اجتماعیبرترین های کسب و کار

چطور سئوکار شویم؟

سئو (SEO) چیست؟

سئو صفحه محصولات یا بهینه سازی موتور جستجو علمی است که باعث افزایش ترافیک ارگانیک از موتور‌های جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ می‌شود و با کمک این علم است که می‌توان کاربران بیشتری را به سمت وب‌سایت هدایت کرد. به زبان ساده، سئو به معنای بهبود سایت برای دیده شدن آن در جستجوهای مرتبط با جستجوی کاربر در موتورهای جستجو است. زمانی که وب‌سایت شما در نتایج جستجو در صفحات نخست گوگل باشد، می‌توانید مشتریان بیشتری را به سمت خود هدایت کنید و در نهایت از آنها کسب درآمد بیشتری داشته باشید. هدف بسیاری از کسب و کارها و همچنین مدیران وب سایت ها این است که بتوانند در کلماتی که آنها سرچ می‌کنند در صفحه اول نتایج جستجو باشند.

در واقع این هدف باعث می‌شود که یک وب‌سایت بر روی کلمه کلیدی اصلی و مهم خود (به عنوان مثال ) در صفحه یک نتایج جستجو باشد و این در نهایت باعث افزایش کلیک ارگانیک و جذب کاربر بیشتر می‌شود. سرچ کاربر، رسیدن به وب‌سایت شما روی آن کلمه‌ای که سرچ کرده و در نهایت کلیک بر روی وب‌سایت شما، درست همان هدفی است که تمام کارفرمایان و شرکت‌ها به دنبال آن هستند و همین جا است که نام سئو و کارشناس سئو (یا اصطلاحاً سئوکار) بیشتر از هر چیز دیگری شنیده می‌شود.

سئو چه کار می‌کند؟

برای اینکه بتوانید وب‌سایت خود و صفحات آن را بهینه کنید، ابتدا باید از درک درستی پیدا کنید. در واقع این موتورهای جستجو هستند که محتوای وب‌سایت شما را بررسی می‌کنند و آن را به مخاطب درست نشان می‌دهند. عوامل متعددی وجود دارد که موتورهای جستجو از آنها برای تجزیه و تحلیل و تعیین ارتباط یک وب‌سایت با کلمه‌ای که کاربر جستجو کرده، استفاده می‌کنند. گوگل اغلب این موارد را فاش نمی‌کند، اما با این حال افراد حرفه‌ای در این حوزه به دنبال این فاکتورها می‌روند و از آنها برای بهینه سازی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. یک متخصص سئو باید از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات وب،‌ آگاه باشد و موارد زیر برخی از مهم‌ترین فاکتورها در رتبه بندی وب‌سایت‌ها می‌باشد:

  • سن دامنه، URL و آتوریتی آن
  • لینک‌ها
  • بهینه سازی وب‌سایت در نسخه موبایل
  • محتوای بهینه شده و با کیفیت
  • سرعت لود صفحات (از جمله سرعت صفحات وب‌سایت در نسخه تلفن همراه)
  • در دسترس بودن و همچنین امنیت سایت
  • تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی هر وب‌سایت
  • سئو تکنیکال
  • تجربه کاربری

رتبه بندی وب‌سایت یعنی اینکه وب‌سایت شما در هنگام سرچ کاربر در مورد کلمه‌ای، در اولین صفحه‌ی نتایج جستجو باشد و شما به آن در همان صفحه اول و در رتبه‌های بالای صفحه دسترسی داشته باشید. در واقعی وب‌سایتی می‌تواند این رتبه را به دست آورد که عوامل بالا در آنها رعایت شود و همچنین سئوکار آن از به‌روزترین روش‌ها برای بهینه سازی سایت استفاده کند. موتورهای جستجو به طور کلی هنگام رتبه بندی یک وب‌سایت سه مرحله زیر را دنبال می‌کنند:

۱- کرال کردن

تمام موتورهای جستجو ربات‌هایی دارند که کار آنها کرال کردن (Crawling) و یا همان اسکن کردن وب‌سایت‌ها و صفحات آن است. کرال کردن صفحات وب‌سایت، محتوای شما را در نتایج جستجو قرار می‌دهد.

۲- ایندکس کردن

در این مرحله وب‌سایت و صفحات آن به نتایج جستجو اضافه می‌شود. اگر وب‌سایت شما و صفحات مورد نظر شما در فهرست نتایج موتور جستجو نباشد، شانس دیده شدن توسط کاربر را از دست خواهید داد.

۳- رتبه بندی

وقتی چیزی را در گوگل تایپ می‌کنید، مرتبط‌ترین وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. این نتایج بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، زبان، تجربه کاربری و غیره می‌باشد.

چطور سئوکار شویم؟ چطور از سئو درآمد عالی کسب کنیم؟

موضوع اصلی این مقاله ما این سوالات هستند. یادم میاد چند سال پیش که تازه شروع به فعالیت و آموزش دیدن در زمینه سئو صفحه محصولات کرده بودم، پستی رو داخل اینستاگرام دیدم:

اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور نداشته باشد تا چند سال دیگر در  دنیای واقعی هم جایگاهی نخواهد داشت.

حالا اینکه این مطلب واقعا گفته بیل گیتس باشه رو نمیدونم!! چند سالی گذشت و دیدم روز به روز داره تعداد پروژه های شرکتی که داخلش کار می کنم بیشتر میشه و ما اونجا همه فعالیت های مربوط به دیجیتال مارکتینگ رو انجام می دادیم ولی شاید وارتون نشه تو این همه خدماتی که ارائه می شد، فقط سئو و ویدیو مارکتینگ بود که شرکت رو سرپا نگه داشته بود!

همش یاد حرف این پست اینستاگرامی می افتادم و می دیدم که همه دوست دارن توی بازار شلوغ اینترنت برای خودشون جایگاهی دست و پا کنند و خودم به چشم پیشرفت فوق العاده شرکت هایی که این موضوع رو جدی می گرفتند دیدم. برای حضور در اینترنت ویترینی بزرگ وجود داشت به اسم که اولین جایی که برای خود نمایی تو این فضا به ذهن خطور می کرد، همین حضور داشتن تو این ویترین بود. مغازه گوگل صب تا شب بازه و هیچ محدودیت مکانی هم برای مراجعه کننده ها نداره و از همه دنیا هر ساعتی از روز میتونند مشتریان به شمما سر بزنند و تراکنش مالی انجام بدهند.

از کجا سئوکار شدن رو شروع کنیم؟

شروع هر کاری متاسفانه با مفاهیم تئوری هستش و یکم باید تحمل به خرج داد تا به مرحله عمل و اجرا هم برسیم. تو مرحله اول شما باید برای سئوکار شدن، گوگل رو بشناسید و یکمی راجب الگوریتم های اون مطالعه کنید. گوگل یکسری قواعد و چارچوب ها تعیین کرده که افراد برای بدست آوردن رتبه های بالا دست به بعضی تخلفات نزنند. این کار رو سطحی نبینید! بالا بودن روی یکسری عبارات کلیدی می تونه درآمد میلیاردی رو بصورت روزانه به همراه داشته باشه و خیلی مهمه که گوگل به کی رتبه اول رو بده.

اون کار شو خوب بلده شما باید فقط ببینید که راجب الگوریتم های رتبه بندیش چی گفته و قوانین پایه اون برای اعتبار سنجی مطالب یک وب سایت چی هستش. اگر توی فهم مطالب اون به مشکل خوردید مقاله رو یه نگاهی بندازید تا بهتون بگه اون اصطلاحایی که بکار رفته چی هستند! حالا من توی این مقاله هم سعی می کنم اطلاعاتی رو که بیش رو براتون آماده کنه، در اختیارتون قرار بدم و بعدا برید با تمرکز کامل و نگاه دقیق تر مطالعه هاتون رو انجام بدید.

سئوکار کیست و چه تکنیک هایی بلد است؟

سئوکار کسیه که همونطور که گفتم اصول و پایه های رتبه بندی رو میدونه و با استفاده از اون ها و البته خلاقیت خودش، تکنیک هایی رو بکار میگیره که گوگل اون رو دوست داشته باشد!! اما قبل از اینکه بخواد الگوریتم های گوگل رو بشناسه، باید بدونه رایج ترین اصطلاحاتی که در سئو بکار میره چیا هستند و طبق اون ها مطالعاتش رو انجام بده:

اصطلاحات رایج در سئو:

یک سئو کار باید حتما این موارد رو بشناسه و با شناخخت اصطلاحات، بتونه درک در تری از الگوریتم ها و توضیحاتی که داده میشه بدست بیاره…

  1. keyword یا کلمه کلیدی: پیاده سازی سئو روی یک سایت با پایه کلمه کلیدی اون انجام میشه. کلمه کلیدی یعنی شما با چه عبارتی میخواید رتبه هاب بالای گوگل رو داشته باشید!؟ عنوان شغل شما، محصولاتی که میفروشید، خدماتی که ارائه می کنید و … همه و همه کلمات کلیدی سایت شما هستند. هر سایت میتونه بی شمار کلمه کلیدی داشته باشه که معمولا برای هر صفحه از 1 تا 3 عدد از اون ها در نظر گرفته میشه و روش کار میشه که با اون کلمات به رتبه بالا برسه.
  2. onpage seo یا سئو داخلی: کلا فعالیت هایی که برای سئو سایت انجام میشه به دو صورت هستش یا داخل سایته یا خارج از سایته که به اون فعالیت های داخلی onpage یا سئو داخلی میگن؛ با داشتن یوزر نیم و پسورد سایت و هاست میشه همه اون هارو انجام داد.
  3. offpage seo: یا سئو خارجی: یکسری فعالیت ها هم وجود داره که خارج از سایت انجام میشه و هدف اون ارسال پالس های مثبت به گوگل و محبوب یا معتبر نشون دادن سایت هستش. حالا تو ادامه بعضی تکنیک های offpage رو بهتون معرفی می کنم که ابهام تون در مورد این اصطلاح برطرف شه
  4. headings یا سرتیتر ها: در بخش سئو داخلی،  سر تیتر های شما اهمیت ویژه ای دارند برای همین ممکنه اسم heading رو زیاد بشنوید و لازمه حتما راجب اون مطالعه انجام بدید.
  5. متا تگ meta tag: یکی دیگه از اصطلاحات بسیار رایج در سئو متا تگ یا meta tag ها هستند. این تگ ها، فضایی هستش که زبون html ( زبون طراحی صفخات سایت ) برای معرفی محتوای سایت به گوگل به وجو آورده و کاربرد خوبی در سئو کردن سایت داره.
  6. کانتنت یا content: در واقع محتوا؛ مهم ترین موضوع در سئو هستش که با عنوان های تولید محتوا، بازاریابی محتوا کانتنت کارکتینگ و … از اون یاد میشه و بلد بودن اون برای شما بهترین موهبت برای سئو کردن سایت خواهد بود. حالا راجب محتوا نویسی و این موارد مطالب خیلی خوبی رو دارم که بهتون پیشنهاد بدم.
  7. بک لینک یا backlink: خب بک لینک و لینک سازی هم عبارتی هستش که به وفور در مورد اون خواهید شنید؛ یکی از تکنیک های offpage محسوب میشه که با پخش کردن لینک سایت در فضای اینترنت، سعی در ایجاد اعتبار برای سایت داره؛ این مورد هم از اصلی ترین های سئو از شروع تا همین امروز بوده؛ البته بسیار تخصصی و حساسه که اجرای اون یکمی ریسکی هستش  و اگر درست انجام نشه میتونه موجب جریمه شدن از سوی گوگل بشه ( لینک سازی کلا تخلفه! )
  8. title با عنوان: عنوان صفحات شماست و از موارد مهم در onpage محسوب میشه. همون چیزیه که گوگل شما رو با اون در نتایجش نشون میده
  9. متای توضیحات یا description: یکی از همون متا تگ هاست که بهتون گفتم و بسیار مهمه؛ توضیحاتی هستش که زیر عنوان سایت شما در گوگل نمایش داده میشه و در واقع چکیده مطلب شما رو بیان میکنه: الان متای توضیحات ما همون دو تا سوالی هستش که اول مقاله مطح کردیم.
  10. خزنده گوگل یا creawler: ربات گوگل هستش که داخل صفحات میخزه و صفحات رو داخل موتور جستجو  به نمایش در میاره. الگوریتم ها بر روی خزنده ها نوشته میشن که بر اساس یک سری قوانین صفحات رو رتبه بندی کنند.
  11. ایندکس یا index: وقتی یک صفحه سایت شما در موتور جستوجو نمایش داده بشه، یعنی اون صفحه شما ایندکس شده. در واقع کار خزنده گوگل هستش که صفحات رو ایندکس کنه.
  12. سایت مپ یا نقشه سایت sitemap: نقشه سایت ابزاری هستش که کار رو برای creawler گوگل راحت تر میکنه و اون رو راهنمایی میکنه که سریع تر صفحات سایت رو ایندکس کنه
  13. لینک داخلی یا لینک سازی داخلی: ارتباط سازی بین صقحات داخل سایت که کاربر رو از یک صفحه به صفحه دیگر انتقال بده، از تکنیک های مهم onpage محسوب میشه و کلی روش های جالب و کارآمد داره.
  14. لینک فالو و نوفالو follow or nofollow: دو نوع کلی از لینک ها وجود دارند که یکی به گوگل میگه منو دنبال کن و دیگری میگه از دنبال کردن من پرهیز کن که از اسمش مشخصه کدوم به کدومه!
  15. الکسا یا alexa: سایتی هستش که به تمام سایت های دنیا رتبه میده و رتبه دادن اون یک سری  شاخص ها و فاکتور هایی داره که برای سئوکار ها مهمه و باید بعدا راجبش مطالعه کنید.

و موارد خیلی زیاد دیگه که فکر میکنم تا همینجا هم که اینارو گفتم باعث خستگی و سردرگمی شده اما نگران نباشید این ها همه مواردی هستند که برای شما با نهایتا 1 هفته مطالعه بطور کلی بر طرف میشه و برای کسی که بخواد یک شغل پر درآمد و با پرستیژ رو داشته باشه، دغدغه ای به حساب نمیاد.

خب حالا که با این موارد آشنا شدید، خیلی خوب شد و بخش از مسیر سئوکار شدن رو طی کردید. حالا میتونید خیلی راحت تر برید سراغ مطالعه در مورد الگوریتم های گوگل و اون ها رو بشناسید. اگر با این اصطلاحات آشنا نمی شدید مطالعه اون الگوریتم ها هم براتون عذاب آور میشد وخیلی مطالبش رو نمی فهمیدید.

معرفی فضای فعالیت یک سئو کار بر روی سایت

کل فضایی که یک سئو کار باید بشناسه و طرح ریزی استراتژی سئوش رو روی اون انجام بده، به 2 بخش مختلف تقسیم میشه:

سئو داخلی و سئو خارجی

همونجوری که تو قسمت اصطلاحات سئو گفتیم، میشه کلا دنیای بهینه سازی سایت رو به دو بخش onpage و offpage تقسیم کرد و بطور جداگونه روی هر کدوم از این موارد تمرکز گذاشت. شما برای شروع کار بهتره که اول برید سراغ سئو داخلی و کل اون رو یاد بگیرید و سئو خارجی رو در مرحله دوم فعالیت خودتون در نظر بگیرید.

سئو داخلی رو میشه کلا به 3 بخش محتوا، لینک های داخلی و کد های سایت تقسیم کرد که بخش کد ها برای اکثر سایت ها به عهده طراح هستش و بیشتر سرو کار شما با دو قسمت دیگه خواهد بود. فکر میکنم زیاد صحبت کردن راجب مفاهیم تخصصی سئو برای شما خسته کننده باشه و سعی میکنیم این مطالب رو بگذاریم برای مقالات دیگه که با تمرکز کامل برید سراغشون و مطالعه کنید.

چطور از سئو درآمد عالی کسب کنیم!!!؟ یکی دیگه از سوال هایی هستش که برای خیلی از علاقه مندان به شغل سئوکار بودن به وجود اومده دوست دارن ببینند که وقتی ما همه این موارد رو یاد گرفتیم و برای اون زمان گذاشتیم، نتیجه کار برای ما چجوری خواهد بود و یک سئوکار بطور کلی چقدر حقوق میگیره؟

اولا مثل همه شغل ها درآمد شغل سئو هم بستگی خود فرد داره و میتونه در حد ماهی 1 یا 2 تومان باشه یا به ماهی 1 میلیاد برسه. شاید بگید این عدد آخری اغراق بود ولی اصلا اینطور نیست و فقط بستگی به رویکرد فعالیت شما داره؛ سئوکار ها چون نوعی مارکتینگ انجام دهند و فروش هم سقفی برای درآمد نداره، پس میتونیم بیشتر از این عدد هم برای درآمد ماهیانه یک سئو کار در نظر بگیریم.

درآمد عالی متلق به کدام سئوکارهاست؟

درآمد عالی متلق به سئوکار هایی است که کار سئو را با یک حرفه دیگر تلفیق میکنند و از آن بهره می برند! مثلا شما کسی رو سراغ دارید که در زمینه فروش یک سری محصولات یا خدمات مشغول هستش؛ میتونید بخش فروش اون رو در انترنت با هزینه خودتون راه اندازی کنید و زمانی که به فروش رسید، درصد خودتون رو از فروش محصولات یا خدمات بردارید.

سئوکاری که بتونه از حرفه خودش برای فروش محصولات یا کار های دیگه در اینترنت استفاده کنه، امروز بهترین درآمد رو در بین همکارانش خواهد داشت. ببینید روش کار به این صورت هستش که در واقع بازاریاب یک شرکت در اینترنت خواهید بود. ولی نه به این شکل که شما سراغ کسی برید بلکه شما سایت رو سئو میکنید، تو ویترین اصلی گوگل قرار میگیرید و خریداران کل ایران یا گاها کل دنیا به سمت شما سرازیر میشن!

چطور میتوانیم یک سئوکار حرفه ای شویم؟

اما سئوکار امروز زیاد داریم ولی درآمد های هنگفت همونجوری که گفتم فقط برای حرفه ای هاست؛ چه بخواید یه کارمند سطح بالا تو یک شرکت باشید، چه بخواید مدیریت کنید یک گروه سئو رو و چه قصد داشته باشید خودتون از کار درآمد کسب کنید. برای اینکه یه سئوکار حرفه ای بشید، باید یکسری توانایی ها رو تو خودتون تقویت کنید:

  • یک سئوکار حرفه ای باید بتواند خوب بنویسد! نویسندگی شاید از نظر شما یک کار پیش پا افتاده برای یک سئو کار حرفه باشد ولی اصلا اینطور نیست و شخصی که بتواند خوب بنویسد مشکلی برای درآمد زایی نخواهد داشت چه تنها کار کند چه در یک شرکت
  • وبگردی و آشنایی کامل به سایت های معتبر، یک سئوکار حرفه ای میتواند سریعا به چیزی که نیاز دارد در اینترنت دسترسی پیدا کند و سایت های معبر در هر زمینه را می شناسد.
  • روانشناسی و فروش یکی دیگر از ویژگی های سئوکار های موفق است؛ آنها اصول روانشناسی در نوشتن و تولید محتوا، به خوبی می شناسند و با بهره گیری از آن ها سایتی لذت بخش به کاربرشان نمایش می دهند.
  • آنالیز و بررسی مستمر هم یکی از ویژگی هایی است که داشتن آن باعث می شود هیج وقت از رقیبان خود عقب نمانید و با شناسایی تکنیک های پیشرفته ای که سایت های موفق دنیا استفاده ممی کنند، سایت خود را در سریع ترین زمان به جایگاه مطلوب برسانید.
  • یک سئو کار حرفه ای طراحی سایت را بلد است و در زمان هایی که نیاز به ایجاد تغییر در ساختار سایت دارد، محتاج کسی نمی شود و خوش میتواند به راحتی آن را اعمال کند.
  • بروز بودن هم که یکی از مهم ترین فاکتور های یک سئوکار است و باید سریعا الگوریتم های جدید گوگل را شناسایی کند و جهت بهینه سازی سایت متاسب با آن ها اقدام کند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا