علمی و پزشکی

روند افزایشی بروز آنفلوآنزا / اهمیت ورود «پکسلووید» به فهرست دارویی کشور

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه کرونا فراموش شده اما هنوز وجود دارد و تمام نشده است، از روند رو به افزایش ابتلا به آنفلوآنزا در کشور خبر داد.

به گزارش دانا نیوز، دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه هشتاد و هفتمین جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه اولین جلسه این کمیته در فصل پاییز با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد و با اشاره به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت کرونا و سویه‌های در گردش آن در جهان و ایران و همچنین آنفلوآنزا، گفت: بر اساس گزارش‌ها، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا علیرغم افزایش آمار مبتلایان و بستری‌ها در اکثر کشورها رو به کاهش بوده است. 

وی افزود: در کشورمان میزان ابتلا به آنفلوآنزا و نوع H۱ و H۳ در هفته‌های اخیر رو به افزایش بوده است که باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده چراکه میزان بستری بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نیز رو به افزایش و علائم آن، مشابه کرونا است که باید پس از تشخیص قطعی آنفلوآنزا، کرونا و یا ویروس RSV، درمان بیماران انجام شود.

وی تصریح کرد: در هفته‌های اخیر میزان ابتلا به آنفلوآنزا بر اساس گزارش‌های مختلف نسبت به کرونا در برخی مناطق کشور بیشتر بوده؛ بنابراین باید افراد پرخطر، سالمندان، بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های کلیوی، قلبی مزمن، مبتلایان به سرطان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی تحت نظر پزشک معالج و همچنین کادر بهداشتی و درمانی نیز واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.  

جماعتی با اشاره به آخرین زیرسویه‌های شناسایی شده کرونا در جهان، گفت: در ماه‌های قبل، زیرسویه Eric یا EG.۵ در اکثر کشورها در حال گردش بود که به تدریج در حال کاهش و جایگزین شدن زیرسویه BA.۲.۸۶ یا Pirola (پیرولا) با آن است که سرایت‌زایی بالایی دارد اما از نظر میزان مرگ و میر تغییرات زیادی ندارد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه واکسن‌های تک ظرفیتی و چندظرفیتی خارجی بر اساس زیرسویه XBB ساخته شده بود، گفت: با توجه به تنوع زیرسویه‌های جدید، به نظر نمی‌رسد که واکسن‌هایی که بر اساس زیرسویه XBB در دنیا ساخته شده، اثرات و کارایی بالایی داشته باشد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، تاکید کرد: در شرایط کنونی باید استفاده از داروی «پکسلووید» در دستور کار قرار گیرد؛ البته نیاز است سازمان غذا و دارو، این دارو را وارد فهرست دارویی کشور کند تا بر اساس پروتکل‌های کشوری به بیماران نیازمند ارائه شود؛ چراکه می‌تواند تا ۸۰ درصد از پیشرفت بیماری و مرگ و میر جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که سیستم ایمنی ضعیف، دیابت، بیماری‌های مزمن، قلبی، تنفسی و کلیوی دارند و شش ماه از آخرین تاریخ تزریق واکسن‌شان گذشته، بهتر است در اماکن و محافل شلوغ از ماسک استفاده کنند، افزود: همچنین برای نیروهای حوزه درمان و بیمارستان‌ها بویژه کارکنان بخش‌های تنفسی و عفونی، لازم است حتما از ماسک استفاده شود. همچنین در صورت امکان بهتر است در بیمارستان‌های دانشگاهی و بزرگ از تست‌های سریع برای کمک به تشخیص کرونا استفاده شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، جماعتی با اشاره به اختصاص چندین دستگاه NGS به کشورمان در دوران همه گیری کرونا، گفت: این دستگاه‌ها برای رصد و ردیابی ویروس‌های تنفسی و زیرسویه‌های در حال گردش و جدید کرونا در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز است لایسنس این دستگاه‌ها اخذ شود که امیدواریم توسط وزارت بهداشت و معاونت بهداشت این وزارتخانه انجام شود تا در ردیابی ویروس‌ها مشکلی در سطح کشور نداشته باشیم.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا