علمی و پزشکی

به روزرسانی دستورالعمل تشخیص و درمان کرونا در ایران

به گزارش شفاف، حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: در جلسه امروز، تغییرات جدید دستورالعمل مورد بررسی قرار گرفت؛ البته تغییرات زیادی نسبت به ورژن این دستورالعمل وجود نداشت اما در این مدت، زیرسویه های جدیدی از کرونا شناسایی و باعث شد که فاز التهابی شدید و درگیری ریوی که در سویه های اولیه کرونا وجود داشت و همچنین میزان مرگ و میر بیماران در سویه ها و زیرسویه های جدید، کمتر شود اما جهش های جدید کرونا با سرایت زایی بیشتر همراه بوده است.

وی افزود: در صورتی که سازمان غذا و دارو پس از بررسی های لازم، داروی «پکسلووید» را وارد فهرست دارویی کشور کند، کمیته علمی کشوری کرونا، مصرف آن را برای افراد واجد شرایط از جمله افراد پرخطر، دارای بیماری متوسط تا شدید، نقص سیستم ایمنی، سن بالا و واکسینه نشده ها، توصیه می کند.

جماعتی ادامه داد: کمیته علمی این دارو را چند هفته پیش برای این گروه از بیماران، تایید کرد اما در دستورالعمل جدید تشخیص و درمان کرونا، تاکید شده که مصرف و تجویز این دارو، منوط به تایید و ورود آن به فهرست دارویی کشور توسط سازمان غذا و دارو است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: بررسی ها و مطالعات کشورهای مختلف نشان داده که داروی «پکسلووید» در افراد پرخطر، با سن بالا، واکسینه نشده ها، بیماران دارای بیماری زمینه ای و نقص سیستم ایمنی که امکان سکته و بستری آنها در بیمارستان وجود دارد، می تواند تا ۸۸ درصد موثر باشد و از تحمیل فشار مضاعف بر بیمارستانها و نیروهای مراکز درمانی، پیشگیری کند.

جماعتی با بیان اینکه وضعیت کرونا در کشور، ثابت مانده و رو به افزایش نیست، گفت: بر اساس پیش بینی ها باتوجه به ساختار ویروس، جهش های صورت گرفته در آن، ابتلای طبیعی بخشی از مردم کشور به کرونا و نیز واکسیناسیون در ابعاد گسترده، شاهد بستری و مرگ و میر پایین موج هشتم هستیم و امیدواریم با کاهش موارد کرونا در سایر کشورها، در آینده نزدیک شاهد اعلام پایان پاندمی کرونا باشیم.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا