فرهنگ و هنر

نقش حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا

یکی از پژوهشگران حوزه دین گفت: سجاد (ر.

حجت الاسلام نصیر یوسف پژوهشگر حوزه دین و استاد تاریخ به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) به بیان ویژگی های این بانوی بزرگ اسلام پرداخت و وقتی به نام رسیدید، برادر شماست. راحت، یعنی اگر پدر و مادر بی گناه باشند، بچه هم بی گناه خواهد بود.»

وی ادامه داد: اولین نقطه زندگی حذه زینب قبری (ره) این بود که پدر و مادرش بی گناه بودند، بنابراین این زن معصوم به دنیا آمد، بی گناه زندگی کرد و از دنیا رفت.

این پژوهشگر دینی گفت: زمانی که امیرالمومنین (ع) در کوفه به حکومت رسید، حزنب (علیه السلام) متاهل و 30 ساله بود و برای زنان کوفه تفسیر قرآن می کرد. روزی حظیره علی رضی الله عنه به خانه برگشت و دخترش را در حال ترجمه دید، وقتی درس تمام شد حضرت از او پرسید: دخترم آیه ای را که می آموزی از کجا یاد گرفتی؟ گفت: از مادرم حظیره زهرا (علیها السلام) آموختم.

حجت الاسلام یوسفی گفت: وقتی حظیره زهرا (رض) از دنیا رفت، این زن 4 تا 5 ساله بود، آموزش علم ترجمه به کودکی در این سن دو نکته دارد، مادرش مسئولیت کودکی او را بر عهده گرفت، بنابراین غیر ممکن است. برای آموزش به کودکان 10 تا 15 ساله نکته دوم این است که این درس نشان می دهد زنی که توانایی پذیرش علم تفسیر را در 4 سالگی داشته باشد بی گناه است. پس این زن با استعدادی خاص در موقعیت خاصی قرار دارد

وی درباره ازدواج این بانوی بزرگ نیز خاطرنشان کرد: از نظر تحصیلی نیز تأثیر مقام و منزلت نکته مهمی است، نه تنها تحصیل، بلکه آنچه به فرزندان خود می دهیم بسیار مهم است، ما معتقدیم عبدالله بن جعفر هستیم. قطعا برابر با زینب است.

این استاد تاریخ گفت: در این میان شرط ازدواج زینب این بود که تا آخر عمر در کنار برادرش امام حسین (ره) بماند که این نکته مهمی است نه عشق به او. داداش من دیگه نمیتونم سر سفره پهن بشینم عصمتله باید سر سفره معصوم بنشینه این زن برایش شرط گذاشت که نمک از سفره عبدالله بردارند. ع) تا آخر عمر.

در تفسیر صوفیانه حجت الاسلام آمده است: زیننی که می خواهد علمدار اسلام باشد، نه تنها یک روز، بلکه یک سال و نیم بعد از عاشورا باید قدرت داشته باشد. (ع) ابتدا در زمان حیات خود به عنوان امام شیعیان خدمت کرد.

وی در پایان گفت: او با واسطه های فراوان به این مقام رسید، اولاً تربیت علوی و فاطمی که این دختر از بدو تولد آموخته است و ثانیاً فردی و اجتماعی ترسان از مرگ و احترام است و مجاهد است. زن بی باک: راه احیای ارزش های دینی را تربیت کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا