فرهنگ و هنر

مروری بر دستاوردهای عملیات «عاشورا»

عملیات آسورا در 16 اکتبر 1984 با تصرف بیش از 50 کیلومتر مربع از اراضی منطقه ایلام آغاز شد.

به گزارش دانا نیوز ، در قرارداد 1975 الجزایر ، “میماک” به عنوان بهانه ای مورد استفاده قرار گرفت. ………………………………………………………. “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” » طبق داده های دانا نیوز ، متعاقباً ، کمیته های مشترک دو کشور در مورد تهیه اسناد لازم و مشخص کردن مرز بحث و تبادل نظر کردند. این گفتگوهای آهسته در آستانه انقلاب اسلامی به نتیجه مهمی نرسیدند و در این میان ، امتناع رژیم عراق از تعیین مرزهای خود زمینه لغو انقلاب اسلامی را فراهم کرد. در سپتامبر 1980 ، او به میماک حمله کرد و دو روز پس از حمله او را اسیر کرد.

لین

چهار ماه بعد در 10 ژانویه 1980 ، در جریان حمله ذوالفقار ، دشمن از میماک عقب رانده شد ، اما شمال و غرب منطقه تحت کنترل آن باقی ماند. این کار تا زمان برنامه ریزی عملیات عاشورا برای آزادسازی ارتفاعات شمالی مکه و شمال غربی ادامه داشت.

برخی از نیروهای دشمن را نابود کنید ، دفاع دفاعی دشمن را در میدان فراهم کنید ، از جنوب به غرب امکانات و بالعکس ایجاد کنید ، دو طرف MEMEC را متصل کرده و به یکدیگر متصل کنید ، مناطق تحت اشغال را تا حدی آزاد کنید و ارتفاعات لازم را در اختیار منطقه قرار دهید. گلهایی مانند “گرگانی” ، “فسیل” و “اضطراب” از جمله اهداف عملیات عاشورا بود.

کل منطقه با چاله ها و تپه ها و پشته های زیادی پوشانده شده بود و پراکندگی به منطقه شکل پیچیده ای داده و به دلیل نوع خاک خاک و شن و ماسه راس در برخی مناطق ، حرکت وسایل نقلیه را دشوار می کند. ارتفاعات نسبتاً زیادی بین بینا و خلیج بیجار وجود داشت ، جایی که عملیات در آنجا شدت گرفته بود که بالاترین آن کوه ماماک بود. با حرکت از ارتفاعات به خاک عراق ، زمین به تدریج پایین آمده و صاف می شود.

در این موارد ، با این حال ، دستورالعمل و جهت دهی به عهده “سلمان” بود و نیروهای عملیاتی از نظر وظایف و اهداف به شرح زیر به چهار گروه تقسیم می شدند.

اردوگاه سلمان

فجر 1

سپاه: تیپ 21 رضا امام رضا (ع) با چهار شرکت نفت کش و تیپ 28 اسلحه صفر.

ارتش: تیپ 81 نیروهای مسلح با دو گردان.

فجر 2

تیپ آزاد انصارالحسین سپاه. آنها در تمام مدت عملیات محتاط بودند و تا پایان عملیات هیچ اقدامی نکردند.

فجر 3

لشکر 5 ناصر با چهار گردان و شرکت تانک تیپ 28 صفر آرماگدون.

لین

ارتش: گردان 21 لشکر 84 پیاده.

لین

فجر 4

آبیاری پیامبر اکرم (ص) ، تیپ آزاد 29.

ارتش 211 یک شرکت گردان های نفتکش است.

لین

توپخانه: سه گردان از ارتش و دو گردان از سپاه.

پس از شناسایی لازم ، با توجه به استعدادهای نیروهای ایرانی ، عملیات با سه محور زیر انجام شد که اولین آنها مأموریت “فجر 1” از فسیل ، 350 و بنی طهاب بود. قطب دوم از ارتفاع فاسیل و نوک مامک نیز در مأموریت “فجر 3” ذکر شده است و علاوه بر استرس میماک در مأموریت “فجر 4” ، قطب سوم نیز ذکر شده است.

بنابراین ، در شامگاه 16 اکتبر 1984 ، نیروها به سمت هدف خود حرکت کردند. نبردی که با رمز عبدالله الحسین (سلام الله علیها) با دشمن حدود 30 دقیقه آغاز شد ، چندین ساعت به طول انجامید و رزمندگان حوالی ساعت 9 صبح پاکسازی کردند تا ارتفاع فاصل را تصرف کنند. در همین حال ، تلاش ها برای تصرف لبه مامک (348) بی نتیجه ماند.

درگیری ها که از ساعت 2:45 بامداد در نیمکره جنوبی (افسردگی میماک) آغاز شد ، اگرچه نیروها توانستند به برخی از اهداف خود برسند ، اما طبق بررسی های امنیتی فاقد تجهیزات دفاعی و فاقد تجهیزات پشتیبانی بودند. دشمن مجبور به عقب نشینی شد.

گرگ ها که بیشتر وقت خود را در قطب شمال می گذرانند ، مین ها را پاکسازی و معبر را باز می کنند و سرانجام پس از درگیری با دشمن ، قد گرگ را می گیرند.

در این بین دشمن از صبح روز دوم همراه با آتش توپخانه سنگین و حملات هوایی بسیج و بسیج نیروهای خود را آغاز کرد و هر بار با مخالفت نیروهای خودی روبرو شد و مجبور به عقب نشینی شد. آهسته

سرانجام ، چند روز بعد ، پس از نبرد بین دو طرف ، مناطق اشغالی امن شد و نتایج کارزار عاشورا به شرح زیر بود.

– بیش از 50 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی را تصرف کنید.

– حمله به بخش مهمی از منطقه (Fasil-Gorganin).

– جاده بد-مندلی در خطر است.

– ترک مرز داخلی.

– حدود 1500 نیروی دشمن کشته و زخمی شدند.

190 نفر اسیر شدند.

– انهدام چندین تانک و خودروی نظامی.

– چهار تانک ، هفت دستگاه خودرو ، شش قبضه اسلحه 106 میلیمتری ، 29 خمپاره و تعداد زیادی سلاح کوچک و مهمات سرقت کرد.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا