بین الملل

اظهارات جالب نخست وزیر پیشین قطر درباره فلسطین؛ اشتباه کردیم!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین دانا نیوز، در خصوص تنشهایی که هم اکنون در غزه و دریای سرخ در جریان است، حمد بن جاسم وزیر خارجه و نخست‌وزیر پیشین قطر می‌گوید که این حواث، «نتیجه حتمی به حاشیه راندن مسئله فلسطین و نادیده گرفتن حقوق ملت این کشور طی بیش از 75 سال است».

آمریکا و انگلیس هفته گذشته در پاسخ به عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی و نیروهای آمریکایی، بیش از ۱۲ نقطه در یمن را با هواپیما، کشتی و زیردریایی مورد هدف قرار دادند. براساس ادعای مقامات آمریکایی سایت‌های آموزشی، پایگاه‌های هوایی و تأسیسات نگهداری پهپاد متعلق به انصارالله یمن، اهداف این حمله بوده‌اند.

 

بلافاصله بعد از این حمله، نیروهای انصارالله یمن خبر دادند که در حال شلیک موشک‌های بالیستیک به سمت مواضع دشمن در آب‌ها هستند. عضو دفتر سیاسی صنعاء محمد البخیتی تاکید کرد که «آمریکا و انگلیس با این حمله، خودشان را از حرکت در دریای سرخ و باب المندب محروم کردند».

بن جاسم در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: این سیاستها از آغاز، راه را به روی مداخلات مستمر طرفهای خارجی برای گسترش دامنه تنش در منطقه ما باز کرده که در راستای منافع این طرفهاست. کما اینکه سیاستهای تاکتیکی ناقص، باعث تضعیف موقعیت ما شده است.

وی درباره نقش قطر در منطقه که غالبا میانجیگرانه است، گفت: ما صرفا به یک دربان یا گارسون بدل شده‌ایم که نقش ان، اجرای سیاستهای مشخصی است که از او خواسته می‌شود و خودش هیچ دیدگاه یا نظری ندارد».

بن جاسم ادامه داد: متأسفانه وضعیت امروز ما این گونه است؛ هر چند که رخدادهای اطراف ما، بیشتر به خود ما مربوط است [نه طرفهای خارجی]. به همین دلیل است که می‌بینیم هر روز تنش در منطقه ما بیشتر می‌شود؛ زیرا منافع برخی از طرفها ایجاب می‌کند که منطقه ما متشنج باشد».

این سیاستمدار قطری درباره نقش جنگ غزه در تنشهای منطقه هم گفت: اگر آنچه را که باید انجام بدهیم، به خاطر حفظ منافعمان، انجام داده بود و آتش جنگی را خاموش کرده بودیم که مردم غزه را نابود کرده است، به وضعیت امروز دچار نمی‌شدیم. ما باید سیاستهای عملی کارآمدی در پیش بگیریم که فقط منحصر به موضعگیریهای رسانه‌ای نباشد، بلکه بر روی مردم جهان عرب تأثیر بگذارد و آنان را تحریک کند».

نخست وزیر پیشن قطر، ضمن انتقاد از نبود چنین سیاستهای عملی در میان کشورهای منطقه، خاطر نشان کرد: همین مسئله باعث شده است طرفهای خارجی از بحرانهای ما سوء استفاده کنند و به دنبال گسترش آن باشند. ما کم کم با بهانه‌های واهی، به سمت تنشها و عملیاتهای نظامی کشانده خواهیم شد که هیچ سودی برای کشورمان ندارد، بلکه به سود دیگران است.

وی همچنین سیاستهای اشتباه کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین را تقبیح کرد و گفت: زمان آن رسیده است که اشتباهات خود را جبران کنیم؛ به ویژه در خصوص مسئله فلسطین. ما اینجا از هیچ گروه فلسطینی صحیت نمی‌کنم، بلکه دباره ملت فلسطین می‌گویم که از وطن خود آواره شده است و ان را تأیید می‌کنم تا حقوق خود را بازپس بگیرد.

بن جاسم درباره موضعگیری جهان عرب در قبال شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد: زمانی که آفریقای جنوبی شکایت کرد، ما با شرم درباره این مسئله موضع گرفتیم و گفتیم که این مسئله هیچ ارتباطی به ما ندارد، بلکه فقط مجبور شدیم [که موضع بگیریم]».

«دیوان بین‌المللی دادگستری» پنجشنبه گذشته اولین جلسه استماع برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل بابت نسل‌کشی در غزه را برگزار کرد. نماینده آفریقای جنوبی در این دادگاه تأکید کرد که رژیم صهیونیستی، سیاست‌های آپارتاید را در قبال فلسطینیان نوار غزه اجرا می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: «اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به طور سیستماتیک، مردم فلسطین را آواره و پراکنده کرده و از روی عمد حق بین‌المللی آن‌ها برای تعیین سرنوشتشان را سلب کرده است…ما به طور خاص نگران قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل هستیم که به دنبال آپارتاید کردن مردم فلسطین است».

پایان پیام/

 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا