فرهنگ و هنر

مجری مذهبی را اشتباهی ستاره نکنیم!

تهیه کننده برنامه «ماه خدا» درباره بحث بِرندسازی در حوزه دینی در صداوسیما و اینکه چرا به ندرت چهره‌ای به عنوان ستاره در برنامه های مذهبی تلویزیون معرفی کرده‌ایم، تاکید کرد: حوزه دین و معارف بسیار حساس است. نباید در این حوزه ها به اشتباه ستاره سازی کنیم و افرادی را وارد کنیم که به این فضاها لطمه بزنند.

سیدپوریا ملک آبادی ـ تهیه کننده برنامه سحر شبکه یک سیما ـ در گفت و گویی با دانا نیوز در پاسخ به اینکه چرا در حوزه دینی و معارفی به‌ ندرت توانسته ایم چهره ای مشهور را به عنوان ستاره داشته باشیم؟ چنین اظهار کرد: حوزه معارفی و دینی، حوزه سختی است و باید در این حوزه افراد متخصص را وارد کنیم. مردم برای دین تقدس قائل اند و دین را محترم می دانند و نگاه دم دستی به آن ندارند؛ به عنوان مثال دلیل اینکه فردی مثل نجم الدین شریعتی در حوزه دینی سلبریتی شده این است که واقعا خودش هم همین است و سال هاست روی خودش کار کرده است.

مجری برنامه مذهبی نباید تظاهر کند

او در تکمیل همین صحبت خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند کسی که حرف از دین می زند، به تظاهر نباشد؛ واقعاً همین طور باشد که جلوی دوربین ظاهر می شود نه اینکه فقط به خاطر دوربین تظاهر به خوبی ها و مقدسات کند. آقای حسن سلطانی که سال هاست «ماه خدا» را اجرا می‌کند هم واقعا چنین شخصیتی دارد و دل و ظاهرش یکی است. من خودم وقتی امسال تهیه کننده برنامه شدم، خیلی ها جبهه داشتند که ایشان سال ها حضور دارد ولی اتفاقا خودم تاکید داشتم باز هم ایشان بماند؛ چون معتقدم آدم صاحب نفسی است و سال هاست روی خودش کار کرده است.

تهیه کننده «ماه خدا» یادآور شد: وقتی وارد فضای رفاقت با ایشان (حسن سلطانی) شدم، دیدم واقعاً بیرون و داخل این آدم خیلی شبیه به هم است. حتی در بیرون از استیج، خیلی مشغول دعا، مناجات و گریه است و حال خوشی دارد و روی آنتن اصلاً تظاهر نمی کند. مردم هنوز برای دین احترام را قائل اند و کسی را می خواهند مجری باشد و دم از دین بزند که واقعاً خودش هم این کاره باشد، دروغ نگوید و فقط اجرا نکند. مراقب باشیم اشتباه دنبال ستاره سازی نرویم.

در این زمینه بخوانید:

مجری مذهبی را اشتباهی ستاره نکنیم!

مجریان مذهبی که به دل مردم ننشستند

ملک آبادی که به گفته خودش اولین تجربه ساخت برنامه دینی معارفی را با «ماه خدا» شروع کرده است، در ادامه به چهره های مشهور در حوزه کارشناسی دین و معارف اشاره کرد و گفت: در حوزه کارشناسان دینی به نظرم تلویزیون به ستاره هایی رسیده است. به عنوان مثال آقایان: عالی، پناهیان و خیلی بزرگواران دیگر در حوزه خودشان سلبریتی هستند و همه آنها را می شناسند و هرکدام هم طیف مخاطبان خودشان را دارند. شاید در حوزه اجرا ما خیلی نتوانستیم ستاره سازی کنیم که فکر می کنم دلیل اولش اقبال کم از این حوزه است و دوم اینکه طی این سال ها افراد زیادی آمدند و رفتند ولی به دل مردم ننشستند و اصلاً مجری معارفی نبودند، بنابراین مردم هم نتوانستند با آنها ارتباط بگیرند. من خودم به این جمله خیلی معتقدم که هرچه از دل بر آید بر دل بنشیند و به نظرم کاملاً درست است. زمانی که تهیه کنندگی برنامه «ماه خدا» را بر عهده گرفتم آقای حسن سلطانی به من گفتند پوریا جان باید با وضو در برنامه حاضر شویم چون برنامه ما نیست و این نگاه خیلی برایم ارزشمند بود.

او در عین حال تاکید کرد: حوزه معارف واقعاً با حوزه های دیگر فرق دارد چون باید آن را مقدس دانست ولی متاسفانه یکسری ها خرابش کردند. یکسری افراد متظاهری که دل و ظاهرشان یکی نبود. من خودم در این سال ها برنامه مذهبی و معارفی نداشتم و این اولین سالی است که برنامه «ماه خدا» را تهیه کنندگی می کنم. پیش از این تهیه کننده برنامه جام جهانی شبکه ورزش بودم و بیشتر در حوزه های اجتماعی تولید برنامه داشتم. مستند «عبدکریم» شرح زندگی مرحوم آیت الله حق شناس را هم دارم که این شب ها از شبکه سه در حال پخش است. در مجموع معتقدم در حوزه دینی و معارفی هر حرفی نباید زده شود. اکنون لطف خدا بوده که امسال تهیه‌کنندگی برنامه «ماه خدا» را برعهده داشتم.

این برنامه ساز سپس در پاسخ به اینکه چه راه هایی را برای ستاره سازی در حوزه برنامه های معارفی به تلویزیون پیشنهاد می دهد؟ خاطرنشان کرد: اول اینکه حوزه رسانه به شدت تخصصی است. در حوزه معارفی هم تاکید دارم اینگونه برنامه ها باید با یک شیب ملایمی همراه باشند و روی حساب و کتاب تولید شوند. من خودم متولد ۷۱ هستم و موافق جوانگرایی ام اما نکته این است که در تمام تلویزیون های دنیا و در تمام حوزه ها، اتفاقاً این افراد جاافتاده و باتجربه هستند که سلبریتی و چهره می شوند و به راحتی چهره نمی شوند، در حوزه معارفی هم همین طور. به عنوان مثال آقای احسان علیخانی بعد از ۲۰ سال شد احسان علیخانی.

برای پر کردن آنتن مجری مذهبی نیاوریم

سیدپوریا ملک آبادی، تهیه کننده «ماه خدا» در پایان صحبت هایش اظهار کرد: برنامه‌های معارفی دقت زیادی می خواهند؛ ضمن اینکه برنامه سازان و مدیران تلویزیون هم باید در انتخاب ها خیلی توجه کنند و به خصوص در حوزه اجرا افرادی را وارد این برنامه‌ها کنند که واقعاً مناسب این فضاها باشند نه اینکه صرفا برای پر کردن آنتن مجری بیاوریم. مجریان اینگونه برنامه‌ها هم باید مطالعات زیادی داشته باشند. ما در حوزه اجرا باید به دنبال افراد حرفه ای باشیم و سراغ آنهایی برویم که دل و ظاهرشان یکی است. 

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا