اجتماعیبرترین های کسب و کار

چسب آکواریوم چند دقیقه خشک می شود؟

چسب آکواریوم چیست؟

این محصول پرکاربردترین چسب در امور عمومی، خانگی و ساختمان‌سازی است. چسب آکواریوم را با نام هم می‌شناسند؛ چرا که پایه و اساس آن از سیلیکون است. از خصوصیات و ویژگی‌های مثبت این چسب می‌توان به طول عمر بالا، مقاومت در شرایط آب‌وهوایی مختلف، مقاومت شیمیایی و البته جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب دانست. از طرفی این درزگیر را می‌توان روی سطوح مختلف اعم از چوب، شیشه یا فلز استفاده کرد. جهت اطلاع از قیمت چسب سیلیکون لطفا کلیک کنید. نوع بی‌رنگ این چسب کاربرد و محبوبیت بسیار زیادی دارد، اما می‌توانید از چسب آکواریوم رنگی هم در شرایط خاص استفاده کنید. به‌طورکلی کسب اطلاعات در مورد این نوع چسب نیازمند مطالعه دقیق و گسترده است.

دما و شرایط مناسب برای خشک شدن چسب آکواریوم

کسانی که به دنبال چسبی برای محیط‌های مرطوب مانند حمام یا اطراف سینک هستند، می‌توانند از این درزگیر استفاده کنند. چسب آکواریوم در چه دمایی خشک می‌شود؟ چسب آکواریوم به چه شرایطی برای خشک‌شدن نیاز دارد؟ این‌ها سؤالاتی است که برای کاربران پیش از خرید این چسب وجود خواهد داشت.

باید دقت کنید که استفاده از این درزگیر کارآمد نیاز به رعایت کردن شرایط خاصی دارد. در نظر داشتن این شرایط کمک می‌کند چسب سیلیکونی باکیفیت بالاتر خشک شود و عملکرد بهتری داشته باشد. اگر بخواهیم در مورد شرایط موردنیاز برای خشک‌شدن این چسب صحبت کنیم، اولین مورد دمای محیط خواهد بود. بهترین دما برای اجرا و خشک‌شدن این چسب در بازه 5 تا 38 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. در دماهای پایین‌تر یا بالاتر هم این درزگیر خشک می‌شود؛ اما اگر به دنبال بهترین بازدهی هستید، باید به دمای مناسب محیط اهمیت بدهید.

برای بهبود چسبندگی این محصول باید پیش از استفاده کاملاً محل موردنظر را خشک کنید. در غیر این صورت ممکن است درزگیر سیلیکونی به‌خوبی عمل نکند و احتمال نفوذ رطوبت وجود داشته باشد. برای محیط‌هایی که در معرض رطوبت و آب زیادی هستند، باید پس از استفاده هم مراقبت‌هایی داشته باشید. برای مثال در اگر قرار است از چسب سیلیکونی در اطراف سینک ظرف‌شویی استفاده شود، باید پس از اعمال بین 8 تا 48 ساعت سینک استفاده نشود تا چسب به‌خوبی خشک شود.

در نهایت، آخرین موردی که می‌تواند روی خشک‌شدن چسب آکواریوم اثرگذار باشد، میزان و حجم استفاده از آن است. هر چه ضخامت لایه‌ اجرا شده بیش‌تر باشد، باید زمان بیش‌تری برای خشک‌شدن منتظر بمانید.

 چکار کنیم چسب آکواریوم سریع‌تر خشک بشه؟

  • خشک ‌شدن سریع چسب آکواریوم راهکارهایی دارد که به کمک آن‌ها می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، بهترین کار پیش از اجرا این است که محیط موردنظر کاملاً خشک باشد. رطوبت سطح می‌تواند پروسه خشک‌شدن این درزگیر را با تأخیر همراه کند.
  • نکته بعدی ضخامت لایه چسبی است که روی سطح اعمال می‌کنید. دقت کنید که هر چه این لایه نازک‌تر باشد، تماس با هوا بیش‌تر خواهد بود و در نتیجه چسب در زمان کم‌تری خشک می‌شود.
  • رطوبت هوا هم می‌تواند در پروسه خشک ‌شدن سریع چسب آکواریوم مؤثر باشد. بهتر است در محیط‌هایی از این درزگیر استفاده کنید که رطوبتی زیر 50 درصد داشته باشند. برای خشک شدن سریع‌ چسب آکواریوم می‌توانید از یک سشوار با باد گرم هم استفاده کنید. این کار می‌تواند پروسه خشک‌شدن را بسیار سریع‌تر کند.
  • دقت کنید که این چسب در محیط‌های سرد و مرطوب، مدت زیادی طول می‌کشد تا به طور کامل خشک شود؛ پس بهترین کار برای سرعت بخشیدن به این پروسه را می‌توان بالابردن دما و کاهش رطوبت دانست.

جلوگیری از خشک شدن سریع چسب آکواریوم

به‌طورکلی باید در نظر داشته باشید که این چسب به زمان زیادی برای خشک‌شدن نیاز دارد؛ اما اگر می‌خواهید این پروسه بازه هم از حالت عادی بیش‌تر طول بکشد، اولین راهکار عدم استفاده از آن در محیط‌های خشک است. این درزگیر برای خشک‌شدن به شکل کامل نیاز به محیط با حداقل رطوبت دارد و اگر در جایی استفاده شود که رطوبت زیادی دارد، سرعت خشک شدنش بسیار افزایش خواهد یافت.

همان‌طور که عنوان کردیم، یکی از راهکارها برای خشک ‌شدن سریع چسب آکواریوم این است که دمای محیط را بالا ببریم. با توجه‌ به این موضوع برای جلوگیری از خشک شدن چسب آکواریوم باید دمای محیط را تا حد ممکن کاهش دهید یا در جایی استفاده کنید که دمای پایینی داشته باشد. در دماهای زیر 5 درجه سانتی‌گراد، پروسه خشک‌شدن این چسب بسیار بیش‌تر طول می‌کشد.

مدت زمان خشک شدن انواع چسب ها

امروز میخوایم راجع به مبحث مهم خشک شدن چسب ها بهتون بگیم. خب اولین چسب رو براتون چسب چوب قرار میدیم.

چسب چوب

چسب های چوب در کمتر از یک ساعت میچسبند و ظرف مدت 24 ساعت به قدرت کامل خود میرسند ولی این به این معنا نیست که شما باید محصولی که چسب زدید رو برای مدت طولانی به هم فشار بدید نه ولی سعی کنید اون رو به مدت 24 ساعت در محلی امن نگه دارید.

چسب قطره ای(سوپرگلو)

چسب قطره ای سوپر گلو بستگی زیادی به میزان فشار وارده دارد بر روی چسب حدودا 3 الی 10 ثانیه طول میکشه تا به اتصال دست پیدا کنه و از 1 ساعت الی 24 ساعت زمان میبره تا کاملا قدرت چسبندگی اعمال بشه. البته نوع برند چسب و نوع جنسی که چسب روی اون استفاده میشه بسیار در عملکرد چسب تاثیر گذار میباشد.

چسب همه کاره

تیوپ های همه کاره که با رنگ شفاف و معمولا برای مصارف خانگی و در تیوب های 100 سی سی و 50 سی سی عرضه میشوند. چسب همه کاره معمولا مدت زمان 60 ثانیه طول میکشد تا چسبندگی اولیه را به دست اورد. مدت زمان 12 الی 24 ساعت نیاز است و عامل مهم بعدی سطح و وسیله ای است که چسب را روی ان استفاده میکنید

چسب اکواریوم

چسب سیلیکون یا همان چسب اکواریوم بعد از 24 ساعت شروع به خشک شدن می کند. بهتر است  از دست زدن به چسب تا زمانی که کاملا خشک نشده خودداری کنید. در اخر توجه داشته باشید چسبیدن دو شی یه یکدیگر تا به قدرت رسیدن ان تفاوت زیادی دارد.

ویژگی های چسب آواریوم

  • قدرت چسبندگی بالا
  • عایق بندی مناسب
  • سازگار با هر شرایط آب و هوایی
  • ماندگاری طولانی مدت بر هر سطحی
  • ضد قارچ و ضد کپک
  • قابل چسبیدن به انواع سطوح : پلاستیک ، گرانیت ، سرامیک ، فلز ، استیل ، چوب …

کاربرد چسب درزگیر سیلیکونی

  • درزگیر عایق رطوبتی
  • سرویس بهداشتی
  • سینک ظرفشویی
  • آکواریوم
  • در تولیدات لوازم خانگی
  • ساخت اسباب بازی
  • چسباندن شیشه به پنجره
  • صنعت خودرو سازی

روش استفاده از چسب سیلیکونی

ابتدا باید جای چسب را کاملا تمیز کرد اگر از قبل چربی ، چسب یا هر نوع آلودگی در آن وجود داشته باشد را تمیز و خشک کنید جهت استفاده به میزانی که نیاز است خروجی چسب را با زاویه 45 درجه  برش بزنید برای تمیز بودن کار بهتر است با کمک یک نوارچسب مخصوص محل قرارگرفتن چسب را تعیین کنید  دقت کنید اگر برش زیاد باشد میزان زیادی از چسب خارج شده که یا کار را خراب می کند و هم غیر کنترل خواهد شد خروجی اگر کم هم باشد به صورت قطره ای چسب خارج شده و زمان بیشتری طول می کشد تا یک اتصال انجام شود اندازه برش را متوسط برش بزنید و چسب آکواریوم را داخل تفنگ چسب قرار دهید.

سپس کار اتصال یا درزگیری را شروع کنید بعد از خروج چسب سعی کنید با کاردک یا کاتر آن را صاف کنید تا به صورت یکنواخت روی سطوح باشد این چسب به مدت 6 الی 8 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد چسب های آکواریوم دارای بو هستند  بهتر است از ماسک هم استفاده شود زمان خشک شدن چسب به میزان چسب بستگی دارد برخی مواقع ممکن است در صورت حجم زیاد تا زمان 24 ساعت برای خشک شدن نیاز داشته باشد

انواع چسب سیلیکونی

در فروشگاه های چسب با انواع چسب های درزگیر روبرو می شوید هنگام خرید نوع کاربرد خود را با فروشنده در میان بگذارید چسب درزگیر آکواریوم در 4 رنگ مختلف مشکی ، قهوه ای ، سفید و بی رنگ موجود هستند که از نوع بی رنگ آنها برای آکواریوم و شیشه استفاده می کنند رنگ مشکی آنها در نصب شیشه اتومبیل و رنگ سفید برای نصب روشویی و آب بندی کاشی و سرامیک و قهوه ای برای واشر سازی و چسباندن سطوح چوبی  کاربرد دارند.

چسب آکواریوم ترکیبی از اکسیژن و سیلیکون دارد که ماندگاری بالایی بر روی انواع سطوح دارد قدرت چسبندگی آن باعث شده که آن را به عنوان چسب همه کاره بشناسند این محصول بیشترین کاربرد را در ساختمان دارد که به عنوان عایق بندی از آن استفاده می شود دسته ای از این چسب ها تحمل حرارت را تا 600 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند که از آنها در عایق بندی لوازم الکترونیک و کابل ها و سنسورها استفاده می شود.

سؤالات متداول

چقدر طول میکشد تا چسب آکواریوم خشک شود؟

در شرایط معمولی چیزی حدود 8 تا 48 ساعت با توجه ‌به شرایط محیط و میزان استفاده از چسب زمان برای خشک‌شدن نیاز خواهد بود.

چسب آکواریوم در چه دمایی خشک میشود؟

دمای متعادل برای اجرا و خشک‌شدن این درزگیر بین 5 تا 38 درجه سانتی‌گراد است.

چکار کنیم چسب آکواریوم زود خشک بشه؟

بهترین راهکار افزایش دما و کاهش رطوبت محیط است.

برای جلوگیری از خشک شدن چسب آکواریوم چکار کنیم؟

دو عامل دما و رطوبت در این پروسه به‌شدت اثرگذار هستند؛ پس برای جلوگیری از خشک‌شدن این چسب باید دما را کاهش و رطوبت را افزایش دهید.

منبع : screwfix.com

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا