اجتماعیبرترین های کسب و کار

شکایت کارگر از کارفرما در صورت اخراج چگونه است؟

زمانی که میان کارفرما و کارگر قراردادی مبنی بر قرارداد کار منعقد می‌شود، هر دو طرفین موظف به انجام کارهایی می‌شوند. کارگر موظف است تا به فعالیت مورد نظر کارفرما بپردازد و راس ساعت در محل کار حضور داشته باشد. کارفرما نیز موظف است در قبال انجام وظایف کارگر، حق و حقوق او را به موقع پرداخت نماید. با این حال گاهی اوقات میان کارفرما و کارگر مشکلاتی به وجود می‌آید که منجر به اخراج کارگر از سوی کارفرما می‌شود.

گاهی اوقات اخراج کارگر ناعادلانه بوده و سبب تضییع تمام حق و حقوق کاریش می‌شود. در این شرایط کارگر می‌تواند به شکایت از کارفرما بابت اخراج بپردازد. اما به چه صورت است و چه کارهایی باید در این زمینه انجام داد؟ در ادامه مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

اخراج کارگر و دلایل موجه آن

در رابطه با اخراج کارگر توسط کارفرما، قوانینی در اداره کار مبنی بر قوانین اخراج کارگر توسط کارفرما وجود دارد. طبق ماده 27 قانون کار، دلایلی وجود دارد که بر اساس آنها میتوان گفت اخراج کارگر موجه بوده است. در اینجا به این ماده قانونی و دلایل موجه اخراج کارگر توسط کارفرما اشاره می‌کنیم.

طبق ماده 27 قانون کار: ” هر گاه کارگر در انجام وظایف محوله قصور بورزد و یا آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض نماید، کارفرما حق دارد در‌صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به‌عنوان “‌حق سنوات” به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید.

How is the worker's complaint against the employer in case of dismissal?

‌در واحدهایی که فاقد شورای اسلامی کار هستند، نظر مثبت انجمن صنفی لازم است. در هر مورد از موارد یاد شده اگر مساله با توافق حل نشد به هیات ‌تشخیص ارجاع و در صورت عدم حل اختلاف از طریق هیات حل اختلاف، رسیدگی و اقدام خواهد شد. در مدت رسیدگی مراجع حل اختلاف، قرارداد‌کار به حالت تعلیق در می‌آید.

‌تبصره 1 – کارگاه‌هایی که مشمول قانون شورای اسلامی کار نبوده و یا شورای اسلامی کار و یا انجمن صنفی در آن تشکیل نگردیده باشد یا فاقد ‌نماینده کارگر باشند، اعلام نظر مثبت هیات تشخیص (‌موضوع ماده 158 این قانون) در فسخ قرارداد کار الزامی است.

‌تبصره 2 – موارد قصور و دستورالعملها و آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه‌ها به موجب مقرراتی است که با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر‌کار و امور اجتماعی خواهد رسید.”

طبق این ماده قانون کار میتوان اینطور گفت که اگر کارگر در انجام امور محول شده کوتاهی کند و بعد از تذکرات کتبی به آیین نامه‌های انضباطی توجهی نداشته باشد، کارفرما حق دارد که کارگر را اخراج نماید. در این شرایط اخراج کارگر توسط کارفرما موجه بوده و کارگر مقصر شناخته می‌شود.

وکیل طلاق خوب

داشتن وکلای طلاق خوب و یک مشاور حقوقی باتجربه و ماهر برای طلاق در طول جریان یک پرونده حقوقی به خصوص دعاوی خانواده و طلاق با توجه به اینکه در حصول نتیجه به نفع شما قطعاً تاثیر مثبت خواهد گذاشت، از شدت آلام و اثرات سوء آن خواهد کاست. داشتن وکیل خوب طلاق به کمی توجه و دقت و آگاهی و شناخت و البته کمی هم شانس نیاز دارد.در ادامه تلاش شده تا نکات کلیدی و مهم انتخاب یک وکیل خوب و ماهر برای دعاوی خانواده و طلاق به اطلاع مخاطبان گرامی برسد.در ادامه تلاش شده است به مهم ترین روش های پیدا کردن و شناخت وکیل خوب برای دعاوی خانواده و طلاق اشاره شود.به طور اجمالی علاوه بر پرس و جو از دوستان و کسانی که تجربه مشابه دادرند شاید بتواند گفت جستجو در گوگل و مطالعه یادداشت ها و مطالب و دستنوشته های یک وکیل راه خوب و قابل اطمینانی برای شناخت میزان تبحر ، نکته سنجی و مهارت آن وکیل برای طلاق و دعاوی خانواده باشد.

مهلت شکایت از کارفرما بعد از اخراج چقدر است؟

: در رابطه با شکایت از کارفرما بابت هر موضوعی، محدودیت زمانی وجود دارد. در رابطه با شکایت بابت اخراج نیز به همین صورت است. در واقع اگر کارگری قصد شکایت از کارفرما بابت اخراج را داشته باشد، باید دادخواست و شکواییه خود را ظرف یک ماه به مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار ارائه نماید. در صورتی که در این بازه زمانی اقدامی از سوی کارگر یا کارمند صورت نگیرد، دادخواست او بی‌اثر مانده و ترتیب اثر داده نمی‌شود. پس در صورتی که از سوی کارفرمای خود با حکم اخراج مواجه شدید، بهتر است هر چه زودتر به اداره کار مراجعه کرده و مراحل لازم برای شکایت از کارفرما بابت اخراج را طی نمایید.

نحوه شکایت از کارفرما در سایت اداره کار

در گذشته کارگرانی که بابت هر موضوعی را داشتند، باید به طور سنتی و از طریق مراجعه حضوری به اداره کار یا شعب بیمه تامین اجتماعی اقدام می‌کردند. در حال حاضر این روش همچنان وجود دارد. اما افرادی که امکان مراجعه حضوری به این مراکز را ندارند، می‌توانند به صورت آنلاین و اینترنتی اقدام به شکایت از کارفرما کنند. سامانه شکایت وزارت کار تحت عنوان سامانه جامع روابط کار است که از طریق آن میتوان اقدامات مختلفی را بدون مراجعه حضوری به ادارات کار انجام داد. از این رو اگر کارگری قصد شکایت از کارفرمای خود را داشته باشد، می‌تواند از طریق این سامانه عمل کند و به طور اینترنتی از کارفرمای خود شکایت نماید. برای این کار در ابتدا کارگر باید احراز هویت شود و از طریق مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت، این کار را انجام دهد.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار

بدون شک هر و تنظیم شکواییه‌ای، نیاز به مدارک خاصی دارد. این مدارک برای اثبات حقانیت در مرجع رسیدگی کننده هستند و باید حتما توسط شاکی ارائه شوند. در غیر این صورت به شکایت فرد توجهی نشده و شکایت او بلااثر می‌ماند. در رابطه با شکایت کارگر از کارفرما بابت اخراج نیز به همین صورت است. کارگر باید مدارک لازم جهت شکایت را داشته باشد و هنگام تنظیم شکایت آنها را ارائه نماید. حال مدارک لازم برای شکایت از کارفرما، به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی از این مدارک به مشخصات و اطلاعات پرسنلی کارگر و کارفرما و یا مشخصات محل کار ارتباط دارد. بخش دیگری از مدارک نیز به شواهد و مستندات کارگر برای اثبات ادعایش مربوط است.

در اینجا به مهمترین مدارک لازم برای شکایت از کارفرما اشاره می‌کنیم:

  • اصل و کپی کارت‌های شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • تصویر قرارداد کاری و فیش حقوقی در صورت وجود
  • پرینت سابقه پرداخت حق بیمه
  • پرینت حساب بانکی در صورت واریز حقوق
  • هرگونه مدرکی مبنی بر احراز کارکرد و میزان سابقه کاری کارگر

نتایج شکایت از کارفرما بابت اخراج چه چیزهایی میتواند باشد؟

در صورتی که کارگر یا کارمند از کارفرمای خود به خاطر اخراج از کار شکایت کرده باشد، باید منتظر رای نهایی بماند. رای اداره کار برای اخراج کارگر چند حالت دارد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

  • رای بازگشت به کار: در صورتی که هیات تشخیص اخراج کارگر را غیر موجه تشخیص دهند، اقدام به رای بازگشت به کار صادر می‌کنند. در این شرایط کارفرما موظف است حقوق ایام بلاتکلیفی کارگر را نیز پرداخت نماید.
  • موجه دانستن اخراج کارگر: حالت دیگر این است که هیات تشخیص، اخراج کارگر را موجه و طبق رعایت مقررات قانون کار بداند. در این شرایط باید کلیه مطالبات و حق و حقوق کارگر توسط کارفرما پرداخت شود.
  • رای بازگشت به کار و عدم تمایل کارگر به ادامه کار با کارفرما: در صورتی که اداره کار و هیات تشخیص اخراج کارگر را غیر موجه دانسته و رای به بازگشت کار دهند، اما کارگر تمایلی به بازگشت و کار برای کارفرما نداشته باشد، کارفرما موظف می‌شود که به ازای هر سال کاری معادل 45 روز مزد به او پرداخت نماید و با کارگر تسویه حساب کند. در واقع در این شرایط کارفرما باید اقدام به پرداخت سنوات 45 روزه یا پایان کار 45 روزه نماید.

جمع بندی

در صورتی که کارگر به دلایل غیر موجهی از کار خود اخراج ‌شود، حق شکایت از کارفرما بابت اخراج را دارد. در این شرایط کارگر باید ظرف 30 روز پس از اخراج، به مراکز اشاره شده در متن مراجعه کرده و از کارفرمای خود شکایت نماید. برای این کار نیاز به مدارکی است که در ماختلافات بین کارگر و کارفرما صرفا به یک سری از موضوعات خاص محدود نمی‌شود و زمینه اختلاف کاری بسیار گسترده است.

این که کارگر و کارفرما علیه یکدیگر اقدام به شکایت کنند، امری کاملا طبیعی است و در اغلب روابط کاری اینگونه مسائل به وقوع می‌پیوندد.تجربه ثابت شده است که منشا مشکلات کاری در اغلب مواقع از طرف کارفرمایان است. برقراری رابطه کاری بین کارگر و کارفرما وظایفی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.کارگری که در محل کار به درستی امور محول شده را انجام می‌دهد و در مقابل نیز کارفرما وظایف قانونی را به بهترین شکل ممکن به اجرا در می‌آورد، هیچگونه مشکلی بین آن‌ها ایجاد نمی‌شود و طرفین بدون دردسر خاصی به وظایفشان می‌پردازند.

برای آگاهی از حق و حقوق کارگر در برابر کارفرما لطفا لینک زیر کلیک فرمایید تا اطلاعات کافی را کسب نمایید.

vakilazma

دکمه بازگشت به بالا