اجتماعیبرترین های کسب و کار

چرا سئو سایت برای کسب و کارها لازم است؟

سئو چیست و چرا برای کسب و کار ضروری است؟

به نقل ازگروه مشاوره سئو در اصفهان؛ به طور کلی سئو مخفف یک کلمه انگلیسی که عبارت است از search Engine POptimization و به عنوان یکی از روش‌های کاملاً متداول و رایج دیجیتال‌ مارکتینگ تنها در جهت بهینه سازی موتورهای جستجوی گوگل که باعث خواهد شد کمیت و کیفیت بازدید کنندگان مورد بررسی قرار گرفته و از این طریق تمامی محصولات و خدمات مورد نظر شما به طور طبیعی از طریق موتور جستجوی گوگل، یاهو و سایر وب سایت های مربوطه به نمایش گذاشته شود.

 چنانچه بخواهیم به زبانی ساده تر مطالب گفته شده را برای شما بیان کنیم می توان گفت سئو به یک سری از تکنیک‌ ها و دستورالعمل های متفاوت و منحصر به فرد گفته می ‌شود که در نهایت باعث خواهد شد کلمه کلیدی مورد نظر شما برای سایت شرکت بهبود پیدا کرده و این کار در نهایت افزایش پیدا کردن بازدید کننده و رونق کسب و کار را به دنبال خواهد داشت.

در قسمت دیگری از سوال فوق به این موضوع پرداختیم که اهمیت سئو برای کسب و کار به چه دلیل بالا می باشد؟ اما در پاسخ آن لازم است بیان کنیم همانطور که می دانید نرخ پهنای اینترنت در ایران بسیار گسترده شده و این موضوع در نهایت به این دلیل است که مردم دارای تلفن های هوشمند بسیار زیادی می باشند. از سوی دیگر ضریب نفوذ اینترنت در سال های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و به گونه ‌ای بوده که در سال ۱۳۹۷ به ۶۰ درصد رسیده و این موضوع نشان دهنده این است کاربرانی که در کشور ایران در حال استفاده از اینترنت هستند از مرز ۴۰ میلیون نفر گذشته.

معمولاً قصد مراجعه کاربران ایرانی به گوگل تنها برای پیدا کردن پاسخ های سوالاتی که در ذهن دارند یا حتی جستجوی محصولات مورد نظر خود است. اهمیت سئو را زمانی می ‌توانید درک کنید که نگاهی به بازارهای فروش و رقابت هایی که بین آن ها وجود دارد بیندازید. تمامی افرادی که تنها برای کسب و کار خود سایت راه اندازی می کنند تنها قصد آن ها قرار گرفتن در رتبه ۱ گوگل می باشد.

به افرادی که دارای شرکت، کارخانه، فروشگاه‌ های مختلف لباس لوازم آرایش یا هرگونه کسب و کار آنلاین یا حتی سنتی هستند، پیشنهاد می دهیم در وهله اول یک وب سایت راه اندازی کنند پس از آن نیز حتماً باید سئو سایت در نظر گرفته شود چرا که تاثیر مهم و بسزایی در راندمان کاری شما داشته و در کوتاه‌ ترین زمان می توانید مشاهده کنید بازاریابی آنلاین تا چه حدودی باعث پیشرفت شما در انجام این کار شده است.

سئو تا چه حدی در گوگل اهمیت دارد؟

شاید شما نیز به خوبی این نکته را بدانید که گوگل به عنوان دومین برند برتر جهان در نظر گرفته شده و تمامی کارایی آن بر اساس یکسری الگوریتم های پیچیده می باشد که البته آن ها به موتور جستجو قدرتمند گوگل شناخته شده اند و می توانند تمامی اطلاعات مربوط به سایت ها را بخوانند و همچنین در سرورهای مشخص خود ذخیره کنند.

 پس از انجام تمامی مراحل گفته شده نتایج کلی بر اساس کلمات کلیدی گوگل به نمایش گذاشت می شود، البته این کار در کوتاه ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.  به طور کلی لازم است این نکته را بیان کنیم درآمد عمده شرکت گوگل معمولاً از طریق تبلیغات در سایت گوگل ادوردز، ادسنس، ادز می باشد. معمولاً روش تبلیغی این سایت ها کلیکی بوده و تمامی مواردی که به نمایش گذاشته می شود به ازای هر کلیک می توانند به راحتی کسب درامد کنند.

در حالت کلی می توان گفت یکی از راهکارهای بهینه سازی سایت تنها از طریق انجام تبلیغات های متفاوت در گوگل اتفاق خواهد افتاد و این موضوع برای ایران در مدت زمان کوتاه و با هزینه کمتر انجام خواهد شد. لازم به ذکر است این موضوع را بیان کنیم که تبلیغات شما در گوگل معمولاً هنگام پایان یافتن بودجه تعیین شده از گوگل ادوردز حذف خواهد شد، اما آن دسته از سایت هایی که به روش سئو به بالاترین رتبه گوگل دست ‌می یابند، تغییر پیدا کردن نتایج به دست آمده بسیار کند صورت خواهد گرفت. به این نکته توجه داشته باشید انتخاب روش های متفاوت سئو یا تبلیغات در وهله اول به هدف شما بستگی خواهد داشت.

شاید شما نیز این نکته را به خوبی بدانید امروزه هر یک از کاربران هنگامی که سوال ذهن آن ها را مشغول می‌ کند به جای آنکه به کتاب ‌ها و مراجع مختلف رجوع کنند سعی می‌ کنند گوگل و الگوریتم های معروف را به میان آورده و پس از چند ثانیه این امکان برای افراد به وجود خواهد آمد که بین چندین میلیارد اطلاعات موجود در گوگل بهترین آن را بالا آورده و اطلاعات خود را از آن به دست بیاورند.

تاثیر سئو در کسب و کار:

همانطور که گفته شد سئو می ‌تواند باعث شود وبسایت شما در مدت زمان کوتاهی رتبه برتر گوگل برسد. در ادامه قصد داریم برای شما از تاثیر سئو سایت در کسب و کار مطالبی را بیان کنیم. توضیحات بیشتر در این رابطه را می توانید در سایت talentlyft.com بخوانید.

ابزاری مفید و موثر جهت تولید محتوا:

هنگام راه اندازی وبسایت مورد نظر برای آنکه بتوانید در نتایج جستجوی گوگل جزو رتبه های برتر قرار بگیرید و بیشتر دیده شوید لازم است که حتماً وب سایت شما در تمامی شبکه های اجتماعی و توسط افراد مختلف دیده شود. با توجه به این موارد نیز می ‌توان گفت محتوای شما تعیین کننده این است که وب سایت تا چه حد در گوگل بالاتر برود.

اگر بتوانید یک محتوای کاملا حرفه ای و قدرتمند را در حیطه کسب و کار تولید کنید از این امکان برخوردار خواهید بود که به سرعت بالا دیده شوید. معمولاً استفاده از برخی کلید واژه های پربازدید می ‌تواند باعث درگیر شدن کاربران شده و با توجه به این موضوع نیز اکثر افراد ترغیب خواهند شد که برای خرید اقدام کنند. سئو می ‌تواند این امکان را در اختیار شما قرار دهد که به راحتی تولید محتوا داشته باشید. به این مورد توجه داشته باشید که از نظر کاربران یکسری موارد همانند چگونگی تولید محتوا برای کاربران و چگونگی بهینه سازی محتوا مهم ترین نکاتی هستند که در رابطه با سئو مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

شانسی برا جلو افتادن از سایر رقبا:

با توجه به این موضوع که داده‌ها و اطلاعات بسیار زیادی در سایر وبسایت های مختلف و متفاوت وجود دارند، اما هنوز هم موضوعات بسیار مختلف و زیادی هستند که هیچ نوع محتوایی در زمینه آن ها تولید نشده و اگر برخی از سایت ها بتوانند برای چنین موضوعاتی تولید محتوا داشته باشند به سادگی این امکان برای آن ها فراهم خواهد شد که رتبه وبسایت خود را به بالاترین حد ممکن رسانده و این موضوع نیز جلو افتادن از سایر رقبا را در پی خواهد داشت.

تامین محتوا با استفاده از روش ‌های متفاوت و ترفندهایی متفاوت می ‌تواند باعث اعتبار بخشیدن به وبسایت شما شود و همچنین این امکان نیز به وجود خواهد آمد که کاربران به خوبی درگیر سایت شما شوند. در موارد فوق باز هم به این نکته اشاره کردیم اکثر کاربران به دنبال این موضوع هستند که پاسخ بسیاری از سوال های خود را پیدا کرده و یا به دنبال محصول متفاوتی هستند و شما با تولید محتوای درست می توانید به خوبی مشکل آنها را حل کنید

چرا سئو سایت برای ما مهم است؟

روزانه میلیاردها جستجو در گوگل انجام می‌شود ولی دلیل اهمیت سئو تنها تعداد بالای جستجوها نیست. با ورود و همه‌گیر شدن تلفن‌های همراه، جستجو در اینترنت به یک ابزار قابل اعتماد و در دسترس برای پیدا کردن پاسخ سوالات، تصمیم‌گیری در مورد خرید یک محصول یا حتی پیدا کردن نزدیک‌ترین نانوایی محل تبدیل شده است. نتایجی که پس از جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود نقش مهمی در فرآیند شناخت و تصمیمگیری او بازی می‌کند.

با سرمایه‌گذاری در حوزه سئو، این شانس را خواهیم داشت که در لحظه‌ای مناسب به مخاطب معرفی شویم؛ زمانی‌که به محصول یا خدمات ارائه شده نیاز دارد و به دنبال پاسخ مناسبی برای آن می‌گردد و به دوست مورد اعتماد خود یعنی گوگل رجوع می‌کند.

اعتماد کاربران؛ همان برگ برندهایست که گوگل را به چنین شرکت بزرگی در دنیا تبدیل کرده است. واقعیت این است که؛ به آنچه حاصل از جستجوی خودمان در گوگل است اعتماد بیشتری داریم تا محتوایی که به صورت تبلیغات (بنر، پیامک، ایمیل و …) به دست ما رسیده است.

کسب و کارهای سنتی تصور می‌کنند که برای ورود به فضای بازاریابی دیجیتال، داشتن یک سایت زیبا و قدرتمند کفایت می‌کند.

طراحی سایت زیبا و قدرتمند، نقطه شروع مناسبی یک کسب و کار اینترنتی است ولی تضمینی برای موفقیت نیست!

یک فروشگاه لباس را تصور کنید که بهترین برندهای دنیا را با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کند ولی در شهری کم جمعیت، طبقه زیرهمکف پاساژی متروک یا یک کوچه فرعی در محله‌ای مسکونی قرار گرفته است. میزان فروش این فروشگاه چقدر با کیفیت محصولاتی که ارائه می‌کند همخوانی دارد؟ قطعا نمی‌تواند از تمام پتانسیل‌های خود بهره بگیرد.

همانطور که موقعیت مکانی یک فروشگاه حضوری بر میزان مراجعه و فروش آن تاثیرگذار است، برای یک سایت اینترنتی حضور در نتایج جستجو و کسب جایگاه در عبارات کلیدی اهمیت خواهد داشت و برای تحقق این مهم به یک چیز نیاز داریم؛ سئو.

چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟

افرادی که به تازگی با سئو آشنا می‌شوند معمولا با سوالاتی منطقی روبرو می‌شوند که درک اهمیت سئو و نیاز گوگل به آن را دشوار می‌کند. سوالاتی مانند:

مگر نه اینکه گوگل از هوش مصنوعی بهره می‌برد؟ هزاران مهندس نخبه را گرد هم آورده و سال‌هاست که برای بهبود الگوریتم‌ها و ارائه بهترین پاسخ به کاربر تلاش می‌کند؟ پس چرا هنوز قادر به تشخیص محتوای ارزشمند نیست؟ چرا برای کسب جایگاه باید استانداردهای سئو را در سایت خود رعایت کنیم؟

فراموش نکنیم که؛ هدف گوگل تنها تشخیص کیفیت محتوا و اعتبار سایت نیست بلکه رتبه‌بندی آنها برای نمایش به کاربر نیز اهمیت بالایی دارد.صفحه اول نتایج جستجو حداکثر 10 سایت را به کاربران پیشنهاد می‌دهد و هر سایتی که در رتبه بالاتری باشد شانس بیشتری برای جلب توجه کاربر و افزایش بازدید خواهد داشت. در نتیجه؛

وقتی از سئو صحبت می‌کنیم، با یک رقابت سخت و فشرده روبرو هستیم.

تجربه کاربری؛ کلیدواژه‌ای است که گوگل تاکید زیادی بر آن دارد و این تجربه تنها به کیفیت محتوا وابسته نیست. فاکتورهای متعددی مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و … می‌توانند بر تجربه و رضایت کاربر تاثیرگذار باشند.

سایت‌ها و صفحات زیادی در سطح وب وجود دارند که محتوایی مفید و کاربردی را ارائه کرده‌اند ولی هرگز شانسی برای حضور در صدر نتایج جستجو ندارند! چرا که به جنبه‌های دیگر سئو توجه نکرده و زحمات خود را هدر داده‌اند، در نتیجه رقبا با محتوایی ضعیف‌تر، بازدید و فروش بیشتری کسب می‌کنند.

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو، یک مسابقه است که موفقیت در آن فرآیندی زمانبر، پیچیده و مستمر است. تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام می‌توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند ولی زمانی اثربخشی لازم را دارند که در مسیری درست و با هدفی مشخص اجرا شوند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

1- سئو تکنیکال

پیش از شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا، به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت. استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه کاربری، نشانه‌گذاری استاندارد (Schema) برای درک بهتر ربات‌ها از ماهیت صفحه، بهینه سازی سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می‌نامیم.

2- بازاریابی محتوا

موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است. البته منظور ما تنها محتوای متنی نیست بلکه تصویر، ویدئو، صوت و حتی ابزارهایی که در سایت خود ارائه میکنیم در پاسخ‌گویی به نیاز کاربر و درک گوگل از کیفیت محتوای ما تاثیرگذار هستند. فعالیت‌هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب‌گذاری و دسته‌بندی موضوعی، لینک‌سازی داخلی و … را می‌توان بخش مهمی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست.

3- لینک سازی هدفمند

فعالیت مستمر و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، حضور در فروم‌های تخصصی، دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط، خرید رپورتاژ آگهی از رسانه‌های پرمخاطب و … را اصطلاحا SEO Off-page می‌نامیم. فعالیت‌هایی که در بیرون از سایت ما رخ می‌دهند ولی مستقیما بر جایگاه و رتبه ما تاثیر خواهند داشت.

در حوزه‌هایی که با سلامت جسمی و روانی جامعه، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، حقوق و قضاوت، قوانین مدنی و به طور کلی سرنوشت یک انسان (Your Money Your Life) سروکار دارند؛ کیفیت محتوا و سئو تکنیکال کافی نیست. اینجا فاکتور دیگری به اسم اعتبار، تخصص و اعتماد (E-A-T) اهمیت خواهد داشت. در واقع اینکه محتوا را چه کسی منتشر کرده است حتی از اینکه با چه کیفیتی ارائه شده مهم‌تر است.

در سایر حوزه‌ها مثل شرکت‌های خدماتی، فروشگاه‌های اینترنتی یا مجلات خبری و سرگرمی؛ تمرکز بر ارائه محتوای با کیفیت در بستری استاندارد می‌تواند ما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت‌های قدیمی‌تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستیم.

0- استراتژی سئو

استراژی یعنی، مشخص کنیم که چه کارهایی را نباید انجام دهیم! پیش از آنکه سایتی طراحی کنیم، محتوایی تولید کنیم یا حتی برای افزایش اعتبار سایت خود هزینه کنیم باید بدانیم که هدف اصلی ما از سرمایه‌گذاری در حوزه سئو چیست.

شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) برای هر کسب و کاری متفاوت است، مثلا برای یک فروشگاه اینترنتی افزایش فروش و جذب مشتریان جدید مهمترین معیار موفقیت است ولی برای یک شرکت بازرگانی تعداد تماس‌هایی که در روز با تیم مشاوره گرفته می‌شود. از طرفی برای یک مجله اینترنتی یا سایت خبری که تبلیغات مهم‌ترین منبع درآمدش است، میزان بازدید روزانه و زمان حضور کاربران در سایت مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد است.

باید بپذیریم که یک سایت نمی‌تواند در همه کلمات کلیدی به رتبه 1 نتایج جستجو برسد. هدف ما از تدوین استراتژی سئو این است که خطوط قرمز کسب و کار را مشخص کنیم تا زمان و سرمایه ارزشمند خود را بر عبارات و صفحاتی متمرکز کنیم که بیشترین ارزش را برای کسب و کارمان خلق می‌کنند.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

استفاده از تکنیک‌های سئو درجهت رضایت مشتریان و پیروی از استانداردهای معرفی شده توسط گوگل برای رسیدن به جایگاه برتر در نتایج جستجو را سئو کلاه سفید می‌نامیم.

سادگی، صبر و صداقت؛ سه ویژگی اصلی در سئو کلاه سفید هستند. در مقابل تلاش برای استفاده از ضعف موتورهای جستجو و استفاده از تکنیک‌هایی برای فریب آنها را با نام سئو کلاه سیاه می‌شناسیم. در این روش‌ها معمولات کمترین ارزش و توجه به رضایت کاربر و کیفیت محتوا می‌شود. البته هرچند ماه یک‌بار گوگل این تکنیک‌های کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده‌اند را تنبیه خواهد کرد.

سئو کلاه خاکستری به روش‌هایی گفته می‌شود که مطابق با استانداردهای پیشنهادی گوگل نیستند ولی تشخیص‌شان برای ربات‌های گوگل نیز ساده نیست در نتیجه احتمال جریمه سایت توسط گوگل کاهش یافته و می‌توانند به رشد سایت کمک کنند.

نکته بسیار مهم این است که مرز باریکی میان سفید، خاکستری و سیاه وجود دارد و بسیاری از فعالیت‌های ما که منطبق بر استانداردهای گوگل هستند احتمال تبدیل شدن به روش‌های سیاه را دارند!

به عنوان مثال؛ تولید محتوای مفید و کاربردی یکی از بهترین ابزارهای ما برای بهبود سئو سایت است ولی زمانی‌که توجه ما بر رضایت کاربر کم‌رنگ شده و به تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) یا طولانیکردنِ بیدلیلِ محتوا می‌پردازیم عملا وارد مرز خاکستری شده‌ایم. اگر پا را فراتر گذاشته و محتوا را بدون خلق ارزش جدیدی از سایت‌های دیگر کپی کنیم عملا وارد منطقه سیاه سئو شده‌ایم.

در نتیجه حتی تولید محتوا که یکی از ارزشمندترین فعالیت‌های ما در حوزه سئو است این پتانسیل را دارد که به رنگ خاکستری یا سیاه جلوه کرده و موجب از دست رفتن جایگاه ما در نتایج جستجو شود.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله «پارامترهایی که توسط گوگل معرفی شده و موجب جریمه سایت می‌شوند» را در سایت searchenginejournal.com مطالعه کنید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا