فرهنگ و هنر

حق موسیقی سنتی و محلی خراسان ادا نشده است

یک هنرمند موسیقی سنتی در گفت‌وگو با آنا؛

هنرمند سنتی خراسان گفت: گروه موسیقی ما متشکل از پدر و دیگر اعضای خانواده‌ام از دهه شصت در خراسان فعال هستند، منتها این موسیقی سنتی و محلی در خراسان آنطور که باید و شاید حقش ادا نشده و هنرمندان نمی‌توانند بعنوان شغل اول مشغول به کار در این عرصه باشند.

«عبدالقادر عزیزی‌زاده» هنرمند موسیقی سنتی خراسان، سرپرست گروه نوای خراسان و خواننده، نوازنده دوتار و هارمونی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی آنا عنوان کرد: گروه نوای خراسان ازسال ۶۵ با اجرای سرود‌های انقلابی و مناسبتی فعالیت خودش را در خراسان آغاز و در جشنواره‌های موسیقی شرکت کرد. همینطور این گروه در جشنواره سی و هشتم فجر نیز حضور پیدا کرد و خوشبختانه استقبال خوبی هم از آن شد.

وی با اشاره به اینکه چهار مرتبه در جشنواره فجر شرکت کرده است، گفت: از دوازده سالگی فعالیت موسیقی را آغاز کردم و تا الان که چهل و هشت سال دارم همچنان در مسیر این هنر مشغول هستم. پدرم محمد عزیزی زاده پیشکسوت موسیقی مقامی بودند که نزد اساتیدی چون، استاد عسگریان و استاد غفاری در جشنواره‌ها شرکت می‌کردند.

عزیزی‌زاده با بیان اینکه موسیقی سنتی و محلی خراسان آنطور که باید مورد توجه نیست، گفت: درست است که در جشنواره‌هایی مثل موسیقی فجر امسال حضور هنرمندان سنتی خوب بود، اما به طور کلی هنرمندان در این عرصه نمی‌توانند از لحاظ اقتصادی خود را تأمین کنند و مجبور هستند کار دیگر یا درآمد دیگری داشته باشند، بنده هم کار شخصی دیگری دارم و بعد برای تمرین و آهنگسازی به موسیقی برمی‌گردم.

وی در ادامه گفت: عشق ما همیشه موسیقی بوده و هست. حتی کار موسیقی زنده هم در خراسان انجام می‌دهیم؛ مثلا در اعیاد و مناسبت‌ها مثل شعبانیه و ولادت‌ها به تلویزیون یا ارگان‌ها دعوت شده و اجرای زنده هم داریم. مثلا برای همین نیمه شعبان احتمالا در حوزه هنری تهران اجرای زنده داشته باشیم.

عزیزی‌زاده آخرین کار گروهشان را قطعه، «چون سیل روم در طلب دوست شتابان» به شمار آورد و گفت: تنها خواهشم از مسئولان موسیقی کشور توجه بیشتر به موسیقی محلی و سنتی در استان‌ها است.

انتهای پیام/

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا