ورزشی

معرفی برترین‌های فوتبال دنیا در سال ۲۰۲۳ / مسی بازیکن سال فیفا شد/ گواردیولا بهترین مربی

آفتاب‌‌نیوز :

هشتمین دوره از مراسم معرفی برترین‌های فوتبال جهان توسط فیفا شب گذشته (دوشنبه) در شهر لندن برگزار شد و در آن برترین‌های فوتبال جهان در بخش بهترین بازیکن زن و مرد، بهترین سرمربی مرد و زن، تیم منتخب مردان، تیم منتخب زنان، بهترین دروازه‌بان مرد، بهترین دروازه‌بان زن، زیباترین گل سال و هوادار نمونه سال معرفی شدند.

مراسم معرفی برترین‌های فوتبال در سال ۲۰۲۳ توسط فدراسیون جهانی فوتبال و با اجرای تیری آنری ستاره سابق تیم ملی فرانسه و باشگاه‌های آرسنال و بارسلونا برگزار شد و در آن لیونل مسی به‌عنوان بهترین بازیکن و پپ گواردیولا به‌عنوان بهترین سرمربی سال معرفی شدند.

اولین بخش برنامه به معرفی برترین مربی مرد فوتبال جهان اختصاص داشت که این عنوان به پپ گواردیولا سرمربی اسپانیایی تیم فوتبال منچسترسیتی رسید. گواردیولا فصل گذشته با من‌سیتی سه‌گانه لیگ برتر و جام حذفی انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرد و پس از آنهم افتخارآفرینی را با فتح سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها ادامه داد.

گواردیولا برای کسب این جایزه رقبایی مانند لوچانو اسپالتی سرمربی پیشین ناپولی که فصل گذشته این تیم را بعد از ۳۳ سال قهرمان سری A کرد و سیمونه اینزاگی سرمربی اینتر که با تیم به فینال لیگ قهرمانان رسید را شکست داد.

در ادامه مراسم اعضای تیم منتخب فیفا در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند که ترکیب این تیم به شکل زیر است:

دروازه‌بان: تیبو کورتوا (رئال مادرید)

مدافعان: کایل واکر، جان استونز و روبن دیاز (منچسترسیتی)

هافبک‌ها: برناردو سیلوا و کوین دی‌بروینه (منچسترسیتی) و جود بلینگام (بوروسیا دورتموند/ رئال مادرید)

مهاجمان: ارلینگ هالند (منچسترسیتی)، کیلیان امباپه (پاری‌سن‌ژرمن)، لیونل مسی (پاری‌سن‌ژرمن/ اینتر میامی) و وینیسیوس جونیور (رئال مادرید)

پس از معرفی اعضای تیم منتخب، نوبت به معرفی برترین مربی فوتبال زنان جهان رسید که این عنوان برای دومین سال متوالی به سارینا ویگمن سرمربی تیم ملی فوتبال انگلیس اختصاص پیدا کرد.

مراسم معرفی بهترین‌های فیفا با معرفی بهترین‌ها در بخش زنان ادامه یافت و اعضای تیم منتخب فوتبال زنان سال با شرح زیر معرفی شدند:

دروازه‌بان: مری ارپس

مدافعان: اولگا کارمونا، لوسی برنز، الکس گرینوود و کی‌یرا والش

هافبک‌ها: آلسیا روسو، لائورن جیمز و الا تون

مهاجمان: آیتانا بونماتی، الکس مورگان و سم کر

همچنین ماری ارپس دروازه‌بان انگلیسی تیم منتخب سال فوتبال زنان برای دومین سال متوالی به‌عنوان بهترین دروازه‌بان زن جهان معرفی شد.

در بخش معرفی بهترین دروازه‌بان مرد سال، این عنوان به ادرسون دروازه‌بان برزیلی منچسترسیتی تعلق گرفت. او برای تصاحب این جایزه، رقبایی مانند تیبو کورتوا از رئال مادرید و یاسین بونو دروازه‌بان مراکشی تیم الهلال را داشت. نکته جالب توجهی که در این بخش وجود داشت، عدم حضور ادرسون در تیم منتخب مردان بود، اتفاقی که در مراسم سال گذشته هم برای مری ارپس رخ داد.

پس از این برنده جایزه بازی جوانمردانه سال فیفا معرفی شد که این جایزه به چهره‌های سرشناس فعلی و پیشین ملی برزیل به دلیل تلاش‌های‌شان برای مبارزه با نژادپرستی (پس از اهانت‌های نژادپرستانه‌ای که سال گذشته به وینیسیوس جونیور رخ داده بود) تعلق گرفت و جایزه آن به‌صورت نمادین به کافو کاپیتان سابق سلسائو اهدا شد. او برای گرفتن این جایزه به همراه روبرتو کارلوس، رونالدو نازاریو و جولیانو بلتی روی سکو رفت.

مراسم معرفی برترین‌های فیفا در سال ۲۰۲۳ با ادای احترام به سه اسطوره فقید فوتبال جهان که سال جاری جان سپردند، بابی چارلتون، ماریو زاگالو و فرانتس بکن باوئر ادامه پیدا کرد و پس از آن جایزه فیفا پوشکاش به‌عنوان جایزه زیباترین گل سال به گی‌یرمه مادروگا بازیکن تیم دسته دومی بوتافوگو به خاطر ضربه قیچی برگردان تماشایی‌اش از بیرون محوطه جریمه مقابل تیم نووریزونتینو تعلق گرفت.

دوشنبه شب همچنین عنوان هوادار نمونه سال به اوگو دنیل اینیگس هوادار تیم اتلتیکوکولون آرژانتین تعلق گرفت که دوربین‌های تلویزیونی او را در حال غذا دادن به فرزند نوزادش با شیشه شیر حین تماشای بازی تیم محبوبش برابر تیم باراکاس سنترال شکار کردند و این صحنه بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. او همراه با فرزند خردسالش برای گرفتن جایزه روی سکو رفت، اما گریه بی‌امان فرزند، پدر را مجبور به برگرداندن او به میان تماشاگران کرد!

بخش پایانی مراسم معرفی برترین‌های فوتبال جهان نیز مطابق روال سال‌های گذشته به معرفی برترین بازیکن فوتبال جهان در بخش زنان و مردان اختصاص پیدا کرد. در بخش مردان این جایزه به لیونل مسی ستاره آرژانتینی تیم فوتبال اینترمیامی تعلق گرفت. بدون شک عجیب‌ترین نکته مراسم نبود لیونل مسی برای تحویل گرفتن جایزه‌اش بود. نه تنها او بلکه دو نامزد دیگر کسب این جایزه کیلیان امباپه و ارلینگ هالند نیز در مراسم حضور نداشتند. از آنجایی که هیچ فردی هم به نمایندگی از مسی جایزه را تحویل نگرفت، تیری آنری مجری برنامه شخصاً این کار را انجام داد!

در سال‌های گذشته نیز پیش آمده بود که برنده یک جایزه در مراسم حضور نداشته باشد، اما او از طریق پیام ویدئویی واکنش خود به دریافت این جایزه را نشان می‌داد، اتفاقی که امسال صورت نگرفت. با توجه به عدم حضور نامزد‌های کسب جایزه بازیکن سال فیفا در بخش مردان، برنامه اهدای جوایز با سال‌های قبل فرق داشت طوری که ابتدا برنده جایزه برترین بازیکن مرد سال و پس از آن جایزه برترین بازیکن زن سال معرفی شدند. 

این سومین باری است که مسی جایزه The Best فیفا را کسب می‌کند و به این ترتیب او در جدول برندگان این عنوان بالاتر از کریستیانو رونالدو و روبرت لواندوفسکی قرار گرفت که دو بار این جایزه را برده‌اند.

به این ترتیب پایان‌بخش مراسم معرفی برترین‌های‌های فیفا در سال ۲۰۲۳ که اتفاقات عجیب و متفاوتی در آن رخ داد، اهدای جایزه برترین بازیکن زن فوتبال جهان بود. البته پیش از معرفی نام برنده این جایزه، مارتا ستاره سابق تیم ملی فوتبال زنان برزیل برای دریافت جایزه ویژه فیفا به خاطر دستاورد‌های ورزشی‌اش روی صحنه رفت و سخنرانی طولانی و احساسی او با اعتراضش به آمار اعلام شده از سوی فیفا برای گل‌های به ثمر رسیده توسط این بازیکن همراه شد.

در نهایت مراسم برترین‌های فیفا با اعلام نام آیتانا بونماتی ستاره تیم ملی زنان اسپانیا، باشگاه بارسلونا و برنده توپ طلای زنان جهان در سال ۲۰۲۳ که یکی از مهره‌های کلیدی تیمش در مسیر قهرمانی جام جهانی سال ۲۰۲۳ بود، خاتمه یافت.

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا