بین الملل

حجم تبادل تجاری ایران و ترکمنستان در حال افزایش است/رئیس جمهور به عشق آباد سفر می‌کند

حسین امیر عبداللهیان، از سفر رئیس جمهور به ترکمنستان در آینده خبر داد .

به گزارش دانا نیوز، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر دو روزه خود به ترکمنستان  در جمع خبرنگاران درباره نتایج رایزنی‌هایش با مقامات عالی رتبه و ارشد  این کشور اظهار کرد : در این دیدارها چگونگی پیشرفت و اجرای آخرین توافقات بین سران دو کشور در جریان دیدار اخیر مقامات عالی رتبه ترکمنستان از تهران را مرور کردیم .

وی با بیان این که ما اتفاق نظر داشتیم که در حوزه‌هایی همچون انرژی، ترانزیت، حمل و نقل، علم و فناوری همکاری‌ها را توسعه دهیم، خاطر نشان کرد: حجم تبادل تجاری دو کشور به نحو رضایت بخشی در حال افزایش است و با توافقات امروز امیدوار هستیم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.

امیر عبداللهیان با بیان این که در این دیدارها همچنین درباره آب و حق‌آبه ایران و ترکمنستان از سددوستی که تحت تاثیر برنامه‌های بالادستی افغانستان قرار دارد، رایزنی و گفت وگو کردیم ،گفت: کمیته‌ای در این رابطه، تلاش‌های جدی را انجام خواهد داد که اقدامات خارج از حوزه ایران و ترکمنستان و منابع بالادستی در حوزه آب، تاثیری در حق‌آبه ایران و ترکمنستان در سد دوستی بر جای نگذارد.

وی با بیان اینکه از گذشته‌ همکاری‌هایی بین دوکشور در حوزه برق و گاز بین دو کشور وجود دارد و این همکاری‌ها را بیش از گذشته تقویت خواهیم کرد، در بخش دیگری از صحبت های خود با خبرنگاران افزود : تعداد محدودی زندانی در دو کشور وجود دارد که در دیدار با رهبر ملی ترکمنستان توافق شد که ما بتوانیم گام‌هایی را برای استرداد و تبادل زندانیان برداریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که امیدواریم در آینده و در زمانی که توافق کردیم، شاهد سفر آقای رئیسی به عشق‌آباد باشیم ، تصریح کرد : طبعا تا آن زمان، ما و همکارانمان در وزارت خارجه‌ دو کشور ایران و ترکمنستان تلاش خواهیم کرد که برای موفقیت این سفر، گام‌های موثری را برداریم.

امیرعبداللهیان در این ارتباط همچنین تصریح کرد : یکی از اهداف سفرم به ترکمنستان فراهم کردن مقدمات سفر رئیس جمهور ایران به ترکمنستان با مروری بر آنچه در گذشته بین دو کشور توافق شده و ارزیابی میزان پیشرفت این روابط بوده است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا