اقتصادی

چرا کالاهای وارداتی در گمرک رسوب می‌کنند؟

به گفته نایب رئیس اتاق ایران، فرآیند صدور مجوزهای بلندمدت یکی از مهمترین موارد است.

به گزارش ESN، محمدرضا فاروکی، رئیس گمرک، همزمان با 20 تا 30 موسسه و آژانس صدور مجوز در تماس است و تاییدیه هر یک از این شرکت ها را تایید می کند. لازم به ذکر است که این خود باعث افزایش ماندگاری کالا می شود.

با اشاره به پنجره واحد گمرک گفت: طبق قانون کلیه تجهیزات باید در قالب این پنجره واحد و بر اساس اظهارنامه و برنامه گمرک وارد شود. طبق قانون رفع موانع تولید، این شرکت ها باید در بازرسی کالاها مشارکت داشته باشند، اما متأسفانه متوجه می شویم که اکثر شرکت های همسایه به موقع اظهار نظر نمی کنند.

وی گفت: اگر این شرکت ها خود را در این زمینه پاسخگو نبینند یا از اتصال سامانه های خود به سامانه گمرکی خودداری کنند، اجرای آن با مشکل مواجه می شود که بخش خصوصی را با مشکل مواجه می کند. «قانون ایجاب می کند که قانون در این زمینه اصلاح شود.

فاروکی در خصوص جزئیات برنامه بخش خصوصی به سایت اتاق بازرگانی ایران گفت: کالاهای وارداتی ظرف یک هفته «و اگر این مهلت به پایان برسد، سکوت آنها مجوز واردات تلقی می‌شود، هرچند ممکن است این شرکت‌ها فهرستی از اقلامی را ارائه کنند که هر سال به زمان بیشتری برای بررسی نیاز دارند.

وی افزود: البته در حوزه بهداشت و درمان هم همین قانون را داشتیم، شرکت ها موظف بودند ظرف 15 روز پس از اخذ مجوز، پیشنهادات خود را ارائه کنند اما ضمانت اجرایی وجود نداشت، شرکت ها از ورود خودداری کردند و امیدواریم مقدمات لازم فراهم شود. برای تسریع آن

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا