نیز وجود دارد که عمده کار آن با کمک گاز CO2 انجام می‌شود. لازم به ذکر می‌باشد که کاربرد این دستگاه عمدتا برای برش غیر فلزات مانند پلکسی گلس، پارچه و چوب است.

فناوری لیزر برش چیست و چه تفاوتی با دستگاه‌های برش قدیمی دارد

برش لیزری نوعی فناوری به روز است که در آن از اشعه لیزر برای برش اجسام استفاده می‌شود. برای انجام برش، اجسام را می‌توان به دو دسته فلزات و غیر فلزات تقسیم کرد که لیزر توانایی برش هر دوی آن‌ها را دارد و با نهایت دقت این کار را انجام می‌دهد.

برای آشنایی با انواع دستگاه‌های برش لیزر فلزات و اطلاع از قیمت هر کدام روی لینک زیر کلیک کنید.

https://rotecgroup.com/product/laser-machine/metal/

در گذشته که برش فولاد یا فلز‌های دیگر به صورت لیزری نبود، برش فلزات بسیار دردسرساز بود. اما امروزه با کمک دستگاه برش لیزری فلزات دیگر بین ابزار برنده و فلز تماس مستقیم برقرار نمی‌شود و در نتیجه احتمال آلوده شدن قطعات فلزی هم کاهش پیدا می‌کند. در عین حال، دستگاه‌های امروزی برش از دقت کار بالاتری نسبت به دستگاه‌های قدیمی برخوردار هستند و به دلیل برش در دمای پایین‌تر، احتمال تاب برداشتن قطعه نیز کاهش پیدا می‌کند.

مزایای استفاده از دستگاه‌های برش لیزر

دستگاه‌های لیزر برش امروزی دارای مزایای بسیاری هستند که یکی از آن‌ها تولید صدا است. دستگاه‌های برش قدیمی به دلیل اینکه با فلز در تماس هستند، صدای زیادی تولید می‌کنند. این در حالی است که لیزر برش دادن را با حداقل میزان صدای ممکن انجام می‌دهد.

امنیت موضوع دیگری می‌باشد که باعث شده است تا دستگاه‌های لیزر برش از محبوبیت بالایی برخوردار باشند. به دلیل فناوری ساخت بالا و وجود سنسورهای مختلف، احتمال وقوع حادثه در این دستگاه‌ها تقریبا به صفر رسیده است.

دستگاه‌های برش لیزر امروزی دارای ابزارهای لمسی کامپیوتری هستند و ازاین‌رو، اپراتور طراحی ثانویه را روی طرح اولیه اعمال کرده و اقدام به تولید انبوه کند. همچنین به لطف فناوری بالا، اپراتور این امکان را دارد تا چندین کار را با یک دستور اجرا کند.

انواع دستگاه‌های لیزر برش مورد استفاده در صنایع

دستگاه‌های برش لیزر را می‌توان از دید نوع لیزر خود به دو دسته لیزر گازی و لیزر جامد تقسیم کرد. هر دوی این نوع دستگاه‌ها دارای کاربردهای خاص خود در صنعت هستند و با توجه به نیاز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از جمله دستگاه‌های لیزر برش جامد می‌توان به لیزر فایبر و دستگاه‌های لیزر برش گازی می‌توان به دستگاه CO2 اشاره کرد.

برای برش و حکاکی فلزات از جمله فولاد می‌توان به سراغ دستگاه لیزر فایبر رفت. این دستگاه‌ها یک سیستم رومیزی کوچک با فرم C دارند که در برخی مدل‌ها این فرم متفاوت است. این دستگاه‌ها به دلیل برخورداری از فناوری لیزر سروصدای بسیار کمی تولید می‌کنند و به دلیل تولید گرمای پایین، باعث می‌شوند که در فلز تغییر رنگ ایجاد نشود.

دستگاه‌های برش و حکاکی لیزر گازی CO2 از جمله دستگاه‌هایی است که عموما برای غیر فلزات کاربرد دارد. البته که در بسیاری از مواقع و با توجه به نوع آلیاژ، می‌توان از این دستگاه برای فلزات نیز استفاده کرد. این دستگاه‌های دارای یک کفی، هد و ستون ثابت هستند که کل مجموعه هد جهت تنظیم ارتفاع روی ستون بالا و پایین می‌رود. همچنین برای ایجاد حکاکی یا برش نیز از آینه‌های درون هد استفاده می‌شود.

دستگاه‌های حکاکی و لیزر برش چگونه کار می‌کنند

دستگاه‌های لیزر برش و حکاکی دارای روش کار مشابهی هستند و تنها نتیجه کار آن‌ها با هم متفاوت است. حتی برخی مدل‌ها امکان انجام حکاکی و برش را با هم دارند. کار با این دستگاه‌ها به این صورت است که گرافیست باید طرح مورد نظر طراح را ایجاد کرده و به برنامه مخصوص دستگاه برش لیزر ارسال کند. در برنامه دستگاه قسمت‌هایی که باید حکاکی یا برش داده شوند، باید با رنگ مخصوص مشخص شده باشند. سپس، باید سرعت و توان دستگاه را تنظیم کنید و کلید استارت را فشار دهید.

هر آلیاژ فلز نیازمند سرعت و توان خاص خود است. ازاین‌رو، اگر میان صحیح توان و سرعت را برای دستگاه تعریف نکنید، این احتمال وجود دارد که یاد فلز برش نخورد، یا اینکه تاب بردارد و از بین برود.

لازم به ذکر است که در طول فرایند برش ممکن است دوده‌هایی را مشاهده کنید که طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. اما در گذر زمان این دوده‌های روی عدسی و آینه‌ها می‌نشینند و باعث پایین آمدن راندمان دستگاه می‌شوند. ازاین‌رو، هر چند وقت یک بار باید این قطعات را تمیز کنید.

روتک؛ مرجعی معتبر برای خرید انواع دستگاه‌های لیزر برش و حکاکی

دستگاه‌های لیزر برش و حکاکی در ایران به دو مدل CO2 و لیزر فایبر تقسیم می‌شوند که از نوع لیزر فایبر بیشتر برای فلزاتی مانند فولاد استفاده می‌شود. اگر به دنبال خرید هرکدام از این دستگاه‌ها هستید، ما مجموعه روتک را پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه همواره محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه می‌دهد و تنوع بالای این محصولات باعث شده است که با هر بودجه‌ای بتوانید یکی از آن‌ها را خریداری کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، همین حالا به سایت این مجموعه مراجعه کنید یا با کارشناسان آن تماس بگیرید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا