حوادث

هشدار نارنجی هواشناسی برای تهران؛ احتمال یخ‌زدگی سطح زمین و خطر شکستن درختان کهنسال

آفتاب‌‌نیوز :

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به فعالیت گسترده سامانه بارشی آورده است: از سه شنبه تا پایان چهارشنبه (۳ تا ۴ بهمن‌ماه) بارش باران و برف ، رخداد مه و در مناطق کوهستانی کولاک برف در استان تهران به‌ویژه نیمه شمالی و مناطق غربی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی لغزندگی معابر و جاده‌ها، اختلال در تردد به‌ویژه در نواحی کوهستانی،‌وقوع مه و محدودیت دید در نواحی پرتردد شهری، گاهی با انباشت آلاینده‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی بعضی معابر،‌کولاک برف در دامنه‌ها و ارتفاعات، احتمال انسداد بعضی مسیرهای کوهستانی، امکان لغزش سنگ از ارتفاعات و ریزش بهمن، احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد، امکان اختلال فعالیت‌های ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی خودداری از توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در تردد خودروها و همراه داشتن تجهیزات زمستانی به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برفگیر، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی و عدم تردد از کنار سازه‌های نیمه‌کاره، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آبروها و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر در دستور کار قرار گیرد.

اداره کل هواشناسی استان تهران در ادامه این هشدار با اشاره به کاهش قابل ملاحظه دمای هوا از چهارشنبه تا جمعه (۴ تا ۶ بهمن‌ماه) آورده است: در نیمه شمالی استان کاهش قابل ملاحظه دما به‌طور میانگین ۹ تا ۱۳ درجه سلسیوس و در نیمه جنوبی استان به‌طور میانگین ۶ تا ۹ درجه سلسیوس دور از انتظار نیست.

از اثرات مخاطره این وضعیت جوی می‌توان به یخ‌زدگی سطح زمین در بخش‌های شمالی استان، یخ‌زدگی بعضی تاسیسات و لوله‌های آبرسانی، وزش سوزباد در نواحی کوهستانی و ارتفاعات بالادست، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، ماندگاری توده هوای سرد در دامنه‌ها و ارتفاعات اشاره کرد. اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به احتیاط در تردد در معابر نواحی شمالی، استفاده از ضدیخ در خودروها و تاسیسات آبی، استفاده از پوشش محافظتی برای تاسیسات و لوله‌های آبرسانی، پرهیز از صعود به ارتفاعات و مدیریت توزیع و مصرف حامل‌های انرژی توصیه می‌کند.

در بخش دیگری از این هشدار به  وزش باد شدید و در نیمه جنوبی و ارتفاعات گاهی وزش باد شدید  در همه مناطق استان به‌ویژه نیمه جنوبی و ارتفاعات از چهارشنبه تا جمعه اشاره شده و آمده است: در این وضعیت آب و هوایی امکان سقوط اجسام از ارتفاع و خسارت به سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، پوشش گلخانه‌ها و خطر شکستن درختان کهنسال وجود دارد بنابراین نسبت به  اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در انجام امور عمرانی و عدم استقرار در مکان‌های مرتفع، اجتناب از پرواز با گلایدر و هواپیماهای سبک توصیه می‌شود.

 به گزارش دانا نیوز در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا